Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینمای کشور دوران سختی را پشت سر گذاشته است، سینمایی که در دوران شیوع بیماری کرونا شاهد تعطیلی و ورشکستگی اکثریت سالن‌ها بوده است، سینمایی که عواملش در معیشت دچار مشکلات فراوانی شده اند و حال بعد از ماه‌ها گذشت از بیماری همچنان و با وجود خطر ابتلا به کرونا سر پروژه‌ها حاضر می‌شوند.   خبرگزاری میزان - شاید سال گذشته در چنین روزی بدبین‌ترین هوادار سینما هم خیال تعطیلاتی طولانی مدت را برای سینمای کشور نمی‌کرد، سینمایی که هرچند انتقادات فراوانی با خود به همراه داشت، اما کج دار و مریز به راه خود ادامه می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

     سینمای کشور طی دهه گذشته با مشکلات فراوانی روبرو بوده است، طیف آثار تولیدی سینما در مجموع به دو نوع اثر کمدی و سینمای اجتماعی تقسیم می‌شد، سینمایی که در بخش کمدی به فکر گیشه و جذب مخاطب بود و از سویی سینمای اجتماعی که تماما تلاش خود را برای بازنمایی گا‌ها سیاه وضعیت روز می‌کرد.   بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

سینمای کمدی بفروش با سعی بر حضور چهره‌های تکراری، فیلمنامه‌های گا‌ها سخیف و شوخی‌های دم دستی با نگاه صرف به گیشه به تولید آثاری می‌پرداخت که نه تنها تاثیری در فرهنگ اجتماعی نداشتند بلکه در اکثریت مواقع ضد فرهنگ بودند.

در نقطه مقابل سینمای به ظاهر اجتماعی قرار داشت، سینمایی که بیشتر خودش را معطوف به دریافت جایزه‌های بین المللی می‌دید و هیچ ترسی از سیاه نمایی بیش از حد هم نداشت، سینمایی که لفظ اجتماعی را تنها برای نشان دادن درد و بدبختی خرچ می‌کرد. 

شاید در دو وجه ماجرا سینما مسیر اشتباهی را در پیش گرفته بود، سینمای کمدی ایران در سال‌های گذشته شاهد آثاری قابل اعتنا بوده است، آثاری همچون «اجاره نشین ها»، «همسر»، «دو نفر و نصفی»، «مهمان مامان»، «ارثیه بی بی»، «خواستگاری» از جمله آثاری بودند که در قالب سینمای کمدی سویه‌های اجتماعی فراوانی را با خود به همراه داشتند. 

از سوی دیگر سینمای اجتماعی هم شاهد آثاری بود که صرفا به سیاه نمایی نمی‌پرداختند، «پرنده کوچک خوشبختی»، «نفس عمیق»، «وقتی همه خوابیم»، «هامون»، «نیاز»، «مصائب شیرین»، «آژانس شیشه ای»، «ارتفاع پست» از جمله آثاری بودند که با پرداختن به مقوله‌های اجتماعی آن‌ها را از ابعاد خاصی مورد بررسی قرار می‌دادند. 

حال سینما نزدیک به ۱۰ ماه تعطیلی را تجربه می‌کند، شاید بازگشایی سینما‌ها در تابستان سال جاری را نتوان در این چرخه این تعطیلات قرار داد، اما آمار فروش سینما‌ها طی سه ماه تابستان نشان داد که وضعیت سالن‌ها با دوران تعطیلات فرق چندانی نداشته است. 

در این بین سازمان سینمایی، نهاد‌های مربوطه و خانه سینما به عنوان بانیان اصلی سینما کاملا منفعل عمل کرده اند و شاید تنها بتوان از طریق خود هنرمندان سینما به آینده این هنر امیدوار بود، سینمایی که می‌تواند دوران تعطیلات کرونا را به عنوان یک فرصت در نظر گیرد، فرصتی برای فاصله‌های گرفتن از کلیشه‌های مرسوم سینمای کمدی و اجتماعی. 

سینمای کشور دوران سختی را پشت سر گذاشته است، سینمایی که در دوران شیوع بیماری کرونا شاهد تعطیلی و ورشکستگی اکثریت سالن‌ها بوده است، سینمایی که عواملش در معیشت دچار مشکلات فراوانی شده اند و حال بعد از ماه‌ها گذشت از بیماری همچنان و با وجود خطر ابتلا به کرونا سر پروژه‌ها حاضر می‌شوند. 

به نظر می‌رسد که سینمای کشور به طور کامل سال ۹۹ را از دست داده باشد، برگزاری و یا عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر هم فرق چندانی در مسیر اصلی سینما ایجاد نخواهد کرد، زمانه فعلی بهترین زمان برای الک کردن و تسویه افرادی است که به تولید آثار بی کیفیت پرداخته اند، شاید سینمای سال ۱۴۰۰ با تولیداتی تازه بتواند دوران افول این هنر در دهه نود را کمی التیام بخشد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران سینمای کشور سینمای کمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۲۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز کیانوش عیاری طی مراسم ویژه‌ای در روز ۲۲ اردیبهشت ماه، گنجینه این کارگردان مولف سینمای ایران در موزه سینما افتتاح می‌شود و تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره ویژگی‌های آثار عیاری و نقش او در ارتقاء سینمای ایران سخنرانی خواهند کرد و همزمان فیلم های ۸ میلی متری این هنرمند نیز به نمایش درخواهد آمد. 

همچنین از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ نسخه‌های اصلاح و مرمت شده فیلم‌های سینمایی «آبادانی‌ها»، «شبح کژدم»، «بیدارشو آرزو» و «بودن یا نبودن» با همکاری فیلمخانه ملی ایران در سالن فردوس به نمایش در می‌آید و پس از نمایش فیلم‌ها جلسه نقد و بررسی با حضور مخاطبان و اهالی رسانه برگزار می‌شود.
حضور در این مراسم برای علاقه‌مندان سینما آزاد است.

دیگر خبرها

  • تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی