Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزلسفلو گفت: در شب گذشته نیروهای امدادی تنها نقطه باقی مانده از آتش سوزی را مهار کردند و این بارندگی ها نیز به خاموشی زغال ها و تنه های نیم سوخته کمک می کند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ پیکر جنگل های هیرکانی با سرخی آتش بیگانه نیست، گاهی بی احتیاطی مسافران، گاهی نیز کینه شکارچیان و یا بی مهری کشاورزان تازیانه های سرخ را بر تن رنجور طبیعت بکر گلستان می اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برگ ریزان پاییز گرچه مناظر رویایی را در جنگل های هیرکانی پدیدار می آورد اما همان برگ های ریخته بر پای درختان کهن اگر با بی احتیاطی مسافران همراه شود بالای جان زیبایی جنگل های شمال می شود و گویا با شعله ور شدن آتش اسیدی برچهره عروس زیبایی های طبیعت پاشیده می شود و به جای زیبایی رخسار سیاهی کرانه جنگل های هیرکانی را فرا می گیرد.

 

آتش سوزی ها هم داستان دراز دارد گرچه مسئولان با بهره گیری از دوربین های پیشرفته برای پایش جنگل ها اقدام کردند و حتی بسیج نیز با همکاری محیط زیست در این عرصه ورود پیدا کرد اما باز وجود آتش سوزی در جنگل های شمال و پارک ملی استان گلستان انکار ناپذیر است.

 

تلاش مسئولان محیط زیستی و منابع طبیعی این است که بتوانند آتش سوزی ها را در ساعات اولیه کنترل کنند چرا که اگر آتش سوزی از کنترل خارج شود با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه مهار آن کاری دوچندان سخت خواهد بود.

 

از سویی دیگر استانی با این شرایط نیاز به تجهیزات اطفای حریق بیشتری دارد و حتما نیاز است در استان بالگرد اطفاء حریق مستقر باشد و این کمبود امکانات نیز خود منجر به آن می شود که زمان آتش سوزی ها طولانی تر شود.

 

با این وجود گرچه فضای مجازی به دنبال ناتوانی و کوچک شمردن تلاش های مسئولان بود اما نمی توانیم تلاش شبانه روزی ماموران محیط زیست و منابع طبیعی و گروه های مختلف هلال احمر، بسیج و تشکل های مثل کوهنوردی و مردم منطقه برای مهار آتش در صخره های ناهموار نادیده گرفت، گرچه انتظار این بود که گروه های بیشتری از استان های کشور برای مهار آتش وارد عمل می شدند.

 

*ذخیره سرخدار توسکستان در فضای مجازی سوخت

از سویی دیگر در فضای مجازی عنوان شد که ذخیره گاه سرخدار در این منطقه دچار حریق شده است که این موضوع از سوی استاندار گلستان تکذیب شد.

 

«هادی حق شناس» در باره طولانی شدن آتش سوزی در منطقه توسکستان گفت: با توجه به اینکه سختی گذر و وجود شرایط نامناسب برای پرواز بالگرد اطفاء حریق و وجود مه، کار مهار آتش به درازا کشیده شد و با افزوده شدن بالگرد دوم مهار آتش شتاب بیشتری گرفت.

 

استاندار گلستان ابراز داشت: با توجه به وجود رودخانه در منطقه نگران سرایت آتش به دیگر مناطق و ذخایر سرخدار در توسکستان نیستیم.

 

حق شناس ابراز داشت: تکاوران ارتش، گروه های جهادی، مردم محلی، نیروهای هلال احمر، منابع طبیعی و محیط زیست برای مهار آتش تلاش کردند.

 

وی افزود: بالغ بر ۸۰۰ نیروی امدادی در منطقه در حال تلاش برای مهار آتش بودند.

 

*آتش مهار شد/ بارندگی ها تنه های نیمه سوخته درختان را خاموش می کند

«ابوطالب قزلسفلو» نیز با بیان اینکه علت آتش سوزی توسکستان مشخص نیست، گفت: با دریافت گزارش آتش سوزی نیروهای یگان حفاطت منابع طبیعی استان برای مهار آتش سوزی در ارتفاعات جنگل توسکستان اعزام شدند و همچنین گروه های مختلف مثل هلال احمر، محیط زیست، هیئت کوهنوردی، گروه های مردمی و بسیج نیز در مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن پرتلاش بودند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: توجه به صعب العبور بودن مسیر آتش سوزی، به دستور استاندار بالگردهای حلال احمر برای اطفاء حریق در روز نخست آتش سوزی به کارگیری شد و همچنین تیم های یگان حفاطت منابع طبیعی از شهرستان گرگان، آزادشهر و گنبدکاووس برای انجام اقدامات لازم برای خاموش شدن وارد عمل شدند.

 

قزلسفلو بابیان اینکه آتش سوزی در جنگل های توسکستان، در دو منطقه «پمبول چال» و «مازو آرام» اتفاق افتاد، گفت: در چند مرحله آتش سوزی در منطقه با تلاش نیروهای امدادی مهار شد اما به دلیل شرایط منطقه آتش به بخش های جدیدی سرایت کرد و با توجه صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی کار به درازا کشیده شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به ادامه تلاش ‌ها برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان، گفت: آتشی که در روزهای گذشته مجددا فعال می‌شد پیشروی آنچنانی نداشت.

 

قزلسفلو با بیان اینکه مساحت دقیق پس از مناسب شدن شرایط جوی اعلام خواهد شد، گفت: همکاران ما در شب گذشته قبل از بارندگی در منطقه حضور یافتند و مشاهدات عکس های ماهواره ای براین بود که آتش سوزی در یک منطقه باقی مانده است و نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند و نسبت به مهار آتش اقدام کردند.

 

وی افزود: خوشبختانه از صبح امروز نیز با وقوع بارندگی تنه های نیمه سوخته درختان و زغال های موجود در منطقه نیز خاموش می شود و دیگر نگرانی از بابت شعله ور شدن آتش نخواهیم داشت و مشکل به صورت کامل برطرف می شود.

 

توصیه مسئولان در فصل پاییز به مسافران این است که از برافروختن آتش در جنگل ها خودداری کنند و در صورت ایجاد آتش و قبل از ترک آن از عرصه های جنگلی آن را خاموش کنند، بسیاری از آتش سوزی های منطقه ریشه در عوامل انسانی دارد.

 

آتش سوزی از عصر یکشنبه (11 آبان) هفته گذشته تا به امروز تداوم یافته بود.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: ابوطالب قزلسفلو آتش قزلسفلو مهار آتش سوزی آتش سوزی استاندار گلستان برای مهار آتش منابع طبیعی آتش سوزی ها آتش سوزی جنگل ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها

سرهنگ ستاد علی ملکی آهنگران در جمع تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی فارس با اشاره به کمبود منابع، تجهیزات و نیروی حفاظتی در صیانت از اراضی ملی گفت: حفاظت از عرصه‌های پهناور منابع طبیعی با این تعداد نیروی حفاظتی بسیار اندک امکان پذیر نیست و به همین دلیل ناگزیر به استفاده از فناوری‌های جدید از جمله پهپادها، ریزپرنده‌ها و دوربین‌های با برد طولانی هستیم.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تأمین تجهیزات و امکانات اطفای حریق از جمله خریداری ۵۸ دستگاه خودرو امدادی یگان حفاظت و ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای پایش مناطق جنگلی و صیانت از اراضی ملی گفت: این تجهیزات برای نصب در مکان‌ها و نقاط بحرانی و به منظور حفظ و صیانت از این عرصه‌ها واگذار و در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در سایر کشور‌ها برای صیانت از اراضی جنگلی توانسته‌اند از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی، پهپاد‌ها و ریز پرنده‌ها در مناطق حساس بهره بگیرند، برای مثال در کشور روسیه برای حفاظت از جنگلهایشان با بیش از ۱۳۴ دستگاه هواپیمای پهن پیکر و ۵ هزار خلبان موفق عمل کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به عرصه ۱۲۰ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی کشور گفت: حفاظت از این عرصه‌ها از تعهدات یگان حفاظت است و این امر وظیفه‌ای بزرگ و پرافتخار است و به منظور حفاظت از این عرصه‌ها علاوه بر ابزارها، تجهیزات و امکانات بویژه در زمان حریق، نیازمند همراهی و همدلی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی هستیم.

در این نشست سرهنگ سید محمد صدرائی نژاد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده به منظور ارتقا و سطح آمادگی در برابر آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان گفت: اطلاعیه‌های هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع حریق در کنار برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی در مناطق بحرانی جنگلی، شناسایی کانون‌های پرخطر و مستعد آتش‌سوزی، برقراری مستمر گشت کنترل، اخذ تعهد از مرتعداران عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله این اقدامات است.

صدرائی نژاد با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع بر ضرورت همکاری و تعامل نهاد‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و سمن‌های حوزه منابع طبیعی در پیشگیری و اطفای به موقع حریق تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی