Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@10:36:22 GMT

امید برای توسعه درمان آلزایمر با اشعه لیزر

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۸۹۴۱۹

امید برای توسعه درمان آلزایمر با اشعه لیزر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، محققان در یک تحقیق جدید نشان دادند با استفاده از لیزر می توان قابلیت دورنوردی (تله پورت) را در مغز انسان فعال کرد. در حقیقت در این پژوه محققان توانستند سیگنال های جی پی اس داخلی مغز را کنترل کنند.

این  پژوهش که روی موش ها انجام شده، نشان داد  با تاباندن اشعه های لیزر به سمت هیپوکاموس مغز (که بخش مسئول حافظه و یادگیری است)، می توان عصب هایی به نام«سلول های مکانی» را تحریک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانیکه انسان وارد محیط تازه می شود و آن موقعیت در حافظه ذخیره می شود، سلول های مکانی فعال می شوند.

با تحریک سلول هایی که با محیط فعلی ما مطابقت ندارند، می توان از طریق ذهنی به مکانی منتقل شد که این سلولها در حافظه به آن متصل هستند. این نخستین تحقیقی است که نشان می دهد فعالیت سلول های مکانی در توانایی مغز برای بازیابی حافظه و مسیریابی آن تاثیر دارد.

در این پژوهش، عصب شناسان کالج لندن موش ها را در یک مکان قرار دادند و به عنوان جایزه به آنها آب شیرین شده با شکر دادند. سپس موش ها به مکان ثانویه منتقل شدند و با استفاده از اشعه های لیزر سلول های مکانی ذخیره شده در حافظه شان، موقعیت مکانی اولیه در حافظه شان فعال شد.

در حافظه موش ها موقعیت مکانی اول فعال شد و موش ها به طور ذهنی به موقعیت اول منتقل شدند و سعی کردند جایزه را بیابند. زیرا تصور می کردند در موقعیت مکانی اول قرار دارند.

محققان امیدوارند یافته های این تحقیق به توسعه درمان های جدید برای بیماران مبتلا به فراموشی و آلزایمر  کمک کند.

 دکتر نیک رابینسون محقق ارشد این پژوهش می گوید: نتایج به دست آمده شواهدی مستقیمی هستند که نشان می دهند موش ها با استفاده از اطلاعات سلول های مکانی، رفتار می کنند. به بیان دیگر سلول های مکانی به موش ها نشان می دهند کجا هستند و این حیوانات در حقیقت هنگام تصمیم گیری به سلول های مکانی گوش می کنند. این تحقیق چشم انداز جدیدی درباره شیوه ذخیره شدن خاطرات در مغز فراهم می کند و ابزار جدیدی برای دستکاری این خاطرات و تاثیرگذاری در رفتار فراهم می کند.

کد خبر 5065400 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی مغز آلزایمر ویروس کرونا تحقیقات علمی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان واکسن کرونا اینترنت فناوری فضایی حاکمیت سایبری تولید دانش بنیان استارت آپ ایالات متحده امریکا فیس بوک موبایل موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۸۹۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود

عاملی که در جهان به‌عنوان روح فوتبال شناخته می‌شود، بسیاری از بازی‌های محبوب‌ترین ورزش جهان را به خاطر بدرفتاری افرادی معدود از دست می‌دهد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برگزاری بازی بدون حضور تماشاگران یکی از جرایم ثابت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طی فصل‌های گذشته لیگ‌های برتر و دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور بوده است، تیری که گاهی در مواقع حساس و دیدارهای سرنوشت‌ساز شلیک می‌شود و ممکن است در تعیین قهرمان نیز اساسی باشد.

کمیته انضباطی، این حکم را در پی تخلفات قابل توجه هواداران تیم‌ها صادر می‌کند. با این حال تجربه نشان می‌دهد محرومیت فوق، هیچ تأثیری در ایجاد فضای سالم‌تر و کاهش تخلفات در ورزشگاه‌ها ندارد. مثلاً استقلال و پرسپولیس در اولین بازی خانگی خود در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به خاطر حوادث دربی فینال جام حذفی تماشاگران خود را به همراه نداشتند، در دربی 103 تهران اما شاهد رفتارهای زننده گسترده‌تری بودیم و این بازی بارها به دلیل پرتاب اشیای هواداران متوقف شد.

محرومیت هواداران شمس آذر

به نظر می‌رسد نبود امکانات لازم برای شناسایی هواداران خاطی، نقش اصلی را در صدور این احکام تکراری و بی‌فایده ایفا می‌کند. وقتی مأموران امنیتی نمی‌توانند تماشاگران متخلف را شناسایی کنند، کمیته انضباطی راهی بهتر از محرومیت تماشاگران یک تیم نمی‌بیند.

در صورتی که دوربین‌های چهره‌زن در ورزشگاه‌های نصب و با متخلفان برخورد شود، دیگر نیازی به محرومیت چند هزار هوادار نیست. استفاده از لیزر که طی چند سال اخیر در ورزشگاه‌ها مُد شده، یکی از دلایل کمیته انضباطی برای محرومیت هواداران است. این در حالی است که در حین بازی، تصاویری از فرد صاحب لیزر منتشر می‌شود. این تصاویر می‌تواند به کمک مأموران امنیتی بیاید و به جای محرومیت همه تماشاگران، می‌توان با کسی برخورد کرد که از لیزر استفاده می‌کند.

مثلاً شمس آذر قزوین به دلیل استفاده تعدادی از هواداران خود از لیزر، نارنجک دستی و سنگ، در دیدار هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر باید در ورزشگاه بدون تماشاگر از پیکان میزبانی کند. در صورتی که اگر مأموران در همان ورزشگاه اقدام به شناسایی و برخورد با هواداران متخلف می‌کردند، چند هزار تماشاگر قزوینی تاوان تخلف چند نفر را نمی‌دادند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، هواداران استقلال و پرسپولیس در دیدار روز 24 اسفند اشیایی به زمین پرتاب کردند که کمیته انضباطی در حکمی جالب توجه، حکم به تخلیه چهار سکوی هواداران در دربی رفت و برگشت سال آینده داد. این در شرایطی است که همان هوادارانی که سیب و سنگ به زمین پرتاب کردند، می‌توانند در جایگاه دیگری بنشینند و همان کار را در دربی‌های سال آینده تکرار کنند!

واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان

شماره‌گذاری صندلی‌ها، دومین راه برای شناسایی هوادارانی است که رفتار نادرستی در ورزشگاه دارند. یک تماشاگر برای حضور در سالن سینما یا کنسرت، یک صندلی انتخاب می‌کند و پس از پرداخت هزینه بلیت، یک صندلی ویژه برای او در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که این تماشاگر روی صندلی دیگری بنشیند، به او تذکر داده می‌شود و وی مجبور است به صندلی انتخاب شده خودش بازگردد.

در صورتی که این رویه در ورزشگاه‌های فوتبال (در مقیاس گسترده‌تر) پیاده شود، با شناسایی منشأ پرتاب سنگ یا لیزر می‌توان متوجه شد که چه کسی تخلف می‌کند تا پس از برخورد با او، یک تیم را از همراهی هواداران خود محروم نکنیم. فوتبالی‌ها جمله معروفی دارند که می‌گویند «تماشاگران روح فوتبال هستند» و این مسئله در بازی‌های بی‌روح دوران کرونا به چشم آمد. مجازات معدود متخلفان به جای انبوه افراد بی‌گناه هم به عدالت نزدیک‌تر است، هم «روح» را از فوتبال نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند