Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@03:24:00 GMT

انتظار فرج؛ مرهمی بر زخم‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۷۵۸۵۵

بهترین کارها در عصر غیبت امام عصر (عج) انتظار فرج است؛ دوای درد جامعه، داروی رفع مشکلات و رفع مصائب و گرفتاری ها امروز، انتظار امام عصر (عج) است. ناطقان: در ادامه شرح مبحث انتظار فرج در عصر غیبت با اشاره به معنا و مفهوم انتظار، نتیجه بسط و گسترش فرهنگ مهدویت را داخل شدن در زمره منتظرین امام عصر عج مطرح شد و اینک انتظار از دیدگاه معصومین (ع ) بررسی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انتظار، شرایط آن، اثرات و برکات و کارکردهای ویژه آن در بسیاری از روایات مأثور از معصومین علیهم‎السلام به خوبی، بیان شده است که به ذکر چند مورد فقط از باب نمونه، اکتفا می گردد:

«قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ع مَنْ ماتَ مِنْکُمْ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ لِهذَا الْأَمْرِ کَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فی فُسْطاطِهِ قالَ: ثُمَّ سَکِتُ هُنیئَةً، ثُمَّ قالَ: لابَلْ کَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَیْفِه، ثُمَّ قالَ: لاوَاللّه ِ اِلاّ کَمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ رَسُولِ اللّهِ ص؛ امام صادق ع فرمودند: اگر کسى از شما بمیرد درحالى‌که منتظر برای این امر باشد (منتظر قیام حضرت باشد) همانند کسى است که با امام قائم ع در خیمه آن حضرت باشد، سپس اندکى درنگ کرده و فرمودند: نه، بلکه همانند کسى است که با او شمشیر زده باشد. پس از آن فرمودند: نه، به خدا سوگند، مانند آن کسى است که با رسول خدا ص به شهادت رسیده باشد».

یک حدیث دیگر هم از امام صادق (ع): «مَنْ ماتَ مِنْکُمْ عَلى هذَا الْأَمرِ مُنْتَظِرا لَهُ کانَ کَمَنْ کان فی فُسْطاطِ الْقآئِم ؛ کسى که بر این امر بمیرد و منتظر امام علیه السلام باشد همانند کسى است که در خیمه امام قائم ع باشد».

دوای درد جامعه، داروی رفع مشکلات و رفع مصائب و گرفتاری ها امروز، انتظار امام عصر (عج) است.

امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیثی گرانقدر می فرمایند: «اِنْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللّهِ فَاِنَّ اَحَبَّ الاَعْمالِ عِندَ اللّه اِنْتَظارُ الْفَرَجِ ؛ در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید؛ زیرا محبوب ترین کارها نزد خداوند، انتظار فرج است».

بهترین کارها در عصر غیبت امام عصر (عج) انتظار فرج است. دوای درد جامعه، داروی رفع مشکلات و رفع مصائب و گرفتاری ها امروز، انتظار امام عصر (عج) است.

رسول گرامی اسلام ص نیز فرموده اند: «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ ؛ برترین عبادت، انتظار فرج است».

این روایت بسیار عمیق است. در میان تمام عبادات، نماز، روزه، حج، خمس، زکات و جهاد، از همه برتر و بافضیلت تر، انتظار فرج است. آری باید به صراحت گفت که نمازِ بی انتظار، خروجی آن ابن ملجم است. ابن ملجمی که نماز شب می خواند و قاتل امیرالمؤمنین علی ع می شود. جهاد و دفاع در عرصه های مختلف چنان چه بی ولایت باشد، خروجی آن همین ابن ملجم است که در سه جنگ در رکاب علی ع شمشیر می زند و در پایان جنگ نهروان از امیرالمؤمنین علی ع جدا می شود.

اهل جبهه بودن برای کسی ضمانت آور نیست. ملاک، حالِ فعلی افراد است. اگر منتظر نباشیم، شیطان ما را از دین جدا خواهد کرد. حجّ بی‌ولایت می شود شمربن‌ذی‌الجوشن. در برخی نقلها رسیده است که او ۱۶ بار پیاده به حج رفت و از حج بازگشت اما با همان پاهای حج به جا آورده، نشست روی سینه ولیّ خدا امام حسین ع و سر از بدن بهترین خلق خدا و امام زمانش جدا نمود. شمر اگر در صفّین کشته شده بود، شهید فی سبیل الله بود.

قرآن خواندن، بی ولایت می شود حجّاج بن یوسف ثقفی؛ که حافظ کل قرآن بود و ۲۳ سال حکومت کرد و بیش از یکصدهزار شیعه را در مدت استانداری خود به شهادت رساند. یکی از تفریح‌های حجّاج این بود که، سفره پهن می کردند و می گفت یک شیعه علی‌بن‌أبیطالب را هم بیاورید. آن گاه دستور می داد تابه ای داغ کرده و سر شیعه را از بدن جدا کرده و تابه داغ را روی رگ های تازه قطعه شده  او می گذاشتند تا خون از رگ هایش خارج نشود. این بدن که هنوز خون در آن جریان داشت، قریب به ۱۵ ثانیه بلند می شد و شروع می کرد به دویدن. این بهترین تفریج حَجّاج بود. پس هر قرآن خواندنی هم محترم نیست!

مرحوم علامه طباطبایی می فرماید، هر کار خیری، محترم و ارزشمند نیست بلکه باید دید که چه هدفی پشت این کار نیک نهفته است.

هر کار خیری، محترم و ارزشمند نیست بلکه باید دید که چه هدفی پشت این کار نیک نهفته است

در زمان رسول خدا ص مسجدی بنا شد به حسب ظاهر برای عبادت خدا، اما خدای متعال می فرماید:  «وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ ؛ و (گروهى دیگر از منافقان) کسانى هستند که مسجدى براى ضربه زدن به اسلام و براى ترویج کفر و تفرقه ‏افکنى میان مؤمنان و کمین‌گاهى براى (مساعدت) به دشمنان دیرینه‏ى خدا و پیامبرش ساختند، و همواره سوگند مى‏‌خورند که جز خیر، قصدى‏ نداریم! (ولى) خداوند گواهى مى‏ دهد که آنان دروغگویانند.»

خداوند به رسولش می فرماید ای رسول ما، این مسجد برای تفرقه و توطئه است و برای نفاق بین مسلمین ساخته شده است. دستور بده مسجد تخریب شود، آثار آن سوخته شود و زمین آن تبدیل به مزبله دانی مردم مدینه بشود پس هر مسجدی هم محترم نیست. مسجدی که در راستای تخریب ولایت است، باید خراب شود. این که در حدیث وارد است که محبوب ترین و بافضیلت ترین اعمال امّت انتظار فرج است، یعنی اگر اعمال ما مورد تأیید ولی‌عصر ع قرار نگیرد، هیچ نمی ارزد.

حکایت؛ روحیه‌ انتظار در یک بیمار دیالیزی

دو سال قبل (سال ۱۳۹۴)، برای سخنرانی در یکی از کاروان های حج که از شیراز عازم شده بود، برای سخنرانی رفته بودم، مدیر و روحانی کاروان گفتند: یک زائری همراه ماست که برای همه تبدیل به اسوه و الگو شده است. بیماری او بسیار شدید است و باید در هفته، دو مرتبه دیالیز بشود.

این‌جا در مکه و مدینه هم او را دیالیز می کنیم. او را صدا زده، پیش من آمد. سلام و علیکی کردیم. گفت: حاج آقا! من قبلاً حج ثبت نام کرده بودم. مبلغ ۴۰ میلیون تومان ارثیه به من رسید. به همسرم گفتم: آیا موافقی به حج برویم؟ همسرم قبول کرد اما دیگران که فهمیدند، گفتند: آقا! تو دیالیز می‌شوی! این پول را برای درمان خودت و روز مبادا کنار بگذار. هرکه به من می رسید می گفت حج نرو، تو تکلیفی نداری. اما خودم مُصِرّ بودم که به حج بیایم و میگفتم تا می  توانیم، باید حجّمان را انجام دهیم. مدیر کاروان گفت: حاج آقا! این بنده  خدا سه روزی یک بار، دیالیز می شود.

وقتی از دیالیز بازمی گردد، مدتی حال او مساعد نیست. وقتی حالش طبیعی می شود، مثل یک خدمتکار در کاروان، در خدمت حُجّاج است. زمانی که مُحرِم شد (چون دیالیزی بود، خودم همراه و مراقبش بودم)، اعمال خود را اعم از طواف، نماز طواف، سعی صفا و مروه را انجام داد. وی به پشت مقام ابراهیم آمده و دستهای خود را به دعا بلند کرد. دیدم دائم می گوید: «اللهمَّ عجّل لِوَلیکَ الفرج». چندین و چند بار این دعا را تکرار کرد. من کنار دست او ایستاده بودم، به او گفتم: حاجی! قدری هم برای سلامتی خودت دعا کن!! گفت: باید برای آن وجود شریفی که اگر بیاید مشکلات همه مرتفع و برطرف می شود دعا کرد. چنین شخصی، منتظر واقعی امام زمان ع است.

به قلم: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق/ قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود عج منبع: فارس برچسب ها: انتظار فرج ، مرهم ، زخمهای جامعه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: انتظار فرج مرهم انتظار فرج امام عصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۵۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوکه شدن مدیران بایرن مونیخ از تصمیم رالف رانگنیک

مدیران بایرن مونیخ انتظار نداشتند رالف رانگنیک به‌طور ناگهانی تصمیمش را عوض کند

طرفداری | پس از منتفی شدن گزینه‌هایی مانند ژابی آلونسو و یولیان ناگلزمان، انتظار می‌رفت به‌زودی رالف رانگنیک سرمربی تیم ملی اتریش به عنوان جایگزین توماس توخل معرفی شود اما این گزینه نیست پس از ژابی آلونسو و یولیان ناگلزمان، برای بایرن مونیخ منتفی شد.

به گزارش فیلیپ کسلر از TZ؛ مدیران بایرن مونیخ از تصمیم رالف رانگنیک شگفت‌زده شدند و انتظار نداشتند او پیشنهادشان را رد کند. در واقع در جریان مذاکرات، باواریایی‌ها به تمام خواسته‌های او تن دادند.

کارل هاینتس رومنیگه و اولی هونس برای حضور رانگنیک روی نیمکت تیم بسیار جنگیدند زیرا اصلاحاتی که ضروری هستند را قرارداد با این مربی پیش ببرند. رانگنیک نیز چند روز پیش تمایل بسیار زیادی برای جایگزینی با توماس توخل نشان داد اما دو طرف هنوز به توافق کامل نرسیده بودند.

بیش‌تر بخوانید: 

فشار کاری بالا دلیل رد پیشنهاد بایرن مونیخ توسط رالف رانگنیک ادعای داغ در آلمان؛ ژوزه مورینیو آماده پذیرش پیشنهاد بایرن مونیخ!

در نهایت، رانگنیک تصمیم غیر منتظره‌ای گرفت زیرا نمی‌خواست زندگی‌اش دچار یک تغییر اساسی شود. ادامه دادن کارش در تیم ملی اتریش، یک تصمیم قبلی برای پروفسور آلمانی بود.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • هرآنچه درباره نسل ششم آیپد ایر می‌دانیم
  • ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است
  • کارگران نساجی بروجرد در انتظار حل مشکلات کارخانه
  • کارگران نساجی بروجرد در انتظار حل مسائل کارخانه
  • شوکه شدن مدیران بایرن مونیخ از تصمیم رالف رانگنیک
  • انتظار موج جدیدی از خدمت در سال پایانی شورا 
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید