Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:09:46 GMT

چشم انداز انتخابات آمریکا؛ بایدن در یک قدمی پیروزی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۷۸۸۹

 به گزارش روز شنبه ایرنا، چند روز از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سه شنبه هفته گذشته برگزار شد، می‌گذرد و در این مدت آرای بیشتر ایالت ها شمارش شده اند. در شرایط کنونی صرفا آراشماری در چند ایالت باقی مانده تا سرنوشت مستاجر بعدی کاخ سفید برای چهار سال آتی مشخص شود. لازم به ذکر است که در انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور ۵۳۸ رای الکترال وجود دارد که به تناسب جمعیت بین ایالت های مختلف تقسیم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامزدی که ۲۷۰ رای الکترال به دست آورد، پیروز انتخابات خواهد شد.

بر پایه آخرین آمار نتایج انتخابات تا این لحظه، بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است. با وجود اینکه بایدن برای دستیابی به ۲۷۰ رای الکترال تنها به ۶ رای نیاز دارد اما در سه ایالت جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا از ترامپ پیشی گرفته است.

ایالت جورجیا ۱۶ رای الکترال دارد که بایدن ۴۹.۴ درصد و ترامپ ۴۹.۳ آرا را از آن خود کرده اند. در ایالت نوادا نیز بایدن و ترامپ به ترتیب ۴۹.۸  و  ۴۸ آرا را کسب کرده اند و در پنسیلوانیا نیز آرا ۴۹.۶ در مقابل ۴۹.۲ به نفع بایدن است.

با نگاهی به آمار اشاره شده، ناظران بر این باورند که به احتمال زیاد بایدن در این ایالت ها به پیروزی دست خواهد یافت و رییس جمهوری بعدی خواهد بود که در ماه ژانویه به کاخ سفید راه می یابد. هر چند که بایدن تا کنون بارها به هوادارن خود وعده پیروزی داده اما هیجانی عمل نکرده و تاکید داشته تا پایان شمارش آخرین رای صبر کنند.

اما موضع گیری «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات در این میان جالب توجه بود. او که خصومتش با ترامپ بر کسی پوشیده نیست، دیروز جمعه شانزدهم آبان ماه در نطق خود در کنگره، بایدن را «رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» خطاب کرد و گفت: دولت جدید به رهبری جو بایدن باید روی کرونا تمرکز کند.

آخرین تکاپوی تیم انتخاباتی ترامپ

در این میان ترامپ، ستاد انتخاباتی و حتی حامیان وی بر «تقلب» اصرار می ورزند و معتقدند که دموکرات ها در آرای پستی که شمار آن از ۱۰۰ میلیون رای تجاوز کرده، دست برده اند. حتی ترامپ در جدیدترین پیام توئیتری خود نسبت به شمارش آرا در جورجیا اعتراض کرد و نوشت «آرای گمشده نظامیان در ایالت جورجیا کجاست؟ چه اتفاقی برای آن ها افتاده؟»

از چند روز پیش به موازات فاصله گرفتن بایدن از ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بارها خواستار توقف شمارش آرای الکترال شده بود. با این هدف تیم انتخاباتی وی چندین بار اعلام شکایت کرد اما راه به جایی نبرد و شکایات آنان یکی پس از دیگری رد شدند. از جمله اینکه قضات در ایالت‌های میشیگان، جورجیا، نوادا و پنسیلوانیا با رای قضایی خود مانع از تلاش‌هایی شدند که قانونی بودن روند اخذ رای را در ایالت‌های مذکور مورد تردید قرار می داد.

به عنوان نمونه دادگاه ایالتی پنسیلوانیا روز پنجشنبه شکایت تیم انتخاباتی ترامپ در مورد شیوه برگزاری و شمارش آرا را در این ایالت رد کرد. کمپین ترامپ پیشتر طی شکایتی مدعی شده بود که به مقامات انتخاباتی جمهوری‌خواه اجازه نظارت بر نحوه آغاز و شمارش آرا در صندوق های ایالت پنسیلوانیا داده نشده است. همچنین در ایالت نوادا دیوان عالی با توقف روند شمارش آرا در لاس وگاس مخالفت کرد، اما دو طرف توافق کردند که ناظران بیشتری در حوزه‌ها حضور پیدا کنند. شکایت تیم ترامپ مبنی بر مشکوک بودن انتخابات در ایالت جورجیا نیز رد شد.

از نگاه کارشناسان، حال نوبت به دیوان عالی آمریکا می رسد که ترامپ از مدت ها پیش چینش و ترکیب آن را به نفع خود تغییر داد. شمار کرسی های دیوان و به عبارتی قضات دیوان عالی به ۹ نفر می رسد که ۶ عضو آن جمهوریخواه هستند.

اوایل آبان ماه بود که انتخاب قاضی «امی کنی برت» سومین نامزد ترامپ برای دیوان مذکور رخدادی پر سر وصدا شد. وی برای تکیه زدن بر عالی‌ترین کرسی قضاوت آمریکا، به رغم مخالفت شدید دموکرات‌ها با ۵۲ رای موافق جمهوری خواهان در برابر ۴۸ رای مخالف از مجلس سنای آمریکا رای اعتماد گرفت تا جانشین قاضی ارشد «روث بیدر گینزبرگ» شود که ماه قبل درگذشته بود.

برای ارجاع پرونده انتخابات به دیوان عالی، دلایل و مستندات متقن مبنی بر تقلب در روند انتخابات ضروری است اما جمهوریخواهان تا کنون از ارایه چنین مستنداتی عاجز مانده اند. از این رو ستاد انتخاباتی بایدن هشدار داده در صورتی که ترامپ برای به چالش کشاندن آرای پستی به دیوان عالی رجوع کند با شکستی شرم‌آور مواجه می‌شود.

هشدار ستاد انتخاباتی بایدن از آن نیز فراتر رفت و جمعه شب در مورد گزارش هایی مبنی بر نپذیرفتن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ از سوی رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد که ایالات متحده می تواند متجاوز را تا بیرون از کاخ سفید همراهی کند.

هر چند بسیاری بر این باورند که اعلام دیرهنگام پیروزی بایدن به دلیل بسترسازی و آماده کردن اذهان داخلی به ویژه حامیان ترامپ صورت گرفته اما در مقابل، فرسایشی شدن شمارش آرا و اعلام برنده نهایی بر افزایش دامنه اعتراضات و تنش های داخلی در این کشور نیز خواهد افزود؛ همان گونه که با گذشت چند روز از آغاز انتخابات، همواره هشدارهای تیم انتخاباتی بایدن وارد فاز جدی تری شده است.

برچسب‌ها انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ اختصاصی ایرنا جو بایدن پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ اختصاصی ایرنا جو بایدن انتخابات ۲۰۲۰ دونالد ترامپ اختصاصی ایرنا جو بایدن اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعت ۷۴ - ۶۸ ذوب آهن/ شاگردان حاتمی در یک قدمی فینال قرار گرفتند

 سومین دیدار مرحله نیمه نهایی از بیست و پنجمین دوره لیگ برتر بسکتبال بین تیم‌های بسکتبال طبیعت تهران و ذوب آهن اصفهان برگزار شد که در نهایت طبیعت تهران در این بازی با نتیجه ۷۴ بر ۶۸ تیم حریف را شکست داد و سری ۲ بر ۱ به سود این تیم شد.

کوارترهای اول و دوم بازی به ترتیب با نتایج ۲۰-۱۹ و ۲۰-۱۵ به سود طبیعت تمام شد تا شاگردان شاهین‌طبع با نتیجه ۴۰ - ۳۴ پیروز به رختکن بروند.

با شروع نیمه دوم اما شاگردان مهران حاتمی با درخشش دوایت بایکس آمریکایی، نبض بازی را در اختیار گرفته و کوارتر سوم را ۱۴-۱۹ با برد پشت سر گذاشتند. در کوارتر چهارم اما موتور جردن استیونس ستاره آمریکایی طبیعت روشن شد تا شاگردان شاهین‌طبع ضمن پیروزی ۲۰-۱۵ در این کوارتر، مجموعا با ۶ امتیاز اختلاف پیروز این دیدار حساس شوند.

آرمان زنگنه با ۱۴ امتیاز، ۵ ریباند، ۲ بلاک و کارایی ۲۱ بهترین بازیکن این دیدار بود.

تیم شهرداری گرگان با کسب پیروزی سری سه بر صفر مقابل مهرام تهران به فینال این دوره از رقابت‌ها صعود کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی توپ و تور

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • طبیعت ۷۴ - ۶۸ ذوب آهن/ شاگردان حاتمی در یک قدمی فینال قرار گرفتند
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت