Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@06:05:35 GMT

مزایای شستشوی فرش در افزایش طول عمر آن

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۶۸۶۴۳

مزایای شستشوی فرش در افزایش طول عمر آن

فرش زینت هر خانه است و تقریباً در تمام خانه‌های ایرانی می‌توان چندین فرش را مشاهده کرد که کف سالن نشیمن و اتاق‌ها را با رنگ و طرح‌های خود دلنشین‌تر کرده است. - اخبار بازار -

فرش زینت هر خانه است و تقریباً در تمام خانه‌های ایرانی می‌توان چندین فرش را مشاهده کرد که کف سالن نشیمن و اتاق‌ها را با رنگ و طرح‌های خود دلنشین‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در بسیاری از مواقع به ارزش واقعی فرش‌های زیبایی که روی آن‌ها قدم می‌گذاریم واقف نیستیم. معمولاً فرش‌ها به واسطه‌ی استفاده در طول مدت کثیف و آلوده می‌شوند وتا وقتی که این آلودگی به حدی نرسد که کاملاً نمایان شود٬ برای شستشو آن را به قالیشویی ها نمی‌سپاریم. آلودگی‌هایی که می‌توانند حاصل ریختن مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ها٬ گرد و غبار و یا راه رفتن با پاهایی کثیف روی فرش  باشند و در دراز مدت منجر به تغییر رنگ فرش شما نیز شوند. اما در این بین افراد زیادی نیز هستند که به فرش خانه‌ی خود عشق می‌ورزند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فرسودگی فرش خود می‌کنند٬ اما با روش صحیح مراقبت از فرش آشنایی کافی ندارند.

از دیرباز٬ شستن فرش منازل پیش از عید نوروز یکی از عادت‌های ایرانی‌ها بوده است. اولین دلیل این کار دادن طراوت دوباره به فرش با تمیز شدن لکه‌ها و کثیفی‌ها از روی آن بوده است. اما آیا با مزایای شتسشوی فرش آشنا هستید و آیا می‌دانید شستشوی منظم فرش می‌تواند باعث افزایش عمر فرش شما شود؟ البته این بدان بستگی دارد که چگونه فرش شما شسته شود.

طول عمر فرش خود را با شستشوی منظم آن افزایش دهید

بزرگ‌ترین اشتباه این است که منتظر بمانیم آلودگی‌های روی فرش انباشته شوند و سپس اقدام به شستن آن کنیم. در صورتی که به موقع اقدام به شستشوی فرش کنیم٬ نه تنها از بین بردن این لکه‌ها آسوده‌تر خواهد بود٬ بلکه به طول عمر فرش خود نیز خواهید افزود. بنابراین بهتر است سنت گذشتگان خود را همچنان ادامه دهیم و هر 12 ماه تا حداکثر هر 16 ماه٬ فرش خود را شستشوی اصولی دهیم. معمولاً بهترین زمان برای شتسشوی فرش فصل بهار٬ تابستان و پاییز است. زیرا در این فصول٬ نور خورشید با قدرت کامل می‌تابد و باعث خشک شدن و از بین رفتن هرچه بهتر لکه‌ها می‌شود. البته این نور نباید کاملاً مستقیم باشد٬ زیرا نه تنها هیچ سودی برای فرش شما ندارد٬‌ بلکه به کاهش عمر آن می‌انجامد.

بله شستشوی فرش هم دارای اصول و قواعد خاصی است که  رعایت آن‌ها برای سالم و زیبا نگه داشتن فرض الزامیست. پیش از شروع٬ ابتدا باید تمام نقاط فرش مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد تا آسیب دیدگی‌های آن اصلاح و برطرف شود. سپس باید گرد و غبار از روی سطح فرش برداشته شده و پس از انجام این موارد٬ فرش شسته شود.

شستشوی فرش با آب گرم / بخارشویی

شستشوی فرش با آب گرم که به اصطلاح «بخار شویی» نیز معروف است٬ می‌تواند بهترین نتیجه را در از بین بردن لکه‌ها و چربی‌های روی فرش حاصل کند. طی فرآیند بخار شویی٬ آب گرم با فشار زیاد روی فرش گرفته می‌شود و ترکیب آب گرم و مواد شوینده٬ می‌تواند هرگونه آلودگی و چربی در لابه‌لای پرزهای فرش را از بین ببرد. در صورتی که فرش خود را به قالیشویی های معتبر مانند قالیشویی گل ابریشم بسپارید٬ متخصصان شستشو در قالیشویی های مجاز با انواع الیاف آشنایی کاملی دارند و با بهترین شیوه ممکن فرش شما را خواهند شست تا زیبایی و هماهنگی بافت فرش از بین نرود. تجهیزات شستشوی قالیشویی‌ها دارای مکندگی بیشتری است و فرآیند خشک کردن نیز سریع‌تر و اصولی‌تر نسبت به روش خانگی انجام می‌گیرد.

در این بین برخی تصور می‌کنند شستشو به صورت دستی در منزل مناسب‌تر و بهتر است. اما از معایب شستشوی سنتی فرش بی‌اطلاع هستند. یکی از مهم‌ترین معایبی که این روش به همراه دارد٬‌ زرد شدن ریشه‌های فرش است. در واقع٬ در این روش شستشو تمام کثیفی‌ها از روی فرش به سمت ریشه‌ها متمایل می‌شوند و آبکشی با امکانات کمی مثل شلنگ آب نمی‌تواند آن‌ها را از روی ریشه‌ها پاک کند. در نتیجه این آلودگی‌ها روی ریشه‌های سفید رنگ فرش باقی می‌مانند و وقتی خشک می‌شود٬ ریشه‌ها را به رنگ زرد تغییر می‌دهد. برخلاف تصور عموم٬ خشک کردن فرش با نور مستقیم خورشید نیز به این روند زرد شدن ریشه های فرش کمک می‌کند. از جارو نکشیدن فرش پیش از شستشو نیز می‌تواند به یکی دیگر از دلایل زرد شدن ریشه های فرش اشاره کرد. همچنین برای شستن اصولی فرش باید از موادی استفاده شود که دارای خاصیت اسیدی پایین هستند.

از دیگر معایب روش شستشوی فرش سنتی می‌توان به نگرانی‌های بهداشتی حاصل از شستشوی نامناسب آن اشاره کرد. اگر یک فرش به صورت صحیح شسته نشد٬ ممکن است کپک و قارچ روی آن باقی بماند و به خوبی پاک نشود. وجود قارچ روی فرش می‌تواند باعث آلرژی و آسم شود و مشکلاتی از جمله سردرد٬ چشم درد و گلو درد شود.

البته شستشوی فرش٬ به خصوص شستشوی فرش ماشینی توسط برخی از قالیشویی‌ها که از ماده‌ای به نام آب ژاول (حاوی مواد اسیدی سفید کننده) نیز نه تنها برای افزایش طول عمر فرش شما مفید نیست٬ بلکه باعث نابود شدن آن می‌شود. بنابراین باید حتماً در انتخاب قالیشویی دقت لازم را داشته باشید.

یکی دیگر از نکاتی که برای افزایش طول عمر فرش مهم است٬ این است که نگذارید لکه‌هایی مانند لکه ادرار روی فرش شما باقی بماند. پاک کردن لکه ادرار از روی فرش  یکی دیگر از معضلاتیست که شهروندان به خاطر نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و البته زوج‌های جوانی که دارای کودک هستند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این لکه که به راحتی پاک نمی‌شود٬ باید با وسواس و تکنیک‌های خاصی حتماً از روی فرش شما برداشته شود. زیرا ماندن آن تأثیرات بسیار بدی روی فرش می‌گذارد و باعث به وجود آمدن لکه‌های زرد رنگی برای همیشه خواهد شد.

اگر ساکن منطقه 1 تهران هستید و به دنبال یک قالیشویی در دزاشیبمی‌گردید٬ قالیشویی گل ابریشم به عنوان یکی از قدیمی ترین قالیشویی های تهران با سابقه‌ای عالی محسوب می‌شود که می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.  همین حالا می‌توانید از طریق صفحه سفارش آنلاین ثبت سفارش شستشوی فرش خود را به صورت آنلاین انجام دهید و از تخفیف «سرویس رایگان» خدمات گل ابریشم برخوردار شوید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قالیشویی ها شستشوی فرش فرش خود روی فرش فرش شما ریشه ها آب گرم لکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر

 آمار شهدای حملات مستمر اسرائیل به نوار غزه به ۳۴٫۴۸۸ نفر و آمار مجروحان به ۷۷٫۶۴۳ نفر رسید.

به گزارش تسنیم؛ اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار گروهی علیه خانواده‌های فلسطینی در نوارغزه شد که به شهادت ۳۴ نفر و زخمی شدن ۶۸ نفر منجر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • توانایی پرداخت مزایای کارگران شهرداری دهدشت فراهم نیست
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • تداوم افزایش دمای هوا در سمنان
  • شستشوی برج‌های دبی به وسیله پهپاد‌ها پس از سیل وحشتناک (فیلم)
  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر