Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - وعده ثبت جهانی تالاب میل مغان که بیش از ۵ سال از عمر آن سپری شده همچنان گرفتار کاغذبازی مدیران استان اردبیل است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، موضوع ثبت جهانی تالاب میل مغان از زمانی که گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در محدوده آن شناسایی شد و این تالاب به عنوان یکی از زیستگاه‌های شاخص گونه‌ها مورد مطالعه قرار گرفت، آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی تخریب محیط زیست و احتمال خشک شدن تالاب موجب شده تا توصیه و سفارش مکرر مدیران کل محیط زیست استان طی نیم دهه اخیر تمامی نداشته باشد.

این تالاب به لحاظ موقعیت جغرافیایی یکی از زیستگاه‌های شاخص آبی استان اردبیل است که مدیران محیط زیست آن را در حد و قواره ثبت جهانی می‌بینند.

رسانه‌ها نیز این تاکیدات را طی سال‌های گذشته مکررا انعکاس داده‌اند اما در عمل خبری از ثبت جهانی نیست و یک کنوانسیون بین المللی  که از قضا در خود ایران مستقر است در انتظار جمع بندی نظرات مدیران کل استانی به انتظار نشسته  و ما حتی از ظرفیت‌های موجود نیز بهره صحیح نداریم.

آب منطقه ای اعلام نظر کند

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل پیرو پیگیری خبرگزاری تسنیم از آخرین وضعیت ثبت جهانی این تالاب گفت: ما به جد پیگیر این موضوع هستیم و تمامی مطالعات آن نیز نهایی شده است.

سعید شهند تصریح کرد: میل مغان یکی از 46 تالاب استان اردبیل است اما به لحاظ موقعیت اقلیمی و گونه‌های منحصر به فرد آن، پس از ثبت جهانی، سطح حفاظتی تالاب افزایش می‌یابد و بی‌شک اعتباراتی نیز به این منظور اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: در وضعیت کنونی دلیل توقف در روند پیگیری ثبت جهانی به اعلام نظر آب منطقه‌ای مرتبط است و لازم است این دستگاه اجرایی نظرات کارشناسی خود را برای تالاب در اختیار ما بگذارد.

اما سکوت آب منطقه‌ای استان اردبیل تنها در مقابل یک نهاد اجرایی دیگر نیست. پیگیری چند ماهه خبرگزاری تسنیم برای جویا شدن نظرات آب منطقه‌ای در خصوص موضوع تالاب میل مغان و سایر اقدامات این نهاد اجرایی بی‌نتیجه ماند و مشخص نیست این دستگاه اجرایی خود را ملزم به پاسخگویی در مقابل چه کسی می‌داند.
گونه‌های منحصر به فرد نیازمند حمایت هستند.

دست دست کردن مدیران برای ثبت جهانی تالاب در وضعیتی است که میل مغان با وجود شکار ممنوع بودن وضعیت خوشایندی ندارد.

به گفته محیط‌بان شهر اصلاندوز، این تالاب محل پناهگیری و مهاجرت گونه‌های متعدد حیوانی به ویژه پرندگان است.

شاهین جهانگیرزاده در این خصوص تصریح کرد: گونه‌های متعددی یا بومی تالاب بوده و یا به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

در بین این پرندگان غاز پیشانی سفید کوچک در فهرست پرندگان در معرض تهدید IUCN) اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) بوده و از سیبری به این تالاب مهاجرت می‌کند.

جهانگیرزاده متذکر شد: حفاظت از این پرنده در برنامه های حفاظتی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان گنجانده شده اما ضروری است خود مردم و بومیان منطقه نیز یاریگر ما باشند.

این محیط بان با اذعان به اینکه بیش از 60 گونه در این منطقه شناسایی شده است، ادامه داد: همچنین گونه‌های ماهی شامل گربه ماهی، کپور، سیاه ماهی، ماهی آزاد و  موش نوتریا که از آن به عنوان بزرگترین موش ایران یاد می‌شود بومی این تالاب هستند.

وسعت این تالاب با 996 هکتار یک جاذبه مرزی نیز محسوب می‌شود اما در حالی که می‌تواند به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد توجه قرار گیرد، گرفتار دور تسلسل اعلام نظر مدیران شده و با بی‌مهری آن‌ها روز به روز مشکلات محیط زیستی آن افزایش می‌یابد.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان اردبیل آب منطقه ای ثبت جهانی محیط زیست میل مغان گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی میزبان عصر جمعه در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر مغان در منطقه جعفرآباد اظهار کرد: برگزاری جشنواره های مختص جامعه عشایری برای نکوداشت این جامعه عظیم و سترگ در کشور جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به اینکه عشایر هویت و تاریخ ملت ایران هستند، خاطرنشان کرد: دومین جشنواره بین المللی عشایر مغان ظرفیتی عظیم برای معرفی توانمندی های عشایر ایران در سطح ملی و بین المللی است و در این زمینه باید تمامی دستگاه های اجرایی پای کار باشند.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور عشایر مغان را جزو عشایر بااصالت و ریشه دار کشور معرفی کرد و گفت: معرفی و تبیین خدمات و ثمرات عشایر شاهسون مغان ضروری است و در این راستا برگزاری کنگره و همایش ملی و استانی برای معرفی و تبیین جایگاه جامعه عشایری در زندگی مردمان ایران زمین و به خصوص استان اردبیل مهم به نظر می رسد.

میزبان ثمرات برگزاری دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر شاهسون مغان را یادآور شد و بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد هماهنگی دستگاه های اجرایی برای مدیریت کوچ و معرفی آداب و سنن و زندگی مردمان کوچرو استان اردبیل و استان های شرکت کننده است.

وی خواستار برندسازی محصولات تولیدی جامعه عشایری مغان از جمله پنیر و لبنیات تولید شده توسط این قشر شد و گفت: لازم است که تولیدات این زحمتکشان در قالب برند شاهسون تولید و در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه شود.

قائم مقام سازمان امور عشایری کشور از حضور ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل عشایری در کشور خبر داد و تصریح کرد: این عشایر در قالب سه ایل بزرگ بختیاری، قشقایی و شاهسون در حال کار و تولید هستند.

میزبان با بیان اینکه ۶۰ اداره و دستگاه اجرایی در راستای ساماندهی امور عشایر دخیل هستند، اظهار کرد: خدمات رسانی به جامعه عشایری و هماهنگی برای خدمات بیشتر دو وظیفه اساسی سازمان امور عشایری کشور است که با تمام توان در ادای وظیفه به این جامعه مهم و بزرگ کشور تلاش می کنیم.

وی جمعیت جامعه عشایری کشور را ۲۵۱ هزار خانوار و بیش از یک میلیون و ۳۱۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: جامعه عشایری ایران ۱.۴ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما در عین حال ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی و بخش زیادی از گیاهان دارویی و مواد لبنی کشور را تامین می کنند.

کد خبر 6089341

دیگر خبرها

  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • گزارش تسنیم از مسابقات کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل + فیلم
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • (تصاویر) جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • پایان جشنواره بین المللی کوچ عشایر جعفر آباد مغان
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد مغان
  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران