Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@17:52:32 GMT

کردستان در مسیر کدام توسعه!؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۸۰۴۸

کردستان در مسیر کدام توسعه!؟

جای سؤال است که چرا مسئولان استان کردستان اصرار به استفاده از کلمه توسعه برای شنیده شدن صدای صوت قطار را دارند، بکار بردن کلمه توسعه برای استانی که در شاخص های ابتدایی رشد هنوز مانده است واقعا جای سوال دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش کُردتودی، صدای سوت قطار مجددا رسانه ای شده و قرار بر این است که در پایان تابستان 1400 صدای آن را مردم استان کردستان بشنوند فارغ از تأثیری که این زیرساخت شاید بتواند در روند رشد استان داشته باشد اما سوال اصلی اینجاست که چرا مسئولان استانی اصرار به استفاده از کلمه توسعه برای این رخداد را دارند، بکار بردن کلمه توسعه برای استانی که در شاخص های ابتدایی رشد هنوز مانده است واقعا جای سوال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم است در اینجا تعریفی از توسعه و زیرشاخص های توسعه داشت، شاید که دیدگاه مسئولان استانی برای بکار بردن اصطلاح توسعه در رابطه با روند توسعه یافتگی استان تغییر کند «توسعه مفهومی کلی، پیچیده و شامل ابعاد اقتصادی همراه با ابعاد اجتماعی– سیاسی و مدیریتی است. همزمان شاخص هایی مانند تغذیه، آموزش، بهداشت، تغییرات اجتماعی، اصلاحات ارضی، توسعه اجتماعی، کاهش نابرابری ها در توزیـع منابع به عنوان عوامل اصلی دستیابی به توسعه مطرح است».

اما فارغ از این مباحث در اینجا لازم است به نکته مهمی اشاره کرد، اینکه بهتر نیست در تعریف پروژه ها ابتدا نیازسنجی و اولویت بندی را لحاظ کنیم؟! خوشبختانه در این رابطه تیم مدیریتی حاضر در استان قریب به اتفاق بومی استانند و می بایست این مهم را خیلی بهتر درک کنند که آنچه اولویت امروز استان در رابطه با زیرساخت های حمل و نقلی است، جاده های غیر استاندارد استان است که به قتلگاه جوانان این استان بدل شده است، نه ریل قطار...

نمی توان منکر دیدگاه بلند مدت در تعریف پروژه ها برای مناطق و استان ها شد لکن بهتر است واقع بین باشیم و گرفتار سراب نشویم چرا که استان کردستان در حال حاضر پتانسیل تعریف پروژه های بلند مدت را ندارد(بخش عمده این وضعیت را در عدم قدرت چانه زنی کافی مسئولان استان با مدیران ارشد کشوری در مرکز باید جست) اگر که این توانمندی را دارا بود کریدور شمال غرب-جنوب غرب معروف به کریدور توسعه غرب می بایست تا به الان و بعد از حدود بیست و اندی سال به سرانجام می رسید امید است که  قطار توسعه هم به سرانجامی همچون سرانجام این پروژه بدل نگردد. لذا بهتر بود تیم تدبیر و امید در طول تقریبا این 90 ماه مسئولیت، راهبردهای کوتاه مدت و نهایتا میان مدت در راستای برنامه های بلند مدت کشوری را سرلوحه کار خود قرار می دادند. نکته بعدی اینکه در نظام های مدیریتی و برنامه ریزی معمولا برای مناطق (منظور از منطقه استان است) یک پروژه را تا آخر به سرانجام می رسانند سپس پروژه ای دیگر را برای آن مناطق تعریف می کنند با این رویکرد نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید پروژه مذکور را کاملا آنالیز می کنند یعنی به نوعی آسیب شناسی جامع انجام می گیرد تا در پروژه های بعدی میزان خطا کم شود نکته بعدی که اتخاذ این نوع دیدگاه را تبیین می کند این است که مشکل تأمین بودجه و ناتوانی در مدیریت صحیح چند پروژه استانی به طور همزمان به لحاظ مراحل اجرایی و زمان دقیق افتتاح و نهایتا تعلل در ورود به چرخه خدمت رسانی در این پروژه ها رخ نخواهد داد.

سخن آخر: بهتر نبود مطالبه اصلی تان از وزیر محترم راه و شهرسازی اتمام پروژه های جاده ای در محورهای مواصلاتی درون استانی می بود تا شاهد مرگ کمتر جوانانمان در جاده های غیر استاندارد استان باشیم، نه سراب قطار که تا بدین لحظه آینده مبهمی از آن در ذهن ها تداعی می شود...

کنعان صالحی

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کلمه توسعه مسئولان استان پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۸۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است

به گزارش خبرآنلاین،این درست که رئیس‌جمهور معتقد به حضور میدانی در سفرها استان‌ها است اما بهتر آن است که به جای اینکه هر ماه یک سفر به استانی صورت بگیرد و هزینه‌هایی نیز در برداشته باشد در تهران نشسته و دستورات را صادر کند و مدیران استانی پیگیری کارها را داشته باشند تا روند بهتری بر کارها حاکم شود.

یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با سفرهای استانی دولت به روزنامه آرمان ملی گفت: من نفس سفرهای استانی را کار مثبتی می‌دانم، اما اینکه رئیس‌جمهور و تیم همراهمش برای چند بار به یک استان سفر می‌کند بدین معناست که نتوانستند سیستمی را که مشکلات استان حل شود طراحی کنند. برای همین فکر می‌کنند می‌توانند با مراجعات مکرر این مشکلات را حل کنند.

محمد مهاجری گفت: همین که رئیس‌جمهور لازم می‌داند چند بار به یک استانی برود به این معنی است که اصل سفرهای استانی به یک سیستم تبدیل نشده و رفع مشکلات آنها صرفا با حضور شخص آقای رئیس‌جمهور قابل پیگیری است که نشان‌دهنده عدم کارآمدی بروکراسی حاکم بر دولت است.

وی بیان کرد: ‌سفرهای استانی دولت برای این است که کارنامه‌ ارائه کنند. وی تصریح کرد: اخیرا رئیس‌جمهور به یکی از استان‌ها رفت و اعلام کرد که چند صد پروژه را افتتاح کرده و بعد که اعتبار و بودجه مصرفی را اعلام کردند نشان می‌داد که بودجه هر پروژه 50 میلیون بوده است. رئیس‌جمهور برای پروژه 50 میلیونی باید به استان برود؟ حتی بخشدار یک شهر کوچک هم می‌تواند آن را افتتاح کند و نیازی به حضور رئیس‌جمهور نیست. به‌نظرم رئیس‌جمهور یک استراتژیست است و باید در مرکز کشور در ساختمان رئیس‌جمهوری از نخبگان استفاده کند و از مشورت آنها بهره‌مند شود و در جلسات سیاست‌گذاری حضور پیدا کند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900411

دیگر خبرها

  • برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)
  • کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند
  • چگونه در قطار خوابی آسوده داشته باشیم؟
  • راه آهن: کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن نیت ما سوءاستفاده کرد
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد