Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروس کرونا با آلوده کردن سلول های دهان می تواند باعث گسترش ویروس در بدن و انتقال آن به دیگران باشد. محققان معتقدند که همین ویروس های موجود در دهان عامل کاهش بویایی و چشایی در برخی مبتلایان به کروناست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پژوهشگران در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که بافت دهان، آسیب پذیرترین بافت بدن نسبت به ویروس SARS-CoV-2 است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه تحقیقاتی، RNA انواع سلول ها را در دهان آزمایش کرده و دریافتند که سلول های غدد بزاقی، زبان و لوزه ها در مقایسه با دیگر بافت های دهان، حامل بیشترین RNA مرتبط با پروتئین هایی هستند که کروناویروس برای آلوده کردن سلول ها به آنها نیاز دارد.

از جمله این پروتئین ها، گیرنده ACE2 است که ویروس به آن اتصال می شود و نیز آنزیمی موسوم به TMPRSS است که به ویروس امکان می دهد غشای خود را با سلول بدن میزبان پیوند زده و به درون آن بلغزد.

به گزارش livescience، محققان نمونه بزاق بیماران مبتلا به کووید- 19 را بررسی کرده و دریافتند از آنجایی که سلول های دهان بیش از هر چیز در آب دهان جمع می شوند، بنابراین، هر چه ویروس بیشتری وجود داشته باشد، احتمال این که مبتلایان به کرونا بیشتر دچار کاهش بویایی یا چشایی شوند، بیشتر می شود. این در حالی است که بزاق دهان برخی مبتلایان بدون علامت هم حاوی سلول های آلوده به ویروس بوده است.

محققان همچنین بافت دهان بیماران جان باخته کرونایی را مورد مطالعه قرار دادند و شواهد بیشتری از وجود عفونت در انواع سلول های در معرض آلودگی مشاهده کردند. مطالعات نشان می دهد که دهان مسیری برای عبور عفونت است که درست مانند دستگاهی برای ویروس SARS-CoV-2 عمل می کند که عامل بروز کووید- 19 به شمار می رود.

وجود عفونت SARS-CoV-2 در دهان می تواند باعث بروز تغییراتی در تولید یا کیفیت بزاق شود که نتیجه آن بروز علائمی چون کاهش بویایی و چشایی در برخی افراد است.

تحقیقات بعدی محققان، شناسایی چگونگی تأثیر عفونت دهان روی بیماران کرونایی و چگونگی تأثیر سلول های عفونی در گسترش ویروس بین افراد را بررسی می کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویروس دهان سلول بزاق دهان سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۱۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران

فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. یافته‌های پژوهشگران برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، کارآزمایی بالینی از سوی امین احمدی، سودابه اعلاتاب، رضا مقدسعلی، ایرج نجفی، سروش شکرچیان از پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ماستریخ هلند به بررسی تأثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی خود فرد، بر عملکردی صفاق و التهاب آن در افراد تحت دیالیز پرداختند.

در همین ارتباط باید گفت؛ بیماری مزمن کلیه (Chronic kidney disease) یک نارسایی آرام، پیش رونده و غیرقابل برگشت در کلیه است که حدود هفتصد میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

پیشرفت این بیماری می‌تواند تا تخریب کامل کلیه و نیازمند شدن فرد مبتلا به پیوند کلیه یا دیالیز روزانه ادامه پیدا کند. اگر دیالیز دیگر قادر به تصفیه مایعات و محلول‌ها به میزان مورد نیاز برای بیمار نباشد، شرایطی با عنوان ناکارآمدی اولترا فیلتراسیون اتفاق می‌افتد که منجر به بی‌فایده شدن دیالیز برای بیماران می‌گردد.

 فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. این شرایط برای حدود ۲۰ درصد از بیماران با سابقه دیالیز طولانی اتفاق می‌افتد. با پیشرفت پزشکی بازساختی (پزشکی ترمیمی) در چند دهه اخیر تلاش‌هایی برای سلول درمانی فیبروز صفاقی صورت گرفته است.

نتیجه این پژوهش که در نشریه بین المللی Archives of Iranian Medicine منتشر شده است، نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی باعث بهبود جزئی در اولترافیلتراسیون و کاهش اندک التهاب در بیماران می‌گردد.

یافته‌های این پژوهش برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • (ویدئو) لحظه عجیب گرفتار شدن میمون در دهان کروکودیل
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت