Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه قطار گرگان – بجنورد – مشهد نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی به عنوان یک پروژه استراتژیک کلنگ‌زنی شد اما با گذشت بیش از 10 سال همچنان بدون پیشرفت باقی مانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حمل و نقل کشور است، این پروژه یک خطه و طول آن حدود 570 کیلومتر است که هزینه ساخت آن بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و ظرفیت بار این پروژه 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط ریلی ۲ الی ۴ میلیون نفر است.

این پروژه یکی از هزاران پروژه ای است که با وجود گذشت ده سال از شروع آن و چندین بار کلنگ زنی در دولت تدبیر و امید، اسیر ناهماهنگی و اولویت گذاری شده است و مشخص نیست که چرا فعلا از اولویت دولت خارج شده است، امری که با انتقاد مسئولان و مرد استان های گلستان ، خراسان شمالی و خراسان رضوی مواجه شده است .

این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد و دو سه بار دیگر کلنگ به زمین خورد اما موانع اجرای آن حل نشد ، اما در مهرماه چهار سال بعد در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و با دستور ویژه معظم له، دولت ۱۴۴ میلیون یورو از محل شرکت مهاب قدس برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستان قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن شمال شرق وارد فاز اجرایی شود.

مدتی بعد دولت دهم در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد اما بازهم این خط ریلی عملاً وارد فاز اجرا نشد و با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر نیرو خواستار لغو این مصوبه شد تا این خط ریلی 570 کیلومتری که پس از اجرا، ظرفیت حمل هفت میلیون تن بار و جابه‌جایی سالانه پنج میلیون مسافر را دارد، از طریق فاینانس اجرا شود.

پروژه گرگان مشهد چه توجیهی دارد؟

اهمیت این پروژه در این است که اجرای این پروژه پتانسیل بسیار خوبی برای حمل‌ونقل کالا از طریق راه‌آهن در مسیر شرق گلستان به جمهوری ترکمنستان و سایر کشورهای مرتبط به این شبکه ریلی ایجاد خواهد کرد، از طرفی استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی به هم وصل می کند و مسیر ریلی خوبی برای جابجایی مسافرین مشهد الرضا (ع) تعبیه می شود ضمن این که با یک ایستگاه جابجایی، این شبکه ریلی به تهران و سایر استانها نیز متصل می شود و یک طرح فوق العاده است ضمن این که با احداث محور ترانزیتی ریلی بین سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به طول حدود ۹۰۰ کیلومتر، انتظار می‌رود این محور نقش مهمی را در ترانزیت دریای خزر ایفا کند.

طول این راه‌آهن حدود 570 کیلومتر است که ابتدای مسیر از خروجی ایستگاه گرگان شروع می‌شود و از شهرهای سرخنکلاته، فاضل‌آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان، اخلمد عبور کرده و به گلبهار ختم می‌شود ، این راه‌آهن، یک‌خطه و دارای ۲۷ ایستگاه و بالغ‌بر ۱۵ کیلومتر تونل می‌باشد.

هزینه ساخت این خط آهنی بیش از ۸ هزار و۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که طبق قرارداد باید ۸۵ درصد مبلغ طرح را سرمایه‌گذار خارجی یعنی شرکت چینی سایناهیدرو و ۱۵ درصد آن را دولت با کارفرمایی آستان قدس رضوی تأمین شود.

برای عملیات اجرایی این پروژه ریلی از فاینانس استفاده شود لذا قرارداد اولیه با یک شرکت چینی منعقد شد و در این میان مقرر شد تا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علائم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها توسط شرکت مسکن و عمران قدس رضوی انجام شود.

بی توجهی دولت به پروژه گرگان – بجنورد - مشهد

اما گویا دولت، خط ریلی مشهد- بجنورد- گرگان را از اولویت اجرا حذف کرد تا پرونده این پروژه، پس از سال‌ها پیگیری به سرانجام نرسد و بسته شود، وزارت راه و شهرسازی فهرست ۱۰ خط ریلی را به دولت داد تا دولت از این میان پنج محور را که اولویت دارند، برای اجرا انتخاب کند که راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان در فهرست انتخابی دولت نبود و دولت به پنج محور دیگر برای ایجاد خط ریلی، اولویت داد، با وجود این که این پروژه ردیف اعتباری و مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را دارد.

به نظر می رسد پرونده پروژه راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان با این شرایط، بسته شد و تا زمانی که دولت پنج محوری را که به آن‌ها اولویت داده است، اجرایی نکند، سراغ این خط ریلی نخواهد آمد، این که گفته می‌شود به دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت، این پروژه از اولویت اجرا خارج شد، اشتباه است، زیرا تحریم و افزایش قیمت برای تمامی پروژه‌ها از جمله همین پنج محوری که اولویت اجرا دریافت کرده اند، وجود دارد و از طرفی 85 درصد پروژه با هزینه شرکت چینی و 15 درصد نیز توسط آستان قدس ساخته می شود و اساسا به دولت ارتباطی ندارد؛ اعتبار لازم برای اجرای این پروژه دولتی نبوده که مسئولان آن را حذف کرده باشند.

راه آهن گرگان – مشهد جزو 10 پروژه اساسی استان است

در همین رابطه استاندار گلستان به وجود یک هزار و 555 پروژه نیمه تمام باقی مانده در استان اشاره می کند و می گوید : اجرای این پروژه ها به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به تورم و افزایش قیمت ها قطعاً اجرای این پروژه ها مستلزم سرمایه گذاری به مراتب بیشتر است.

هادی حق شناس در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: برخی از این پروژه ها برای سالیان دراز رها شده هستند و در شورای برنامه ریزی استان برای واگذاری 150 مورد از این پروژه ها به بخش خصوصی تصمیم گیری شده است اما باید منتظر ماند. حال که خشکسالی مالی در پیشروی دستگاه های اجرایی است آیا این نهادها از این پروژه ها به نفع مردم چشم پوشی می کنند.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته طرح های مختلفی در سطح استان از شهرک متالوژی، بندرخشک، راه آهن گرگان به مشهد، قطب گردشگری جزیره آشوراده، پتروشیمی، ایجاد صنایع مادر و فولاد، ایجاد بندر و منطقه آزاد مطرح شد که متاسفانه آنگونه که باید به این مسائل پرداخته نشد و مردم استان از تدبیر مسئولان ناامید شدند.

حق شناس در خصوص راه اهن گرگان – بجنورد – مشهد گفت: تا زمانی که مسوولیت داریم باید از همه ظرفیت‌ها برای توسعه منطقه استفاده کنیم و انتظار می‌رود نمایندگان مردم استان در مجلس ۱۰ پروژه اساسی و مهم نظیر منطقه مانند راه آهن گرگان – بجنورد - مشهد را بطور بسیار جدی‌تر پی‌گیری کنند. 

فاز اول پروژه گرگان – مشهد به طول 15 کیلومتر شروع شده است

در همین رابطه مدیر عامل راه آهن شمال شرق گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم . محسن اعتماد به خبرنگار ما گفت: در خصوص پروژه راه اهن گرگان – بجنورد – مشهد پیگیری های زیادی صورت گرفت تا اینکه بحث فاینانس و تحریم پیش آمد و آن طوری که باید پیش می رفت ، نرفت.

اعتماد افزود: این پروژه خیلی پر خیر و برکت است و تمامی شهرهای استان می توانند از آن بهره مند شوند و چقدر خوب است در کنار این پروژه ، پروژه اینچه برون – گنبد - شاهرود هم که مطالعات اولیه آن انجام شده و یک سامانی بگیرد.

وی ادامه داد: انجام این پروژه در قیمت های تمام شده در حمایت از تولید ملی و رونق تولید و همه ابعاد مختلف توسعه پایدار مشخص و تاثیر گذار است همانطور که مقام معظم رهبری نیز در برنامه توسعه تاکید کردند که راه آهن اهمیت دارد و شما به دنبال توسعه راه آهن باشید.

مدیرعامل راه آهن شمال شرق ادامه داد: اجرای پروژه راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد با معاون ساخت وزارت راه است و ما نقش بهره بردار را داریم ولی در تکمیل اطلاعات اولیه ، مطالعات و اجرا ما کمک می کنیم ، در حال حاضر مشاور طراحی را انجام داده و اسناد مناقصه فاز اول گرگان به سرخنکلاته با 15 کیلومتر حاضر است و پیمانکار تایید کند، کار آغاز می شود.

اعتماد اضافه کرد: البته در این خصوص یک بحث های فنی کوچکی وجود دارد مثلا دفتر مهندسی راه آهن بحث خروج ایستگاه گرگان به دلیل پیچیدگی های فنی را مطرح کرده است اما ما معتقدیم این پروژه با جلسه ای که به صورت ویدئو کنفرانس با معاون وزیر برگزار شد با حمایت مردم سه استان کار شروع شود و به پیش برود .

با نمایندگان و استانداران سه استان جلسه گذاشتیم ولی نوبخت نیامد

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در این باره گفت: این پروژه حدود 4 تا 5 بار کلنگ زنی شده و تاکنون بلاتکلیف باقی مانده است اما مجمع نمایندگان برای به سرانجام رسیدن آن تلاش می کنند.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: جلساتی را با نمایندگان استان های گلستان، خراسان شمالی و رضوی برگزار کردیم و نامه ای را نیز به وزیر راه و شهرسازی ارسال کردیم که راه آهن گرگان- مشهد پیگیری شود.

نماینده گرگان و آق قلا تصریح کرد: حدود یک ماه قبل درهمین رابطه جلسه ای با حضور آقای قاضی زاده هاشمی نائب رئیس مجلس و نمایندگان سه استان و استانداران و وزیر راه شهرسازی، وزیر اقتصاد و دستگاه برنامه بودجه داشتیم. 

وی ادامه داد: در این جلسه به دلیل عدم حضور آقای نوبخت و وزیر اقتصاد نتیجه خاصی حاصل نشد اما مهمترین مسئله ای که بحث شد جذب سرمایه گذار برای این پروژه استراتژیکی بود. البته 15 درصد از سرمایه برعهده آستان قدس رضوی است، اما مشکل اصلی سرمایه عمده این پروژه است.

سنگدوینی ادامه داد: قرار بر این شد که جلسه ای دیگری با حضور آقای نوبخت و وزیر اقتصاد داشته باشیم و پیگیری آن با دکتر جدی نماینده استان خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن گرگان - مشهد جزء ردیف های بودجه ای سازمان برنامه بودجه است، تاکید کرد: بعد از وقفه چندین ساله و چندبار کلنگ زنی مردم انتظار دارند که این پروژه به سر انجام برسد و ما نمایندگان به صورت جدی به آن ورود پیدا کرده ایم و موضوع سرمایه گذار را دنبال و برنامه ریزی می کنیم.

انتهای پیام /

منبع: دانا

کلیدواژه: اجرای این پروژه خراسان شمالی پروژه راه آهن راه آهن گرگان راه و شهرسازی پروژه ها سرمایه گذار خط ریلی آستان قدس پنج محور کلنگ زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۶۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود

مدیر این کاروان که اعضای آن از ساکنان استان البرز هستند در خصوص جزئیات این اقدام گفت: از سال 95آیین پیاده روی کاروان قافله عشق و انتظار در دهه مبارک کرامت آغاز شده و این حرکت مبارک هر سال باشکوه تر از سال های قبل برگزار می شود.

حمید پارسا افزود: تعداد شرکت‌کنندگان این کاروان در سال های ابتدای بین 550 تا 1000 نفر بود و اما امسال تعداد۱۴۰۰ زائر و مشتاق حضرت را در این مسیر خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: این کاروان حرکت خود را  ۲۶ اردیبهشت ماه مصادف با ششم ذی القعده از شهرکرج آغاز کرده و اعضا با قطار راهی نیشابور می شوند و پس از زیارت امامزاده های این شهر، به صورت پیاده راهی مشهد مقدس خواهند شد.

مدیر این کاروان در ادامه خاطرنشان کرد: همزمان با روز ولادت امام هشتم علیه السلام، کاروان به مشهد می رسد و اعضا با در دست داشتن شاخه های گل به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد.

پارسا همچنین از پیش بینی اجرای برنامه های فرهنگی در طول مسیر پیاده روی از نیشابور به سمت مشهد خبر داد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • ایستگاه راه‌ آهن همدان کجاست؟
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • تعیین حریم مشهد با طرقبه شاندیز در انتظار ابلاغ وزارت کشور
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار 
  • جان باختن مرد ۷۰ ساله براثر برخورد با قطار در فردیس
  • برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود
  • لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم