Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@01:32:51 GMT

کارآمدی معماری سنتی در آرامش روان جامعه

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۷۷۴۲

کارآمدی معماری سنتی در آرامش روان جامعه

معماری سنتی و ایرانی و اسلامی که تجربه آن در گذشته فراوان و امروز کمتر در حوزه شهرسازی و ساختمان سازی مورد توجه است در تامین آرامش روان جامعه نقش کارآمد و موثری داشت که فراموشی آن آسیب هایی را داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، معماری سنتی و قدیمی که برپایه باورها، آداب و رسوم و نیازهای مردم گسترش یافته بود در حال حاضر در کلانشهرها به یک ایده و نقطه ایده آل تبدیل شده و نام و نشانی از آن نیست و این موضوع در شهرهای کوچک نیز در حال نهادینه شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افزایش مهاجرت به شهرها و تغییر سبک زندگی باعث شده که معماری قدیمی و برپایه ارزش های انسانی و زندگی آرام فراموش و به آپارتمان نشینی و ساخت و ساز ساختمان های بزرگ و برج ها تبدیل شود که مدل آن برگرفته از نوع زندگی درکشورهای غربی است که خانه شخصی به یک خوابگاه تبدیل شده و چیزی به عنوان مسکن یعنی تسکین دهنده دردهای روحی و آرامش روانی معنایی ندارد.

 

موضوع آسایش در زندگی امروز یک دغدغه جدی و موضوع مهمی برای مردم شده که همواره به دنبال آسایش هستند اما آسایش به معنای تامین آرامش روحی نیست و اگرچه ما در کنار آسایش و رفاه به آرامش زندگی کمک می کنیم اما این موضوع همواره صادق نخواهد بود چرا که در تامین آرامش آب و هوای پاک، تغییر در روزهای زندگی، معماری های برپایه ارزش ها و محیط اجتماعی نیز اثر می گذارد.

 

در منزل های امروز آسانسور، نزدیکی سرویس بهداشتی و آشپزخانه، شبکه و سیستم به هم پیوسته گرمایشی و سرمایشی به عنوان وسایل آسایش دهنده وجود دارند ولی در گذشته فاصله بین اتاق های و سرویس بهداشتی و دیگر اتاق ها باعث تردد در خانه می شد و البته مثل امروز آسایشی نداشت اما آرامش داشت.

مقایسه بین آسایش و آرامش موضوعی است که در در خانه های قدیمی تغییر مکان های زندگی تابستانه و زمستانه خود انگیزه و شادابی ایجاد می کرد و تغییر در وسایل و ابزارهای فصل ها موجب تنوع در برنامه ها بود اما در زندگی امروز و خانه های آپارتمانی این تفاوت را نداریم و چه بسا که همین تغییرات موجب آرامش و شادابی می شد.

 

در شهرسازی نیز المان ها، نمادها و مدل ساختمان سازی های قدیمی از امید و شادابی حکایت داشتند که امروز ساختمان سازی های بلند قد و نبود فضای سبز و جریان های طبیعی شهری مثل مادی ها فضای جامعه را به سوی خستگی و رکود برده و اگر آماری ارقامی از این وضع نداریم اما خستگی روحی و کمبود این نیاز به همین موضوعات و دیگر مولفه های زندگی مثل انتشار خبرهای منفی، آلایندگی ها و اضطراب و استرس بستگی دارد.

 

*جای پای هنر در معماری قدیمی و سنتی

 

یک کارشناس معماری سنتی گفت: در ساختمان سازی قدیمی از هنر در معماری استفاده می شد و جای پای آن در رشته های مختلف وجود داشت.

 

«تورج اسلامی» افزود: منبت کاری، کچ کاری، آینه کاری و فعالیت های هنری از این قبیل در منازل قدیمی بیش از خانه های امروز نمایان و قابل استفاده بود که این موضوع علاوه بر ایجاد زیبایی در آرامش نیز نقش داشت.

 

وی به حیاط گسترده با حوض آب و درختانی بلند قامت اشاره کرد و ادامه داد: این چنین فضایی در خانه در ایجاد آرامش روحی و روانی و رفع خستگی و از طرفی برای اوقات فراغت کودکان نقش مهمی داشته که البته بر هوش، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش مهارت ها نقش داشته است.

 

*فضای سبز طبیعی و گسترده شهر در مدل زندگی گذشته

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: فضای سبز طبیعی و توسعه یافته دیروز شهرها متناسب با مدل زندگی و سبک زندگی سنتی فراگیر بود که امروز خبری از آن ها نیست.

 

«ناصر حاجیان» با انتقاد از مدل های شهرسازی امروز که موجب خشکی درختان، مادی ها، عرصه های طبیعی و زیست محیطی شده، اظهارداشت: در مدل شهرسازی گذشته طبیعت و درختان سربه فلک کشیده در شهرها وجود داشت ولی امروز آپارتمان های بلند قد جای آن درخت ها گرفته است.

وی ادامه داد: حرکت مادی ها در شهرها علاوه بر تاثیر نسبت به جلوگیری از فرونشست در تامین آب درختان شهری نیز موثر بود که مدیریت شهری بدون هزینه و سرمایه گذاری و حتی نگهداری گسترده دارای فضای سبزی برای زندگی شهری بود.

 

این استاد دانشگاه به موضوع حفظ سلامت مردم از جنبه روحی و جسمی اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته نوع معماری متناسب با نیازهای متنوع بشر بود ولی امروز با هدف توسعه شهری مبانی اصیل معماری و واقعیت های گذشته حذف شده و ساختمان سازی ها و مدل های خارجی در شهرها حاکم شده است.

 

*حفظ بافت روستایی و قدیمی شهری لازم است

 

یک جامعه شناس با اشاره به نقش معماری گذشته در کاهش دغدغه های اجتماعی گفت: حفظ بافت روستایی و قدیمی شهری برای کاهش معضلات اجتماعی لازم است.

 

«علی رحمانی» بی توجهی به نیازهای مردم روستایی و شهرهای کوچک را عاملی برای مهاجرت بیان کرد و ادامه داد: اگر به نیازهای این دسته از مناطق توجه شود و تبدیل روستا به شهر را با نگاه سیاسی حذف کنیم آنگاه مهاجرت ها به کلانشهرها کاهش و از طرفی معماری سنتی و زندگی بر پایه ارزش های واقعی انسانی حفظ می شود.

 

وی سبک زندگی سنتی و قدیمی همراه با شهرسازی و مسکن سازی ایرانی و اسلامی را فرصتی برای کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش رفاه عمومی جامعه بیان کرد و اظهارداشت: در زندگی روستایی و قدیمی دوستی و محبت ها بیشتر، زندگی ها آرام، دغدغه ها کمتر و فضای خانه و اطراف به انسان آرامش می داد.

 

رحمانی تلاش برای حفظ واقعیت های زندگی قدیمی و سنتی و توجه به معماری ایرانی و اسلامی را برای کاهش بسیاری از آسیب ها مهم بیان کرد و گفت: معماری غربی بر پایه زندگی سالم و ارزشی نیست و این موضوع متناسب با واقعیت های زندگی مردم کشور ما که پایه های زندگی آن ها ارزش های اسلامی، دینی و انسانی است قرار نگرفته و این موضوع آسیب ساز است.

 

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: معماری غربی ساختمان سازی معماری اسلامی ایرانی آرامش اصفهان ساختمان سازی معماری سنتی آسیب ها ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان کشف شده طی شش ماه گذشته در استان کرمانشاه، امروز امحا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، کیوان گل‌آوری امروز _ یکشنبه نهم اردیبهشت _ در مراسم امحای مواد مخدر و روان گردان مکشوفه که در کیلومتر سوم جاده سراب نیلوفر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان که نتیجه زحمات دستگاه‌های کاشف در مبارزه با مواد مخدر به‌ویژه نیروهای جان بر کف انتظامی استان در شش ماه گذشته است، امروز امحا شد.

وی افزود: در این مدت تعداد قابل توجهی قاچاقچی مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضائی ارجاع داده شدند.

️سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اجرای چنین برنامه‌هایی از اهداف و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در طول سال اجرا می‌شود و به نوعی اعلام انزجار و تنفر نسبت به انواع مواد مخدر و روان‌گردان به‌عنوان یک آسیب شوم و جبران‌ناپذیر است.

کد خبر 748724

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است
  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه