Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت پاییزه گندم، جو و کلزا در سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی آغاز شده است که بیشترین سطح مربوط به محصول گندم است.

وی افزود: از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی  با بیان اینکه در بحث ضد عفونی بذور گندم امسال ۱۰ درصد سموم کمتر استفاده شد گفت: با توجه به اینکه کشاورزان آشنایی زیادی در بحث ضد عفونی بذور دارند ۹۰ درصد در ضد عفونی بذور از سموم استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی به میزان سم استفاده شده اشاره ای نکرد.

رضایی اظهار داشت: در بحث مصرف سموم در کشت کلزا نیز به طور متوسط تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: اگر کشاورزان با انواع سم با بیماری ها و آفات در تولید محصولات کشاورزی مبارزه نکنند حدود ۳۳ درصد تولیدات بر اثر بروز آفات و بیماری‌ها از بین می‌روند که زیان جدی به بخش کشاورزی وارد می‌آید، با احتساب خسارت های انباری این زیان به ۴۰ درصد می رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه در این استان فصل مبارزه و سمپاشی بیشتر از اسفند ماه آغاز می شود نگران هستیم که بحث گرانی انواع سموم و علفکش ها در میزان استفاده کشاورزان در اراضی تاثیر داشته باشد.

وی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت باید این بحث را جدی قلمداد کنند و گرانی ها نباید مانع از مبارزه با انواع علفهای هرز در بحث غلات شود چرا که تاثیر زیادی در عمکلرد محصول خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم ها و مشکلات ارز قیمت سموم نسبت به سال گذشته تا حدود چهار برابر نیز افزایش یافته است که هم اکنون نگران تامین توسط کشاورزان هستیم.

رضایی با بیان اینکه هیچ کمبودی در بحث انواع سموم در استان نداریم افزود: اما تا حدودی با توجه به افزایش قیمت ها قدرت خرید سموم نیز توسط فروشندگان سموم کاهش یافته است اما در تامین سموم هیچ مشکلی نیست.

وی افزود: در کل کشور حدود ۶۰۰ مورد از آفات و بیماری ها در سه گروه آفات عمومی، همگانی و خصوصی شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: در بحث آفات همگانی که شامل سن گندم است مبارزه بر عهده کشاورزان است اما به آنان کمک نیز می کنیم، در بحث مبارزه عمومی شامل ملخ و جوندگان مبارزه بر عهده دولت است.

وی افزود: اما بیشترین آفات مربوط به بخش خصوصی است که مبارزه نیز بر عهده خود کشاورزان است، افزایش قیمت سموم در میزان مصرف تاثیر گذار است اما از کشاورزان می خواهیم که این مهم را رها نکنند چرا که خسارت هنگفتی به بحث تولیدات وارد خواهد کرد.

درآمد امسال کشاورزان این استان بر اثر خسارت‌های مختلف به ویژه سرمای بهاره یک پنجم کاهش یافت و به ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.   بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها بجنورد کشاورزی سموم کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشاورزی سموم کشاورزی خراسان شمالی بجنورد کشاورزی سموم کشاورزی خراسان شمالی اخبار کنکور خراسان شمالی بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان

 سهرابی بیدار در نشست کارگروه مدیریت مصرف برق استان گفت: این میزان از تولید ۴ هزارو ۲۸۷ میلیون کیلووات ساعت تولید یا تحویلی در سال است که ۹ و ۴ دهم این میزان تولید تلف می‌شود.

او به مصارف حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی ۵۰ درصد، در بخش خانگی ۳۲ درصد، در بخش صنعت ۱۱ درصد و در بخش عمومی و سایر مصارف ۷ درصد مصرف برق داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان در بحث توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به افزایش ۱۳۵ مگاوات نیروگاه در همدان اشاره و تصریح کرد: ۱۱ و ۴ دهم درصد تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی است که در استان تولید می‌شود و با افزایش نیروگاه جدید تولید برق به ۲۳ درصد خواهد رسید.

سهرابی بیدار از هوشمندسازی کنترل در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: ۹۴ درصد مشترکان کشاورزی کنترل پذیر است.

او گفت: در مصارف خانگی جزو کشور‌های بدمصرف هستیم که مدیریت و صرفه جویی در مصارف خانگی ضروری است.

استاندار همدان هم گفت: باید رویکرد ما شعار سال باشد و جهش تولید با سرعتی فراتر از شرایط عادی صورت پذیرد تا شعار سال محقق شود.

قاسمی فرزاد، همچنین راهکار تحقق شعار سال را بهره وری در تولید دانست و افزود: باید نطام بهره وری ایجاد شود و میزان تلفات که ۱۰ درصد از تولید برق را در استان شامل می‌شود شناسایی و هدفگذاری شده و سالانه ۲ تا ۳ درصد از این تلفات کاهش یابد.

او تأکید کرد: کنترل هوشمند نیاز همه مصارف است و هوشمندسازی در مصارف پر مصرف کمک شایانی خواهد کرد چرا که بخصوص در بخش کشاورزی باید از تولید محصولاتی که نیاز بازار نیست و زمینه صادرات آن وجود ندارد اجتناب کرد، زیرا که ناطراز بودن در مدیریت انرژی و مدیریت تولید را شاهد هستیم.

استاندار همدان تصریح کرد: به شدت در مدیریت مصرف در حوزه خانگی باید انضباط حاکم باشد و انضباط انرژی داشته باشیم، زیرا در مصرف انرژی یک مدیریت درست مصرفی نیاز است و نباید از نرم متعارف مصرف بالا رود و اگر از نرم متعارف بالا رود باید قطعی اتفاق افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • رفع کمبودهای حوزه آب برای توسعه صنعت و کشاورزی خراسان شمالی
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • جابه‌جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل‌ونقل در خراسان شمالی
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • مبارزه کاراته‌کاران خراسان رضوی در مسابقات آسیای مرکزی
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان