Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مقامات دولت افغانستان پس از اطمینان از باخت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نارضایتی‌های خود را از علمکرد وی ابراز کرده و گفتند که با جوبایدن بهتر و براساس توافق نامه امنیتی کار خواهند کرد.

در حالی که رهبران کشورهای زیادی پیروزی بایدن را تبریک گفته اند، اما ریاست جمهوری افغانستان تاکنون سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی در برابر انتخابات ریاست جمهوری جنجالی آمریکا نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سیدحسین فاضل سانچارکی» مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به شکست دونالد ترامپ در برابر بایدن گفته است که جهان جای آدم‌های تک‌رو نیست.

وی افزوده است که از مطالب بیشتر رسانه های بین‌المللی می توان فهمید که کمتر کسی خواهان ماندن ترامپ در کاخ سفید بود.

به گفته فاضل سانچارکی، ترامپ در مدت چهار سال ریاست جمهوری‌اش بسیاری از هنجارهای ملی و بین المللی را زیر پاگذاشت، متحدان اروپایی‌اش را تحقیر کرد، بر مرگ خاشقچی چشم فرو بست، کمک‌های مالی آمریکا به فلسطینی ها را قطع کرد، جولان را به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس انتقال داد و با طالبان همراهی کرد و ده‌ها و صدها اقدام دیگری که جای شمارش آن ها نیست، انجام داد.

وی افزود: با توجه به این مطالب، تنها کسانی که در سطح جهان برای پیروزی او دعا کردند، طالبان بودند. این تنهایی و طردشدن درسی است به همه کسانی که با لجاجت، خیره سری و نادیده گرفتن همه ارزش‌های شناخته شدهٔ جهانی عمل می کنند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی رییس جمهوری افغانستان هم در صفحه فیسبوک خود نوشته است که با شکست دونالد ترامپ «زلمی خلیل‌زاد» فرستاده ویژه آمریکا نیز به خانه خواهد رفت تا جلد دوم خاطرات خود را با عنوان «بن بست در ماموریت صلح بنویسد.

مرتضوی افزوده است که اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان هم فرصت پیدا خواهند کرد تا برای دیدار با خانواده‌های خود به کابل سفر کنند و طالبان در دوحه همچنان به دستورعمل مذاکره فکر خواهندکرد و این کار باعث توقف کوتاه و یا طولانی مدت خواهد بود.

وی نوشته است که افغانستان با یک رییس جمهوری که قابل پیش‌بینی است همکاری استراتژیک خواهد داشت. روابط افغانستان تعریف شده و قوی است. با موج‌های موسمی تضعیف نخواهد شد.

مرتضوی گفته است که با جوبایدن ایران هم نفس راحت‌تری خواهد کشید و ملا هبت الله رهبر طالبان در پاکستان بی‌سرنوشت خواهد ماند.

به گفته مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان چین، روسیه و کره حرف و حدیث‌های خود را خواهند داشت.

مرتضوی اضافه کرده است که مبارزه با تروریسم و طالبان باز تعریف خواهد شد و حضور آمریکا در افغانستان در روشنایی همکاری دو کشور معنادار و هدفمند خواهد شد.

«بشیراحمد تینج» سرپرست و نامزد سمت وزیر در وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان نیز امروز یکشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشته است که انتخاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تاثیر مستقیم بر وضعیت سیاسی، اقتصادی و نظامی افغانستان خواهد داشت. امید که این انتخاب پایان اشتباهات آمریکا و مسیر درست برای آینده کشور ما باشد.

«معلم عزیز رویش» سیاستمدار و نویسنده افغانستان که چند سال پیش نام وی میان ۱۰ معلم برتر جهان آمد نیز در صفحه اجتماعی خود نوشته است: جوبایدن در انتخابات آمریکا پیروز شد.

دونالد ترامپ و خانواده‌اش، تنها بعد از یک دوره اقامت در کاخ سفید، صفحه‌ سراسر افتضاح، شرم و تحقیر برای جهان بویژه برای مردم آمریکا را بستند تا به زودی از این کاخ بیرون روند.

ملت آمریکا، ملت با ظرفیت و توانمندی مرکب از مغزها و استعدادهای خوب است که تکه تکه جمع شده اند و در این قاره‌ پهناور مسکن گرفته اند.

به گفته رویش، دونالد ترامپ این ظرفیت و شایستگی را با تکیه بر اوباش‌ترین قشر جامعه‌ آمریکایی، تحقیر کرد و با خواری و کوچکی مثل یک تف سربالا به صورت جهان پرتاب کرد.

وی نوشته است که دوران ترامپ دوران حقارت جامعه و نظام آمریکایی بود که تاریخ این کشور هرگز مثالش را تجربه نکرده بود.

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا جو بایدن پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا جو بایدن افغانستان ایالات متحده آمریکا جو بایدن اخبار کنکور دونالد ترامپ ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۶۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد

یک روزنامه انگلیسی نوشت دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین به صورت مسالمت‌آمیز طرح مفصلی دارد، اما تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بارها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشورهای عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفت‌وگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد