بیگی: عِرق ایرانیام نه تنها کمتر بلکه بیشتر شده و آرزوی قلبیام مبارزه برای ایران است/ از مهماندوست ناراحتم/ شاید سورپرایز لیگ باشم
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۶۳۷۹
ملیپوش ایرانی الاصل تیم ملی تکواندو آذربایجان گفت: مطمئن باشید عرق و تعصب ایرانی من کمتر نشده که بیشتر شده، این حسرت برای من باقی مانده تا یک روز بتوانم برای ایران مبارزه کنم. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، میلاد بیگی ملیپوش ایرانی الاصل تیم ملی تکواندو آذربایجان در ماههای گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مسابقات تکواندو به ایران سفر کرد تا دیداری با خانواده داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مدت بحث حضور میلاد بیگی در رقابتهای لیگ تکواندو ایران و همچنین گلایهها رضا مهماندوست، سرمربی ایرانی تیم آذربایجان از او باعث شد تا بیگی به یکی از سوژههای اصلی تکواندو ایران در روزهای تعطیلی این رشته ورزشی تبدیل شود.
میلاد بیگی در خصوص حضور در ایران، اظهارات مهماندوست، بحث حضور در لیگ برتر و مسائل دیگر با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم به گفتوگو پرداخت که در زیر میخوانید:
تسنیم: به نظر میرسد بستن شدن مرزها باعث شده است که این روزها امکان بازگشت به آذربایجان را نداشته باشید؟
آذربایجان به خاطر ویروس کرونا مرزهای خود را بسته است و این موضوع باعث شده است که امکان بازگشتم وجود نداشته باشد. این اتفاق را به فال نیک گرفتم و در ایران با مربیان خود مشغول تمرین هستم و خدا را شکر حال بسیار خوبی دارم.
تسنیم: بابت عدم حضور در تمرینات گروهی آذربایجان و عقب افتادن از شرایط خوب خود نگران نیستید؟
اتفاقاً در ایران خیلی حرفهای مشغول تمرین هستم و مربی بدنساز و مربی تکواندو اختصاصی دارم. در این چند سال نیز که در آذربایجان تمرین میکردم با مربی خود در ارتباط بودم و از او مشورت و کمک میگرفتم. مربیام تخصص کافی دارد و شاید تنها مشکلم در این مدت نبودن در جو تیم ملی و رفت و آمد به شهر باشد که اذیتم میکند. تمرین با مربی خود را خیلی دوست دارم و خدا را شکر در این چند وقت به خوبی روی آسیب دیدگیهای خود کار کردم و به نوعی در حال بازپروری و آماده شدن برای المپیک هستم.
تسنیم: به نظر میرسد تعطیلی مسابقات ورزشی در ماههای گذشته فرصت خوبی برای استراحت ورزشکاران و ترمیم آسیبهای آنها فراهم کرده است.
دقیقا، کنار اتفاقات تلخ کرونا، این موضوع را باید به فال نیک گرفت. اعتقاد دارم اگر سبک زندگی ورزشکار درست باشد از این فرصت تعطیلی مسابقات نیز میتوانست به خوبی استفاده کند. البته نبود مسابقات آمادهسازی میتواند ضربه بزند، اما این فاصله مسابقاتی تا المپیک را میتوانیم از جنبه خوب نیز نگاه کنیم و بیشتر تمرین کنیم و به برطرف کردن آسیب دیدگیهای خود بپردازیم. بسیاری از ورزشکاران حرفهای درگیر آسیب دیدگی بودند و در این مدت توانستند به خودشان برسند و آسیب دیدگیها را برطرف کنند.
تسنیم: رضا مهماندوست در روزهای گذشته گلایههایی از شما داشت، که به نظر میرسد باعث ناراحتی شما شده است؟
واقعا از خواندن مصاحبه مهماندوست شوکه شدم و از اظهارات ایشان جا خوردم. موضوعی که امکان آن وجود داشت به صورت شخصی برطرف شود، نباید اینگونه مطرح میشد. اگر کسی بزرگ است باید بزرگی کند و اگر من مشکلی دارم، ایشان میتوانست تماس بگیرد و با من صحبت کند. مهماندوست در این موضوع یک مقدار بیتجربگی کرد و من شوکه و ناراحت شدم.
تسنیم: در این مدت شایعاتی در خصوص پیشنهادات تیمهای لیگ برتری تکواندو به شما مطرح شد، که واکنش شما به ارقام پایین قرارداد بازیکن و حمایت از تکواندوکاران را به همراه داشت.
به نظرم واقعاً قراردادها لیگ ظلم به بچههای تکواندوست. من خودم بازیکن بودم و در لیگ برتر تکواندو بازی کردم. سال 93 که آخرین سال حضور من در ایران بود، برای تیم شهرداری ورامین بازی کردم که قراردادم 33 میلیون بود. اگر قرارداد من را آن زمان به دلار تبدیل میکردیم نزدیک 10 هزار دلار بود. بعد از این همه سال قرارداد بازیکنان همچنان 30 میلیون است که چیزی نزدیک به هزار دلار میشود. نباید انتظار داشت قهرمانان جهان و مدالآوران تکواندو ایران با 40 یا 50 میلیون تومان قرارداد ببندند. بچهها با این قراردادها خرج زندگی خود را در میآورند. از طرفی حق میدهم شاید اسپانسرها نیز مشکل داشته باشند، اما باید این موضوع توسط بزرگان زیادی که در فدراسیون حضور دارند، حل شود.
تسنیم: صحبتهای شما در خصوص اینکه با 2 هزار دلار حتی در لیگ ایران گرم نیز نمیکنید، سوتفاهماتی را رقم زد.
فکر میکنم از صحبتهای من اشتباه برداشت شد. اینکه گفتم با 2 هزار دلار گرم نمیکنم در خصوص ارزش خودم بود. اصلاً پیشنهادی به صورت مستقیم نداشتم که با 2 هزار دلار در لیگ ایران بازی کنم. این مسئله را به یک واسطه گفته بودند که من به او گفتم با 2 هزار دلار برای حضور در مسابقاتی مانند لیگ گرم نیز نمیکنم. اصلا منظورم این نبود که لیگ تکواندو ایران بد است و اتفاقاً عاشق لیگ ایران بودم و دوست داشتم در لیگ بازی کنم. رقابت مثبت و خوبی در لیگ وجود دارد که خوب و جذاب است، اما متاسفانه از صحبتهایم اشتباه برداشت شد. اگر از این طرف قضیه بخواهیم نگاه کنیم، باید به من که در سال 93 با 10 هزار دلار در لیگ بازی کردم بربخورد که حالا با این شرایط با 2 هزار دلار در لیگ بازی کنم.
تسنیم: کدام تیم به شما پیشنهاد 2 هزار دلاری را برای حضور در لیگ مطرح کرده بود؟
واقعا نمیدانم کدام تیم است، اما این موضوع را به یک واسط گفته بودند. حتماً این پیشنهاد وجود داشته است که از اظهارات من ناراحت شدند.
تسنیم: سینا بهرامی، دوست صمیمی شما در گفتوگو با تسنیم اعلام کرد شما با پیشنهاد 350 تا 500 میلیونی حاضر به مبارزه در لیگ هستید.
تیمی چنین پیشنهاد به من نداده است. سینا بهرامی از من پرسید دوست دارم در لیگ بازی کنم که گفتم بدم نمیآید. از من پرسید که با چه مبلغی در لیگ بازی میکنم که گفتم 500 تا 600 میلیون تومان. در صورت مطرح شدن این پیشنهاد غافلگیر نخواهیم شد، چرا که با قبول آن حضورم در المپیک را در گرو لیگ میگذارم. بازیکنی که قرار است در المپیک حاضر شود، با قبول حضور در لیگ ریسک میکند و این شرایط برای آرمین و میرهاشم نیز وجود دارد. قیمت این ریسک برای من این مبلغ بود و حرف دلم را به سینا گفتم.
تسنیم: اگر مسابقات لیگ به صورت دورهای برگزار شود، حاضر به حضور در لیگ هستید؟
شنیدم که قرار است لیگ به صورت دورهای برگزار شود و بدم نمیآید در این شرایط در لیگ حضور داشته باشم و اتفاقاً فکر خوبی است، اما وقتی وارد جزییات بشویم مسائلی نیز وجود دارد که باید ببینم حضور در لیگ به صرفه است. یکی از مسائل، هوگوهای مورد استفاده در لیگ است که daedo نیست و این موضوع خیلی در سیستم بازی تاثیرگذار خواهد بود. مهماندوست نیز عنوان کرده است که حضور در لیگ برای من ضرر ندارد و خودم نیز میتوانم این موضوع را تشخیص بدهم، اما هوگوهای لیگ daedo یا حداقل kp&p نیست و هیچ جای دنیا با سیستم ایران بازی نمیکند. در این شرایط حتی حضور در لیگ تاثیری در آینده تکوانده من ندارد و قرار نیست من را به جلو ببرد و فقط حکم برگزاری یک مسابقه را دارد. با همه این شرایط دوست دارم در جو لیگ ایران قرار بگیریم و در نهایت نیز شاید سورپرایز لیگ باشم.
تسنیم: زمانی که شما از ایران رفتید ما با تعدد بازیکن در اوزان سنگین روبرو بودیم، اما در سالیان اخیر مشکل تکواندو ایران در این اوزان بوده است.
این موضوع در همه جای دنیا نیز در مقاطع مختلف پیش آمده است و امیدوارم در ایران نیز به زودی شاهد بازیکن خوب در اوزان بالا باشیم. ایران این پتانسیل را دارد در اوزان بالا بازیکنان خیلی خوب داشته باشد و امیدوارم این نفرات هر چه زودتر در مسابقات شرکت و برای ایران افتخارآفرینی کنند. در این شرایط من نیز خیلی خوشحال خواهم شد و حتی اگر در وزن خودم نیز بازیکنی از ایران من را شکست بدهد، باعث خوشحالی قلبیام خواهد شد.
تسنیم: به نظر میرسد با وجود خروج از ایران همچنان عرق و تعصب ایرانی شما تغییری نکرده است؟
مطمئن باشید عرق و تعصب ایرانی من کمتر نشده که بیشتر شده است. این حسرت برای من باقی مانده است تا یک روز بتوانم برای ایران مبارزه کنم.
تسنیم: احتمال تغییر تابعیت دوباره برای شما وجود دارد؟
این کار شدنی است. خیلی خوشحال میشوم که برای ایران بازی کنم، اما نمیدانم. واقعا یکی از آرزوهای قلبیام مبارزه برای ایران است. دوست داشتم این اتفاقات از ابتدا نیز برای من بیفتد، اما نشد و دست روزگار برای من اینگونه رقم زده شد، اما هر زمان هر کدام از بچههای ایران موفق به کسب نتیجه میشوند با تمام وجود خوشحال میشوم.
تسنیم: شرایط آرمین هادیپور و میرهاشم حسینی را برای موفقیت در المپیک چگونه میبینید؟
هر دو این نفرات عزیز هستند. با آرمین بیشتر از میرهاشم دوست هستم و واقعا آرمین پسر بسیار خوش قلب و مهربانی است و اعتقاد دارم خدا به قلبش نگاه خواهد کرد و مزد زحماتش را خواهد داد. میرهاشم نیز از لحاظ اخلاقی فوقالعاده است و او را دوست دارم، اما شناحت کمتری نسبت به آرمین از او دارم. میرهاشم بازیکن بسیار خوبی است و امیدوارم او نیز بهترین نتیجه را کسب کند.
تسنیم: و به عنوان سوال پایانی.. بعد از کسب دو مدال طلای جهان، یک مدال طلا و یک مدال برنز اروپا و مدال برنز المپیک ریو، شاهد کسب مدال طلا در المپیک توکیو از شما خواهیم بود؟
فقط خدا میداند که میتوانم مدال طلای المپیک را کسب کنم یا نه و فقط تلاش میکنم. امیدوارم جواب زحماتم مدال طلا باشد و اگر این اتفاق نشد نیز حتماً صلاح من نبوده است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تکواندو تکواندو ایران میلاد بیگی تکواندو تکواندو ایران تکواندو ایران 2 هزار دلار نظر می رسد لیگ بازی حضور در لیگ آسیب دیدگی برای ایران لیگ ایران دوست دارم بازی کنم برای من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۶۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا سعدی شادترین شاعر ایران سالها نادیده گرفته شد؟
آفتابنیوز :
محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد بهخاطر عوارض کهولت سن و کرونا آنجا ماندگار شد و پنجم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همانجا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود.
پیکر اسلامی ندوشن ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به ایران بازگشت و بعد از تشییع در دانشگاه تهران، یزد و نیشابور در خانه ابدیاش آرام گرفت.
این نویسنده و پژوهشگر دانشآموخته حقوق بینالملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درسهای حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخنسنجی و ادبیات تطبیقی نیز میپرداخت. او سالها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش بهصورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینههای گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.
همزمان با سالروز درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن در اردیبهشت که با نام سعدی گره خورده و در هفته بزرگداشت این شاعر قرار داریم، بخشهایی از جستار او را درباره سعدی که در کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» (چاپ سوم - ۱۳۸۰) منتشر شده است میخوانیم. اسلامی ندوشن در این کتاب سعدی را حاضرترین فرد در متن جامعه ایرانی میداند و از این شاعر به عنوان اولین معلم و یک مصلح اجتماعی یاد میکند و او را «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» میخواند که در دورههایی کمتر به او توجه شده و کمتر درباره او حرف زده شده است.
اسلامی ندوشن در این کتاب نوشته است:
ز خلق، گوی لطافت تو بردهای امروز
به خوبرویی و سعدی به خوبگفتاری
سعدی تقریباً شادترین شاعر ایران است. شاعری است که کمتر ما را در دستاندازهای زمین و آسمان میاندازد، و یا در دستاندازهایی که وجدان ما را به تب و تاب افکند. خیلی آرام بیان میکند و در واقع میخواهد ما را آرام به راه راست بیاورد. نزدیک هفتصد سال سعدی در ایران معلم اول بوده. به عنوان «مصلح اجتماعی» میتوان گفت که درسدهنده به همه خانوادهها بوده. اگر درسش را گوش نکردهاند، موضوع دیگری است. او درس خود را داده، مردم هم خواندهاند و تکرار کردهاند، از مکتبخانهها تا بالاترین مجامع ایران. چه شد که طی این هفتصد سال، حاضرترین فرد در متن جامعه ایران بوده است؟ و چه شد که طی این پنجاه سال اخیر آنطور که میبایست، به مقام سعدی توجه نشد؟ کسان دیگری به عللی بیشتر در متن توجه بودند، بیشتر کتاب دربارهشان نوشته شد، بیشتر بحث و حرف درباره آنها صورت گرفت، مثل حافظ و مولوی و فردوسی. از این چهار بزرگ، از سعدی کمتر حرفش زده شد. برای این موضوع چند علت هست:
یکی اینکه از زمانی که بیشتر سیاسی شدیم، یعنی از شهریور ۲۰ که ایران در اشغال قرار گرفت، قشری از جامعه ایران یکدفعه سیاسی شد، گروههای مختلف، مرامها و حزبهای مختلف و زیر و بمهای مختلف پیش آمد و کسانی که خود را «پیشرو» میدانستند، سعدی خیلی به مذاقشان خوش نمیآمد؛ زیرا او را چنان که باید قاطع نمیدیدند که یک جهت را در پیش بگیرد؛ مثلا تکلیف با مولانا روشنتر است، یا فردوسی، یا حتی حافظ. سعدی، چون همهجانبه است، همه مسائل بشری را مطرح کرده، هیچ جهتی را به تنهایی نگرفته و قصدش واقعا تربیت ساده اجتماعی برای جامعه بوده، باب طبع کسانی که بیشتر یکجهتی فکر میکردند، نبوده. سیاستْ قاطع است. یک حزب میگوید این باید بشود و آن نباید بشود، یک مرام نیز همینگونه فکر میکند. فکر یکجهتی باعث میشود که انسانها پیشوایان فکری خود را آسانتر در جهت معینی انتخاب کنند، تا آنها کمک کنند به نظریهای که آن حزب یا آن دسته و گروه به آن دلبسته است. این است که سعدی چنان که باید، باب طبع چپروها و کسانی که اندیشه تند را دنبال میکردند و خواه ناخواه روی نظریاتشان تعصب داشتند، نبود. آنها هم، چون تبلیغات وسیعی داشتند، در دیگران و بهخصوص جوانها اثرگذار شدند. البته پیش اهل نظر همیشه سعدی، سعدی بوده؛ اما نزد کسانی که با سیاست تند سروکار داشتهاند، کمی نادیده گرفته شده و حتی کسانی سبکسرانه این جسارت را به خود دادند که لطیفترین سخنور زبان فارسی را «ناظم» بخوانند، نه شاعر!
علت دوم این بود که سعدی جامعه ایرانی را واگو و ترجمانی میکند؛ یعنی آینهای است در برابر ما. بدیهی است که او به این بسنده نمیکند. «مایی» که او میخواهد، آن است که بهتر از آنچه هست باشد، عیبهایش تا حد امکان کاهش گیرد. البته او اینقدر واقعبین هست که بداند بشر بیعیب نمیشود. کمال وجود ندارد و هر انسانی یک مقدار در معرض لغزش است؛ اما تا حد ممکن میخواهد جامعه را اصلاح کند؛ بنابراین آینه وجودی جامعه ایرانی است. عیبها و حسنهایش، هر دو را میگوید و ما البته در این پنجاهساله که دگرگونی سیاسی میخواستهایم، این را خیلی خوش نداشتهایم. گذشتگان ما قدر این سخنها را میدانستند و برایشان مسألهای نبود. ما که در معرض فرهنگ غرب و چپ قرر گرفته بودیم و عوارض بعدیاش را هم به نوعی دیدیم، خوش نداشتیم که قیافه خودمان را در آینه سعدی نظاره کنیم! گرایش بر آن بود که اندیشههای حزبی و سیاسی جامعه را پیش ببرد، تا اینکه یک فرد اخلاقی بخواهد آن را اصلاح کند.
سومین نکته این است که اصلاحکردن فردی خود، قدری مشکلتر است تا دنبالهروی از یک مرام و یک روش. این یکی آسانتر است؛ زیرا افراد جمع میشوند، دنبال هم راه میافتند، چند شعار را مدنظر قرار میدهند و امید دارند که فکر خود را بر کرسی بنشانند، در حالی که اصلاح فردی و اخلاقی کار آسانی نیست. انسان باید قدری تحمل محرومیت بکند، تحمل انضباط بکند، برای خود مقداری حفاظ اخلاقی قرار دهد تا بتواند انسان بهتری بشود، و، چون این کار آسان نبوده، مردم آنطور که باید به طرف سعدی نرفتند.
منبع: خبرگزاری ایسنا