Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: مسبب شکل‌گیری کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، مصوبات و تصمیمات اشتباهی است که برای صادرات گرفته شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در سال‌های گذشته رد پای کارت‌های بازرگانی یکب ار مصرف در واردات خودنمایی می‌کرد تا صاحبان پشت پرده خود را از مالیات معاف کند اما بعد از وضع دستورالعمل‌ها و مقررات پی در پی‌ برای صادرات از جمله تعهد صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان غیرواقعی نیز به فکر کارت‌های اجاره‌ای افتادند تا دیگر برای این مقررات قید و بندی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسرو فروغان رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه چیزی به اسم کارت بازرگانی یک‌ بار مصرف اصلا وجود ندارد زیرا وقتی می‌گوییم یک بار مصرف یعنی کارتی که بعد از یک بار استفاده دیگر نتوانیم از آن استفاده کنیم و همچین چیزی اصلا وجود ندارد اظهار داشت: همه متقاضیان کارت بازرگانی بعد از طی یک سری مراحل این کارت را دریافت می‌کنند.  

تجار واقعی و شناسنامه‌دار برای دریافت کارت بازرگانی باید مدارکی همچون دسته چک (بدون برگشت)، نداشتن سابقه کیفری، سن بیشتر از 23 سال، حداقل مدرک دیپلم، اجاره‌نامه هولوگرام دار ملک تجاری یا اداری و یا سند و غیره ارائه دهند تا کارت بازرگانی برای آنها صادر شود.

گفت‌‌وگو|پاسخ بخش خصوصی به اتهامات سوء استفاده از کارت بازرگانی/ عشقی: واردات 700 پورشه توسط پیرزن به دلیل نقص دولت بودپشت‌پرده حواشی اخیر کارتهای بازرگانی/ سوءاستفاده از کارت بازرگانی یک پیرزن برای واردات 700 پورشهکارت بازرگانی اغلب صادرکنندگان سبزی و صیفی‌جات در استان البرز تعلیق شده است

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در یکی دو سال گذشته به خاطر تحریم، مشکلات ارزی در کشور به وجود آمد و برای جلوگیری از خروج و کنترل بازار ارز سخت‌گیری‌های از سوی اعضای دولت، وزارت‌خانه‌های اقتصادی و به ویژه بانک مرکزی گرفته شد، افزود: مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 22 فرودین ماه 97 مصوب کرد که صادرکنندگان متعهد به بازگرداندن 95 درصد ارز حاصل از صادرتشان هستند.

فروغان افزود: این سخت‌گیری‌ها و تصمیمات اشتباه در حالی گرفته شد که به دلیل تحریم‌ها صادرکننده ما قادر به تبدیل و مبادله ارزدر هیچ بانکی نبود و باید از طریق صرافی‌ها و دور زدن بانک‌ها اقدام به بازگرداندن ارز کند که این موضوع هزینه 10 تا 20 درصدی برای صادرکننده دارد.

دقیق نبودن قیمت‌های پایه صادراتی 

وی با بیان اینکه قیمت پایه صادراتی ما دقیق نیست و به همین دلیل تعهدی که از صادرکننده گرفته می‌شود دقیق نیست، خاطرنشان کرد: به دلیل دقیق نبودن قیمت پایه صادراتی، صادرکننده بدحساب شناخته و کارتش تعلیق می‌شود و اگر بخواهد خوش حساب باشد باید ارز را از بازار آزاد خریداری کند و به بانک مرکزی بازگرداند.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در شرایط تحریم صادرات حتی برای شرکت‌های دولتی سخت است و برای صادرکننده عادی به مراتب سخت‌تر است، عنوان کرد: با شرایطی که پیش آمد برخی صادرکنندگان ترجیح دادند که فعلا صادرات انجام ندهند اما برخی صادرکنندگان چون نسبت به مشتری خارجی خود متعهد بودند و تعهداتی برای ارسال کالا داشتند باید صادرات انجام می‌دادند.

فروغان با بیان اینکه یک سری شرکت‌ها برای انجام صادرات از کارت‌های افراد حقیقی که تاکنون با کارت خود صادراتی انجام نداده بودند استفاده کردند که به این کارت‌ها عنوان "یک بار مصرف" اطلاق شده که اصلا یک بار مصرف نیست، افزود: مسبب این اتفاق مصوبات و تصمیمات اشتباهی بود که برای صادرات گرفته شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر صادرات تصمیمات خلع‌الساعه و اشتباهی در حوزه واردات نیز گرفته شد اظهار داشت: از جمله این سخت‌گیری‌ها این بود که کسی که کارت بازرگانی می‌گیرد تا یک سال نمی‌تواند واردات انجام دهد و به دلیل وجود کالای مشابه در کشور ورود خیلی از کالاها را ممنوع کردند در صورتی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیاز کشور نیست و بخش زیادی از نیاز کارخانه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود که به دلیل تحریم تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده است.  

ظهور امضاهای طلایی در وزارتخانه‌ها مشکل فعالان اقتصادی

فروغان با بیان اینکه ظهور امضاهای طلایی در وزارت‌‌خانه‌ها نیز یکی از مشکلات فعالان اقتصادی است که مسیر رانت، فساد اداری و انحصارطلبی را فراهم کرده است افزود: با وجود همه این مشکلات صادرات و واردات از طریق راه‌های غیرعادی انجام شد و این وسط آن واردکننده و صادرکننده واقعی آسیب دید.   

کارشناسان معتقدند که شکل‌گیری کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف به قوانین و مقررات ناقصی برمی‌گردد که در سال‌های متوالی، بدون توجه به شرایط تجاری و اقتصادی کشور تدوین شده‌اند. واقعیت آن است که بخشی از کارت‌های بازرگانی، به دلیل ضعف مقررات حاکم بر آنها، به ابزارهایی برای دور زدن قانون و فرارهای مالیاتی تبدیل شده‌اند. بنابراین لازم است که با اصلاح قوانین و نظارت بیشتر این مشکل برطرف شود تا دست سوء استفاده‌ گران از فعالیت اقتصادی کوتاه و زمینه فعالیت تجار واقعی فراهم شود.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/422/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کارت های بازرگانی یک کمیسیون صادرات کارت بازرگانی یک بار مصرف کارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته

وحید یعقوبی، معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ضمن اشاره به اینکه این نشست در راستای توسعه صادرات زنجیره فولاد برگزار شد و ایران در جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد در کشور و پانزدهمین صادرکننده این صنعت در نمایشگاه اکسپو امسال حاضر شده است، اظهار کرد: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شده است و برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش پیدا کند. مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، پیش‌بینی ما این است که در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت.

وی یکی از مهم‌ترین مسایل صنعتگران فولاد کشور را بحث انرژی و سیاست‌های ارزی دانسته و معتقد است که مسائل ارزی نیازمند بازنگری و یکپارچه‌سازی در جهت توسعه صادراتی است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: این نشست در راستای توسعه صادرات زنجیره فولاد ایران و در قالب ایران اکسپو برگزار شده که علاوه بر مسئولان داخلی، نمایندگانی از کشورهای کوبا، ونزوئلا، پاکستان و... حضور دارند سایر کشورها حضور دارند.

یعقوبی اعلام کرد: صنعت فولاد ۱.۱ درصد آب کشور را مصرف می‌کند که عمده‌ی این آب مورد نیاز از پساب‌ها تهیه می‌شود و سیستم‌های بازچرخی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ فلذا صنعت فولاد نه‌تنها مصرف آب را کم کرده است؛ بلکه آب شیرین را تولید می‌کند. با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، آب از دریای عمان شیرین و پمپاژ و به استان‌های یزد و اصفهان انتقال داده می‌شود. از این‌رو صنعت فولاد نه‌تنها قاتل آب و صنعت آب‌بری نیست که وضعیت آبی را ساماندهی نیز می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات