Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@12:36:04 GMT

کور سوی امید زعفرانکاران به خرید حمایتی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۸۲۳۵

کور سوی امید زعفرانکاران به خرید حمایتی

پس از زیر پا گذاشتن امضا و تعهد اعضای شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان به قیمت مصوب تعیین شده، در نهایت با رایزنی نمایندگان مجلس، خرید حمایتی محصول زعفران، از کشاورزان خراسان بزرگ از صبح امروز توسط سازمان تعاون روستایی آغاز شده و تا پایان آذرماه نیز ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ با وجود بلایای طبیعی برای دیگر محصولات کشاورزی، کشت محصول زعفران در مناطق مختلف استانهای خراسان رضوی و جنوبی به نوعی منبع درآمد اصلی کشاورزان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که فصل برداشت زعفران، دو هفته نخستین خود را پشت سر گذاشته اما کشاورزان هنوز شاهد نوسان قیمت گل زعفران و زعفران خشک هستند تا جایی که یک کیلوگرم گل زعفران به کمتر از ۵۰ هزار تومان و یک من معادل ۳ کیلو به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که در بازارهای گل زعفران هم در روز های اخیر گل زعفران در هر سه کیلو با قیمت، ۱۴۰ هزار تا ۱۸۰ هزار تومان در شهرهای مختلف، خرید و فروش می شود.

پایین بودن قیمت زعفران، کشاورزان این منطقه را ناچار به فرایند پر کنی گل وا می دارد که این خود به علت نبود زمان کافی و شرایط لازم، باعث افزایش هزینه دستمزد و حمل و نقل شده و این در حالی است که حجم زیاد و سطح زیر کشت قابل توجه زعفران در این منطقه نیز کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وقتی که اعضای شورای ملی زعفران پای امضای خود نمی ایستند

امسال برای نخستین بار با ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خراسان و اعتماد به بخش خصوصی شامل اتحادیه صادرکنندگان و شورای ملی زعفران مقرر شد تا زعفران از کشاورزان با قیمت کف خرید هرکیلوگرم گل تر 450 هزار تومان، نگین 20 میلیون تومان و همچنین پوشال 16 میلیون تومان خریداری شود.

در حالی که این مهم در جلسه شورای ملی زعفران با حضور همه دست اندرکاران حوزه زعفران به امضا رسید و مصوب شد تا از محل تسهیلات 1000 میلیارد تومانی که در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد زعفران با قیمت مصوب از کشاورز خریداری شود اما متاسفانه اعضای شورای ملی و اتحادیه صادرکنندگان که ذینفعان اصلی این طلای سرخ هستند پای امضا و مصوبه خود ناایستادند و طی 20 روز گذشته قیمت زعفران به پایین ترین حد ممکن رسید.

در این مدت نمایندگان خراسان با تماس ها و پیگیری های مکرربا اعضای شورای ملی زعفران و صادرکنندگان و همچنین مصاحبه های مختلف در رسانه ها موفق نشدند این قیمت مصوب شده را با همکاری بخش خصوصی به اجرا برسانند و به ناچار سراغ متولی اصلی آن یعنی جهاد کشاورزی رفتند.

خرید حمایتی اما نه 20 میلیون تومان بلکه 13 میلیون 

در حالی که طی دو هفته اخیر با آغاز فصل برداشت زعفران قیمت این محصول صادرات محور به شدت رو به کاهش بود، بلاخره پس از کش و قوس های فراوان و با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به وزارت جهاد، خرید حمایتی زعفران از امروز در مراکز تعاون روستایی استانهای خراسان رضوی و جنوبی آغاز شد.

در شرایطی که طرح خرید حمایتی زعفران در سال های 96 و 98 به اجرا در آمده بود و با وجود اینکه مطالبات زعفرانکاران با تاخیر فراوان پرداخت شد اما کشاورزان کور سوی امیدی به خرید حمایتی دارند تا بلکه این دسترنج خود را به ثمن بخس به دلالان نفروشند.

در نهایت با رایزنی نمایندگان خراسان با رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد از امروز شنبه 17 آبان ماه خرید حمایتی زعفران توسط سازمان تعاون روستایی با قیمت مصوب پوشال هر کیلو 11 میلیون تومان و همچنین نگین 13 میلیون تومان تا پایان اذرماه انجام شود.

زعفران جنوب خراسان رضوی در تربت حیدریه خرید حمایتی می شود

نسرین شیبانی رییس سازمان تعاون روستایی تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت: طبق دستورالعمل ابلاغی، زعفران نگین کیلویی ۱۳۰ میلیون ریال و زعفران پوشال مرغوب نیز کیلویی ۱۱۰ میلیون ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی با بیان این که امسال تنها همین ۲ نوع زعفران از کشاورزان خریداری می‌شود، افزود: طرح خرید حمایتی زعفران که از امروز آغاز شده تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه در ارتباط با نحوه تسویه حساب با کشاورزان نیز گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده ۳۰ درصد بهای محصول تحویلی از کشاورزان پس از تامین اعتبار و از طریق چک لیست ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان‌، به طور مستقیم به حساب زعفرانکاران واریز خواهد شد.

شیبانی با بیان اینکه ۷۰ درصد باقیمانده قیمت محصول نیز به مدت سه ماه نزد تعاون روستایی امانت خواهند ماند افزود: کشاورزان می‌توانند قبل از انقضای این مدت با باز پرداخت پول سازمان و هزینه‌های مترتب بر آن، ‌تمام محصول خود را باز پس گیرند و آن را با قیمت دلخواه در بازار به فروش برسانند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت بعد از گذشت سه ماه، ۷۰ درصد باقیمانده محصول زعفران به مالکیت تعاون روستایی در خواهد آمد و وجه آن نیز بعد از تامین اعتبار توسط این نهاد به زعفرانکاران پرداخت می‌شود.

طرح خرید حمایتی زعفران ظرف سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ به میزان افزون بر ۲۵ تن انجام شد.

از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

بیش از ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی که معادل ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه است، در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده ‌زعفران است که میزان کشت آن هشت هزار و ۸۰۰ هکتار با میانگین تولید چهار کیلوگرم در هکتار و با تولید سالانه ۳۵ تُن است.

در سطح استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار زعفران‌کاران تربت‌حیدریه هستند.

هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر - روز مشغول کار هستند و در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی از جمله در تربت‌حیدریه چهار کیلوگرم در هر هکتار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خرید حمایتی زعفران شورای ملی زعفران اعضای شورای ملی تعاون روستایی میلیون تومان تربت حیدریه خراسان رضوی هزار تومان گل زعفران قیمت مصوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۸۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید جهان نژادیان به خبرنگار ما گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

وی میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.

جهان نژادیان درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.

به گفته مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان؛ در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • خرید حمایتی مرغ به هزارتن در روز رسید