Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@08:08:58 GMT

حمله به مواضع ویروس با روش‌های سنتی و نو

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۰۲۰۴

حمله به مواضع ویروس با روش‌های سنتی و نو

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، به این ترتیب چگونگی ایجاد فضایی امن و پایدار در سامانه حمل‌ونقل عمومی چه در کشورهایی که موفق به مهار همه‌گیری کرونا شده بودند و چه در کشورهایی که از ابتدا سیاست ساده‌انگاری همه‌گیری را در پیش گرفتند، به موضوعی مهم تبدیل شد زیرا هرچه که باشد، ویروس همچنان میان جوامع در چرخش است و همین موضوع بسیاری از مسافران شهری را از سوارشدن به اتوبوس‌ها و مترو باز می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که برای بازگشت وضعیت سامانه‌های حمل و نقل عمومی به روند عادی، باید جمعیت مسافران به تعداد پیش از کرونا بازگردد. براساس نظرسنجی‌ای که در‌ماه می‌ سال 2020توسط مجمع جهانی اقتصاد از مسافران درون‌شهری 9کشور مختلف انجام گرفت، بیش از 52درصد از افراد اعلام کردند حین استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و اتوبوس احساس ناامنی و ناراحتی دارند و 41درصد از آنها اعلام کردند کمتر از همیشه از این وسایل استفاده می‌کنند. براساس همین نظرسنجی، اقداماتی مانند اجرای مقررات بهداشتی قابل رویت، اجباری‌شدن استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی می‌تواند به افزایش اعتماد مسافران کمک کند. 52درصد از افراد از اجباری‌شدن استفاده از ماسک در وسایل حمل‌ونقل عمومی استقبال کردند، 59درصد از آنها خواستار گندزدایی مداوم واگن‌ها و اتوبوس‌ها بودند، 49درصد از نشانه‌گذاری ایمنی به‌منظور حفظ فاصله اجتماعی حمایت کردند و 45درصد خواستار ایجاد محدودیت در ظرفیت وسایل نقلیه بودند.

همزمان با کاهش محدودیت‌های رفت‌وآمد در شهرهای مختلف جهان، بعضی از شهرها به مرور اجرای سیاست‌هایی به‌منظور بهبود ایمنی سامانه حمل‌ونقل عمومی خود را آغاز کردند که بیشتر این اقدامات شبیه به‌هم و در راستای پاکسازی محیط، کاهش تجمع و ایجاد فاصله‌گذاری بوده‌ است. 

برای مثال در شهر نیویورک، مقامات حمل‌ونقل شهری از کارفرماهای بزرگ شهر درخواست کردند تا برای آغاز به‌کار کارمندان خود زمانی شناور را درنظر بگیرند تا از ایجاد ترافیک و تجمع در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو جلوگیری شود. در مناطقی خاص از شهر پاریس، دسترسی به حمل‌ونقل عمومی در ساعات شلوغی مسدود شد تا تنها افرادی که باید در آن ساعت‌ها سر کار خود حاضر باشند به مترو و اتوبوس دسترسی داشته باشند. به همین منظور کارفرماها باید معرفی‌نامه‌ای برای کارمندان خود فراهم می‌کردند تا بتوانند از وسایل حمل‌ونقل عمومی در این ساعت‌ها استفاده کنند.

از دیگر اقداماتی که تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مختلف به‌منظور کاهش احتمال آلودگی مسافران به کووید-19انجام داده‌اند، استفاده از سامانه‌های پرداخت غیرلمسی بوده است. شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی در لندن، شیکاگو و نیویورک پیش از آغاز همه‌گیری، استفاده از این سیستم‌ها را آغاز کردند. به این شکل مسافران کافی است کارت بانکی یا گوشی‌های هوشمند خود را بالای یک دستگاه الکترونیکی نگه‌دارند و از ورودی ایستگاه عبور کنند. در پکن از تکنیکی دیگر برای کاهش تماس فیزیکی با دستگاه‌های پرداخت استفاده شده است و ایستگاه‌ها برای دریافت کرایه سفرهای درون‌شهری سیستم‌های تشخیص چهره نصب کرده‌اند.

در حوزه گندزدایی از کابین‌ها و واگن‌های وسایل حمل‌ونقل شهری، شهرهای مختلف جهان از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال در شهر پراگ، مقامات شهری برای مقابله با همه‌گیری کووید-19از فناوری نانو برای گندزدایی استفاده کردند. کارمندان شرکت‌های حمل‌ونقل شهری به‌صورت آزمایشی درون چندین تراموا و اتوبوس را با دو نوع خاص از نانوپلیمرها گندزدایی کردند تا بهترین ماده برای انجام بهتر این‌ کار انتخاب شود. به گفته مقامات شهر پراگ، گندزداهای معمولی تنها برای زمانی محدود اثرگذاری دارند اما نانوپلیمرها می‌توانند تا 21روز تأثیرگذاری داشته باشند. متروی مسکو هم برای مهار همه‌گیری و افزایش ایمنی مسافران مقررات گندزدایی سختگیرانه‌تری را به اجرا گذاشت. براساس گزارش وب‌سایت رسمی شهرداری مسکو، درها، دستگیره‌ها، دستگاه‌های بلیت‌خوان و بالابرها در تمامی 269ایستگاه متروی مسکو به‌صورت مداوم ضدعفونی می‌شوند. علاوه بر این، بیش از 6هزار واگن مترو با استفاده از مواد گندزدا و نور فرابنفش دائما پاکسازی می‌شوند. 3700صندوقدار متروی مسکو موظف به استفاده از دستکش و ضدعفونی‌‎کننده دست شده‌اند و روزانه علائم حیاتی آنها ازجمله دمای بدن کنترل می‌شود.

مقامات شهری به‌منظور کاهش احتمال آلودگی و ابتلای مسافران، در تمامی ایستگاه‌های مترو و قطار والنسیای اسپانیا دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست نصب کرده‌اند. اما این اقدامات در ایستگاه‌های مادرید صورت نگرفته‌است و در شهر بارسلونا فقط در ایستگاه‌های بسیار شلوغ دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست تعبیه شده است. علاوه بر این اقدامات، استفاده از ماسک در کل سامانه حمل‌ونقل عمومی اسپانیا اجباری است. مقامات متروی مادرید وعده داده‌اند باوجود کاهش 40درصدی مسافران متروی این شهر، تعداد دفعات تردد قطارها در خطوط متروی این شهر در ساعات شلوغی 20درصد افزایش پیدا می‌کند تا از تراکم جمعیت در ایستگاه‌ها و داخل واگن‌ها خودداری شود. در همین راستا، در ایستگاه‌های متروی مادرید و والنسیا سیستمی نصب شده است تا با پرشدن گنجایش سکوی انتظار، از ورود مسافران جدید به ایستگاه جلوگیری شود.

متروی پاریس، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین خطوط مترو در جهان، با نزدیک‌ترشدن به پایان محدودیت‌های تردد، بلافاصله این موضوع که قشر وسیعی از شهروندان پاریسی برای تردد چاره‌ای جز استفاده از مترو را ندارند درنظر گرفت و اقدامات به‌موقعی انجام داد تا مسافران برای استفاده از مترو احساس امنیت داشته باشند. اجباری‌شدن استفاده از ماسک، توزیع ماسک در ایستگاه‌های بزرگ و شلوغ‌تر، توزیع ضدعفونی‌کننده دست در تمامی ایستگاه‌های مترو، شست‌وشو و گندزدایی مداوم کامل واگن‌های مترو، ‌نشانه‌گذاری روی سکو‌های انتظار و صندلی‌های داخل واگن‌ها به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ازجمله این اقدامات است.

در نیویورک به گفته مقامات حمل‌ونقل این کلانشهر، تمامی واگن‌های قطار، مترو، اتوبوس‌ها و دستگاه‌های خرید بلیت هر 72ساعت یک‌بار با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده قوی گندزدایی می‌شوند؛ این یعنی 472 ایستگاه مترو، 4هزار و 373 اتوبوس و 6هزار و 418واگن قطار و مترو. در متروی شهر‌های لس‌آنجلس، شیکاگو، بوستون و سیاتل هم گروهی به نام گروه ویژه کرونا شکل گرفته‌ است که مسئولیت آنها هماهنگ‌سازی مقامات مترو با مقامات بهداشت است و همچنین این نیروهای ویژه باید به‌صورت روزانه اتوبوس‌ها و قطارها را شست‌وشو و گندزدایی کنند.

پربیننده ترین اخبار و نتایج انتخابات آمریکا اخبار و نتیجه انتخابات آمریکا بایدن یا ترامپ؟/ کشورهای اروپایی خواستار پیروزی کدام نامزد انتخاباتی هستند؟ اخبار انتخابات آمریکا بعد از گذشت ۴۴ساعت از پایان رای‌گیری اخبار انتخابات آمریکا بعد از گذشت ۳۵ساعت از پایان رای‌گیری

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی مسافران ویروس کرونا کرونا پروتکل بهداشتی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت حمل ونقل عمومی انتخابات آمریکا استفاده از ماسک ضدعفونی کننده ایستگاه ها اتوبوس ها کننده دست همه گیری واگن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۰۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند

عباس عبدی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: ماجرا این است که آقای مهدی نصیری اعلام کرده که برای یک سفر خانوادگی مدتی را عازم کانادا شده است.

وی در چند سال اخیر مواضع به نسبت رادیکالی علیه ساختار موجود داشت و آشکارا هم بیان و تبلیغ می‌کرد. اتفاقا مواضعی که داشت بخش اصلی اصلاح‌طلبان با آن همراهی نمی‌کردند، هر چند از این نظر که وی منسوب به جناح اصولگرا بود و این حرف‌ها را می‌زد، غیرمنتظره نیست که برخی اصلاح‌طلبان هم مثل اغلب مردم استقبال می‌کردند، چون این مواضع از سوی خود اصولگرایان یا منشعبین آنان زده می‌شد، ولی آقای نصیری هیچ نسبتی با اصلاح‌طلبی به عنوان یک مجموعه‌ای با پیشینه‌ای فکری و سیاسی نداشت و هنوز هم به لحاظ مبانی فکری به مجموعه اصولگرایان نزدیک‌تر است.

البته این فقدان نسبت را نه به عنوان نقطه قوت ایشان می‌گویم و نه به عنوان نقطه ضعف، بلکه یک واقعیت است. ایشان تا زمانی که ایران بودند مواضع رادیکال خود را اظهار می‌کردند، مواضعی که اگر یک نفر از اصلاح‌طلبان اندکی از آن مواضع را می‌گرفت، در چشم به‌هم زدنی بازداشت و بازجویی می‌شد و جایش در زندان بود.

اتفاقا بهترین دلیلی که وی منسوب به اصلاح‌طلبان نیست، همین مصونیت سیاسی و قضایی ناگفته و نانوشته‌ای است که در عمل، مجموعه اصولگرایان از آن بهره‌مندند.

البته آقای نصیری ارتباطات گوناگونی داشت، با اصلاح‌طلبان هم نشست و برخاست داشت، همچنان که با دیگران داشت، ولی هیچ‌گاه به عنوان یک فعال اصلاح‌طلب نه خودش را معرفی می‌کرد و نه کسی به چنین صفتی او را می‌شناخت. شاید هم سعی می‌شد که با چند تن دیگر از دوستان خودشان، جریانی به جز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان راه بیندازند که نمی‌دانم چرا نشد یا شاید هم از ابتدا در پی آن نبودند.

حالا و پس از طرح رویکردی سیاسی از جانب او، یک روزنامه وابسته به جناح نواصولگرایان نوشته است که «مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده است و حالا اصلاح‌طلبان که سال‌هاست با باطنی غیر از شخصیت متظاهرشده خود با مردم و نظام روبه‌رو شده‌اند، از اینکه یک تازه‌وارد قواعد بازی را رعایت نکرده (یا هنوز نیاموخته) و باطن آنان را آشکار کرده است، به‌شدت دلخور و هراسان شده‌اند و در اقدامی سیستماتیک هر روز یکی از آنان، تکذیب و رد و تکفیر نصیری را برعهده می‌گیرد. غافل از آنکه وقتی چندین سال است تریبونی برای اظهارات او شده‌اند، حالا که یک‌باره نصیری به صحرای سلطنت و براندازی و ضدانقلابی‌گری محض زده است، دیگر کسی از اصلاح‌طلبان نمی‌پذیرد که نصیری را از خود ندانند.»

ابتدا بهتر بود که پیش‌تر با دوستان خود هماهنگ می‌کردند، زیرا اغلب کسانی که موضع مطلوب رسمی گرفته‌اند به درخواست دوستان همان روزنامه بود. مگر آنان که نقدی بی‌طرفانه داشتند. علت نیز روشن است.

من در گفت‌وگویی با خبرآنلاین در همین مورد گفتم که چرا جناح حاکم در این موضوع سکوت کرده است؟ در درجه اول، چون حرف‌های خودشان در نقد آقای نصیری را موثر نمی‌دانند. به علاوه نمی‌خواهند شرمندگی حضور وی در جناح متبوع را یادآور شوند و مسوولیت افکار و رفتار متضاد خود را بپذیرند، افکار و رفتاری که موجب این‌گونه ریزش‌ها شده است. اگر آقای نصیری جایی در میان اصلاح‌طلبان برای خودش می‌یافت احتمالا به آن سوی آب نگاه نمی‌کرد.

گرچه این نحوه نوشتن ناشی از بی‌صداقتی و دورویی است، ولی بی‌عقلی نیز در آن موج می‌زند. چرا؟ فرض کنیم که ادعای نویسنده درست باشد. آیا یک لحظه پیش خود فکر نکرده که اگر اصلاح‌طلبان هم سلطنت‌طلب شده باشند، حتما افراد با گرایش‌های فراتر از اصلاح‌طلبی هم شده‌اند، پس چه کسی برای سیاست رسمی می‌ماند؟ شما که حداکثر ۱۵درصد (با ارفاق) بیشتر نیستید، آن‌هم ۱۵درصد که به لحاظ متغیر‌های اصلی جامعه جزو بخش‌های ضعیف‌تر و کم‌اثرتر است.

اگر اندکی، فقط اندکی درایت بود، حتی باید آقای نصیری را هم به نحوی توجیه و اصرار می‌کردید که وی هم طرفدار سلطنت نیست، حالا یک حرفی زده، وقتی دید که نظراتش درست نیست برمی‌گردد و...، ولی به جای این‌ها یک مجموعه اصلی انقلاب که بسیار فراتر از کل اصولگرایان هستند را نیز باطن‌شناسی می‌کنید و نصیری را باطن آن‌ها می‌دانید. آی‌کیو، در اندازه گنجشک هم نیست.

دیگر خبرها

  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند
  • برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟
  • حمله راکتی به مواضع اشغالگران در کرم ابوسالم و نتساریم
  • مترو قم به ایستگاه پایانی بهره‌برداری نزدیک می‌شود
  • حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به بندر حیفا
  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها
  • افزایش ۲ برابری مسافران متروی اصفهان در روزهای جمعه
  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها