Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزان برق تولیدشده از منابع انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق بر اساس تازه ترین آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران که مورد واکاوی خبرنگار اقتصادی ایرنا قرار گرفت، به رقم پنج میلیارد و ۴۷۰ میلیون کیلووات ساعت در مهرماه امسال رسید.

میزان صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی حاصل از بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق نیز به رقم یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن معادل میلیون مترمکعب گاز طبیعی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مهرماه امسال صرفه جویی هزار و ۲۰۳ میلیون لیتری آب را به همراه داشته است.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران در مهرماه به رقم ۸۳۸.۱۹ مگاوات رسید که در این بین انرژی خورشیدی با ۴۰۵.۵۶ مگاوات انرژی تولیدی سهمی ۴۸ درصدی از کل را به خود اختصاص داد.

نیروگاه‌های بادی نیز با ۳۰۲.۸۲ مگاوات انرژی تولیدی و با سهمی ۳۶ درصدی در جایگاه دوم از ظرفیت کلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر قرار گرفت.

نیروگاه‌های برق آبی کوچک نیز در مهرماه امسال با تولید ۱۰۵.۶۵ مگاوات سهمی ۱۳ درصدی از مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشورمان را به خود اختصاص داده است.

بازیافت تلفات حرارتی با تولید ۱۳.۶ مگاوات دو درصد سهم از مجموع کل را دارد و نیز نیروگاه‌های زیست توده با تولید ۱۰.۵۶ یک درصد سهم نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر و بهره وری برق را از آن خود کرده است.

به گزارش ایرنا، تمایل کشورها از جمله ایران برای استفاده از انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

آمارها نشان می‌دهد چین، آمریکا، ژاپن، هند، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، استرالیا و پاکستان به ترتیب از نظر تولید انرژی خوشیدی در جایگاه اول تا دهم قرار دارند.

به گفته دبیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران، ۲۸ نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

"علی شب نورد" افزود: در حال حاضر تعداد ۵۴ شرکت در حال احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، برق‌آبی و غیره با مجموع ظرفیت ۲۲۹ مگاوات هستند.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از نیروگاه‌های مذکور، ضمن تزریق سالانه ۴۹۳.۵ هزار کیلو وات ساعت برق به شبکه سراسری برق کشور، معادل ۱۴۰ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی، در مصرف سوخت و ۱۰۹ میلیون لیتر در مصرف آب، صرفه‌جویی می‌شود و از آلایندگی دی اکسید کربن به میزان ۳۱۸ هزار تن در فرآیند تولید برق کشور کاسته خواهد شد.

برچسب‌ها انگلیس فرانسه ایتالیا استرالیا انرژی برق چین ایالات متحده آمریکا ایران گاز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس فرانسه ایتالیا استرالیا انرژی برق چین ایالات متحده آمریکا ایران گاز انگلیس فرانسه ایتالیا استرالیا انرژی برق چین ایالات متحده آمریکا ایران گاز اخبار کنکور انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق نیروگاه های تجدیدپذیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی در ۱۶ مدرسه کشور در دست اجرا است که از این تعداد، هفت نیروگاه در استان‌های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت هم‌زمان به بهره‌برداری رسیدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در دبیرستان خیرساز زیرک پردیسان قم که مجهز به این فناوری شده است، گفت: ساخت این نیروگاه‌ها ضمن ایجاد درآمد پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌های مدارس، سبب افزایش خودآگاهی و تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در راستای استفاده از انرژی‌های پاک می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در برنامه هفتم توسعه کشور، اختیار کسب درآمد اختصاصی برای همه مدارس از مسیر‌هایی مانند تولید انرژی پاک توسط سلول‌های خورشیدی یا تعبیه فضای تجاری در نظر گرفته شده تا هر مدرسه بتواند اقتصاد خود را پیش ببرد.

حمیدرضا خان محمدی یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است و در یک برنامه کوتاه‌مدت با همکاری دستگاه‌های متولی، ۲۰ هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر ۵۶ طرح نیروگاه خورشیدی در سطح کشور در حال اجراست، گفت: تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی ۱۱ مدرسه در استان قم با ظرفیت ۲۲۰ کیلووات به مرحله اجرا رسیده‌اند که از این تعداد نیروگاه‌های پنج مدرسه با مجموع ظرفیت مجموع ۱۰۰ کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: برای تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و استفاده از فضای مدارس در این امر، با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد مذاکره شده‌ایم تا این موضوع در همه مدارس جدیدالاحداث محقق شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با تولید هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی ۵۶۰ گرم از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری و سبب صرفه جویی ۰.۲۷ مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۰.۲۲ لیتر مصرف آب می‌شود.

هم‌زمان با بهره‌برداری از این نیروگاه، آیین افتتاح مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای سه هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استاندارد‌های روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس و مجهز به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی است.

دیگر خبرها

  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق