Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@02:21:28 GMT

نتایج آزمایشگاهی چقدر دقیق هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۸۹۸۸۸۱

نتایج آزمایشگاهی چقدر دقیق هستند؟

مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حتی در کشورهای پیشتاز در علوم آزمایشگاهی نیز درصدی از خطا مشاهده می‌شود، گفت: مصرف دارو یا مکمل‌ها و خطاهای منشی‌گری در نتیجه آزمایش تاثیر دارد.

محمود جاوید در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تفسیر نتیجه آزمایش‌های پزشکی اظهار کرد: گاهی اوقات بیمار دارو یا مکمل‌های ورزشی پیش از انجام تست مصرف کرده و به پزشک اطلاع نداده است، طبیعی است که با علائم بالینی بیمار هم‌خوانی پیدا نکرده و بر جواب آزمایش اثر می‌گذارد، بنابراین پزشک تکرار آزمایش را تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر درمان تامین اجتماعی استان افزود: البته برخی آزمایش‌ها همانند تیروئید حساس‌تر بوده و به‌عنوان مثال ۱۷ فاکتور مانند مواد غذایی، فصل، داروها و ... بر آن اثر می‌گذارد و برای تجویز دارو مطمئن شدن پزشک از نتیجه آزمایش حیاتی است.

وی افزود: این مطلب که بگوییم اصلا خطا در آزمایش‌ها وجود ندارد، درست نبوده و حتی در کشورهای پیشتاز در علوم آزمایشگاهی نیز درصدی از خطا مشاهده می‌شود و این موضوع که جواب آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های استان نادرست است، مطلب صحیحی نیست و می‌توان گفت که خطا در آزمایشگاه‌های استان کمتر از پنج درصد است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خطاهای منشی‌گری در وارد کردن نتیجه آزمایش را موثر عنوان و بیان کرد: آزمایشگاه‌های استان مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز هستند و نمی‌توان قدیمی بودن دستگاه‌ها را عاملی برای خطای آزمایشگاهی دانست.

جاوید درخصوص ارجاع پزشکان به برخی از آزمایشگاه‌های استان توضیح داد: پزشک بر اساس نتیجه آزمایش دارو تجویز می‌کند، بنابراین باید به آن آزمایش اعتماد داشته باشد چرا که آزمایش وسیله تشخیص کمکی در اختیار پزشک است.

وی با بیان اینکه آزمایش خون تاثیری در ایجاد کم‌خونی ندارد، خاطرنشان کرد: یک فرد بزرگسال پنج لیتر خون دارد، در اثر آزمایش، پنج گرم خون از بدن وی خارج می‌شود، حتی اگر فرد کم‌خون بوده و یا مسن باشد، این مقدار خون ظرف ۲۴ ساعت جبران می‌شود.

لینک کوتاه: asriran.com/003AQT

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آزمایشگاه آزمایشگاه های استان نتیجه آزمایش آزمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۸۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟

از سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ می‌به عنوان روز جهانی پسر نامگذاری شد، شعار و هدف این روز تمرکز بر شادی و سلامتی پسران در خانواده و جامعه است.

تاریخ دقیق روز جهانی پسر در تقویم شمسی برابر است با:

۱۴۰۳/۰۲/۲۷

پنج شنبه – ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز جهانی پسر در تقویم قمری برابر است با:

فروش ویژه فنس دور باغی

۱۴۴۵/۱۱/۰۷

الخمیس‬ – ۰۷ ذوالقعده ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز جهانی پسر در تقویم میلادی برابر است با:

۲۰۲۴-۰۵-۱۶

Thursday – ۲۰۲۴ May ۱۶

از سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ می‌به عنوان روز جهانی پسر نامگذاری شد، شعار و هدف این روز تمرکز بر شادی و سلامتی پسران در خانواده و جامعه است. همچنین روزی برای تشویق خانواده‌ها به بیشتر وقت گذراندن با فرزند یا نوه پسر است تا از مشارکت در انجام کار‌هایی که دوست دارند لذت ببرند و خاطره سازی کنند.

tags # تقویم سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی