Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@17:25:33 GMT

هفت‌حوض سبزه‌میدان

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۷۵۵۵۷

هفت‌حوض سبزه‌میدان

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی: پایتختی که این روزها بافت فرسوده، آسمانخراش‌های سربه‌فلک‌کشیده، دود، ترافیک، جمعیت زیاد و شلوغی نماد آن شده است، در روزگاری نه چندان دور به شهر باغ‌های زیبا و خوش و آب و هوا مشهور بود. باغ هفت‌حوض یکی از این باغ‌های مشهور و فراموش‌شده تهران در حوالی سبزه‌میدان است.

«داریوش شهبازی» در کتاب برگ‌هایی از تاریخ تهران با اشاره به این باغ گمشده در دل بازار تهران می‌نویسد: «باغ هفت‌حوض از آن دسته باغ‌هایی است که هیچ اثری از آن نمانده و عجب آنکه در هیچ یک از آثار مورخینی که از تاریخ تهران‌نوشته‌اند، هم بدان اشاره نشده است و این تعجب زمانی بیشتر جلوه می‌کند که بدانیم محل این باغ در مرکز تهران و نزدیک بزرگ‌ترین میدان آن زمان شهر یعنی سبزه‌میدان بوده و مالکش نیز شخص ناشناسی نبوده است، بلکه «میرزا حسین خان صدر اصفهانی»، صدر اعظم فتحعلی شاه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باغ در اراضی بوستان‌های جنوبی ارگ و شمال بازار که سبزه‌میدان هم جزو همان اراضی بوده، قرار داشت.»

طبق نوشته شهبازی در بخشی دیگری از این کتاب، هفت‌حوض باغی مثلثی شکل بوده که ضلع شمالی‌اش در امتداد حصار جنوبی ارگ قرار داشت و ضلع شرقی‌اش را کوچه منوچهرخانی تشکیل می‌داد. ضلع دیگرش به‌طور تقریبی، غرب چهارراه کنونی گلوبندک را به انتهای کوچه منوچهرخانی متصل می‌کرد. باغ هفت‌حوض را میرزا حسین خان صدر اصفهانی وزیر اعظم فتحعلی شاه در محلی که فعلاً بازار گلوبندک است، ساخت. به سبب ۷ حوضی که در میان آن تعبیه شده بود به هفت‌حوض شهرت داشت.

کد خبر 561409 برچسب‌ها هویت شهری همشهری محله منطقه ۱۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هویت شهری همشهری محله منطقه ۱۲ سبزه میدان هفت حوض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۵۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: این ۴خط عبارت بود از خط یک: میدان توپخانه - دروازه قزوین، خط ۲: میدان توپخانه - انتهای امیریه، خط ۳: میدان توپخانه - بازار و شاهپور و خط ۴: میدان توپخانه - گارماشین (ری جنوبی). همچنین خطی بین دروازه دولت و بازار کشیده شد که پس از یک سال و دو ماه بهره‌برداری، برچیده شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

تا سال ۱۳۱۷ علاوه بر ۴ خط گذشته، خط ۵ از میدان شاه(قیام) تا میدان گمرک و خط معروف به تهران - شهرری هم به ۴ خط قبل اضافه شد. این خط آخری از جلوی انبارگندم خیابان ری، روبه روی خیابان صفاری(شهید حداد عادل) به سوی حضرت عبدالعظیم (ع) حرکت می‌کرد.

از سال ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ به علت گسترش تهران و ازدیاد جمعیت، ۴ خط دیگر به خطوط اتوبوسرانی اضافه شد و برای اولین بار خطوط جدید به دروازه دولت، میدان ۲۴ اسفند (انقلاب)، حشمت‌الدوله شرق و خیابان نادری راه پیدا کرد. وزارت فوائد عامه و تجارت، تحت مدیریت مهدی‌قلی هدایت، ملقب به مخبرالسلطنه، در دوره صدارت دکتر محمد مصدق لایحه‌ای را در یک ماده واحده و ۱۲ تبصره به مجلس برد و موفق شد رآی مثبت مجلس را در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۳۱ جلب کند.

بر اساس این قانون که امضای محمد ذوالفقاری، نایب‌رئیس هفدهمین دوره مجلس شورای ملی، پای آن بود، امتیاز احداث خطوط اتوبوسرانی و نقل و انتقال مسافر به طور دسته‌جمعی در داخل هر شهر و حومه به شهرداری‌ها واگذار شد.

از ۱۵ دی۱۳۳۲ روش کار در خطوط اتوبوسرانی تهران کمی تغییر کرد و بلیت ژتونی (پولک فلزی) و باجه بلیت‌فروشی راه‌اندازی شد و دولت وقت به منظور نوسازی ناوگان شهری تعدادی اتوبوس مرسدس بنز از آلمان وارد کرد.

با تامین شدن بودجه و امکانات دولتی، اولین شرکت سهامی اتوبوسرانی عمومی کشور در تهران با عنوان «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» با سرمایة ۳۰۰ میلیون ریالی در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به ثبت رسید و محل آن در ساختمان شهرداری تعیین شد.
اولین خط اتوبوسرانی تهران در ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۳۵ با ۸۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بازار تا میدان امام حسین (ع) در حضور نمایندگان مجلس شورای ملّی وقت و تعدادی از وزرا افتتاح شد. از زمان افتتاح در تیر تا مهر ماه، سه خط دیگر نیز در شهر آغاز به کار کرد. در نهایت شرکت واحد در سال اوّل با ۱۷۳ اتوبوس و ۵ خط فعالیتش را آغاز کرد.

کد خبر 848049 برچسب‌ها حمل و نقل هویت شهری خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس

دیگر خبرها

  • وزش باد برای خوزستان پیش بینی می‌شود
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹هزار
  • جزئیات اجرای زیرگذر میدان سپاه اعلام شد
  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹/دلار تلگرامی خریدار ندارد
  • ببینید | قابل توجه زاکانی و دوستان؛ وضعیت خطرناک پله برقی متروی میدان ولیعصر تهران!
  • میدان ونک تهران ۳ طبقه می‌شود
  • جزئیات جدید از پروژه ۳ طبقه کردن میدان ونک تهران
  • ورود سامانه بارشی جدید به خوزستان از روز دوشنبه
  • پیکر معلم شهید از میدان فردوسی تهران تشییع خواهد شد