Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سردار عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور در برنامه پرسشگر با موضوع «نظام آموزشی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی»، با اشاره فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره پرورشی در جمع مدیران آموزش و پرورش، اظهار کرد: اول اینکه، رهبر معظم انقلاب که در اینجا با صراحت و یک مقدار تندی، عقب بودن پرورش را می‌فرمایند، در ابتدای فرمایششان به صورت بی‌نظیر از آموزش و پرورش به خاطر زحمات در این چند ماهه تشکر می‌کنند و این تعبیر رهبر معظم انقلاب، حدت و شدت بحث را بالا می‌برد و دوم اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب موضوع پرورش را بیان می‌کنند که عقب است، مبنای نظام انقلاب، پرورش، فرهنگ و فکر است لذا بحث خطیر است و باید توجه ویژه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اما مسؤول کیست؟ آموزش و پرورش و معاونت پرورشی مسؤولیت دارند و درست است اما در بیرون از آموزش و پرورش هم نسبت به این عقب بودن پرورش، مسؤولان زیادی وجود دارند. آیا آن  کسانی که رهبر معظم انقلاب در این چند سال خطاب کردند و در سیاست‌های کلی و در سند تحول آمده است که باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و این اتفاق رقم بخورد، وظیفه خود را انجام دادند؟

سردار مطهری افزود: نکته آخر هم این است که در موضوع پرورش به صراحت در سند تحول آموزش و پرورش، محور معلم است و متأسفانه در حوزه پرورش، دست‌های زیادی بدون اینکه محوریت معلم را در نظر بگیرند، وارد شدند و دخالت کردند؛ به نظر می رسد اگر می خواهیم مشکل پرورش حل شود باید یک عزم ملی در حمایت از آموزش و پرورش و تحول آموزش و پرورش شکل گیرد.

وی درباره دستان پنهان گفت: در داخل آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پررورش، محتواهایی که تولید می‌شود و روش‌هایی جذب و نگهداشت معلم تأثیرگذار است و همچنین فعالیت‌های فوق برنامه تأثیر دارد البته با تعبیری که عرض کردم، پرورش اصل است و نباید فعالیت‌های پرورشی را فوق برنامه بنامیم. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم این است که به فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش به عنوان فوق برنامه نگاه می‌شود در حالی که مبنا و اصل است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور ادامه داد: یک سری هم از بیرون تأثیر می‌گذارند. همین سند ۲۰۳۰ هم که رهبر معظم انقلاب فرمودند گزارش‌هایی می‌رسد که برخی تلاش می‌کنند ۲۰۳۰ انجام شود، در بیرون و داخل تأثیرات منفی است. اما نکته این است که در حوزه پرورش آن کسی که می خواهد کار درست انجام دهد، محوریت معلم را در نظر نمی‌گیرد و در واقع کار خنثی انجام می دهد. مثلا از بیرون افراد را بسیج می کنیم که کار پرورشی در مدرسه انجام دهد و نقش معلم را نادیده می گیریم.

وی با بیان اینکه رویکرد کمک های مؤمنانه را به سمت پویش «لبخند رضایت» بردیم، گفت: دو منطق را رهبر معظم انقلاب در فرمایشاتشان بیان کردند که منطق بسیج، تبدیل تهدید به فرصت و منطق آموزش و پرورش، ساختن انسان است و بسیج فرهنگیان می خواهد بین این دو منطق را جمع کند و نکته بعدی استفاده از ظرفیت مردمی است که می خواهیم پای کار آموزش و پرورش بیاوریم.

سردار مطهری افزود: در آموزش و پرورش دو خلأ داریم اول اینکه معلمان زیادی هستند که در این ایام کرونا خیلی در بحث آموزش زحمت می کشند اما کسی حواسش به آنها نیست که تقدیر و تشکر کند و دوم اینکه اگر پرورش در شرایط معمول عقب تر از آموزش است، در دوران کرونا خبری نیست پس در پویش لبخند رضایت از معلمان تقدیر کنیم تا روحیه بگیرند و کارشان را ادامه دهند و دوم اینکه با کمک ظرفیت مردمی به کمک معلم بروند تا نقش پرورشی را انجام دهد. مثلا از فضای باز محله با کمک چند نفر و رعایت پروتکل بهداشتی، برای «آموزش» و «پرورش» استفاده کنند.

وی به افزایش گروه های جهادی در ایام کرونا اشاره کرد و ادامه داد: تعداد گروه های جهادی 68 گروه بود که 680 گروه شده است و همه پای کار برای اجرای پویش لبخند رضایت هستند.  ما با تمام اجزا و لایه های آموزش و پرورش از وزارتخانه تا مدرسه هم افزایی داریم.

رئیس بسیج فرهنگیان کشور به مشکل کنکور محوری در آموزش اشاره کرد و گفت: در زیرساخت آموزش، بچه ها درس می خوانند که در فلان دانشگاه قبول شوند یعنی رویکرد به سمت علم آموزی نیست بلکه به سمت حفظیات است. از سوی دیگر کالایی کردن آموزش مشکل دیگر است و هرکس که پول بیشتری خرج کند، درس بهتری می خواند و دانشگاه قبول می شود.

وی با اشاره به مکتب حاج قاسم سلیمانی و اعتماد عراق و سوریه به مدافعان حرم، گفت: آموزش و پرورش به بسیج اعتماد کند و بسیج نیز برای موفقیت آموزش و پرورش تلاش می کند. متأسفانه بسیج در شورای معاونان، شورای عالی آموزش و پرورش، انتصابات و تربیت و نگهداشت معلمان هیچ نقشی ندارد در حالی که بسیج فرهنگیان همان فرهنگیان هستند. در این خصوص فقر قانونی است که مجلس باید تصویب کند و ما هم پیشنهاداتی را ارائه کردیم.

سردار مطهری با بیان اینکه در سند تحول آمده است که مدرسه کانون تربیتی محله است، گفت: این اتفاق با واسپاری مسؤولیت به مدرسه اتفاق نمی افتد مثلا مدرسه می خواهد دانش آموزان را به اردو ببرد، نمی تواند. آموزش و پرورش را کلا دستورالعملی کردیم و تا بخشنامه نشود، انجام نمی شود.

وی افزود: امسال چشنواره ایده پردازی در ایام کرونا را برگزار کردیم که به دلیل مشارکت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد رشد در تمام بخش ها بودیم  و نشان می دهد که اگر همکاری باشد، اتفاقات خوبی می افتد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا آموزش پرورش انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب رئیس سازمان بسیج فرهنگیان رهبر معظم انقلاب بسیج فرهنگیان آموزش و پرورش فوق برنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است

محمود علیزاده‌طباطبایی، عضو شورای مرکزی و معاون حقوقی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در روزنامه سازندگی نوشت:

نیروی انتظامی برای مقابله با مساله بدحجابی، طرحی را به نام طرح نور به اجرا درآورد. در راستای این طرح در همه معابر و اماکن عمومی، واحدهای پلیس مستقر شدند و با کسانی که به تشخیص پلیس حجاب شرعی را رعایت نمی‌کردند به‌ عنوان برخورد با جرایم مشهود، اقدام به بازداشت و اعزام به مراکز پلیس کردند. سخن پلیس این بود که اقدامش «رعایت قانون» و مطالبه مردم متدین است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز در سال گذشته از برخورد با کشف حجاب در معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داده بود. وی از استفاده از فن‌آوری و تجهیزات پیشرفته برای شناسایی فرد خاطی در حوزه معابر عمومی خبر داده و گفته بود که ابتدا به فرد خاطر تذکر داده خواهد شد و بعد از آن فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی شده تا به پرونده‌اش رسیدگی شود.

اقدام نیروی انتظامی آن هم توسط مامورانی که از آموزش و تربیت کافی برخوردار نبودند و بازداشت برخی از خانم‌ها به اتهام بدحجابی موجب ایجاد تنش‌های اجتماعی شد. پلیس که باید مأمن و پناهگاه مردم باشد، در موقعیتی قرار گرفت که برخی خانم‌ها که متهم به عدم رعایت حجاب شرعی هستند در برخورد با پلیس، احساس ناامنی می‌کنند.

آنچه که باید مبنا و معیار اقدام پلیس باشد، قانون است و به تعبیر رهبری، قانون‌گرایی خیلی مهم است. قانون ریل است اگر از این ریل خارج شویم حتماً آسیب و صدمه است.

فعلاً مبنای قانونی برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، جزای نقدی است. حکومت باید در مقابل پدیده‌های اجتماعی، برخورد ایجابی را بر برخورد سلبی ترجیح دهد و در مورد رعایت حجاب شرعی در طول ۴۵ سال گذشته در زمینه تعلیم، تبلیغ، ترویج، تشویق، تادیب و نصیحت که جنبه اثباتی و ایجابی دارند، اقدام برنامه‌ریزی ‌شده و مطالعه‌ شده‌ای انجام نپذیرفته است. مسائل اجتماعی مانند مسائل فنی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند و راه‌حل اجتماعی برای آنها پیدا شود. برخورد خشونت‌آمیز با موضوع عدم رعایت حجاب شرعی درحال حاضر مبنای قانونی ندارد و موجب می‌شود که فضای جامعه تند شود. این ادعا که مطالبه مردم متدین، برخورد با پدیده عدم رعایت حجاب شرعی است، موجب می‌شود جامعه را به دو قشر اقلیت «مردم متدین» و اکثریت «غیرمتدین» تقیسم کنیم و به جای ایجاد فضای مهربانی و سرشار از مهر و محبت و حسن‌ظن و خوش‌بینی، فضایی انباشته از کینه و دشمنی در جامعه ایجاد ‌شود.

به دنبال برخوردهای اخیر پلیس با پدیده کشف حجاب، عضو دفتر رهبری نوشت:«رهبر انقلاب گفته‌اند، کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی است، منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده است، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی از مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کردند».

همان طور که رهبری اشاره کردند، مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال گذشته تکرار شده و نتیجه‌ای هم نداشته است.

مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات هفتم شهریور سال ۶۳ خود می‌فرماید: «امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت کربلا برده‌اند. فیلمی که از سیمای عراق پخش شد خیلی از زنان مسافر را بی‌حجاب نشان داده است». ۱۳ شهریور پس از یک هفته چالش و پیگیری عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد اما مسافران و خدمه پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند. این بازگشت‌ها می‌تواند صحنه یک استقبال ملی باشد اما در فرودگاه اتفاق عجیبی افتاد. حدود ۳۰ نفر از مسافرها را دادستانی انقلاب برای تحقیق از فرودگاه به زندان اوین بردند. به نظر می‌رسد، دادستانی انقلاب کار خوبی نکرده. تذکر دادم که آزادشان کنند. حدود یک ماه قبل از این اتفاق، دادستانی عمومی تهران، بیانیه تندی داده بود که متولیان ادارات، اماکن عمومی، تالارها و هتل‌ها باید بانوانی را که رعایت حجاب صحیح را نمی‌کنند، راه ندهند وگرنه مورد تعقیب قرار می‌گیرند. همین ایام چند روزی در تهران شاهد تظاهرات علیه بدحجابی بودیم که گاهی با خشونت‌های عجیبی همراه می‌شد. ناطق‌نوری، وزیر کشور با انتقاد از بدحجابی از کارهای انجام گرفته هم انتقاد کرد و گفت آیا شما انقلابی هستید؟ قطعاً حزب‌اللهی مشت به چشم بی‌حجاب نمی‌زند، تیغ نمی‌کشد و نسبت زنا به کسی نمی‌دهد.»

مرحوم هاشمی همچنین روایتی از جلسه سران قوا با حضور امام داده که شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنه‌ای و میرحسین موسوی هم بودند. امام هم شرکت کردند، درباره تظاهرات حزب‌اللهی‌ها علیه بی‌حجابی بحث شد.

ملاحظه می‌کنیم این مشکل از اول انقلاب بوده و متاسفانه برای این پدیده اجتماعی، تحقیق و مطالعه علمی صورت نگرفته و قانونی هم که اخیراً در مجلس تصویب شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است نه ‌تنها نمی‌تواند مشکل را حل کند که مسائل اجتماعی را گسترده‌تر می‌نماید و اگر با تدبیر با آن برخورد نشود، نگرانی از تکرار حوادث سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد اینگونه برخوردهای تند با پدیده بدحجابی برنامه‌ریزی شده از طرف دشمنان این ملت باشد. برعکس سیاست‌های رهبری که توصیه به برنامه‌ریزی برای حل موضوع داشتند.

رویکرد اصلی باید در ارتباط با عدم رعایت حجاب شرعی اصلاح و بازپروری بزهکاران باشد اما متاسفانه به نظر می‌رسد،سیاست جنایی به سمت نگرش امنیت‌مداری تغییر کرده و امنیت اخلاقی به یکی از چالش‌های اصلی تغییر یافته است و تعیین ضمانت اجرایی قانونی و تحمیل آن بر بزهکاران این عرصه تغییر یافته و مبتنی بر سیاست جنایی امنیت‌گرایانه است.

به ‌نوعی با فرض دشمن دانستن و عدم رعایت حجاب، حقوق کیفری دشمن‌مدار در این حوزه را حاکم کرده است که با سیاست جنایی امنیت‌گرا در حوزه جرائم اخلاقی، آسیب‌های جدی به نظام اجتماعی کشور وارد می‌شود که منجر به افزایش هزینه با این جرائم می‌گردد. متاسفانه در فرهنگ حقوقی ما تعریف واحدی از رعایت حجاب وجود ندارد و قانون‌گذار، تعیین مصادیق را بر عهده شرع قرار داده است. رسالت حقوق کیفری جرم‌انگاری و گزینش واکنش اجتماعی مناسب در راستای پاسداری از ارزش‌های جامعه انسانی است.

صفت مجرمانه دادن به برخی رفتارها می‌تواند در زمره مصادیق امنیت‌گرایی در حقوق کیفری مطرح شود. بنابراین زمانی که ارتکاب رفتاری برای امنیت روانی جامعه خطرناک تشخیص داده شود و نتوان با ابزارها و ضمانت اجرایی غیرکیفری به آنها پاسخ گفت، قانونگذار آن رفتار را جرم می‌انگارد. در مورد جرایم اخلاقی به خصوص عدم رعایت حجاب شرعی، قانونگذار بین بی‌حجابی و بی‌عفتی و بی‌حیایی تفاوتی قائل نشده و این سیاست نوسان‌دار برای مردم آزاردهنده است. در حوالی انتخابات به کسانی که عدم رعایت حجاب را به بی‌حیایی کشانده‌اند، میدان می‌دهند. تصویر افراد بی‌حجاب را پای صندوق رای نشان می‌دهند و سلبریتی‌هایی که حتی حریم حیا را درنوردیده‌اند از رسانه‌های عمومی مطرح می‌شوند اما بعد از انتخابات دوباره تندروی‌ها با برخوردهای غیرمنطقی استمرار می‌یابد. به نظر می‌رسد، راه‌حل موضوع حجاب بر برخورد کیفری بنا شده و در طول ۴۵ سال حاکمیت نتوانسته حجاب را به صورت هنجار عمومی درآورد و بی‌حجابی را از طرف جامعه به‌ عنوان ناهنجاری پذیرفته نشده است و حاکمیت نمی‌تواند با اکثریت بانوان که این هنجار را نپذیرفته‌اند،‌ برخورد کند.

دیگر خبرها

  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر
  • ۴۰ نفر از معلمان زنجانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • هشت معلم نمونه استان ایلام تجلیل می‌شوند
  • خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • ۱۶ طرح حجاب و عفاف در مدارس در حال اجراست
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • تحقق تمدن نوین اسلامی در مسیر آموزش و پرورش قرار دارد