Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@07:15:28 GMT

تصاویر/تپه کوزه‌چی، محوطه صنعتی عصر آهن

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۷۵۸۹

تصاویر/تپه کوزه‌چی، محوطه صنعتی عصر آهن

تپه کوزه‌چی که در نزدیکی روستای رضا‌آباد از توابع بخش زنجانر‌ود شهرستان زنجان، در میان دره‌های شمال روستای رضاآباد و در فاصله ۱۰کیلومتری جنوب غرب معدن نمک چهرآباد واقع شده است. یکی از چندین محوطه ‌باستانی حوزه‌ آبریز تلخه‌رود است که در بررسی باستان‌شناسی محدوده اطراف معدن‌نمک چهرآباد در سال ۱۳۸۵ شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تپه کوزه‌چی که در نزدیکی روستای رضا‌آباد از توابع بخش زنجانر‌ود شهرستان زنجان، در میان دره‌های شمال روستای رضاآباد و در فاصله ۱۰کیلومتری جنوب غرب معدن نمک چهرآباد واقع شده است. یکی از چندین محوطه ‌باستانی حوزه‌ آبریز تلخه‌رود است که در بررسی باستان‌شناسی محدوده اطراف معدن‌نمک چهرآباد در سال ۱۳۸۵ شناسایی شد.ابوالفضل عالی،‌ سرپرست هیئت باستان‌شناسی درباره اینکه معدنکاران هخامنشی و ساسانی چه کسانی بودند و محل استقرار و زندگی‌شان کجا بوده را از جمله پرسش‌هایی اعلام کرد که همواره پژوهشگران معدن، در پی ‌یافتن پاسخی صحیح برای آن از طریق بررسی‌های باستان‌شناسی و مطالعات آزمایشگاهی بوده‌اند. او شواهد به‌دست آمده را نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصرآهن ۳ دانست که در آن ذوب فلز و احتمالاً پخت سفال انجام می‌شده است. او خاطر نشان‌کرد: «به‌جز آثار کارگاهی در لایه‌های بالاتر نیز شواهدی از لایه‌های استقراری ضعیف به‌دست آمده که احتمالاً از نظر زمانی جدیدتر از آهن ۳ است.

منبع: دانا

کلیدواژه: معدن نمک چهرآباد باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این نشست مشاور پروژه توضیحات لازم در خصوص آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد را ارائه و سپس پیمانکار مجری مسائل و مشکلات اجرایی این پروژه را تشریح و تصمیمات لازم جهت اتمام پروژه در قالب برنامه زمانبندی فشرده جهت ایجاد امکان افتتاح سامانه فاضلاب ریحان آباد در هفته دولت سال جاری اتخاذ شد.   معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه طرح سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد یکی از مجموعه طرح‌های مدیریت شده توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است، اظهار داشت: این طرح با بهره‌گیری از کمک مالی بانک جهانی بوده و قبل از یکپارچه سازی از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.    احیا جاهدی افزود: پس از یکپارچه سازی، مدیریت اجرای پروژه از سوی شرکت مهندسی به شرکت آب و فاضلاب استان واگذار گردید و هم اکنون دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.   وی گفت: عملیات فیزیکی در این طرح شامل ۲۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فرعی و اصلی و انتقال فاضلاب و دو واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱ هزار و ۷۵۰ متر مکعب در شبانه روز بوده و پس از اتمام عملیات شرایط برای واگذاری انشعابات فاضلاب فراهم و جمع آوری و دفع بهداشتی حدود ۱۶ هزار نفر از جمعیت منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت
  • شکست رکورد ساخت ایستگاه مترو در کرج ایستگاه شهید سلطانی افتتاح می شود
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • مشکلات و موانع تولیدکنندگان شهرک های صنعتی استان تهران بررسی شد
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار