Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:17:53 GMT

تماشای حاجی واشنگتن

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۷۴۶۹

تماشای حاجی واشنگتن

روزنامه همدلی ۱۸ آبان یادداشتی به قلم احسان اقبال‌سعید (روزنامه‌نگار) منتشر کرد و نوشت: انگار قطار سیاست در ایالات متحده، دونالد ترامپ را در ایستگاه میان راه پیاده خواهد کرد و هر چقدر هم چنگ بر روی همگان بکشد و دندان‌های طلایش را نشان بدهد، کمترین رشته‌ای را پنبه نخواهد کرد که به روایت بامداد شاعر «از این زنجیریان یکی در گور، دندان طلای مردگان را می‌شکسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» حال به‌راستی رسم ترامپ چه بود؟ و اگر گزاره ادعایی این غمین‌های امروز را بپذیریم، مانایی این نقشه راه چقدر خواهد بود؟

الف: در تاریخ سیاست و ملک‌داری همواره کسانی با مدعای یکسر متفاوت بودن و طرحی نو درافکندن به میدان آمده‌اند و چندی که بر آنها می‌گذرد به سیاستمدارانی به قاعده تبدیل شده‌اند یا چنان وصله ناجور شده‌اند که هیچ برجای ننهاده‌اند و گوشه‌ای خزیده‌اند. اگر گمان می‌کنید سخن و پیشینه ترامپ نو و یگانه است، تاریخ را با تمرکز تورق نفرموده‌اید. در همین ایالات متحده رونالد ریگان هنرپیشه که کمترین مشق سیاست را کرده بود، در سخت‌ترین شرایط جنگ سرد میان ایالات متحده و شوروی، ساکن کاخ سفید شد. حکایت تصمیمات غریب و راهکارهای عجیب او برای مسائل دشوار جهانی هم کم‌سابقه نیست. جیمی کارتر، معروف به رئیس‌جمهور بادام‌فروش در بحران سفارت ایالات متحده در تهران با عملیاتی موافقت می‌کند که کم از بی‌مایه‌ترین فیلم‌های‌هالیوودی ندارد! اینکه کماندوهای آمریکایی از دل تهران تعداد زیادی آدم را بردارند و فرار کنند و حاصل هم همان ابتدای کار طوفان شن و صحرای طبس... ریگان هم می‌پنداشت با یک کیک تولد و کلت و فرستادن چند نفر به تهران می‌تواند پیچیدگی هوای کدورت و روابط تهران و واشنگتن را رفع و رجوع کند! ملاحظه می‌کنید که سبکسری سیاسی یا تظاهر به آن برای فروختن این معنی «که برخلاف جریان غالب و قالب‌بندی شده» هستم، همیشه بوده و خواهد بود و این جناب هیچ کار جدیدی نکرده که بشود مکتب و طریق.

ب: وقتی شخص یا جریانی برای مدتی در راس جریان قدرت و اجرا جا خوش می‌کند، برای چشم و ذهن بخش مهمی از مردم خسته‌کننده و ملال آور می‌شوند و احتمال برافتادن مقطعی آنان در نزدیک‌ترین انتخابات‌ها هست و این چرخه باز برای خود این نوآمدگان هم ادامه خواهد داشت. می‌گویند جان‌اف‌کندی فقید به هزارویک دلیل محبوب‌ترین رئیس جمهور ایالات متحده بود و جوانمرگی تراژیک و همسر جوانش ژاکلین که معنایی نو به نام بانوی اول را در کاخ سفید به‌وجود آورد تا هنوز هم محبوب‌ترین هم‌لباسان خود در ایالات متحده است. اما همان کندی نه کندیسم برجای نهاد و ژاکلین هم پس از چندی همسر ارسطو اوناسیس صاحب مکنت یونانی شد. کمتر از چندسال بعد هم امثال نیکسون و جانسون که مسیر کاملا متفاوتی را با کندی می‌پیمودند به ریاست جمهوری ایالات متحده رسیدند.

ترامپ هم احتمالا تا زنده است به نوشتن خاطرات و شرکت در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها و دریافت دستمزدهای هنگفت خواهد پرداخت. ابتلائات اقتصادی و سرعت زندگی در درازنای عبور قطار تاریخ نگذاشته تا مجالی برای به‌یاد آوردن هیچ کسی باقی بماند. در این روزها که اهریمن کووید هم سبزه‌ای‌ست که به آراستن گل‌های قبلی آمده است، اذهان از پی گشایشی و گشودن پنجره‌ای رو به امید و زندگی هستند. تفنن رایگان جدال‌های انتخاباتی ایالات متحده و دوگانه‌های مطبوع همیشه بشر هم به پایان خواهد رسید و زندگی با تمام پیچیدگی و دشواری‌های خود از راه می‌رسد و کسی خواهد پرسید؟ ترامپ؟ دل خوش سیری چند... *عنوان یادداشت اشاره و ادای احترامی به فیلم «حاجی واشنگتن» ساخته «علی حاتمی» فقید است که به زندگانی اولین سفیر ایران در ایالات متحده می‌پردازد.

برچسب‌ها واشنگتن دونالد ترامپ روزنامه نگار کاخ سفید جیمی کارتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واشنگتن دونالد ترامپ روزنامه نگار کاخ سفید جیمی کارتر واشنگتن دونالد ترامپ روزنامه نگار کاخ سفید جیمی کارتر اخبار کنکور ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا

بعد از مجلس نمایندگان کنگره، سنای آمریکا نیز لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را تصویب کرد و اکنون این سند بعد از  امضای آن توسط جوبایدن، اجرایی خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سنای آمریکا شب گذشته، سه‌شنبه، به اتفاق آرا لایحه مربوط به ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را تصویب کرد.

پیش از این، این طرح به تصویب مجلس نمایندگان کنگره رسیده بود. اکنون این سند باید به امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برسد. کاخ سفید از قبل اعلام کرده است که از این لایحه حمایت می‌کند.

به گزارش آژانس خبری بلومبرگ، این سند به اتفاق آرا در سنا به تصویب رسید. این قانون بعد از امضای رئیس جمهور، واردات اورانیوم روسیه به ایالات متحده را 90 روز پس از اجرایی شدن ممنوع خواهد کرد، البته معافیت‌های موقت را تا ژانویه سال 2028 مجاز دانسته است.

بدین ترتیب، این ابتکار به وزارت انرژی ایالات متحده اجازه می‌دهد، در توافق با وزیر امور خارجه و وزیر خزانه داری، مجوزهایی را برای واردات اورانیوم روسیه در حجم‌های مجاز توسط قوانین فعلی ایالات متحده صادر کند. این سند همچنین تعهداتی را بر وزارت نیرو تحمیل می‌کند تا گزینه‌هایی را برای جایگزینی اورانیوم وارداتی از روسیه در اختیار کنگره قرار دهد.

دولت جو بایدن ماه‌ها تلاش کرده بود تا واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را ممنوع کند و تا قبل از این، بررسی این ابتکارعمل در کنگره "به بن بست" رسیده بود.

طبق اطلاعات وزارت انرژی ایالات متحده، روسیه نزدیک به یک چهارم اورانیوم غنی شده مورد استفاده برای سوخت بیش از 90 راکتور هسته ای تجاری را تامین می‌کند.

پیشتر، در اواسط ماه آوریل، بایدن از تولید اولین 90 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در ایالات متحده خبر داد. به گفته او، انتظار می‌رود تا پایان سال حدود یک تن اورانیوم تولید شود که انرژی 100 هزار خانه را تامین خواهد کرد.

پیش از این، در اواخر ماه مارس، گزارشی از سوی شورای مشورتی امنیت بین‌المللی به ریاست آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، یادآور شد که وابستگی به سوخت هسته‌ای روسیه تهدیدی حیاتی برای امنیت ملی ایالات متحده است.در این گزارش همچنین اشاره شده که روسیه بر بازار جهانی سوخت هسته ای تسلط دارد و باید اقداماتی در این زمینه انجام شود. 

ریابکوف: انتقال گلوله‌های حاوی اورانیوم توسط آمریکا به کی‌یف یک اقدام جنایتکارانه استواکنش مسکو به تحریم‌های جدید کشورهای غربی علیه روسیهاتحادیه اروپا طرح تعیین سقف قیمت نفت علیه روسیه را تشدید می‌کند

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • واشنگتن پست : طرح صلح خاورمیانه بایدن توهم است تا واقعیت/ طرح نتانیاهو برای غزه شامل جنگ بیشتر است/ اعراب طرف گفت و گویی در تل آویو ندارند
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • کاوشگر ماه چین به سمت پنهان قمر می‌رود
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد