Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تحولا پساانتخاباتی آمریکا از تنش‌های سیاسی درباره شمارش آرا و شورش هواداران در شهرهای مختلف آمریکا حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، با ادامه تنش‌های سیاسی درباره شمارش آرا در انتخابات آمریکا، معترضان در شهرهای نیویورک، شیکاگو، پورتلند و فیلادلفیا تظاهرات کردند و پلیس نیز ده‌ها نفر را تاکنون بازداشت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه فرانس 24 گزارش داد، بسیاری از شهر‌های آمریکا به رغم شیوع ویروس کرونا شاهد تظاهرات اعتراض آمیز بود.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد، این تظاهرات خودجوش و گسترده به رغم شیوع ویروس همه گیر کرونا که تا کنون منجر به جان باختن نزدیک به 240 هزار آمریکایی شده است، در فیلادلفیا، واشنگتن، لس آنجلس و نیویورک برگزار شد و صد‌ها نفر نیز به خیابان‌های منهتن آمدند تا اعتراض خود را به نتایج اعلام شده در برخی ایالت‌ها نشان دهند.
بسیاری از شهروندان آمریکایی حامی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، نیز خواستار آن شدند که آراء آن‌ها دزدیده نشود.
یک شهروند آمریکایی گفت: "می خواهم مطمئن شوم جوامع، شهر‌ها و کشورمان بدانند که ما می‌خواهیم همه آرا شمارش شود. با این روش است می‌توان تصور کرد دموکراسی در جریان است".
دختر جوانی گفت: "منتظر چنین سناریویی بودیم. چند هفته است که ما برای برگزاری این تجمعات آماده هستیم؛ چرا که می‌دانستیم انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا با اعتراضاتی رو به رو خواهد شد. مطمئناً ما نگران دموکراسی کشورمان هستیم".

شورش هواداران ترامپ در پورتلند، سیاتل و میشیگان
هم‌زمان با تشدید بحران انتخاباتی در آمریکا به دلیل ادعای پیروزی هر دو نامزد انتخاباتی از یک سو و همچنین اظهارات رئیس‌جمهور این کشور درباره بروز تقلب گسترده در انتخابات، حامیان دونالد ترامپ در حمایت از او به تجمع اعتراضی در برابر مراکز شمارش آرا روی آوردند.
گادی شوارتز خبرنگار شبکه «ان بی سی نیوز» در صفحه توییتر خود تصاویر و فیلم‌هایی از تجمع حامیان دونالد ترامپ در برابر اداره انتخابات آریزونا در شهر فونیکس منتشر کرد.
به گفته این خبرنگار آمریکایی، «تعداد زیادی» از حامیان رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کردند به منظور توقف روند شمارش آرا وارد این مرکز شوند و برخی از آنها به مرکز حمله کردند اما با حضور نیروهای پلیس نتوانستند وارد آن شوند.
پایگاه خبری «نیوز دات کام» هم گزارش داد، معترضان حامی ترامپ با سر دادن شعارهایی علیه شمارش آرا، خواستار ورود به مرکز شدند اما راه به جایی نبردند.
به دنبال این فعل و انفعالات، اداره انتخابات آریزونا اعلام کرد که کار نیروهای این اداره به برای شمارش آرای انتخابات همچنان ادامه دارد و آنها تا زمان پایان شمارش به کارشان ادامه خواهند داد.
پیش از آریزونا، شهر دیترویت ایالت میشیگان هم با تجمع اعتراضی حامیان رئیس‌جمهور آمریکا مواجه بود و آنها به منظور توقف شمارش آرا در برابر یک مرکز شمارش آرا تجمع کردند.
حامیان رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کردند خود را به درون مرکز شمارش آرا در دیترویت برسانند اما حضور نیروهای امنیتی و پلیس مانع از اقدام آنها شد.
حامیان ترامپ در تجمع اعتراضی مقابل مراکز شمارش آرا در آریزونا و همچنین میشیگان، شعار می‌دادند: «شمارش را متوقف کنید».
تنش‌ها در آمریکا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حالی ادامه دارد که طبق گزارش رسانه‌های این کشور، «جو بایدن» نامزد دموکرات با پیروزی در ایالات ورمونت، ویرجینیا، کنتیکت، منطقه کلمبیا، دِلاور، ایلینوی، مریلند، مین، ماساچوست، واشنگتن، اورگان، کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو، مینه‌سوتا، ویسکانسین، میشیگان، ویرجینیا ونیوهمپشایر، رود آیلند، کلرادو، نیویورک، نیوهمپشایر، نیوجرسی و هاوایی موفق به کسب 264 رأی الکترال شده است و به 6 رأی الکترال دیگر برای پیروزی نهایی در انتخابات نیاز دارد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با پیروزی در ایالات کنتاکی، ویرجینیای غربی، آلاباما، میزوری، میسیسیپی، اوکلاهما، تنسی، ایندیانا، آرکانزاس، لوئیزیانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، وایومینگ، نبراسکا، منطقه نبراسکا، کانزاس، کارولینای جنوبی، یوتا، آیداهو، فلوریدا، اوهایو، تگزاس، مونتانا و آیووا، موفق به کسب 214 رأی الکترال شده است
از سوی دیگر آسوشیتدپرس روز پنجشنبه گزارش داد صدها نفر در دو شهر پورتلند و سیاتل در واکنش به ادعادی پیروزی زودهنگام ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین درخواست او برای توقف شمارش آرا در برخی از ایالت ها، به خیابان آمده و پرچم آمریکا را آتش زدند.
دفتر کلانتری شهرستان «مولت نوماه» پورتلند حدود ساعت 7 عصر چهارشنبه به وقت محلی، بعد از اینکه معترضان پنجره های این کلانتری را شکستند اعلام شورش کرد در همین راستا به منظور حفظ امنیت عمومی، فرماندار «کیت براون» استفاده از گارد ملی ایالتی را برای کمک به اجرای قانون در مدیریت ناآرامی ها فعال کرد.
براون گفت: نیروهای ارتش، معاونان کلانتری و افسران پلیس را تحت فرماندهی واحد تا روز جمعه در پورتلند نگه می دارد تا معترضانی که نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده معترض هستند را کنترل کند.
براون به پلیس اجازه داده است در صورت لزوم برای جلوگیری از ناآرامی ها از گاز اشک آور استفاده کنند.
پورتلند پیش از این نیز به دلیل قتل «جورج فلوید» رنگین پوست توسط پلیس، پنج ماه صحنه اعتراضات شدید نژادی بود اما در اعتراضات روز گذشته دستگیر نشده است.
گزارش های دیگری حاکی است همزمان با بالا گرفتن نگرانی‌ها از وقوع شورش پس از انتخابات آمریکا، حضور سربازان گارد ملی در برخی شهرهای بزرگ از جمله شیکاگو، فیلادلفیا و فلوریدا هم پررنگ‌تر شد.
رسانه ها همچنین گزارش داده اند با توجه به احتمال بروز اعتراضات به نتایج انتخابات آمریکا، یک حصار بسیار بزرگ، اطراف کاخ سفید نصب شده است تا از رئیس جمهوری در برابر معترضانی که ممکن است تلاش کنند از این حصار عبور کنند، محافظت کند.
همزمان بلومبرگ هم گزارش کرده است تعدادی از هواداران ترامپ که در دیترویت (میشیگان) مقابل یک مرکز شمارش آرا تجمع کرده و خواهان توقف شمارش آرا شده بودند، با ورود به محل شمارش آرا تلاش کردند ادامه شمارش آرا را متوقف کنند.

تحولات پساانتخاباتی آمریکا
ایالت های بینابین آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا را غافلگیر کرده است. وی که ابتدا، خبر پیروزی خود را در چند ایالت اعلام کرده بود، اما ناگهان همه چیز وارونه شد و تا کنون خبری از اعلام نتایج قطعی نیست.
به گزارش شبکه العالم، ناظران بر این عقیده اند که این تغییر و تحولات مربوط به تعداد آرای ایالت های بینابین، چندان هم ترامپ را شوکه نکرده است. او ظاهرا انتظار چنین شوکی را داشت چرا که اغلب کسانی که با صندوق پست رأی داده اند از طرفداران دموکرات ها بوده اند. در حالی که اغلب هواداران جمهوری خواه، ترجیح دادند به مراکز رأی گیری بروند.
برنی سندرز، سناتور آمریکایی این موضوع را به خوبی پیش بینی کرده بود. وی تحولات انتخابات آمریکا از جمله پیش افتادن ابتدایی ترامپ، اعلام پیروزی توسط ترامپ، شمارش آرای پستی و تغییر نتیجه را پیش بینی کرده و گفته بود که ترامپ با تکیه بر شمارش آرا اولیه اعلام شده، پیروزی خود را اعلام می کند اما آرای پستی نتیجه را تغییر می دهند و ترامپ اعلام خواهد کرد که تقلب شده است.
پیش بینی سندرز از روند فعلی انتخابات آمریکا!
از سوی دیگر کارشناسان گفته اند که با توجه به مکانیسم جدید رأی گیری، که امکان شرکت در انتخابات را برای بخش عمده ای از مردم به خصوص جوانان و مهاجران آفریقایی تبار فراهم کرده است، اوضاع کاملا عوض شده است.
آنها معتقدند که این عده از مردم در انتخابات 2016 شرکت نکرده بودند و همین امر باعث شکست هیلاری کلینتون در انتخابات شد. آنها خاطرنشان می کنند که رأی گیری پستی، کار را برای این عده از افراد آسان کرد و آمار رأی دهندگان را بالا برد و آرای قابل توجهی را برای جو بایدن به دست آورد. مضاف بر اینکه آرای برخی ایالت های بینابین هنوز شمارش نشده است.
در مقابل، تحلیل گران معتقدند که آبی شدن میشیگان، ترامپ را به دردسر انداخته است. ناظران در تحلیل این موضوع گفته اند که ایالت میشیگان دشتخوش تحول بزرگی شده است. تا قبل از 2018 فرماندار این ایالت و منشی او جمهوری خواه بودند. وزیر دادگستری هم جمهوری خواه بود. اما از 2018 به بعد همه چیز تغییر کرد و این ایالت رفته رفته آبی و در نهایت تبدیل به یکی از ایالت های بینابین شد.
دونالد ترامپ به صراحت گفته است که به دیوان عالی مراجعه خواهد کرد. این دادگاه، سه قاضی از 9 قاضی را مسئول رسیدگی به ادعای تقلب در انتخابات و روند شمارش آرا کرده است. ناظران می گویند چنانچه این دادگاه هم نتواند آرزوی ترامپ را در برگرداندن زمان به عقب و پیروزی در انتخابات برساند، ترامپ دست به دامان گروه های خیابانی خود خواهد شد. وی همین الان این گروه ها را به حال آماده باش درآورده است.
البته کارشناسان به رغم وقوع درگیری هایی در مناطق مختلف، احتمال بروز درگیری و راه افتادن جنگ داخلی را بعید می دانند. زیرا نیروهای امنیتی اوضاع به شدت تحت کنترل دارند.

آغاز جدال حقوقی جمهوری خواهان و دموکرات ها
دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا برای یک رویارویی قانونی و تصمیم گیری در مورد فرد پیروز در رقابت فشرده انتخابات ریاست جمهوری این کشور آماده شدند.
خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه گزارشی اعلام کرد، پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد آماده است برای حل اختلاف در خصوص شمارش آرا به دادگاه عالی آمریکا مراجعه کند، ستاد انتخاباتی ترامپ تقاضای خود مبنی بر بازشماری آراء در ویسکانسین و شکایت در خصوص میشیگان و پنسیلوانیا سه ایالت مهم برای تصدی سمت ریاست جمهوری را اعلام کرد.
شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، میشیگان و ویسکانسین را برای بایدن اعلام کرده اند و این در حالی است که پنسیلوانیا همچنان بین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برابر است.
ستاد انتخاباتی ترامپ اواخر روز چهارشنبه شکایتی را در خصوص چهارمین میدان نبرد یعنی جرجیا مطرح کرده است، زیرا برتری رئیس جمهور در آنجا به کمتر از یک درصد کاهش یافت.
رفتار‌های ترامپ باعث افزایش این احتمال شده است که نتیجه انتخابات در نهایت مانند سال 2000 با حکم دادگاه عالی در خصوص نحوه شمارش آراء در ایالت‌ها مشخص شود.
در شکایت‌های ستاد انتخاباتی ترامپ از جنبه منحصر به فرد در انتخابات 2020 انتقاد شده است که در آن میلیون‌ها رأی دهنده به دلیل همه گیری ویروس کرونا رای خود را طریق پستی اعلام کرده اند.
تهدید شیوع کرونا، ایالت‌ها را مجبور به تبلیغ کردن درباره رای دادن پستی کرد و موجب تغییر قوانین مربوط به نحوه جمع آوری، تأیید و جدول بندی آرا شد.
این قوانین شامل طولانی شدن دوره‌های دریافت آراء به دلیل افزایش فشار‌های کاری بر سرویس پستی آمریکا و اضافه کردن زمان برای شمارش آرا است.
جمهوریخواهان می‌گویند برخی از این تغییرات بطور نادرست و به طریقی که به نفع دموکرات‌ها باشد تصمیم گیری یا اجرا شده اند.
ستاد انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا اعلام کرد به پرونده فعلی جمهوریخواهان برای تمدید مهلت این ایالت برای دریافت برگه‌های رای گیری می‌پیوندد.
این شکایت‌ها در صورت موفقیت آمیز بودن این امکان را دارند که موجب رد شدن ده‌ها هزار رای شوند که پس از 3 نوامبر می‌رسند.
دادگاه عالی پنسیلوانیا به تمدید قانونی رای داد و دادگاه عالی آمریکا هفته گذشته از دخالت در این باره خودداری کرد.
اما دادگاه عالی امکان مطرح کردن چالش پس از انتخابات را باز نگه داشته است.
ستاد انتخاباتی ترامپ همچنین اعلام کرد در حال پیگیری در پنسیلوانیا است تا شمارش آراء به طور موقت متوقف شود و ادعا
می‌کند دموکرات‌ها این روند را پنهان کرده اند. شمارش آراء در فیلادلفیا در حال برگزاری است.
شکایت جمهوریخواهان در مورد بوجود آمدن تغییر در شناسایی رأی دهندگان در راستای همه گیری کرونا است. شکایتی که وجود دارد این است که این قانون ناقض کد انتخابات است.
در میشیگان، ستاد انتخاباتی ترامپ با اعلام اینکه "دسترسی معنی داری" به آن‌ها داده نشده است خواستار آن شد شمارش آراء متوقف شود.
جاستین کلارک معاون مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ گفت خواسته مسئولان در کانتی‌ها (بخش های) آمریکا این است که همه آرای قانونی دیر رسیده از همه رأی گیری‌های قانونی که تا مهلت ساعت 7:00 بعد از ظهر روز انتخابات می‌رسند جدا شوند.

آیا دادگاه‌ها می‌توانند در مورد انتخابات تصمیم بگیرند؟
سال 2000، رقابت برای راهیابی به کاخ سفید بین جرج بوش جمهوریخواه و ال گور دموکرات در خصوص یک ایالت یعنی فلوریدا بود.
در حالی که بوش با تنها 537 رأی جلو بود و مشکلاتی در مورد برگه‌های رای پانچ شده وجود داشت، ستاد انتخاباتی ال گور خواستار بازشماری مجدد آراء در کل ایالت بود.
ستاد انتخاباتی بوش به دادگاه عالی مراجعه کرد که حکم داد عملا جلوی بازشماری اراء در فلوریدا به نفع بوش گرفته شود.
کارشناسان می‌گویند چنین پرونده‌های قضایی فقط در صورتی ممکن هستند که بر یک مسئله واقعی متمرکز باشند و اختلاف آراء بسیار اندک باشد.
اگر شکایت یک ستاد انتخاباتی یا نامزد مربوط به قوانین ایالتی باشد، نخست باید شکایت در نظام قضایی آن ایالت مطرح و سپس به دادگاه فدرال و دادگاه عالی آمریکا مراجعه شود.
در عین حال، دادگاه عالی در خصوص رسیدگی به موضوعات انتخاباتی که ایالت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌کنند با احتیاط عمل می‌کند و مقامات دادگاه عالی می‌دانند که عملا با رسیدگی به پرونده انتخابات ریاست جمهوری در سال 2000, جایگاه این دادگاه را به عنوان نهادی مستقل به خطر انداختند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتخابات آمریکا انتخابات ریاست جمهوری ستاد انتخاباتی ترامپ رئیس جمهور آمریکا انتخابات آمریکا دونالد ترامپ شمارش آرا جمهوری خواه دادگاه عالی شمارش آراء دموکرات ها ایالت ها رأی گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۰۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقدمات برگزاری دادگاه‌های صلح در لرستان فراهم شود

حجت‌الاسلام سعید شهواری در بازدید از حوزه قضائی شهرستان بروجرد، اظهار داشت: در دستگاه قضائی با وجود همه کمبودها با یک ارادت مصمم و یک اعتمادبه‌نفس جدی می‌شود کارهای بزرگی انجام داد که یکی از این کارها رسیدگی و مختومه شدن بیش از پنج هزار پرونده از سال‌های قبل است.

استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

وی بیان کرد: تلاش دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ دررابطه‌با مجازات‌های جایگزین حبس، ارفاقات قانونی، دادرسی الکترونیک، پرونده‌های بدون کاغذ، دادرسی برخط و بخش‌های مختلف پیشرفت چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشته است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه مهلت اجرای اولین سند تحول قضائی در پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام رسید و بسیاری از اهداف آن محقق شد، اظهار کرد: دومین سند تحول قضائی در اوایل امسال ابلاغ شده است که شامل همان مأموریت‌های مشخص شده قوه قضائیه در قانون اساسی و اسناد بالادستی و دیگر قوانین است.

حجت‌الاسلام شهواری با اشاره به اینکه سند تحول بر اساس تجربیات گذشته برنامه‌ریزی و تدوین برنامه شده و بر اساس وظایف قوه قضائیه در اصل ۵۶ قانون اساسی مأموریت‌هایی را مشخص کرده است، تصریح کرد: در هر مأموریت از سند تحول چالش‌هایی شناسایی، راهبردهایی برای آن مشخص و برنامه‌هایی در ذیل آن اعلام شده است همچنین سند تحول مجموعه‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های بلندمدت سند تحول ناظر به قضا زدایی، حبس‌زدایی و نگاه‌های این‌چنین است به‌عنوان‌مثال حصر وراثت پس از طی مراحل قانونی به اداره ثبت‌اسناد و املاک واگذار خواهد شد، بیان داشت: برنامه‌های میان‌مدت سند تحول قوه قضائیه نیاز به ایجاد زیر ساخت دارد که نیاز است همه مجموعه‌های قوه قضائیه دست‌به‌دست هم دهند که زیر ساخت در سال جاری تهیه شما تا آن برنامه در سال آینده محقق شود.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، گفت: برنامه عملیاتی تدوین شده توسط قضائیه را به حوزه‌های قضائی استان ابلاغ کرده‌ایم که در سال گذشته ۱۴ برنامه داشت؛ ولی امسال هشت برنامه و در ذیل آن ۲۱۹ اقدام دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش آمریکا
  • مقدمات برگزاری دادگاه‌های صلح در لرستان فراهم شود
  • تقاضای ویژه از علیرضا بیرانوند پیش از جدال با سپاهان
  • آغاز ضبط مستند تبلیغاتی و مناظره نامزدهای دور دوم انتخابات
  • خیزش دانشجویان؛ حمایت حقوقی غرب از صهیونیست‌ها نتیجه معکوس داشت
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • ۲ دادگاه علنی برخط در مهدیشهر و دامغان برگزار می‌شود