Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@10:50:58 GMT

محبت انگیزه تحرک و خودشکوفایی در انسان

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۹۳۸۷

محبت انگیزه تحرک و خودشکوفایی در انسان

ایسنا/خراسان شمالی مدرس دانشگاه‌های خراسان شمالی گفت: در کلام وحی، بیش از ۸۳ مرتبه به محبت کردن اشاره شده و این مسئله نشان از اهمیت این موضوع در کتاب قرآن دارد.

دکتر پروین همت‌افزا، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اسلام دین دوستی و محبت است، بیان کرد: در دین اسلام، به صورت گسترده در خصوص اهمیت محبت کردن صحبت شده است و این محبت می‌تواند بین خداوند و انسان‌ها، انسان و خداوند و همچنین بین انسان‌ها، باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خداوند در سوره آل عمران نیز از دوست داشتن خداوند به انسان صحبت کرده است و پس از آن در آیه‌های بعد، از محبت انسان به خداوند صحبت شده که خروجی این محبت نیز تأمین نیاز امنیت و آرامش از سوی خداوند برای انسان است.

این روانشناس با اشاره به اینکه در روانشناسی نیاز به تعلق بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است، افزود: آنچه در روانشناسی و از سوی نظریه‌پردازان این رشته به نیازهای مختلف در انسان اشاره شده، در دین اسلام این نیازها به عنوان غریضه مطرح شده که موتور محرک زندگی انسان است.

وی با اشاره به نظریه فروید در خصوص غریضه‌ها، اظهار کرد: فروید در نظریه‌های خود به دو غریضه مرگ و زندگی اشاره می‌کند که غریضه زندگی شامل تمام رفتارهایی می‌شود که به انسان برای ادامه زندگی نیرو می‌بخشد و غریضه مرگ نیز تمام رفتارهایی است که از انسان سر می‌زند و موجب از بین رفتن انسان می‌شود.

همت‌افزا با بیان اینکه خشم و پرخاشگری از جمله رفتارهایی است که از نگاه فروید در غریضه مرگ، قرار دارد، تأکید کرد: زمانی که شخصی را دوست داریم، به معنای این است که آن شخص، در برخی از ویژگی‌ها، از خودمان تکامل یافته‌تر است و برای اینکه ما نیز به آن تکامل دست پیدا کنیم، آن شخص را دوست داریم و یکی از دلایل دوست داشتن خداوند از سوی انسان نیز رسیدن به تکامل است.

مدرس دانشگاه‌های خراسان شمالی با تأکید براینکه برخی از اختلالات روانشناسی سخت درمان هستند، ادامه داد: یکی از اختلالات سخت درمان در روانشناسی، افسردگی است که در بسیاری از موارد نیز علت افسردگی، نیاز به تعلق است که در شخص تأمین نشده است و این موضوع نیز نشان از اهمیت دوست داشتن و دوست داشته شدن در انسان دارد.

وی با اشاره به اهمیت دوست داشتن خداوند، تصریح کرد: هر اندازه که دوست داشتن خداوند افزایش پیدا می‌کند، شاهد خودشکوفایی انسان‌‎ها هستیم و از این طریق بقای انسان نیز حفظ می‌شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه برخی از انسان‌ها جان خود را به خطر می‌اندازند تا جان انسانی را نجات دهند، یادآور شد: نیازهای متفاوتی در انسان وجود دارد که اگر تأمین نشود، حیات انسان به خطر می‌افتد و تأمین نیازها نیز موجب رسیدن به کمال در انسان می‌شود و همچنین در انسان‌ها به نوعی تعادل روانی ایجاد می‌شود.

همت‌افزا ادامه داد: نیازهای فیزیولوژیکی، موجب حیات جسمانی و نیازهای روحی نیز حیات روح و روان انسان را شکل می‌دهد و از همین جهت است که محبت کردن و مورد محبت واقع شدن، برای انسان بسیار مورد اهمیت است.

به گفته این روانشناس زمانی که در جمع‌های مختلف می‎‌بینیم که کودکی فاصله بسیار اندکی را از پدر یا مادر خود دور می‌شود، نشان از دوست داشتن پدر و مادر است و از طرفی می‌داند که از سوی پدر و مادر خود نیز دوست داشته می‌شود که این نشان می‌دهد این نیاز از دوران ابتدایی زندگی بشریت در انسان‌ها وجود دارد و تنها به سن خاصی مربوط نمی‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: محبت، انگیزه تحرک و خودشکوفایی انسان است و از همین جهت در کلام وحی بیش از ۸۳ مرتبه به محبت اشاره شده است و در دین اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته است که با اهمیت‌ترین نوع محبت نیز محبت خالق و مخلوق است.   

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قرآن کريم محبت انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۹۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان در سفر یکروزه خود به استان فارس با محمدهادی ایمانیه استاندار این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

داداش‌پور در این دیدار که با هدف بررسی حداکثر سازی جذب دانشجویان بین‌المللی برگزار شد؛ گفت: جذب دانشجویان بین‌المللی علاوه بر تقویت تعاملات بین‌المللی، به تحقق اهداف مهمی مانند ارتقای کیفیت آموزش، افزایش درآمد و پیشرفت علمی و فناورانه کشور نیز کمک شایانی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که امروزه کشور‌ها با ارتقای سطح همکاری‌ها و تبادلات بین المللی علمی نه تنها مشروعیت جانبی و منزلت کسب می‌کنند بلکه به نوسازی اقتصاد و کارآمدی فناوری خود مدد می‌رسانند، افزود: تحرک دانشجویان در سطح جغرافیای جهان قادر خواهد بود زمینه‌های تسهیل انتقال فناوری، همچنین ظهور نوآوری‌های رادیکال را فراهم کرده و بازار علم و نظام عرضه و تقاضای آموزش عالی را نیرومند سازد و تراکم و انباشت مناسبی از نیاز‌ها و کالا‌های جدید فرهنگی و نرم افزاری را سامان دهد و این تراکم که همراه با تنوع و غنای فرهنگی حاصل می‌شود در واقع موتور محرک توسعه علمی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و آموزشی منحصر به فرد استان فارس، یادآور شد: دانشگاه‌های این استان توانایی و قابلیت جذب دانشجویان بین‌المللی را دارند و این امر در صورت تحقق همه جانبه آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه و کشور ایفا کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی خاطرنشان ساخت: بی شک ارتباط نزدیک با جوامع بین‌المللی، باعث ارتقاء شهرت دانشگاه‌ها و در مجموع کشور در دایره نظام علمی دنیا شده و با تحقق تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی شاهد رشد و گسترش مراکز آموزشی و به تبع آن کشور خواهیم شد و به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی بیشتر وقوف خواهیم یافت.

داداش‌پور با اشاره به اینکه دانشجویان بین‌الملل باید از امکانات و خدمات بهره‌مند باشند؛ تصریح کرد: پشتیبانی زیرساختی و خدماتی، حمایت آموزشی و فرهنگی از جمله خدماتی است که دانشجویان بین‌الملل باید از آن به خوبی برخوردار باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف از تلاش‌های سازمان امور دانشجویان ایجاد یک محیط دوستانه برای دانشجویان بین‌المللی است تا بتوانند سفیران خوبی برای معرفی جاذبه‌های تحصیل در ایران باشند.

استاندار فارس نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر داداش‌پور گفت: استان فارس آمادگی دارد تا با توجه به چشم‌انداز دولت سیزدهم یعنی مرجعیت علمی کشور ایران و گسترش زبان فارسی به عنوان مرکز جذب دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد.

وی ادامه داد: جذب دانشجویان بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است، زیرا برای کشور منفعت‌های زیادی دارد و سبب پیشرفت همه‌جانبه آن می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ملاصدرا و محبت کردن
  • همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • برگزاری همایش منطقه‌ای «حجاب، عفاف و زیست عفیفانه» لبیک به ندای رهبری است
  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • نتیجه تحقیقی تازه درباره نشستن و تحرک
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند