Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:52:35 GMT

سال ۲۰۲۱ و سرنوشت دکل ها ی نفتی خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۷۱۱۴

سال ۲۰۲۱ و سرنوشت دکل ها ی نفتی خاورمیانه

اینکه انتخاب مجدد دونالد ترامپ به سود  ایران است یا انتخاب جو بایدن و پیروزی هر یک از این دو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چه تاثیری بر آینده ایران دارد موضوعی است که این روزها بسیار به آن پرداخته می شود؛ اما آنچه مسلم است این است که هر دو کاندید در صورت پیروزی تلاش خواهند کرد تا سریعا با تهران به توافق برسند، توافقی که مسیر آن چندان هم هموار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ مدعی است که چهار هفته ای این کار را خواهد کرد و بایدن هم می خواهد در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری اش پیشرفت خود را در سیاست خارجی را نشان دهد. هم رئیس جمهوری فعلی و هم رقیبش می خواهند قراردادی با جمهوری اسلامی داشته باشند. بایدن علاقه مند به بازگشت به برجام به همراه مقداری تغییرات است و ترامپ هم به دنبال قراردادی جدید و سخت تر است که حول محور برنامه موشکی و نفود منطقه‌ای ایران باشد. در هر دو حالت مشوق این قراردادها برای ایران ، برداشتن تحریم های آن ها در صادرات نفت است. 

 آماده نبودن بازار جهانی نفت برای بازگشت ایران به این بازار 

در این میان حقیقتی وجود دارد که کمتر به آن پرداخته می شود و آن هم این است که حتی اگر آمریکا بخواهد به معامله اش با ایران در سال ۲۰۲۱ سرعت ببخشد؛  آماده نبودن بازیگران بازار جهانی نفت به خصوص تولید کنندگان عرب برای بازگشت ایران به این بازار مانع آن است.

کشورهای عربی حوزه با بحرانهای بزرگی همچون جنگ نفتی بین روسیه و صعودی ها و نیز شیوع ویروس کرونا که همچنان ادامه دارد در حال دست و پنجه نرم کردن می باشند. در بهترین حالت و با در نظر گرفتن اینکه آمریکا حداقل تولید یک واکسن کرونا ساخت ایالات متحده را تا پایان ۲۰۲۰ تایید کند، انتظار می‌رود هر بشکه نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ با قیمت ۶۵ دلار به فروش برسد.  با این حال این قیمت هم با وجود این که این کشورها بودجه سالانه خود را کاهش داده‌‍اند و به سیاست‌های ریاضت اقتصادی تن داده‌اند؛  نمی تواند ضررهای اکثر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بگیرد.

بازگشت ایران به بازار نفت حتی باعث کاهش قیمت بیشتر نفت و نارضایتی بیشتر تولیدکنندگان عرب خواهد شد که این نشانه خوبی برای معامله بین ایران و آمریکا نخواهد بود. برای عقد یک قرارداد موفق ایران مجبور است همسایه های خود مخصوصا عربستان صعودی ، امارات و بحرین را پای میز مذاکره بیاورد ؛ با این حال این کشورها در جایگاهی نیستند که قادر به مذاکره باشند مخصوصا حالا از منظر اقتصادی در وضعیت بدی قرار دارند. 

 نبرد در کنگره آمریکا بر سر روابط بین صعودی ها و آمریکایی ها

بدون در نظر گرفتن برنده انتخابات آمریکا ، مشخصا در سال ۲۰۲۱ نبردی در کنگره آمریکا بر سر روابط بین صعودی ها و آمریکایی ها در خواهد گرفت. نبردی که در آن هر دو حزب کنگره حضور دارند و می‌خواهند فروش سلاح عربستان را ممنوع یا محدود کنند و همچنین ریاض را بابت مشکلات  بین المللی اش از رفتار و تهدیدش علیه روزنامه نگاران – ماجرای خاشقچی – تا ادعای انجام عملیات اطلاعاتی در خاک آمریکا تنبیه کنند. 

مشخصا بایدن و دولتش در روابط با عربستان صعودی سخت گیرتر خواهند بود. بر اساس گفته های کمپین وی ، بایدن قطعا روابط دو جانبه آمریکا و صعودی را دوباره ارزیابی خواهد کرد. یکی از ایده هایی که توسط تیم سیاست خارجی بایدن بررسی شده این است که دولت بایدن پیش از ادامه روابط عادی دیپلماتیکش با عربستان در اواخر ۲۰۲۱، این کشور را اوایل  این سال در تنگنای دیپلماتیک قرار دهد. 

در چنین شرایطی تلاش برای قرارداد جدید با ایران قطعا باعث دشمنی ریاض با واشنگتن خواهد شد و مشخصا کمکی به تغییر رفتار عربستان نخواهد کرد. از طرفی احتمال تغییر قدرت از ملک سلمان به  محمد بن سلمان و به حاشیه بردن او در مذاکرت کار را سخت تر میکند. با این شرایط او در داخل برخوردی سخت گیرانه‌تر خواهد داشت و به دنبال ماجراجویی در خارج از مرزهای کشور می‌رود. در بدترین حالت شاید بن سلمان مجبور شود از نیروی نظامی علیه دشمنان خارجی اش استفاده کند. 

اهرم فشار ایران در سال ۲۰۲۱

ایران در طرف دیگر ماجرا از اهرم فشار فوق العاده ای در سال ۲۰۲۱ برخوردا است اگر ساکنان کاخ سفید به فکر امضای قرارداد باشند. با این حال با وجود وضعیت بد اقتصادی و تحریم های آمریکا شاید تهران راضی به بازگشت به مذاکره شود در صورتی که خارج از بازار نفت به این کشور اجازه تنفس اقتصادی – برداشتن تحریم‌های غیر نفتی – داده شود که به نظر این بهترین استراتژی برای تمام طرف هاست. تا در سال ۲۰۲۱ نزاغ منطقه ای کاهش یافته و اوضاع مالی بهبود پیدا کند اما ایران وارد بازار نفت نشود. آمریکا در این حالت به جای اینکه هر چه سریعتر به فکر بستن قرارداد با ایران باشد ، باید ایران و همسایه عربشان را به اقدامات اعتماد ساز تشویق کند مثل کمک در ماجرای شیوع ویروس کرونا و مواردی همچون کمک های اقتصادی که در زمان برجام ایران انتظارش را می کشید. 
در طرف مقابل ایران هم برای نشان دادن حسن نیت خود از پشتیبانی نیروهای حوثی در یمن دست بردارد. بازگشت ماموران آژانس به تهران این فرصت را داده تا نشان دهد که ایران حاضر است در سطح بین المللی همکاری کند. این موضوع حتی می تواند باعث شود تا دور ابتدایی مذاکرات برای قطع کردن غنی سازی آغاز شود. 
از طرف دیگر این موقعیت به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اجازه خواهد داد تا اقتصاد خود را ترمیم کنند و روی مواردی همچون خصوصی سازی و توریسم تمرکز کنند. این موضوع در کنار بازسازی اقتصاد جهانی سبب می شود تا سال ۲۰۲۲ زمان مناسبی برای امضای قرارداد جدید با ایران باشد.

برچسب‌ها واشنگتن دونالد ترامپ جو بایدن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واشنگتن دونالد ترامپ جو بایدن ایران واشنگتن دونالد ترامپ جو بایدن ایران اخبار کنکور سال ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌ها و اندیشکده‌های تحلیلی غربی از حضور قریب به ۱۸۰ هزار نیروی شبه‌نظامی متعلق به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه گزارش می‌دهند. پس از جنگ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس و اسرائیل توجه به این گروه‌ها تحت عنوان نیروهای نیابتی و همچنین جبهه مقاومت زیاد شده است و یکی از جریان‌های اصلی خبری در رصد تحولات منطقه خاورمیانه شده است. حمایت‌های مستشاری ایران از جریان مقاومت در این منابع در همه تحلیل‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این نیروها در عراق، لبنان، فلسطین، یمن و سوریه حضور دارند.

کد خبر 847835 برچسب‌ها لبنان خبر ویژه سوریه ایران و فلسطین فلسطین عراق یمن فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیم
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • بایدن قصد خودکشی داشت!