Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-30@05:40:41 GMT

تصمیمات جدید درباره تولید و واردات پوشک

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۷۸۰۶۲

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی برای تامین ارز مورد نیاز صنعت پوشک از طریق ارز متقاضی و واردات در مقابل صادرات خبر داد و گفت: با توجه به این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش پیدا کرده است، اما این افزایش قیمت‌ها حتما باید مورد رصد و با نظارت سازمان حمایت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسانه محرابی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت صنایع سلولزی و صنعت پوشک اظهار کرد: این جلسه پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تنظیم بازار برخی اقلام کالایی در کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین وزیر و تولیدکنندگان برتر این صنعت و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی برگزار شد و مسائل مرتبط با موضوع پوشک به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: در چند روز اخیر، روند ترخیص مواد اولیه مربوط به صنعت تولید پوشک از گمرکات کشور سرعت گرفته است. در بررسی های میدانی که از بازار انجام شده است، در حال حاضر کمبودی از این محصول در بازار وجود ندارد. حدود ۱۱۸ هزار تن میزان تولید پوشک در کشور است و معادل همین میزان نیز در کشور مصرف داریم؛ این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید صنعت پوشک در کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن است و در صورت نبود محدودیت‌های ناشی از تحریم ها حتی می توانیم صادر کننده این محصول باشیم.

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون مشکل اخیر این واحدها تامین مواد اولیه، تخصیص و تامین ارز بوده است که با توجه به محدودیت منابع ارزی برای اکثر واحدها این مسئله وجود دارد، گفت: با توجه به این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت‌ها حتما باید مورد رصد و با نظارت سازمان حمایت باشد.

به گفته وی، موضوع تامین ارز از محل صادرات و ارز متقاضی در این جلسه مطرح و هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام خواهد شد تا با ارائهه بسته‌های حمایتی مواد اولیه تولید کنندگان تامین شود.

داخلی سازی ۶ قلم از مواد اولیه پوشک در دستور کار است

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت همچنین اعلام کرد که از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است. امسال حدود شش قلم از اقلام وارداتی تولید پوشک برای داخلی سازی در نظر گرفته شد و فعالیت برای انحام این کار آغاز شده است.

وی با تاکید بر با کیفیت محصولات داخلی و قابل رقابت بودن آن‌ها در بازارهای خارجی تصریح کرد: طی سال‌های تحریم صادرات داشتیم اما نه به میزان ظرفیتی که در کشور وجود دارد. محدودیت‌های واردات مواد اولیه وجود دارد اما استفاده از ارز متقاضی می‌تواند شرایط تولید کنندگان را بهبود ببخشد.

محرابی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید پوشک حدود ۵۱۸ هزار تن است که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تن از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: با افزایش تولید می‌توانیم کاهش قیمت تمام شده را شاهد باشیم، البته در این خصوص از مردم عزیز تقاضا داریم با همکاری لازم مانع سوداگری و سوءاستفاده عده ای از شرایط بازار شوند.

سودجویان عرضه را کاهش دادند

همچنین در این جلسه محمد مهاجر - نائب رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران - وعده داد که با دستور وزیر صمت در خصوص تسهیل شرایط برای تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان پوشک از طریق ارز متقاضی یا واردات در مقابل صادرات و ارز متقاضی، تولیدکنندگان با افزایش میزان تولید هزینه تمام شده این محصول را به حداقل برسانند و به زودی بازار این کالا تنظیم و قیمت ها تعدیل می‌شود.

نایب رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران با بیان اینکه در این جلسه‌ مشکلات صنعت سلولزی کشور که تا حدود زیادی به تحریم‌ها و مشکلات ارزی مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: رصد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نشان می‌دهد کمبودی در بازار نیست، بلکه سودجویانی که عرضه را کاهش می‌دهند باعث افزایش تقاضا در بازار شده اند و در نهایت باعث ایجاد اختلال در سطح عرضه می‌شوند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت صمت روند ترخیص مواد اولیه تولید پوشک بهبود یافته و به زودی روند تولید افزایش پیدا خواهد کرد.

در روزهای اخیر افزایش قیمت پوشک خبرساز شد، اما طبق گفته فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات سلولزی کمبودی در زمینه پوشک در بازار وجود ندارد و حتی تولید بیش از نیاز است، اما به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت محصولات این بخش که بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است افزایش یافته است. با این حال قرار بود روز گذشته در جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت پوشک تصمیم‌گیری شود که در خبرها اشاره مشخصی به آن نشده است.

برچسب ها: پوشاک ، واردات ، صنایع نساجی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Kev

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: پوشاک واردات صنایع نساجی پوشک از طریق معدن و تجارت ارز متقاضی مواد اولیه تولید پوشک تامین ارز قیمت ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۷۸۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟

زهرا اکرمی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری برای تن ماهی و رب گوجه حذف شده، گفت: در سال جاری کنسروها، از جمله تن ماهی هنوز گران نشدند، اما بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌ها به دست انجمن رسیده، واحد‌های تولیدی بین ۲۰ تا ۲۵ درخواست افزایش قیمت دارند که هنوز کاملاً تایید شده نیست و برای تعیین قیمت‌ها باید منتظر رفع شدن برخی ابهامات از جمله تثبیت دستمزد‌ها ماند.

به گزارش اکونگار، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در رابطه با متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در مناطق شهری در اسفندماه سال قبل، نشان می‌دهد که کنسرو تن ماهی با افزایش ۱۱۱.۶ درصدی قیمت نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱، صدرنشین افزایش قیمت بوده است.

افت شدید تولید تن ماهی

به طور کلی صنایع کنسرو از سال ۱۴۰۰ به بعد که تن ماهی و رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند، با مشکلات متعدد مواجه بودند؛ چراکه با وجود افزایش قیمت ماهی تن و در مواردی سایر هزینه‌های تولید، دولت به آن‌ها مجوز افزایش قیمت نمی‌داد. این مشکل تاجایی پیش رفت که منجر به کاهش تولید تن ماهی شد. در مجموع در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید شد، اما انجمن سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ٢٠٠ میلیون قوطی کاهش یابد. این در حالی است که تولید این محصول در سال ۱۳۹۷ حدود۶۵۰ میلیون عدد در سال بود.

در نهایت سال قبل تولیدکنندگان خواستار این شدند که به جای قیمت‌گذاری پیشینی، یعنی لزوم دریافت مجوز برای تغییر قیمت محصولات، مشمول قیمت‌گذاری پسینی باشند. یعنی دستگاه‌های ناظر بر قیمت محصولات جدید آن‌ها نظارت کنند و در صورت تخلف و گران‌فروشی با آن‌ها برخورد کنند، اما مجبور به اخذ مجوز افزایش قیمت نباشند.

از طرف دیگر در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و همچنین مشکلات معیشتی، تولیدکنندگان صنعت کنسرو با افت تقاضا هم در بازار‌های صادراتی و هم در بازار‌های داخلی نیز مواجه شدند.

کاهش ۵۹ درصدی صادرات

برای مثال از سال ۱۴۰۱ قیمت ماهی تن صید داخل در کشور افزایش پیدا کرد، تا جایی که قیمت هر کیلوگرم ماهی تن صید داخل از قیمت انواع وارداتی این کالا بیشتر شد و این امر قیمت تمام‌شده محصول را به قدری بالا برده که امکان صادرات این کالا را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است. صادرات تن ماهی در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۶ میلیون دلار رسیده بود، اما در زمستان سال قبل گزارش‌هایی از کاهش ۵۹ درصدی صادرات این محصول منتشر شد.

در بازار داخلی هم با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کنسرو ماهی تن کاهش یافته و در نتیجه این شرایط در سال گذشته شاهد رکود بازار و تولید با حداقل ظرفیت این محصول بودیم. در سال‌های اخیر هم فعالان این صنعت بار‌ها تاکید کرده‌اند که در پی حذف ارز دولتی تن ماهی، این محصول از سفره اقشار متوسط و ضعیف حذف شده است.

هنوز قیمت جدید مشخص نیست

سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، در گفتگو با اکونگار، در رابطه با وضعیت تولید و قیمت تن ماهی در سال جاری، اظهار کرد: هنوزسازمان حمایت و سازمان‌های مرتبط دیگر قیمت جدیدی تعیین نکرده‌اند. در سال جاری هنوز دستمزد‌های جدید تثبیت نشده است. دستمزد هم بر قیمت تمام شده بیشتر کالا‌های ساخته شده مثل بسته‌بندی، کارتون، چاپ و ... اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین با توجه به اینکه دستمزد دقیق مشخص نیست، قیمت جدید محصولات هم مشخص نشده است.

وی با اشاره به تنوع محصولات صنایع کنسرو، تصریح کرد: واحد‌های تولیدی مسئولیت دارند قیمت‌ها را بر اساس آخرین آنالیز قیمت تعیین کنند. بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌ها به دست انجمن رسیده، واحد‌های تولیدی بین ۲۰ تا ۲۵ درخواست افزایش قیمت دارند، اما هنوز کاملاً تایید شده نیست و کماکان قیمت‌های قبلی را بر محصولات خود درج می‌کنند.

برای افزایش قیمت نیازی به تایید سازمان حمایت نداریم

میررضوی درباره قیمت تن ماهی نیز گفت: تا سال گذشته دو محصول رب گوجه و تن ماهی مشمول قیمت گذاری تعزیراتی بود، اما بعد از برگزاری جلسات متعدد با ستاد تنظیم بازار در نهایت این دو کالا از قیمت گذاری دستوری خارج شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه این دو کالا شاه‌بیت محصولات کنسرو هستند، تاکنون قیمت آن‌ها تغییر نکرده و همچنان با قیمت سال گذشته به فروش می‌رسند و این فرآیند تا تصمیم گیری نهایی در رابطه با قیمت‌ها ادامه دارد.

بر این اساس به گفته وی با توجه به تصمیمات سال گذشته، در حال حاضر افزایش قیمت تن ماهی و رب گوجه نیازی به مجوز سازمان حمایت ندارد، اما به هر حال نظارت بر قیمت‌ها در بازار ادامه دارد. همچنین تولید کنندگان بر اساس آنالیزی که ارائه می‌کنند می‌توانند قیمت جدید بر کالا‌های خود درج کنند. البته تاکنون افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

میررضوی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، تصریح کرد: البته هنوز دولت تصمیم نهایی در رابطه با نرخ واردات کالا‌های اساسی نگرفته و این موضوع هم بر قیمت‌ها اثر خواهد داشت. البته فعلا همان قیمت‌های سال گذشته مدنظر دولت است.

به طور کلی به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با توجه به افزایش نرخ ارز در ابتدای سال، در ادامه شاهد افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف خواهیم بود. اما باید دید تصمیم ستاد تنظیم بازار چه خواهد بود. معمولاً بخشنامه‌ها این است که قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند، اما همانطور که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همه چیز متاثر از افزایش نرخ ارز است.

وی افزود:، اما اگر دولت به اندازه نیاز صنعت، ارز در اختیار آن‌ها بگذارد تا حدودی وضعیت کنترل خواهد شد. در مجموع به نظر می‌رسد همه ابهامات تا پایان اردیبهشت رفع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • تعیین تکلیف چای سنواتی باید مدبرانه‌ باشد
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال