Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@11:51:21 GMT

راهکارهای معنوی مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۰۹۳۹

در کنار توجه به اصول بهداشتی و رعایت پروتکل‌های مشخص شده به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، توجه به معنویت به ویژه موضوع استغفار نیز برای مقابله با کرونا اثرگذار است. ناطقان: آیت الله سید محمدکاظم مدرسی* با توجه به فطرت خدایی بشر برای دفع و رفع بلاها راهکارهای معنوی ویژه ای نیز وجود دارد و در کنار توجه به اصول بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها، دعا و استغفار نیز بسیار اثرگذار است چرا که قرآن می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَیٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُون» اعراف / ۹۶

[و اگر اهل شهرها و آبادی ها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

]

چرا که سنت الهی بر این است که: «…إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ و…» رعد /۱۱

[… (امّا) خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! …]

و بر پایه همین اصل است که امام علی (ع) در ادامه کلام نورانی خود می فرمایند: «وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِینَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَی رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِیاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَیهِمْ کلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ کلَّ فَاسِد». خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه

[پس اگر مردم در زمان نزول نقمت ها و بلاها و از دست دادن نعمت ها، با نیت خالص به خداوند متعال پناهنده شده و با قلبی سوخته او را صدا بزنند تمام آنچه از دست داده اند دوباره به سوی آنها باز می گردد و امور فاسد آنها اصلاح می شود.]

البته همانگونه که اشاره شد توجه به امور معنوی که باید در راس امور باشد، منافاتی با بهره گیری از ابزار مادی ندارد؛ بلکه انسان باید از طریق ابزار مادی، کار های خود را پیش ببرد اما اثرگذاری اسباب و علل مادی را با توسل و توجه به امور معنوی از خدا بخواهد.

راهکار های معنوی رفع و دفع بلای موجود، توبه، استغفار، دعا، تضرع و استغاثه به درگاه احدیت و نیز توسل به اهل بیت عصمت و طهارت است.

ویروس کرونا، بلایی است که شهر هایمان را در نوردیده و مردم عزیزمان را به ستوه آورده و عرصه های مختلف زندگی و حتی موضوعات روزانه را برای انسان ها در تنگنا قرار داده است و به تعبیر قرآن «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَیٰ»

[و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!]

شکی نیست که این بلا، بلای عمومی است و توبه و استغفار و استغاثه و تضرع و یاد خداهم باید برای عموم انسان ها مورد توجه ویژه قرار گیرد به عبارت دیگر، باید رجعت عمومی تحقق یابد.

امید است این بلا گرچه به تعبیر امام علی (ع) «تطول مدته و یدوم مقامه» شده است اما مردم با رعایت دستور العمل های بهداشتی و پزشکی و در راس آن با قرائت قرآن و دعا و استغفار و استغاثه و توسل به اهل بیت (ع)، آن را از جامعه بشری رفع و دفع نمایند. منبع: مهر برچسب ها: راهکارهای معنوی ، مقابله ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: راهکارهای معنوی مقابله کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۰۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • نشست فعالان فرهنگی در صداوسیمای استان آذربایجان غربی
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد