Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: استفاده از توانمندی‌های دانش‌آموزان در امور مدرسه، از همان روزهای تشکیل کلاس و درس آغاز شد؛ از همان زمان که یکی از بچه‌های سال بالاتری، دست راست معلم بود و در انجام امور کلاس کمکش می‌کرد.

بعدها که کلاس‌های درس، ترکیب یکسان از همکلاسی‌های همسن شد، مبصر کلاس به عنوان نماینده کلاس شکل گرفت؛ مبصر نیز وظایف متعددی را از جمله حضور و غیاب بچه‌ها، جمع‌آوری تکالیف، جمع‌آوری برگه‌های امتحانی و مدیریت گچ و تخته پاک‌کن کلاس را به عهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کم‌کم، استفاده از قابلیت‌های نظارتی و مدیریتی دانش‌آموزان به سایر امور مدرسه هم کشیده شد؛ از انتظامات مدرسه تا همیار ناظم، همیار مدیر، همیار معلم و همیار کتابدار از جمله همراهی دانش‌آموزان در امور مدرسه بودند.

 تا اینکه آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب شصت و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 20 مرداد 1379 به تمام استان‌ها ابلاغ شد. در ماده 18 این آیین‌نامه عنوان شده بود که همه مدارس باید نسبت به تشکیل شوراهای دانش‌آموزی مدرسه اقدام کنند.

* روایت شکل‌گیری شوراهای دانش‌آموزی

در ماده 20 و تبصره یک آن در آیین‌نامه اجرایی مدارس، وظیفه تشکیل و هدایت شوراهای دانش‌آموزی در مدرسه بر عهده مدیر، معاون و مربیان امور تربیتی است. بنابراین مدیریت و برنامه‌ریزی این شورا در سطح مدرسه بر عهده مدیر مدرسه است و مدیر موظف است زمینه برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی را فراهم کند.

انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هر ساله در هفته اول آبان یعنی پس از آغاز رسمی فعالیت مدارس و شکل‌گیری کامل کلاس‌ها در مدارس کشور، برگزار می‌شود. نکته حائز اهمیت این ماجرا این است که هر دانش‌آموز که شرایط لازم را برای کاندیداتوری دارد، می‌تواند ثبت نام کرده و یک هفته قبل از انتخابات، در مدرسه تبلیغات کند.

امسال بیست و سومین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی برگزار شد و البته امسال با سال‌های گذشته تفاوت ویژه‌ای داشت و آن هم سال کرونایی بود که موجب شد انتخابات به صورت مجازی در سامانه «شاد» برگزار شود. تبلغات بچه‌ها نیز به جای آنکه روی دیوار مدرسه و به صورت حضوری و چهره به چهره باشد به شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) منتقل شد.

* ماجرای تبلیغات کاندیدهای شوراهای دانش‌آموزی

در سال‌های گذشته در مدرسه، جایی را در نظر می‌گرفتند که دانش‌آموزان تبلیغات خود را در آن قرار دهند. یا در حیاط و یا در سالن مدرسه بود. دانش‌آموزان هم شعارهایی را برای جذب دانش‌آموزان طراحی می‌کردند. 

در قانون تبلیغات دانش‌آموزی آمده است: دانش‌آموزان می توانند به مدت ۵ روز قبل از انتخابات در خصوص دیدگاه‌ها، نظرها و برنامه‌های خود به تبلیغ بپردازند؛ تبلیغات انتخاباتی تا آخرین ساعات رسمی روز قبل از انتخابات آزاد است و در روز برگزاری انتخابات هرگونه تبلیغ ممنوع است.

تبلیغات باید ویژگی‌هایی نیز داشته باشد؛ کاندیداها باید دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را از طریق سخنرانی در مراسم آغازین و میزگردهای مختلف ضمن تهیه تراکت های ساده و کم هزینه با هماهنگی مسئولان مدرسه به دانش آموزان ارائه دهند البته مدیران مدارس نیز برای نصب بهتر تراکت های تبلیغاتی کاندیداها باید محل های مشخصی را لحاظ ‌کنند. کاندیداها باید از اعلام برنامه‌ها و شعارهای خارج از اختیارات و وظایف قانونی پیش بینی شده در شیوه‌نامه پرهیز کنند ضمن اینکه تبلیغات نباید به گونه‌ای باشد که بعد از انتخابات به موضع‌گیری یا تقابل بین دانش‌آموزان منجر شود؛ تبلیغات نباید مانع دقت و شناخت دانش آموزان نسبت به کاندیداها شود.

به رغم این قانون، اما گاهی اوقات تبلیغات دانش‌آموزان آنقدر عجیب و غریب و دور از دسترس است که به موضوعی طنز تبدیل شده است. از خرید کیک و بستنی یک ماه دانش آموزان تا تغییراتی در حد وزارتی.

* اهداف و شرح وظایف شورای دانش‌آموزی

از جمله اهداف شورای دانش آموزی شامل «تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه های سیاسی و اجتماعی در بین دانش آموزان»، «تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان»، «تمرین مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد»، «توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس» و «تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه» است.

از دیگر اهداف شوراهای دانش آموزی می توان به «ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه»، « توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان»، «کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی»، «فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه» و «تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش آموزان» اشاره کرد.

شوراهای دانش آموزی وظایف متعددی دارند که می توان به «بهره مندی از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت های شورای دانش‌آموزی و انجمن های آن با مفاد آیین نامه اجرایی مدارس»، « بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه»، «همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه»، « اداره امور نشریه‌های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه»، «همکاری در ارتقای مهارت‌های فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه» و«همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی» اشاره کرد.

از دیگر وظایف این شورا، «همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه»، « همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر نمودن نمایشگاه‌های عرضه دست سازه های دانش آموزان»، «همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه»، «همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه»، « شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع» و «ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورشی مدرسه داشتند»، است.

اما خب برای دانش‌آموزان در تبلیغات خود، نکاتی را مطرح می کنند که جای بسی تأمل است. به عنوان مثال به نمونه تبلیغ زیر توجه کنید که دانش آموز از تأمین واکسن کرونا به صورت رایگان برای همه دانش آموزان، ساخت مدرسه در مناطق محروم و افزایش حقوق معلمان یا حذف امتحانات پایان ترم وعده داده است. ریشه این طرز رفتار دانش‌آموزان نسبت به انتخابات دانش آموزی را باید در زندگی واقعی اجتماعی جستجو کرد.

البته برخی دانش‌‌آموزان هم تلاش می‌کنند تا با شعارهای جذاب و منطقی تر به جریان تبلیغات شوراهای دانش آموزی وارد شوند. فراموش نشود شورای دانش آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی است که اعضای آن طی انتخابات آزاد به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی، اجتماعی و توسعه مشارکت دانش آموزان در امور آموزشی و پرورشی و تعامل بین مسؤولان مدرسه و آنان انتخاب می‌شوند.

قرار است دانش آموزان در امور آموزشی و پرورشی با مسؤولان مدرسه مشارکت داشته باشند و در این مشارکت می‌توان ایده‌های جذاب و ناب ارائه کرد به ویژه در این روزها که کرونا موجب شده است که آموزش از فضای مدرسه به خانه برود.

اعضای شوراهای دانش‌آموزی می‌توانند برنامه‌ای ارائه دهند تا مشارکت دانش آموزان در برنامه های آموزشی و پرورشی مدارس در شرایط کرونا، رونق بیشتری بگیرد.

امسال بیست و سومین انتخابات شوراهای دانش آموزی در شرایط کرونا و در بستر سامانه «شاد» برگزار شد؛ البته برای رأی گیری مشکلاتی وجود داشت و تا 12 آبان هم انتخابات تمدید شد و در نهایت ساعت ۱۰ صبح دوازدهم آبان‌ماه امسال، پایان انتخابات شورای دانش آموزی اعلام شد

تا 12 آبان تعداد ۲۰۵۲۰ واحد آموزشی لیست داوطلبان خود را نهایی کردند و تعداد آرای مأخوذه ۲ میلیون و۵۳۳ هزار و ۳۴۲ رأی بود؛ همچنین تعداد ۲۸۶ هزار و ۳۳۲ نفر داوطلب برای عضویت در شوراهای دانش‌آموزی ثبت شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا مدرسه آموزش و پرورش شوراهای دانش آموزی دانش آموزی شاد انتخابات شوراهای دانش آموزی آیین نامه اجرایی مدارس شوراهای دانش آموزی دانش آموزان در امور مشارکت دانش آموزان شورای دانش آموزی آموزشی و پرورشی دانش آموزان دانش آموزی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۰۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری

به گزارش خبرنگار مهر، نادر کریمی بیرانوند پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم اظهار کرد: سنندج از امروز تا دهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه‌روی است که در راستای ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی همچنین از برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس غرب کشور برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در استان خبر داد و گفت: از راهکارهای سند تحول بنیادین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است و هر دانش‌آموز باید تا پایان دوره تحصیلی یک مهارت که منجر به اشتغال شود را بیاموزد و این دوره برای مدیران مدارس در راستای تحقق این مهم برگزار می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ساحت اقتصادی که در شش ساحتی که برای آموزش دانش‌آموزان وجود دارد بدرستی تبیین نشده تا دانش‌آموز بتواند وارد بازار کار شود.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: چهارشنبه هفته گذشته در دولت بحث مهارت‌آموزی در مدارس نظری تصویب شد و ردیف اعتباری برای این مهم درنظر گرفته می‌شود.

وی یکی از مشکلات مهارت آموزی در مدارس نظری را نبود ساعت درسی مهارت‌آموزی دانست و گفت: تغییر ساختار آموزشی در حوزه متوسطه در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است تا بتوان زمانی در برنامه درسی دانش آموزان برای مهارت آموزی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: برای دانش‌آموز در قالب ۳۰۰ ساعت در طول سه سال تحصیلی متوسطه مهارت‌آموزی گنجانده می‌شود تا منتج به شغل شود.

مدارس شبانه روزی ظرفیتی برای آموزش مهارت آموزی هستند

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مدارس شبانه‌روزی اوقات فراغت خوبی برای دانش‌آموزان دارد و می‌توان با استفاده از فضای این مدارس سعی می‌شود مهارت به دانش‌آموزان این مدارس آموزش داده شود.

کریمی بیرانوند اذعان کرد: تا زمانیکه ساحت اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموز توانمندی ورود به بازار کار را نداشته باشد نمی‌توان به تحقق این ساحت آموزشی دست یافت.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعلام کرد: از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است، در چند سال اخیر استخدام جدی شد و از کل ظرفیت تربیت معلم استفاده می‌شود و اگر دانشگاه فرهنگیان نتوانست نیرو تربیت کند از طریق آزمون و مصاحبه نیرو جذب می‌شود.

وی عنوان کرد: کردستان سال گذشته ۹ هزار ساعت در حوزه متوسطه نظری به صورت غیرموظف از بازنشستگان و دانشجو معلمان ترم هفت، برای جبران کمبود نیرو استفاده کردیم.

اجرای طرح «شهیدمحمودوند» برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت پوشش تحصیلی دور دوم متوسطه در کشور و چگونگی شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل بیان کرد: در پوشش تحصیلی متوسطه دوم، بسیاری از دانش آموزان بدلیل اینکه جذب بازار کار می‌شوند ترک تحصیل می‌کنند اما براساس اجرای طرح «شهید محمودوند» دانش‌آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکردند با بررسی کد ملی آنها دانش‌آموزان ثبت نام نشده شناسایی شدند و مسؤولان استان‌ها موظف شدند تا افرادی را برای پیگیری این دانش‌آموزان موظف به کار کنند.

وی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته تعدادی از دانش‌آموزان از طریق تحت پوشش قراردادن در کمیته امداد و بهزیستی به چرخه تحصیل بازگشتند و عده‌ای نیز به دلیل مهاجرت یا فوت ثبت نام نکرده بودند که شناسایی شدند.

کریمی اذعان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش و پرورش برگشتند.

وی یکی از مسائل آموزش و پرورش را حضور کمرنگ دانش‌آموزان پایه دوازدهم بعد از تعصیلات نوروز دانست و گفت: این آسیب بزرگی برای دانش‌آموزان است چرا که در این زمان دانش‌آموز با نحوه طراحی سوال آزمون نهایی آشنا می‌شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امتحانات پایه دهم و یازدهم هم از امسال نهایی هستند و آزمون آنها در حوزه‌های اجرا و تصییح آن به صورت الکترونیکی است.

کد خبر 6089831

دیگر خبرها

  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!
  • راهیابی تیم والیبال دانش‌آموزی به فینال مسابقات جهانی
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری