Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@12:26:48 GMT

هشدار پلیس در مورد فِیک اکانت‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۵۱۸۸

صراط:

سرهنگ علی‌محمد رجبی، با بیان اینکه صفحات در فضای مجازی عمدتا مربوط به اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و موسسات و سازمان‌های مردم نهاد و نظایر آن است، گفت: حالت سومی هم وجود دارد که مربوط به صفحات هواداری و اصطلاحا فن پیج‌هاست که در آن گردانندگان با اعلام اینکه صفحه مذکور غیررسمی است، اقدام به انتشار تصاویر یا خبر‌هایی از فرد یا افراد مورد علاقه خود می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه حالت چهارم و مجرمانه این صفحات، صفحات جعلی هستند، گفت: گردانندگان این حساب‌ها با سواستفاده از تصاویر و اطلاعات افراد یا حتی سازمان‌ها و موسسات دیگر خود را به جای آن‌ها معرفی کرده و از این طریق با دیگر کاربران در این فضا ارتباط برقرار می‌کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با بیان اینکه گردانندگان این صفحات پشت هویتی جعلی خود را پنهان می‌کنند، گفت: در موارد قابل توجهی از پرونده‌های ارجاعی به پلیس فتا شاهد حساب‌های کاربری بوده‌ایم که به نام دیگر افراد یا سازمان‌ها ساخته شده و در پوشش آن از دیگر کاربران سواستفاده مالی یا دیگر سواستفاده‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در مواردی حتی جنسیت این افراد نیز متفاوت از چیزی است که بیان کرده‌اند، ادامه داد: گاهی افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از تصاویر دیگران اقدام به رفتار‌های نامناسب در فضای مجازی کرده و از این طریق آبروی صاحب عکس را می‌برند. گاهی موارد هم فرد سودجو با ایجاد حساب جعلی به دوستان همان فرد نزدیک شده و از آنان مبالغی را درخواست می‌کند و ده‌ها مورد دیگر که لازم است کاربران با هوشیاری بیشتری با آن مواجه شوند.

رجبی درباره راهکار‌های شناسایی صفحات جعلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی از بهترین شیوه‌ها برای تایید هویت افراد داشتن تیک آبی است که معمولا در کنار نام کاربری فرد قرار می‌گیرد و دیگران را از واقعی بودن حساب مطلع می‌کند. شیوه دیگر بررسی دوستان و دنبال کنندگان آن فرد و نیز تاریخ پست‌ها و مطالبی است که منتشر کرده است.

کاربران اگر با درخواست دوستی ازسوی فردی که تصاویر او را می‌شناسند روبه رو شدند، بهتر است با بررسی تعداد دوستان مشترک، بررسی فعالیت قبلی و حتی پرس و جو از صاحب حساب کاربری قدیمی موضوع را بررسی کرده و اگر متوجه فعالیت مشکوک شدند، موضوع را حتما به دوست خود اطلاع دهند.

به گفته وی، راه اندازی وب سایت و استفاده از پیام رسان‌های داخلی و دریافت تیک آبی برای آن از دیگر راهکار‌هایی است که افراد پرمخاطب می‌توانند از آن برای معرفی صفحات اصلی خود به دنبال کنندگان استفاده کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با تاکید بر اینکه صفحات هوادارای یا همان فن پیج‌ها در قسمت معرفی پروفایل خود یا همان بایو عنوان هواداری را درج کنند، گفـت: برابر قانون ایجاد صفحات جعلی و نسبت دادن آن به یک هویت واقعی جرم است و با شکایت صاحب هویت و بسته به اینکه چه نوع جرایمی رخ داده، علاوه بر جعل هویت امکان رسیدگی به سایر جرایم نیز وجود دارد.

رجبی از کاربران فضای مجازی خواست که برای حضور در فضای مجازی از هویت دیگران استفاده نکنند و در عین حال توجه داشته باشند که لزومی ندارد تمام اسناد و اطلاعات مربوط به خود را در این فضا به اشتراک بگذارند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: هشدار پلیس علی محمد رجبی پیشگیری از جرایم سایبری صراط فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۵۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی این پلیس برای برخورد با تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقاء امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است ، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح ، مهمات ، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی ؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی