Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:08:12 GMT

روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۴۸۸۹

روشنفکری؛ پایی در حیرت و پایی در غیریت

به گزارش خبرگزاری مهر، قسمت چهارم از فصل پانزدهم برنامه ‎زاویه با سردبیری و اجرای ‎حبیب رحیم‌پور ۱۴ آبان ماه از شبکه چهار سیما پخش شد. در این نشست موضوع دولت مدرن و هتک امر مقدس با حضور ‎تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و ‎علی‌رضا شجاعی‌زند جامعه شناس استاد دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به دیدگاه‌های کارشناسان در این برنامه واکنش نشان داده است:

علی‌رضا شجاعی‌زند در برنامه زاویه به درستی دفاع مکرون از هتک مقدسات را نشانه پارادوکس مدرنیته می‌دانست ولی دکتر تقی آزاد ارمکی این نسبت را قبول نداشت و کار او را سیاسی می‌دانست. در این صورت، باید پذیرفت که دولت‌های غربی بدون پشتوانه عقلانیت فلسفی‌اند و مدرنیته در وضع بی‌دولتی قرار دارد.

‏مکرون، دلیل جواز هتک مقدسات را به اصول دموکراسی ارجاع می‌دهد. اما روشنفکر وطنی این نسبت را قبول ندارد؛ یعنی دولت‌های غربی نماد مدرنیته نیستند! و از مدرنیته استفاده ابزاری می‌کنند! پس، نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی به سود مدرنیته هم هست و نباید روشنفکری ایران و جهان با آن مخالفت کنند.

‏وقتی نزاع جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی برای مدرنیته سودمند است، چون نجات‌بخش مدرنیته از استفاده ابزاری شدن است، نزاع و مخالفت روشنفکری با جمهوری اسلامی ایران چه معنایی دارد؟ مسئله اساسی ما با روشنفکری ایران در اینجا است. چرا اینان تعارض با دولت مدرن غربی را برنمی‌تابند و سریع به خود می‌گیرند؟!

‏یک پاسخ این است که باید بازسازی و احیای مدرنیته سیاسی، درونی باشد و جمهوری اسلامی ایران درونی نیست. اما این توجیه، فریبنده و غیرعقلانی است و تمام گفته‌های روشنفکری درباره "دیگری" و "دیگردوستی" و "گفت‌وگو با دیگری" را کنار می‌گذارد. یاسپرس برای حل مشکل، می‌پرسد ما چه چیز شرق را منتقل نکردیم؟

‏پاسخ دیگر آن است که اساساً روشنفکری موجود بیش از آنکه مدرن باشد، دولتی است. چون علی‌القاعده نباید در کنار دولت‌های غربی دیده شوند و دغدغه اینکه چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود را داشته باشد. پس، ما با روشنفکری مدرن مواجه نیستیم بلکه با ماشین فرهنگی دولت‌های غربی درگیر هستیم.

‏پاسخ دیگر آن است که بی‌تفاوتی روشنفکری برابر استفاده ابزاری دولت‌های غربی از مدرنیته نشانه ورود به حیرت است. در این صورت، نباید با جمهوری اسلامی ایران درگیر شود. این دوگانگی به معنای آن است که روشنفکری پایی در حیرت دارد و پایی در غیریت! این تناقض رنج‌آور و کشنده، گریزی از پوچی یا پرخاشگری ندارد.

کد خبر 5064728

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه زاویه آزاد ارمکی توهین به پیامبر سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی کنفرانس وحدت اسلامی وحدت اسلامی توهین به پیامبر معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی میلاد پیامبر مجمع عالی حکمت اسلامی سازمان سمت مقام معظم رهبری انجمن علوم سیاسی ایران معرفی نشریات فرانسه مهدویت جمهوری اسلامی ایران دولت های غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی

به گزارش قدس آنلاین، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسمی با حضور میهمانان و مقامات رسمی در اندونزی گرامی داشته شد.

در این مراسم که با حضور ده ها نفر از میهمانان خارجی برپا شد، مقامات رسمی و گروهی از فرماندهان نیروهای مسلح اندونزی، همچنین دیپلمات های ارشد و رایزنان نظامی مقیم جاکارتا از کشورهای گوناگون شرکت کردند.

بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا در این مراسم ضمن تمجید از قدرت و اراده نیروهای مسلح در دفاع از حاکمیت ملی، عملیات وعده صادق را در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در دمشق سوریه بعنوان یکی از مصادیق آن یاد آور شد و بر تعهد تهران به ادامه حمایت از مبارزات مردم فلسطین تاکید کرد.

سرهنگ موحد رایزن نظامی کشورمان نیز در این مراسم گفت به شهادت تاریخ و در مقطع کنونی نیز دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران دفاعی و قاطع در برابر دشمنان بوده است و با وجود تحریم‌های ظالمانه برخی کشورهای استعمارگر، امروز نیروهای مسلح ایران در زمره قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستند و از ظرفیت مدرن‌ترین تجهیزات تسلیحاتی برخوردارند.

در آغاز این مراسم، آیات کلام الله مجید و سرود مقدس جمهوری اسلامی طنین انداز گردید و برنامه با اجرای سرود سلام فرمانده توسط نوجوانان اندونزیایی خاتمه یافت. درحاشیه مراسم نیز نمایشگاهی از تصاویر تسلیحات بومی دفاعی جمهوری اسلامی ایران برپا شد.

این مراسم بنا به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا و به علت تعطیلات عید فطر در اندونزی، شامگاه دهم اردیبهشت ماه جاری برگزار شد و در سایت های خبری این کشور نیز بطور قابل توجهی بازتاب یافت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • اسماعیلی: خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جمهوری اسلامی است+ فیلم
  • آوای وعده صادق در صدا و سیمای قم نواخته شد
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است