موضع مکرون موجب گسترش بیشتر نا امنی در فرانسه میشود
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۸۷۳۲
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در روزهای اخیر با اقدامات قبیح یک نشریه فرانسوی و سخنان گستاخانه رییسجمهور فرانسه در حمایت از انتشار تصاویر موهن به رسول اکرم(ص) موجی از نفرت و انزجار علیه امانوئل مکرون و دولت فرانسه در جهان اسلام پدیده آمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در پی این اظهارنظر عجیب و توهین به ساحت مقدس رسول الله(ص) در فرانسه، شاهد موج محکومیتها و اعتراضات و همچنین، تظاهرات مسلمانان در سراسر جهان و حتی تحریم کالای فرانسوی بودیم. در این راستا، بر آن شدیم تا گفتوگویی با ابوالحسن خلجمنفرد، رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از کارشناسان مسائل بینالمللی در خصوص کینهتوزی دشمنان اسلام نسبت به جامعه اسلامی و پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم و موج اسلام هراسی در اروپا به ویژه در کشور فرانسه، انجام دهیم. متن گفتوگو بدین شرح است:
لطفا در ابتدا تاریخچهای از حضور مسلمانان در کشور فرانسه بگویید.
فرانسه یک کشور بزرگ اروپایی است که بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای داده است. براساس آمار سال 2015 جمعیت کشور فرانسه حدود 66 میلیون نفر بوده، اما آمار رسمی از تعداد جمعیت مسلمانان داده نمیشود. زیرا در فرانسه، جمعیت بر اساس دین یا نژاد تعیین نمیشود و دولت فرانسه آمار دقیقی را ارائه نمیکند.
اما براساس برآورد مؤسسه مطالعاتی «پیو» که در همان سال انجام داده است، بین 5 تا 6 میلیون نفر از جمعیت فرانسه را مسلمانان تشکیل میدهند که حدود ۱۰ درصد جمعیت این کشور را شامل میشود و بدون شک بعد از گذشت 5 سال، جمعیت مسلمانان بیشتر از این رقم شده است.
در واقع، رشد جمعیت مسلمانان در فرانسه که هم به دلیل مهاجرت و هم گرایش به دین مبین اسلام به ویژه در بین جوانان و بانوان بوده است، با پدیده دیگری همراه شده و مسلمانان فرانسه در دهههای گذشته به هویت اسلامی و ارزشهای اسلامی توجه و گرایش روز افزونی داشته اند و نسبت به حفظ و پایبندی به این ارزش ها از جمله حجاب اسلامی و استفاده از غذاهای حلال و .... توجه بیشتری نشان می دهند.
به طور طبیعی این وضعیت مورد خوشایند دولتمردان فرانسه نبوده و موجب نگرانی در بین دولتمران و سیاسیون و محافل راست گرا در فرانسه بوده است؛ این امر از دهه 90 میلادی، اسلام هراسی را افزایش داده است.
به طوریکه حتی در سالهای اخیر یک تئوری توطئه در فرانسه شکل گرفته و یک فیلسوف فرانسوی صاحب نام و راست گرا به نام «رینولد کاموس» نظریهای تحت عنوان «جا به جایی بزرگ» ارائه داده که مدعی شده است چون بانوان سفید پوست و بومی فرانسه زاد و ولد کمتری دارند و در مقابل، بانوان رنگین پوست که همان مهاجران هستند، زاد و ولد بیشتر دارند و این روند تهدیدی برای کشور فرانسه خواهد بود. این نظریه پرداز معتقد است در آینده شاهد یک جا به جایی نسلی در فرانسه خواهیم بود، به گونهای که نسل مهاجرین بر نسل بومیهای فرانسه غلبه خواهد کرد.
این نگرش متعصبانه و افراطی در فرانسه نگرانی ها را در این کشور دامن می زند و باعث گسترش اسلام هراسی در فرانسه شده است. گفته شده عامل حملات تروریستی به مساجد شهر کرایستچرچ نیوزیلند، متأثر از نظریه جا به جایی بزرگ بوده است. نظریه های از این دست درکنار مواضع دولتمردان فرانسوی علیه مسلمانان فضای اسلام هراسانه را نه تنها در فرانسه بلکه در کل اروپا پر تلاطم کرده است.
در خصوص حقوق مسلمانان و دیدگاه دولت فرانسه در مورد آنها توضیح دهید.
میتوانیم بگوییم؛ دولت فرانسه و محافل سیاسی در این کشور، همزمان دو سیاست را برای مقابله با این وضعیت پیش گرفتند از یک طرف سیاستهای اسلام هراسانه در فرانسه روز به روز ابعاد گسترده به خود گرفته است به خصوص گروههای راست گرای افراطی رشد کردند. به طوری که مسلمانان فرانسه در دهههای گذشته به بهانه آزادی و حفظ سیستم لائيسيته از بسیای از حقوق خود محروم شدند و تبعیضهای فراوانی علیه آنان اعمال شد.
پافشاری مقامات فرانسه بر مرتبط دانستن تروریسم و اسلام
در این سالها همه ساله صدها مورد اقدامات تنفرآمیز و خشونتآمیز علیه مسلمانان در فرانسه به ویژه علیه زنان گزارش شده است؛ در حالی که بسیاری از این اقدامات به پلیس گزارش نمیشود زیرا امید رسیدگی به آن وجود ندارد و کسانی که مورد تعرض قرار میگیرند ترس و وحشت دارند که با علنی کردن آن این اعمال خشونت گرایانه افزایش پیدا کند.
دولتمردان فرانسه اگرچه در ظاهر با این جریانات مخالف هستند اما در واقع به این عمل دامن میزنند. به گونهای که آقای مکرون و کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه، اعمال تروریستی در فرانسه را با فرهنگ و رفتار مرسوم مسلمانان در فرانسه ربط میدهند.
آنها اذعان دارند رفتارهای مرسوم مسلمانان مثل داشتن ریش و یا حتی برگزاری نمازهای پنج گانه در روز و خوردن غذاهای حلال و ... از نشانههای افراط گرایی است و با این گونه ارزشها مقابله میکنند.
وضعیت مسلمانان در فرانسه را چگونه ارزیابی میکنید؟
در سال 2004 میلادی براساس قانونی که در فرانسه وضع شد، استفاده از نشانههای اسلامی و سمبلها در مدارس ابتدایی و دبیرستانها برای دختران مسلمان را ممنوع کردند و میتوان گفت حتی اقدام مجله شارلی ابدو هم در انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به پیامبر اکرم(ص) در سال 2015 در همین راستا بوده است. وضعیت زندگی مسلمانان در فرانسه آسان نیست و موانع زیادی سر راه آنان قرار دارد.
به دنبال این جریانات و تحریک احاساسات اسلام هراسانه در فرانسه، گرچه این امر بهانه دروغ دفاع از آزادی بیان بود اما در حقیقت، دولتمردان فرانسه میخواستند ارزشهای اسلامی را به زیر سؤال ببرند و با هویت اسلامی در بین مسلمانان مقابله کنند و اسلام هراسی را در فرانسه ترویج دهند.
همه ی این اقدامات یک هدف را دنبال میکند، آن هم محدود کردن مسلمانان و جلوگیری از رشد و ارتقای آنان و ایجاد تنفر در بین مردم فرانسه نسبت به مسلمانان است.
البته دولت فرانسه در کنار این سیاست اسلام هراسانه که توسط دولت فرانسه و رسانهها و محافل سیاسی و جریانات راست گرا ترغیب میشد، در سالهای گذشته سیاست دیگری را در پیش گرفته است، آن هم اجرای سیاستی تحت عنوان «ادغام اجتماعی مسلمانان فرانسه» است.
دولت فرانسه در صدد بوده تا با ارایه یک مدل اسلامی به نام «اسلام فرانسوی» نوعی از اسلام را به مسلمانان فرانسه معرفی کند که در حقیقت ارزشها و معیارهای زندگی اجتماعی در فرانسه و فرهنگ لائيسيتی را به آنان تعمیم دهد و مسلمانان را از داشتن هویت و ارزشهایی که خودشان درک میکنند دور کند.
اما این سیاست نه تنها جواب مثبت نداد، بلکه به دلیل تحمیلی بودن این سیاست نتیجه عکس داده و موجب شده است تا مسلمانان در فرانسه گرایشهای بیشتری به سمبلها و ارزش های خود نشان دهند و به ویژه جوانان و زنان در حفظ و پایبندی به آیینهای اسلامی، غذاهای حلال و لباس اسلامی تأکید بیشتری داشته باشند.
آیا اهانت رییس جمهوری فرانسه به ساحت مقدس پیامبر(ص) به بهانه حمایت از آزادی بیان نشانهای روشن از رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز مدعیان تمدن و لیبرال دمکراسی غرب است؟
با توجه به جریانات و تحریک احاساسات اسلام هراسانه در فرانسه، نه تنها سیاستهای دولت فرانسه آن گونه که میخواست پاسخ مثبتی نگرفته است؛ بلکه رشد نفرت افکنی علیه مسلمانان و اسلام در فرانسه و سیاستهای راستگرایان افراط گری در این کشور و اقدامات اسلام هراسانه در فرانسه که از جانب رسانهها و محافل سیاسی که از سوی دولت مردان ترغیب میشود، از یک طرف و همین طور سیاست پیگیری ادغام اجتماعی مسلمانان در فرانسه موجب شده که چرخه باطلی از خشونت و اقدامات افراطی و شکاف اجتماعی در فرانسه به وجود آید.
این شکاف در حقیقت آقای مکرون و دولتش را در وضعیت بسیار سختی قرار داده است به طوری که از یک طرف به بهانه آزادی از اقدامات اسلام هراسانه و تبعیض نژادانه حمایت میکند و به طور علنی به بهانه آزادی و دفاع از اصول نظام لائيسيته، از اقدامات افراط گرایانه ی جریانات ضد اسلامی دولت فرانسه حمایت خود را ابراز میکند.
از طرفی دیگر، این دولت متولی امنیت این کشور است و بنابراین باید در مقابل این نا امنی که در فرانسه اتفاق میافتد، پاسخگو باشد. این وضعیت برای مکرون یک سردرگمی ایجاد کرده و شاهد مواضع دو گانه ایشان هستیم.
به طوریکه مکرون از یک سو در موافقت و طرفداری از اقدام توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) موضع می گیرد و از سوی دیگر وقتی از جانب مسلمانان جهان تحت فشار قرار میگیرد، بعد از هفتهای پر فراز و نشیب میان فرانسه با جهان اسلام بر سر دفاع رییس جمهوری این کشور از کاریکاتور مجله شارلی ابدو و اهانت به ساحت مقدس رسول الله(ص)، مکرون طی گفتوگو با تلویزیون الجزیره از مسلمان جهان به نیکی و احترام یاد میکند و میگوید: از سخنانش در حمایت از کاریکاتور مجله شارلی ابدو سوء برداشت شده است.
واکنش مکرون به انتقادها از توهین نشریه فرانسوی به پیامبر(ص)
در پایان سخن میتوانیم بگوییم که خصومت و دشمنی مکرون و دولت فرانسه نسبت به اسلام و مسلمانان به ویژه ساحت مقدس رسول اکرم(ص) دو پیامد را به طور جدی برای دولت فرانسه در پی خواهد داشت.
اولاً در داخل کشور این موضع گیری دوگانه و خصمانه باعث میشود که شکاف اجتماعی در داخل فرانسه و نا امنی در این کشور توسعه یابد و دوماً در خارج از کشور فرانسه، ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی نفرتشان از دولت مردان فرانسه بیشتر شود و این وضعیت به یقین به نفع این دولت و دولتمردان سیاسی نخواهد بود.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: اسلام هراسانه در فرانسه مسلمانان در فرانسه مسلمانان فرانسه جمعیت مسلمانان دولت فرانسه ساحت مقدس کشور فرانسه اسلام هراسی ارزش ها اکرم ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۸۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) طی نشستی در برزیل گفت: خود در چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن زنانی که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیتالله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان گفت: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است. البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد.چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید. هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد علیهالسلام گفت: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد علیهالسلام هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر صلی الله علیه و آله و کلمات حضرت امیرالمومنین علیهالسلام در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریموی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متأسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم (ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال گفت: خداوند در آیه 13 سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در 75 جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهایپیام/