Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@02:29:26 GMT

مرمت سالانه سه قنات در لارستان

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۷۴۳۷

مرمت سالانه سه قنات در لارستان

بنیامین افتخار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان با بیان اینکه در لارستان تعداد ٣٢ رشته قنات فعال و پنج رشته خشک و غیرفعال وجود دارد، اظهار داشت: بیشترین تعداد قنوات در لارستان، در بخش جویم با ٢٢ رشته قنات فعال وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه سه رشته قنات در لارستان مرمت می‌شود، افزود: امید می‌رود در آینده تمام رشته قنات‌ها به‌طور کامل مرمت و با میزان حداکثری آبدهی، اراضی پایین‌دست خود را آبیاری کرده و این میراث قدیمی و گران‌بها کماکان پایدار بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افتخار با بیان اینکه در سال زراعی ٩٩-٩٨ تعداد سه رشته قنات به در جلال‌آباد و شمس‌آباد(فرشته جان) جویم و حسن‌آباد دامچه مرمت‌شده است، افزود: خوشبختانه این اقدام باعث شد میزان آبدهی آن‌ها به‌طور متوسط ٢ الی ٣ برابر افزایش یابد که در پی آن موجب رشد سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح شده است.

مسئول واحد آب‌وخاک مدیریت جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به اینکه در سال زراعی ٩٩-٩٨ با پیگیری‌های مداوم و رایزنی با مدیریت آب‌وخاک استان فارس اعتبار تخصیص‌یافته به لارستان از محل کمک‌های فنی اعتباری به میزان سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در قالب سه پروژه بوده است، تصریح کرد:  هرساله با پیگیری‌های مداوم  و رایزنی با استان اعتبار مورد نیاز حداقل سه رشته قنات تأمین می‌شود به‌طوری‌که امید می‌رود در آینده تمام رشته قنات‌ها به‌طور کامل مرمت و با میزان حداکثری آبدهی، اراضی پایین‌دست خود را آبیاری کرده و این میراث قدیمی و گران‌بها کماکان پایدار بماند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت برنامه کاری بیشتر در مورد قنواتی است که میزان آبدهی مناسب،و سطح اراضی پایین‌دست جهت کشاورزی و تولید محصولات حداکثری با تعداد بهره‌بردارانی که امرارمعاش آن‌ها به این قنات وابسته است، خاطر نشان کرد: قنوات یکی از منابع اصلی تأمین آب برای بخش کشاورزی به‌خصوص در مناطق خشک و نیمه‌خشک بوده که تغییرات EC و PH آن در بلندمدت ناچیز  می‌شود این مهم باعث افزایش راندمان کاربرد آب در اراضی پایین‌دست و همچنین بهره‌وری مصرف آب می‌شود . 

افتخار اضافه کرد: در قنوات به دلیل انتقال آب به‌صورت ثقلی نیاز به خط انتقال و ایستگاه پمپاژ نداشته که این باعث کاهش هزینه در امر کشاورزی می‌شود و می‌تواند جایگزین هزینه‌های مرمت و لایروبی و کمک به اقتصاد کشاورزی شود.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: قنات کشاورزی آب مدیریت لارستان اراضی پایین دست رشته قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دشتی گفت: حادثه نشت آب بر اثر شکستگی لوله آزبست ۱۵۰ میلی متر شهر ندوشن ساعت شش و نیم صبح به سامانه ۱۲۲ اطلاع داده شد که پس از آن اکیپ اتفاقات شرکت آبفا سریع در محل حاضر شدند. 
 
وی، علت این حادثه را واریز قنات ناشی از بارندگی عنوان کرد و افزود: در اثر بارندگی و نشست زمین، قنات واریز کرده و با توجه به حجم بالای فرو نشست زمین در این محل، لوله دچار شکستگی شد. 
 
مدیر امور آبفای میبد به قطعی آب بخشی از شهر بر اثر این حادثه اشاره کرد و ادامه داد: عملیات پر کردن کانال و رفع خطر با همکاری شهرداری ندوشن انجام شد و بعد از سه ساعت و نیم تلاش عملیات تعمیر لوله انجام و نشت آب مهار شد.

دیگر خبرها

  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • برپایی نمایشگاه هنر در لارستان همزمان با هفته کار و کارگر + تصاویر
  • (ویدیو) طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد؛ خسارت به کشاورزی
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد/ خسارت به کشاورزی + فیلم
  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین