Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کرونا به حدی در کشور تاخت که برخی از محدودیت‌های ابتدای شیوع کرونا باری دیگر اعمال شد؛ اما این بار بسیاری از افراد جامعه حرف‌شنوی ابتدای ماجرا را ندارند و نسبت به آن بی تفاوت هستند.

خراسان شمالی نیز وضعیت تقریباً مشابهی دارد. اکنون استان در بدترین وضعیت از ابتدای شیوع کرونا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، بیش از ۸ هزار نفر تاکنون در بیمارستان‌های خراسان شمالی بستری شده‌اند و ۴ هزار نفر آنان به صورت قطعی مبتلا به کووید ۱۹ شناخته شده‌اند.

همچنین اکنون بیش از ۳۰۰ شهروند همچنان بستری هستند و طی روزهای اخیر به صورت میانگین ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

برای کاهش این تلفات، خبرگزاری مهر بارها به سطح شهر رفته و محل‌های تجمع را مورد بررسی قرار داده است؛ با تذکرات پیاپی برخی از این موارد رفع شده و برخی دیگر همچنان به قوت خود باقی است. به عنوان نمونه می‌توان بازار روزهای استان خصوصاً بجنورد را مثال زد.

این محل که با نگاه اولیه می‌توان فهمید جولانگاه کرونا است؛ توسط خبرگزاری مهر مورد نقد قرار گرفت و پس از آن استاندار خراسان شمالی در ۲ جلسه پیاپی ستاد مدیریت بیماری کرونا نسبت به این محل هشدار داد که در نهایت بنا شد این بازارها تعطیل شوند.

وضعیت بحرانی مطب پزشکان

اما این بار به سراغ محلی دیگر رفته‌ایم. جایی که به بهانه سلامت مردم تأسیس شده اما اکنون مشغول به خطر انداختن جان مردم است.

این روزها مطب‌های پزشکان شرایط نامناسبی را دارد. وقتی به درون مطب‌ها سر زدیم با صحنه‌های بسیار نامطلوب مواجه شدیم. در وهله اول انسان تصور می‌کرد شرایط عادی است و خبری از کرونا نیست.

گلایه‌های مردم از شلوغی مطب‌ها

به چند مطب سر زده و به عنوان بیمار بر روی یک صندلی خالی نشستیم. با فرد کناری خود سر صحبت را باز کرده و پرسیدیم چه مدت است که اینجا نشسته؟ این مرد میانسال که سعی داشت با استفاده از ۲ ماسک بر روی هم جلوی ورود ویروس به بدنش را بگیرد گفت: حدود ۴۰ دقیقه است که اینجا نشسته‌ام اما فکر می‌کنم تا یک ساعت دیگر نیز نوبتم نشود.

وی افزود: اینجا بسیار شلوغ است و از وقتی که آمده‌ام استرس دارم؛ می‌ترسم به خاطر اصلاح مشکل معده‌ام، کرونا گرفته و جانم را از دست بدهم.

این مرد میانسال که در حین صحبت، مدیریت مطب را بارها و بارها مورد نقد خود قرار داد، گفت: چرا زمان بندی درستی نمی‌کنند تا اینجا شلوغ نشود؟ چرا باید این جمعیت در صف بایستند؟ مگر اینجا نظارتی نیست؟ اینجا کرونا موج می‌زند.

صحبت‌هایش با واقعیت جور در می‌آمد. خودمان نیز اضطراب گرفته بودیم زیرا در یک اتاق حداکثر ۳۰ متری، حدود ۱۲ الی ۱۵ نفر کنار یکدیگر نشسته بودند؛ از تهویه مناسب هم آنچنان خبری نبود.

بارها از پزشکان متخصص شنیده‌ایم که اگر چند نفر در محیط سر بسته حتی با ماسک حضور داشته باشند، احتمال شیوع کرونا همچنان بسیار بالاست؛ با این اوصاف می‌توان این مطب را سرشار از کرونا دانست.

به مطب دیگری رفتیم. به نظر می‌رسید آنجا پروتکل‌ها بیشتر رعایت می‌شد. بیرون اتاق پزشک ۵ نفر نشسته بودند. به یکی از بانوان حاضر خود را معرفی کردیم و نظرش را راجع به میزان رعایت پروتکل‌ها در این مطب پرسیدیم.

معطلی در مطب پزشک برای رسیدن نوبت!

وی در پاسخ گفت: بر روی رعایت پروتکل‌ها بسیار حساس هستم اما مجبور بودم به پزشک مراجعه کنم؛ از چند نفر پرس و جو کردم که چه دکتری فاصله گذاری اجتماعی را در مطب خود رعایت می‌کند و به این دکتر معرفی شدم.

این خانم ادامه داد: اما باز هم آنچنان خبری از رعایت مسائل بهداشتی نیست؛ پشت تلفن بارها به منشی تاکید کردم که نمی‌خواهم در مطب معطل شوم اما اکنون ۲۰ دقیقه‌ای هست که اینجا نشسته‌ام.

در این بین برخی از مراجعه کنندگان حتی ماسک نیز نداشتند و باز هم توسط پزشک مورد پذیرش واقع می‌شدند.

با سرکشی از چند مطب می‌توان به صراحت گفت شرایط مطب‌ها نامطلوب است و این وضعیت می‌تواند به راحتی باعث شیوع و گردش کرونا شود. موضوعی که محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز طی هفته گذشته به آن تاکید کرد و در این خصوص گفت: رعایت پروتکل‌ها در بیمارستان‌ها، درمانگاه و مطب‌ها خواسته به حق و منطقی ما است که باید اجرا شود لذا پزشکی حق ندارد چند بیمار را ساعت‌ها در مطب معطل نگه دارد.

زیرساخت نوبت دهی الکترونیکی نداریم

در این خصوص محمد حسین انصاری، رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در خراسان شمالی پزشک خصوصی معنا ندارد زیرا نزدیک به تمام پزشکان ما در شیفت صبح برای دولت کار می‌کنند و در عصر در مطب خود حاضر می‌شوند لذا فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: پزشکان استان در حال فرسوده شدن هستند.

انصاری در پاسخ به این سوال که چرا مطب‌ها شلوغ است، گفت: ما برای نوبت دهی الکترونیکی زیرساخت نداریم و نباید طوری رفتار کنیم که گویی پیشرفته هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: وقتی زیرساخت وجود ندارد چطور می‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؟

مراجعه از سایر شهرستان‌ها به پزشکان بجنورد

وی افزود: نظارت و بازرسی‌هایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد اما ساختار شکننده است زیرا مردم عموماً در شیفت عصر به پزشک خصوصی مراجعه می‌کنند که باعث ازدحام می‌شود.

انصاری با اشاره به اینکه ۱۳۷ درمانگاه در سطح بجنورد فعال است، گفت: مراجعه از شهرستان‌ها به بجنورد برای درمان بسیار زیاد است و از سوی دیگر رعایت مسائل بهداشتی برای پزشک خسته نیز سخت می‌شود.

این مسئول در انتها گفت: چطور می‌توانم همکار پزشک را اجبار کنم که سوگندنامه خود را زیر پا بگذارد و فردی را چون ماسک ندارد معاینه نکند؟

نبود بیمارستان در برخی از شهرستان‌های استان و یا عدم حضور پزشک متخصص در این شهرها موضوعی است که این روزها و با شیوع کرونا بیش از پیش به چشم می‌آید؛ به این ترتیب حتی بیماران مشکوک به کرونا نیز باید برای تست و بستری مسافرت کرده و از شهرهای اطراف به بجنورد بیایند.

کد خبر 5064840

منبع: مهر

کلیدواژه: مطب پزشکان سازمان نظام پزشکی ویروس کرونا استانداری خراسان شمالی ویروس کرونا شیوع کرونا شیراز توهین به پیامبر آمار کرونا یوم الله 13 آبان هفته وحدت بوشهر کرمانشاه محدودیت های کرونایی گرگان ستاد ملی مقابله با کرونا ایلام اردبیل رعایت پروتکل ها خراسان شمالی شیوع کرونا مطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود