Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-محسن نیک پی: می‌گویند همه چیز از سوپ خفاش شروع شده است، سوپی که مولد ویروسی شد که تمام جهان را درگیر کرده و بنابر آمار رسمی یک میلیون نفر را کشته و ۴۹ میلیون نفر را نیز مبتلا کرده است.

اطلاعاتی دقیقی از زمان و مکان ورود این ویروس به کشور وجود ندارد، اما از بهمن ماه سال ۹۸ مبتلایان به این ویروس خطرناک شناسایی و ایرانیان پیش از عید نوروز با فاز اول شیوع این ویروس مواجه شدند و اپیدمی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آغاز پاندمی کووید۱۹ داروهای متعددی برای درمان آن پیشنهاد شد و برخی از کشورها نیز از تولید واکسن آن خبر دادند و چینی‌ها نیز چند وقتی هست که مقررات قرنطینه را لغو و شهر «ووهان» که گفته می‌شود کرونا از آنجا به سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرده حالا روزهای عادی را پشت سر می‌گذارد و دیگر خبری از قرنطینه و محدودیت‌های آمد و شد در آن نیست.

در ایران اما شرایط متفاوت‌تر از سایر کشورها پیش رفت، در ابتدای شروع اپیدمی و به دلیل نزدیکی به روزها پایانی سال وضعیت کنترل این بیماری بر خلاف انتظارت بسیار خوب پیش رفت؛ اما از انتهای تابستان و شروع پاییز فاز سوم شیوع ویروس کرونا آغاز و متاسفانه میزان مرگ و میر در کشور به سرعت افزایشی شد.

ایران در سه ماه اول سال ۹۹ عملکرد مناسبی در کنترل ویروس کرونا از خود نشان داد.

با شدت یافتن شیوع ویروس کرونا، مقامات وزارت بهداشت در تلاش بودند به هر صورت ممکن و با اعمال محدودیت تردد و انجام قرنطینه وضعیت را کنترل کنند، کاری که به دلیل ناهماهنگی‌های موجود در دولت هیچگاه نتوانست اجرایی شود و همین امر موجب شد که میزان مرگ و میر در ایران بالا رفته و از لحاظ آمار فوتی‌ها، ایران در بالای جدول سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد.

در حال حاضر میزان فوتی‌ها در کشور بیش از ۴۰۰ نفر در روز است که عدد بسیار تاسف آوری است، همین موضوع باعث شده که مسئولان وزارت بهداشت تمام توان خود را برای همکاری با سازمان‌ها و نهادهای بین المللی جهت تولید واکسن کرونا به کار گیرد و بالاترین نرخ مشارکت انسانی برای آزمایش داروهای و آزمایشات نهادهای بین المللی را داشته باشند.

این اقدامات در حالی توسط مقامات وزارت بهداشت صورت گرفته که پزشکان و متخصصان ایرانی در بدو شروع اپیدمی تمام تلاش خود را به کار بستند تا بتوانند واکسن و راه درمانی برای این بیماری همه گیر بیابند، تلاشی که به نظر می‌رسد موفق هم بوده و مسئولان وزارت بهداشت از احتمال بالای تولید واکسن ایرانی کرونا خبر داده‌اند و اعلام داشته‌اند که واکسن تولید داخل وارد فاز انسانی نیز شده است.

*درمان کرونا با داروی ایرانی «MAB ۹۸»

در کنار این تلاش‌ها اما یک خبر بسیار امیدبخش منتشر شده است و آن هم تولید داروی ضد کرونا توسط دکتر«علی مصطفایی» از اساتید سابق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

این پزشک با سابقه که متخصص داروسازی است، از فروردین ماه سال جاری به فرمول ساخت این دارو دست پیدا کرده و بنابر اعلام خودش بر ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار نیز آزمایش شده و توانسته در فاز اول بیماری (هفته اول ابتلا بیمار) پاسخ ۱۰۰ درصدی بدهد و در پس از آن نیز در روند درمان نتایج بسیار مثبتی ثبت کرده است. اما این دارو در گیر و دار اداری برای مجوز ساخت افتاده است و فعلاً نتوانسته مجوز تولید بگیرد.

در همین خصوص، دکتر «محمودرضا مرادی» پنجشنبه (۱۵ آبان ماه) درنشست بررسی رفع موانع و مشکلات اجرایی اخذ مجوز و تولید داروی MAB ۹۸ با حضور معاونان درمان، غذا و دارو و تحقیقات و فناوری و دکتر «علی مصطفایی» (داروساز)، اظهار داشت: تولید این دارو و تایید آن از سوی مراجع مربوطه افتخاری بزرگ را نه تنها برای پدیدآورنده آن، بلکه برای دانشگاه علوم پزشکی، استان کرمانشاه و کشور جمهوری اسلامی رقم می‌زند.

وی افزود: واحدهای مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تمام اقدامات لازم را برای اخذ تاییدیه نهایی دارو انجام خواهند داد و پیگیری‌های لازم برای تسریع این فرایند در مراجع کشوری به طور پیوسته در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: چنانچه این دارو بتواند موافقت‌های نهایی را از سازمان‌های مربوطه دریافت نماید در اسرع وقت و به صورت گسترده برای درمان بیماری کووید ۱۹ به کار خواهد رفت.

علی مصطفایی سازنده این دارو نیز در جلسه گفت: این دارو در مرحله نهایی تایید قرار گرفته و توانسته است در مراحل اولیه و نمونه‌های بررسی شده، توفیق کسب کند؛ نکته مثبت این دارو گیاهی بودن آن است و تاکنون هیچ عارضه‌ای جانبی در بیماران به همراه نداشته است.

این متخصص افزود: استفاده از این دارو در مراحل اولیه بیماری موجب بهبود ۱۰۰ درصدی بیماران می‌شود اما در مراحل پیشرفته بیماری کووید نیز کاربرد دارد.

*درمان و بهبودی ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار با استفاده از داروی ایرانی ضد کرونا 

دکتر مصطفایی در خصوص این دارو در گفت‌وگویی تفصیلی از ویژگی‌ها و آزمایشات موفق آمیز این دارو خبر می‌دهد و در این خصوص اظهار داشت: از شش ماه پیش (فروردین ۹۹) کار آزمایی بالینی را شروع کردیم و همزمان و بر اساس نیاز و تقاضای سایر همکاران و دانشگاهیان این دارو نیز در اختیار آنان قرار گرفت، این دارو، پایه گیاهی دارد و بر اساس علم «پزشکی مدرن» ساخته شده است.

وی در خصوص میزان افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران در داخل و خارج از استان از این دارو استفاده کرده‌اند و خوشبختانه نتایج بسیار مثبتی دریافت کردیم و هرچقدر کار جلو رفت و بیماران بیشتری از این دارو استفاده کردند به نتیجه بخشی آن اطمینان کردیم.

این متخصص ادامه داد: شاید در آینده داروهای موثرتری بیایند، اما در حال حاضر این دارو بنابر مستندات و آزمایشات صورت گرفته بیشترین اثر بخشی را نشان داده و هیچ عوارضی نیز ندارد. 

دکتر مصطفایی در خصوص میزان تاثیرگذاری این دارو نیز، عنوان داشت: بیمار بعد از نمایان شدن آثار بیماری اگر به پزشک مراجعه کرده و این دارو را دریافت کند، یعنی در همان هفته اول شروع بیماری، اگر این دارو را مصرف کند با اطمینان عرض می‌کنم به صورت کامل درمان خواهد شد و هیچ عارضه‌ای نیز نخواهد داشت.

 این دارو در مرحله نهایی تایید قرار گرفته و توانسته است در مراحل اولیه و نمونه‌های بررسی شده، توفیق کسب کند؛ نکته مثبت این دارو گیاهی بودن آن است و تاکنون هیچ عارضه‌ای جانبی در بیماران به همراه نداشته است.

وی افزود: طبیعتاً هرچقدر از زمان بیماری بگذرد و مثلاً ریه درگیر شود طول درمان، موفقیت و اثربخشی دارو به تناوب کاهش پیدا خواهد کرد، اما بنابر تجربه ما حتی در بیمارانی که دوماه به صورت مزمن هم درگیر کرونا بوده‌اند توانسته‌ایم نتایج بسیار خوبی بگیریم.

این متخصص داروساز در خصوص تولید گسترده دارو و مجوزهای مورد نیاز نیز، گفت: اقدامات لازم برای دریافت مجوز را دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز همکاری خوبی با ما داشته است اما انتظار داریم که سایر مسئولان استانی برای دریافت مجوزها و فراهم نمودن زمینه‌های تولید این دارو همکاری بیشتری داشته باشند.

*کاغذ بازی خسته‌ام کرده است!

دکتر مصطفایی با ابراز گله‌مندی از طولانی شدن فرایند صدور مجوزهای لازمه برای تولید این داروی، ادامه داد: احساس می‌کنم علت تعلل در این خصوص کاغذبازی است، این دارو ایمن، ارزان و بدون وابستگی به کشورهای خارجی است و باید خیلی راحت‌تر تولید می‌شد و نباید همانند یک داروی معمولی به آن نگاه کرد، احساس می‌کنم سایر بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص کم مهری کرده‌اند.

این متخصص در خصوص هزینه تولید این دارو و شرایط پیش روی تولید نیز، گفت: تا حالا حتی یک ریال برای تولید این دارو از کسی تقاضا نداشته‌ایم و این دارو توسط شرکت سازنده به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته است اما ادامه این روند حقیقتاً ممکن نیست چرا که شرایط تولید و توزیع سخت است.

وی افزود: ما انتظار داشتیم که این دارو تا امروز تولید می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت اما هنوز درگیر کار اداری و پرونده سازی و... هستیم که البته بخشی از آن لازم است اما در شرایط فعلی باید این شرایط تسریع شود، هرچند امیدواریم تا کمتر از یک ماه آینده مجوزهای لازم برای تولید گسترده این دارو صادر شود.

*داروی ایرانی مورد بی مهری قرار گرفته است

این پزشک متخصص از اثربخشی بالای این دارو خبر داد و ادامه داد: با جرات می‌توانم ادعا کنم که یکی از دلایل کاهش فوتی‌ها در استان کرمانشاه استفاده از این دارو بوده است و این یک ادعا نیست بلکه تمامی مستندات آن موجود است، انتظار دارم که کم لطفی‌ها در خصوص تولید این دارو کنار گذاشته شود و همه برای تولید آن کمک کنند.

مصطفایی با انتقاد از رفتار برخی از مسئولان استانی در انتها خاطرنشان کرد: واقعاً اگر این دارو با این سطح از اثربخشی در یک استان یا یک کشور دیگر بود همینطور با آن رفتار می‌شد؟ گاهی انسان از این رفتارها خسته می‌شود، سوال من این است چرا بعد از ۳۲ سال تجربه در تولید این چنینی دارویی باید تنها بمانم؟

*دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: «MAB ۹۸» در درمان کرونا موثر است

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اثر بخشی این دارو را تائید کرده است، دکتر قباد محمدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌،‌درمانی کرمانشاه در خصوص این دارو و ویژگی‌های آن، اظهار داشت: دارویی که دکتر مصطفایی بر روی آن کار کرده و آزمایش‌های بالینی را نیز انجام داده است، در درمان بیماری کرونا کمک کننده و موثر بوده ولی درمان قطعی کرونا محسوب نمی‌شود.

وی افزود: برای صدور مجوز این دارو، مدارک لازم به سازمان غذا و دارو ارسال شده و احتمالا ظرف دو هفته آینده مجوز آن صادر شود.

همچنین برای داروهای گیاهی دیگر نیز که کمک کننده در درمان بیماری هستند از جمله سه داروی دیگر در سازمان غدا و دارو مجوز صادر شده است و  این دارو نیز در نوبت طرح در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو است.

چند پیش نیز دکتر نمکی، وزیر بهداشت از صدور مجوز برای ۴ داروی گیاهی که در درمان کرونا موثر هستند، خبر داده بود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: دارو کرمانشاه تولید ایران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تولید این دارو وزارت بهداشت دارو نیز برای تولید غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۳۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ وزیر بهداست درمان و آموزش پزشکی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره کمبود دارو برای بیماران تالاسمی با تأکید بر اینکه بنای ما و اولویتمان این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز و کمبودها را تامین کنیم، گفت: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد.

خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال رایگان شد

دکتر عین اللهی همچنین با اشاره به اینکه حوادث و بیماری‌ها در هفت سال نخست زندگی می‌تواند در بقیه عمر باقی بماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آن ها ایمن شود. این موضوع به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداست در خصوص ابهام‌ها و ادعاهایی که در خصوص عوارض واکسن آسترازنکا در میان مردم مطرح می‌شود از دادن پاسخ صریح و مشخص خودداری کرد و صرفا گفت: کمیته علمی داریم که متشکل از ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور است. بیشترین واکسن مصرفی ما سینوفارم بود که از چین وارد شده بود. سینوفارم کم عارضه ترین واکسن بود و در کشور حدود ۱۵۵ میلیون دوز از این واکسن استفاده شد. کمیته واکسن ما عوارض را رصد می کند و ما حداقل عوارض را در کشور داشتیم. اگر واکسن مصرف نمی شد، ضایعاتی زیادی داشتیم، اما موفق شدیم کرونا را کنترل کنیم.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت