Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:34:54 GMT

نیم نگاهی به حضور ظریف در هاوانا

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۳۱۲۵

نیم نگاهی به حضور ظریف در هاوانا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم‌ سفرش به سه کشور آمریکای لاتین و به منظور انجام دیداری رسمی به هاوانا سفر کرد، در مدت حضورش در پایتخت کوبا ضمن رایزنی با همتای کوبایی با دیگر مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و درباره گسترش مناسبات و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به خصوص در زمینه تولید واکسن کرونا به رایزنی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این سفر با «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دو طرف در این ملاقات زمینه‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

 

 

حمایت ایران و کوبا از آرمان فلسطین، همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های انرژی، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین هماهنگی دو کشور در مباحث مرتبط با آمریکای لاتین و خاورمیانه از جمله موضوعات مورد گفت‌و‌گوی وزرای امور خارجه دو کشور بود.

محمدجواد ظریف و «برونو رودریگز پاریلا» وزیر خارجه کوبا ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه کشورهای مستقل و همکاری‌های علمی و پزشکی ۲ کشور به ویژه در زمینه مبارزه با کرونا گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بودند.

در دیدار ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با «ریکاردو کابریساس» معاون اول نخست وزیر کوبا، دو طرف روابط خوب سیاسی و همکاری و هماهنگی دو کشور در مجامع بین‌المللی را ستودند.

 

 

ظریف و معاون اول نخست وزیر کوبا همچنین بر لزوم توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و تجاری بین دو کشور تاکید کردند. همچنین استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه‌های پزشکی، نانو تکنولوژی، علمی، دارویی و انرژی هم در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به شکل ویدئو کنفرانس گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.

در این گفت‌وگو، رئیس جمهور کوبا بر مواضع کشورش در ضدیت با تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه ملت ایران و همچنین حق ایران در بهره‌ برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تأکید کرد.

 

 

ظریف نیز از با تشکر از حمایت کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان از همتای کوبایی برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران را تجدید کرد.

در این گفت‌و‌گوی ویدئو کنفرانسی همچنین  روابط خوب سیاسی بین دو کشور مورد اشاره قرار گرفت و به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و کوبا پرداخته شد.

دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تولید واکسن و از جمله واکسن ویروس کرونا اعلام کردند.

موضوع انرژی و همکاری‌های نفتی بین دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره ظریف با رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی در هاوانا بازدید کرد و در جریان پیشرفت‌های به دست آمده برای تولید انواع واکسن از جمله واکسن کووید-۱۹ قرار گرفت.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (شنبه) در گزارشی توئیتری به تشریح رایزنی‌هایش در هاوانا پرداخت و نوشت: در هاوانا برای گفت و‌گو با رودریگز وزیر خارجه، کابریساس معاون نخست وزیر و گفت‌و‌گوی ویدئویی با رئیس جمهور کوبا، تمرکز بر همبستگی جهانی به خصوص در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا و همکاری دوجانبه به ویژه در زمینه سلامت، علوم و انرژی. 

وی افزود: در بازدید از دو‌ مرکز مطالعات پزشکی و دارویی «مرکز مطالعات پیشرفته CEA» و«مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی CIGB» در هاوانا تحت تاثیر دستاوردهای کوبا در عرصه نانو و کووید-۱۹ قرار گرفتم.

 

 

سعید خطیب‌ زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از انجام این سفرها در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس درباره دلایل سفر ظریف به دو کشور کوبا و ونزوئلا بیان کرده بود: کوبا و ونزوئلا از جمله شرکای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای لاتین هستند که از دیرباز همکاری‌های گسترده سیاسی در بخش‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر داشته‌اند.

وی کوبا و ونزوئلا را از کشورهای مهم و با مواضع مترقی در آمریکای لاتین برشمرد که به خاطر مقابله با مداخلات و سیاست‌های مخرب آمریکا در منطقه آمریکای لاتین همواره تحت فشارها و مداخلات ایالات متحده قرار داشته و به خوبی مقاومت کرده‌اند.(اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه ایران پیش از این سفری به ونزوئلا داشت (+) و در سومین مقصد این سفر به بولیوی می رود تا در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور جدید بولیوی شرکت کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کوبا واکسن کرونا جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه رئیس جمهور کوبا آمریکای لاتین دو کشور دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۳۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه امروز وارد سودان می‌شود تا با رئیس شورای حاکمیتی این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم، « احمد ابراهیم مفضل» رئیس سرویس امنیت عمومی سودان هفته گذشته به روسیه رفت تا در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی شرکت کند. وی در حاشیه این نشست با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آفریقا دیدار و درباره تحولات سیاسی ونظامی در سودان با او گفت‌وگو کرد.

« میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک امروز وارد سودان می‌شود تا با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، در این سفر دو روزه، بوگدانوف با «مالک عقار» معاون رئیس شورای حاکمیتی ، وزیران امور خارجه و معادن به همراه سایر مقامات سودانی دیدار و در خصوص  تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد

هدف از سفر هیئت بلندپایه روسیه به سودان، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها از طریق فعال سازی ساختار رایزنی و هماهنگی است.

ژنرال برهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور ماه گذشته در نیویورک برگزار شد با « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره فعال سازی روابط دوجانبه، تحولات سودان و نقش مسکو در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است