Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس کردستان/صمدنیا، شاید در زمان‌های دور که جز شتر، اسب و‌ الاغ وسیله‌ای برای سفر وجود نداشت، اختراع یک وسیله سریع‌السیر که حمل و نقل را برای انسان آسان‌تر کند، یک رویای بزرگی بوده باشد، در جوامع پیشرفته امروزی که آن رویاها به واقعیت درآمده است، به دلیل بی‌احتیاطی و استفاده نادرست از این تکنولوژی پیشرفته موجب بروز تصادفات مرگبار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در نگاه اول مرگ پایان حیات یک فرد یا خانواده در سانحه رانندگی است اما آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سال‌های سال می‌تواند بازماندگان آنها را رنج دهد.

«طاها» یکی از این افراد مصیبت‌زده است که یکی از عزیزانش را در حادثه رانندگی از دست داده است، حدود سه ماه می‌شود که در  خانواده طاها دیگر صدای قهقهه خنده شنیده نمی‌شود، طاها همراه با چهار خواهر و مادرش در شهرک ساحلی سنندج زندگی می‌کنند، او هنوز نتوانسته است با مرگ پدرش کنار بیاید، حادثه‌ای که می‌توانست با رعایت یک احتیاط کوچک به مرگ ختم نشود.

طاها می‌گوید؛ سه ماه قبل حدود ساعت ۱۰ صبح پدرم در حال رفتن به دهگلان و در بین راه به علت سرعت بالا و انحراف به چپ دچار حادثه می‌شود که در این حادثه جانش را از دست داد.

پدرم اغلب اوقات با سرعت بالا و بدون احتیاط رانندگی می‌کرد، و صبر کردن در ترافیک و توقف چراغ قرمز برای او دشوار بود، متاسفانه پدرم در رانندگی بسیار عجول بود. 

وی می‌گوید؛ کاش پدرم با احتیاط و با سرعتی کمتر رانندگی می‌کرد و ما را دل شکسته و تنها نمی‌کرد.

نقش پلیس راهنمایی و رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج می‌گوید؛ متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح فرهنگ رانندگی در ایران از جمله استان کردستان، دومین عامل تصادفات درون‌شهری «عدم رعایت حق تقدم» و در جاده‌های برون‌شهری نیز «سرعت غیرمجاز» مهم‌ترین عامل تصادفات است.

«برزو مرادی» افزود: عابرین پیاده نیز نقش مهمی در بروز تصادفات دارند متاسفانه در جامعه ما عابرین پیاده فرهنگ صحیح عبور از معابر را رعایت نمی‌کنند و از زیرگذرگاه، پل هوایی و گذرگاه عابر پیاده برای عبور استفاده نمی‌کنند و بدون توجه به سرعت خودروها از میان آنها عبور می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اگر تخلفی از عابرین پیاده صورت بگیرد مجازاتی برای آن افراد اعمال می‌شود اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و سیستم‌های مجهز و پیشرفته در ایران که بتوان هویت افراد را تشخیص داد اعمال این قوانین امکان‌پذیر نیست و با توجه به اینکه بعضی از عابرین پیاده ممکن است از لحاظ جسمی و روحی کم‌توان باشند لذا می‌بایست احتیاط بیشتری توسط راننده صورت بگیرد.

 وی تصریح کرد: بیشترین تعداد تصادفات در درون شهر اتفاق می‌افتد اما به دلیل پایین بودن سرعت، تلفات جانی کمتری در پی دارد،و بیشتر در حد خسارت زدن به اتومبیل است اما در جاده‌های برون‌شهری تعداد تصادفات کمتری رخ می‌دهد اما به دلیل سرعت بالا، موجب تلفات جانی و مصدومان زیادی می‌شود و هرچه سرعت بالاتر باشد حادثه مرگبارتر خواهد بود.

 وی اذعان داشت: به‌دلیل فراوانی تعداد خودروهای سبک بیشترین تعداد تصادفات مربوط به این نوع خودروها است و در داخل شهر تردد وسایل نقلیه از جمله کامیون‌ها و اتومبیل‌های بزرگ ممنوع است مگر با دریافت مجوز پلیس، و در خارج از شهر نیز با سرعتی پایین‌تر از سایر خودروها اجازه تردد دارند اما متاسفانه در استان کردستان زیرساخت‌ها و جاده‌های مخصوص وسایل نقلیه سنگین موجود نیست مگر در اتوبان‌ها یا آزادراه‌ها.

۴۰ درصد از فوتی‌های تصادفات راکبین موتورسیکلت هستند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان گفت: بیشترین آمار قربانیان تصادف مربوط به رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال است و بر اساس آمار 47 درصد از کسانی که در تصادفات فوت میکنند و یا آسیب می‌بینند راکبین موتور هستند.

به گفته مرادی، در صورت استفاده موتورسیکلت‌سواران از کلاه ایمنی به میزان قابل‌توجهی  تلفات تصادفات رانندگی در این حوزه کاهش می‌یابد و به همین منظور و با هدف ترویج فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی چند روز قبل پلیس راهور و پلیس راه استان کردستان رزمایش موتورسیکلت سواران قانونمند را در سنندج برگزار کرد و در قالب این رزمایش حدود ۱۰۰ کلاه ایمنی بین راکبین موتور در سنندج توزیع شد.

وی عنوان کرد: در سراسر دنیا عوامل بازدارنده و اعمال جریمه‌ها در کاهش تخلفات نقش موثری دارد و باید میزان تخلف با میزان مبلغ تعیین شده در قانون، تناسب داشته باشد به طوری که بسیاری از افراد به دلیل ترس از پرداخت مبلغ جریمه میزان تخلفات کمتری را مرتکب می‌شوند. 

توصیه‌های ایمنی

این مسوول به آحاد مردم توصیه کرد، یک راننده باید خطای دیگر راننده‌ها را نیز جبران کند رعایت قوانین مختص به خود شخص نیست باید پیش‌بینی خطای دیگران را نیز نمود و جبران کرد و چنانچه تمامی کاربران ترافیک شامل راننده، سرنشین، وسیله نقلیه و عابر پیاده و ...فرهنگ صحیح جامع عبور و مرور رانندگی را رعایت کنند قطعاً کاهش بسیار چشمگیر تصادفات و تلفات رانندگی را در پی خواهد داشت.

دیدگاه عامه مردم

فراز ۴۷ ساله ساکن سنندج، حدود ۱۷ سالی می‌شود که راننده تاکسی است، به عقیده او بی‌نظمی یکی از مهم‌ترین دلایل حوادث رانندگی است.

وی از مردم گلایه‌های زیادی دارد و می‌گوید: سال‌هاست که با مشقت شغل مسافرکشی زندگی می‌کنم و از بی‌نظمی و عدم احتیاط مردم آزار می‌بینم متاسفانه بسیاری از اتومبیل‌ها به صورت تک‌سرنشین بدون رعایت قوانین و مقررات در سطح شهر باعث ایجاد ترافیک و بی‌نظمی و تصادفات شده‌اند و فضا را برای ما مسافرکش ها بسیار سخت‌تر کرده‌اند.

وی اذعان کرد: بسیاری از این افرادی که قوانین راخنمایی و راننندگی را نادیده می‌گیرند برای جان خود ارزش قائل نیستند به همین دلیل حفظ جان دیگران نیز برای آنها اهمیت ندارد لذا ترویج فرهنگ رانندگی می‌تواند در بهبود وضعیت بسیار موثر باشد که متاسفانه رسانه‌ها هم در امر فرهنگ‌سازی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

یکی از مدرسان آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی آموزشگاه‌های رانندگی در سنندج در گفت‌وگو با ما اظهار داشت: عوامل زیادی از جمله انسان، جاده، وسیله نقلیه و گاهی اوقات محیط نیز در بروز حوادث و تلفات رانندگی تاثیرگذار هستند، اما عوامل انسانی و بی‌احتیاطی راننده‌ها که شامل عدم تمرکز در رانندگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، خواب‌آلودگی راننده و... مهم‌ترین عامل تصادفات را شکل می‌دهد و با وجود استاندارد نبودن بعضی از جاده‌ها و وسایل نقلیه، راننده‌ها می‌توانند با رعایت قوانین و داشتن سرعت مجاز تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری کنند.

بشرا نجاتی تصریح کرد: داشتن تجربه و مهارت به تنهایی نمی‌تواند در رانندگی موثر باشد به طوری که چه بسا بسیاری از افراد با وجود سال‌ها سابقه و تجربه در رانندگی اما از حوادث دور نبوده‌اند چرا که غفلت و بی‌توجهی به قوانین رانندگی هر آن می‌تواند حادثه‌ساز باشد.

وی افزود: معمولا خانم‌ها نسبت به آقایان قوانین و مقررات را بیشتر رعایت می‌کنند به طوری که درصد قبولی خانم‌ها در آیین‌نامه بیشتر از آقایان است اما در بحث فنی و عملی آقایان به دلیل مهارتی که از دوران کودکی در استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت کسب کرده‌اند مهارت بیشتری دارند.

راهکارهای پیشنهادی 

این مدرس معتقد است، افزایش جریمه‌ها و اجرای قوانین سخت‌تر به مقدار کمی در کاهش حوادث تلفات رانندگی تاثیرگذار است و می‌بایست در بعد آموزشی قوانین و تاکید بیشتری اعمال شود.

نجاتی افزود: متاسفانه در ایران آموزش فرهنگ رانندگی فقط در مواردی که مراجعه کننده متقاضی گرفتن گواهینامه رانندگی است ارائه داده می‌شود و هیچ گونه آموزشی از قبل صورت نگرفته است و رسانه‌ها و مطبوعات و آموزش و پرورش و مربی تعلیم رانندگی می‌توانند نقش موثری در فرهنگ‌سازی قوانین و مقررات رانندگی داشته باشند.

کردستان در رتبه چهارم تصادفات جاده‌ای

رئیس پلیس راه کردستان هم با عنوان این مطلب که اکثر جاده‌های استانی کوهستانی است و یک لحظه بی‌توجهی، انحراف یا تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز می‌تواند منجر به حادثه‌ای جبران‌ناپذیر شود، تاکید کرد: رانندگان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به تسهیل در عبور و مرور و ایمنی جاده‌ها کمک کنند.

عیسی گوهری با اذعان به اینکه کردستان در سال گذشته رتبه چهارم تصادفات کشور را به خود اختصاص داد، اعلام کرد: آمار فوتی‌ها و تصادفات از ابتدای سال‌جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده، به طوری‌که در چند روز اخیر در دو فقره تصادف به‌دلیل تجاوز به چپ 4 نفر در سنندج جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس پلیس راه کردستان خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد متوفیان ناشی از تصادفات در استان 9 درصد افزایش یافته اما از لحاظ تصادفات منجر به جرح، خسارتی و تعداد مجروحان نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش دارد.

وی با ذکر اینکه تردد در اکثر جاده‌های استان به‌صورت دوطرفه انجام می‌شود، عنوان کرد: اکثر تصادفات به‌دلیل تجاوز به چپ و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه بوده و بیشترین تصادفات و فوتی‌ها مربوط به سرنشینان وسایل نقلیه در محور سنندج به کامیاران است.

و اما....

در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی وسیله‌ای که می‌توانست رفاه و آسایش آحاد مردم را فراهم کند به دلیل فرهنگ نادرست از جمله؛ سبقت و  سرعت‌ غیرمجاز، لذت بردن از به رخ کشیدن اتومبیل‌های زیبا و گران قیمت در میان دیگران، ژست‌های خشمناک، انجام حرکات نمایشی، لجبازی با دیگر رانندگان، بوق زدن‌های بی‌مورد، عدم رعایت فاصله مناسب با خودروهای دیگر و ... موجب بروز تصادفات و حوادث و آزار و اذیت در جامعه می‌شود.

امید است با آموزش و نهادینه‌شدن فرهنگ رانندگی توسط تمامی ارگان‌ها از جمله مطبوعات، رسانه‌ها، راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش و تدریس کتاب‌های مخصوص تعلیم فرهنگ رانندگی از همان دوران کودکی در مدارس و همچنین شناسایی رانندگان پرخطر و ارائه مشاوره و آموزش اختصاصی به آنان از طریق مشاورین روانشناس و پلیس، و همچنین تشویق رانندگان هیجان‌جو برای حضور در فضاهای کنترل شده همچون مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری و... در کاهش حوادث و تصادفات موثر باشد.

انتهای پیام/2330/78

منبع: فارس

کلیدواژه: تصادفات رانندگی سنندج بی احتیاطی راننده ها راهنمایی و رانندگی فرهنگ رانندگی استان کردستان رئیس پلیس راه رعایت قوانین عابرین پیاده وسایل نقلیه جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

سید تیمور حسینی با اشاره به عملکرد مناسب دستگاه های مسئول در طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ اظهار داشت: اتفاقات خوبی در اجرای طرح نوروزی افتاد و برنامه ریزی دقیقی از طرف همه سازمان‌هایی که سهم ، نقش و مسئولیت داشتند از جمله همکاران در مجموعه سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس، امداد خودروها و پلیس راهور صورت گرفت و ما توانستیم اتفاقات خوبی را در ایام نوروز رقم بزنیم.

وی گفت: یکی از اتفاقات خوب و قابل توجه طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۳ کاهش ۱۴.۳ درصدی جانباختگان در تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته بود.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: البته مجموع تصادفات شهری و جاده ای ۹.۴ درصد کاهش دارد ولی در تصادفات جاده ای شرایط نسبتا خوبی را داشتیم که با برنامه‌ریزی و حضور مناسب همه دستگاه‌های اجرایی توانستیم در سال ۱۴۰۳ شاهد شرایط مناسب تری نسبت به سال گذشته باشیم.

سردار حسینی تاکید کرد: شرط اول و آخر موفقیت این است که ما بتوانیم مشارکت مردم را داشته باشیم و در این راستا ما برای اینکه به درستی موضوع نظم و انضباط ترافیکی را مستقر کنیم باید اقدامات خود را در قالب اقدامات سلبی به شکل تنبیه و مجازات متخلف و اقدامات ایجابی از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با رسانه داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وزارت راه: تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • لزوم جلوگیری از احداث ابنیه در مجاورت جاده‌های گیلان
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی