Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از آزادسازی ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع قرق شهرستان بیرجند خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، علیرضا نصرآبادی صبح امروز در بازدید از منابع طبیعی شهرستان بیرجند اظهار داشت: قرق مراتع یکی از سهل‌ترین و موثرترین روش‌های احیا و اصلاح مراتع به شمار می‌آید که با هدف تقویت پوشش گیاهی‏، تولید بذر، حفاظت خاک، حمایت و نگهداری از دیگر پروژه‌های احیا و اصلاح مطالعه و بررسی پوشش گیاهی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به عوامل دخیل در انتخاب محل قرق بیان کرد: قرق با هدف افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتعی انجام می‌شود که درصد قابل توجهی از گونه‌های خوش خوارک  در ترکیب گیاهی منطقه از بین رفته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: قرق مراتع پس از مطالعه و بررسی‌های لازم  توسط کارشناس مربوطه با اعلام آگهی با مشخص کردن حدود مرتع و مدت آن به اطلاع بهره‌برداران و دامداران همان مرتع و مراتع مجاور می‌رسد که پس از پایان مدت قرق و حصول نتیجه با بررسی مجدد بهره‌برداری مرتع برای دامداران همان مرتع آزادسازی می‌شود تا با رعایت اصول و ضوابط صحیح بهره‌برداری از آن استفاده کنند.

برخورد قانونی با مرتع‌خواری در البرز؛ اراضی ملی رفع تصرف می‌شود فرمانده یگان حفاظت محیط زیست: هر محیط‌بان ‌باید از 12 هزار هکتار مرتع محافظت کند‌ / به کمک ‌بسیجیان نیاز داریم تهران| طرح مرتعداری در 80 هزار هکتاراز از مراتع سیاهکوه اجرا می‌شود

نصرآبادی بیان کرد: مراتع به عنوان بستر حیات نقش بسیار مهم و اساسی در تعادل و تنوع زیستی دارند که خشکسالی‌های چند ساله و کمبود نزولات آسمانی،  چرای مفرط دام در سال گذشته بسیاری از مراتع را با سیر قهقرایی مواجه ساخته است که  با تکیه بر این موضوع با مدیریت و اصلاح و احیا مراتع با مشارکت مرتعداران شهرستان توانسته‌ایم میزان چهار هزار و 100 هکتار از اراضی که بر اثر چرای مفرط و با خشکسالی و سایر عوامل تخریب شده است را احیا کنیم و در حال حاضر به عنوان مراتع احیا شده در اختیار مرتع‌داران صاحبان پروانه‌های چرا قرار دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا همه ساله از اواسط مهر ماه مراتع قرق شده این شهرستان که احیا شده‌اند برای تعلیف دام‌های مرتع‌داران آزاد سازی می‌شود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: با توجه به درخواست دامداران جنگل‌های دست کاشت و مناطق احیایی و قرق شده آزاد سازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این آزاد سازی از 15 مهر ماه آغاز شده ادامه  داد: دامداران می‌توانند به مدت 60 روز از این مراتع استفاده کنند. همزمان با آزادسازی قرق، افرادی که مرتع دار بوده و پروانه بهره برداری دارند علاوه بر تمدید سالیانه پروانه چرای دام، می‌توانند پروانه استفاده موقت از مراتع آزادشده از قرق را دریافت کنند.

نصرآبادی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود سه هزار و 500 واحد دامی از مراتع آزادشده استفاده کنند و بیش از 41 تن علوفه خشک از سطح مراتع قرق شهرستان استحصال شود.

انتهای پیام/ 252/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی منابع طبیعی مراتع قرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۸۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعزیر قاچاقچی سوخت در بیرجند

محدثی نژاد مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: پرونده حمل ۵ هزار لیتر نفتگاز خارج از ضوابط تعیینی به ارزش یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال در شعبه چهارم بدوی و ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی بیرجند رسیدگی شد.

او افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود، اتهام قاچاق را محرز و علاوه بر ضبط سوخت، متهم را به پرداخت ۵ میلیارد و ۳۴۱ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

بیشتر بخوانید

تعزیر قاچاقچی البسه در نهبندان

محدثی نژاد بیان کرد: مأموران نیروی انتظامی بیرجند هنگام بازرسی خودرو‌های عبوری از یک دستگاه کامیون، سوخت قاچاق را کشف و پرونده این تخلف را برای بررسی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • تعزیر قاچاقچی سوخت در بیرجند
  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی
  • راه‌اندازی دستگاه لیزیک برای اولین بار در خراسان جنوبی 
  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • مختاران سربیشه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی خراسان جنوبی را مسدود کرد
  • سیل برخی از راه‌های روستایی و فرعی را مسدود کرد