Web Analytics Made Easy - Statcounter

معادن غنی یکی از ظرفیت‎های مهم استان کردستان است که متأسفانه این روزها با مشکل سوءمدیریت دست ‌وپنجه نرم می کند و به سوی انزوا پیش می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در شرایطی استان کردستان به عنوان یک استان محروم شناخته می شود که حدود ۴۰۰ معدن درآن  فعال است معادنی که شرایط کار را برای  ظرفیتی بالغ بر هزار و 209 نفر ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی توجهی به ظرفیت معادن استان کردستان قدمتی به درازای تاریخ دارد که در طول دوره های مختلف با دلایلی واهی از سوی دولتمردان گوناگون به دور از لطف و عنایت قرار گرفته است.

نگاهی به ظرفیت معادن استان کردستان به خوبی بیان گر این مطلب است که اگر چه  این استان در جایگاهی ممتاز در رده معادن سنگ و طلا قرار دارد اما استفاده از این سرمایه با نبود مدیریت لازم و کار آمد همچنان مغفول مانده است.

 ضربان قلب صنعت معدن در کردستان به کندی می‌زند

رضا حیدری یکی از معدن داران استان کردستان در گفتگو با کردتودی با بیان اینکه بخش معدن می‌تواند جلوتر از بخش صنعت حرکت کند و حتی می‌تواند در شرایط تحریم نفتی جایگزینی مطمئن برای درآمدهای نفتی باشداظهار کرد: بی اعتنایی دولت های متفاوت و مسئولین در دوره های مختلف به این ظرفیت عظیم استانی مانع از رشد اقتصادی آن در جهات متفاوتی چون ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردمان این استان بوده است و زمینه فقر و تنگدستی مردم این دیار را به ارمغان آورده است.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد بی توجهی ها به ظرفیت معادن سبب شده است که حجم کلانی از سرمایه این معادن به صورت خام فروشی از شهرستان خارج شود و نبود صنایع تبدیلی و صنعتی همیشه یکی از دغدغه های اصلی معدنداران در حمایت از معادن آن بوده است که روند رشد و توسعه منطقه را با کندی مواجه نموده است.

معدن داران گرفتار آزمون و خطای مقررات و کثرت مجوزها

رضا ضیایی یکی دیگر از معدن داران استان افزود: تنوع روز افزون سازمان های درگیرعملیات معدنی، کثرت مجوزها و پروانه های لازم برای عملیات معدنی یکی دیگر از مشکلات مشکلات این بخش در استان و حتی در کشور است.

این معدندار ، نبود هماهنگی نهادهای مختلف، فقدان قانون یکسان معدنی برای راه اندازی فعالیت معدن کاران و نبود آموزش و آشنایی مجریان با روش های به روز و سردرگمی دست اندرکاران در ساز و کار این روزها مشکلات فراوانی را برای معدنداران به ارمغان آورده است.

این فعال بخش معدنی از دولت تقاضا داشت تا حقوق دولتی و سایر عوارض اخذ شده از معدن کاران در احداث زیرساخت های نظیر جاده دسترسی، تامین آب و نیروی برق سرمایه گذاری شود و در اختیار معدنداران قرار دهند.

خام‌فروشی سریع‌ترین راه ممکن برای دستیابی به سود است!

خام فروشی و صادرات بی رویه مواد اولیه از دیگر معظلاتی  است که در معادن استان کردستان متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولین خودنمایی می کند.

این روزها اکثر شرکت‌های معدنی ابتدا سعی در بستن بار مالی خود از طریق خام‌فروشی دارند و متاسفانه عدم توسعه صنایع تبدیلی به عنوان یکی دیگر از پایه های لنگ صنعت و معدن استان کردستان را به رخ می کشد که نمی توان از ظرفیت معادن این استان استفاده نمود و به ناچار باید با خام فروشی نمک بر زخم دهان باز کرده ریخت.

خام فروشی با قیمتی پایین تر از ارزش وجودی امروز به نگرانی گسترده ای در داخل استان کردستان دامن زده است  چرا که منابع عظیم خدادادی به بهایی اندک از کشور خارج می شوند تا به عنوان محصولی با قیمتی چندین برابر یکبار دیگر به خاک کشور بازگردند و با سختی و مشقت بسیار در اختیار مردم قرار گیرند.

نبود کارخانجات تبدیلی و تولیدی بخصوص در حوزه صنایع سنگ و عدم حمایت مناسب از کارآفرینانی که با اندک سرمایه نسبت به راه اندازی واحدهای تولید مصنوعات سنگ قدم برداشته اند دیگر دلیلی است که باعث شده است تا خام فروشی بر تولید و تبدیل پیشی بگیرد و فرسودگی و بیماریهای ریوی و تنفسی تنها دست مزد استخراج سنگ از معادن استان کردستان باشد.

هر چند رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت یکی از شهرستان ها می گوید:در ۲ سال گذشته در معادن بزرگ سقز از جمله معدن حسن سلاران، اسکارن صاحب و معدن سیلیس کانی جشنی، اقدامات اساسی برای ایجاد واحد صنعتی مخصوص دانه‌بندی صورت گرفته و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا حدودی خام‌فروشی حذف و ظرفیت اشتغال ویژه تحقق پیدا کند.

میرزایی در ادامه گفت: همچنین برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد واحد صنعتی فرآوری معدن طلای قل‌قله سقز از چند سال قبل آغاز شده که جانمایی اجرای طرح با ایراداتی ازسوی سازمان حفاظت محیط‌زیست رد و مکان جدیدی معرفی شده است.

نبود جاده دسترسی بین معادن معضلی برای معدنداران

متاسفانه بی توجهی به معادن استان کردستان تنها به اینجا ختم نمی شود و نبود جاده های دسترسی به معادن نیز از دیگر معضلاتی است که بیشتر مردم استان کردستان بخصوص در روستاهای اطراف معادن با آن درگیر هستند.

خطرات جاده ای سر راه  خانواده های که خانه های انها در مسیر جاده های معادن استان کردستان قرار دارد از یک سو و میزان آسیب وارد شده به جاده های نفس بریده استان کردستان  توسط کامیون های حامل پوکه و سنگ از سوی دیگر دلیلی بر آن شده اند تا نگرانی خانواده های کردستانی از وجود معادن دوچندان باشد.

تخریب برخی از منازل مسکونی به دلیل انفجارات ناشی از اکتشافات در معادن سنگ و طلا دیگر دغدغه ای است که خانواده های ساکن روستاها در اطراف معادن با آن رو برو هستند و در این میان نه تنها خسارتی به این افراد پرداخت نمی شود بلکه هیچ مقام مسئولی نیز حاضر به پاسخ گویی در این موارد نیست.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: معادن استان کردستان ظرفیت معادن خام فروشی بی توجهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۹۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از بی توجهی دولت برای اجرای سد آبریز ابراز نگرانی کرد و گفت: بی توجهی به مطالبه مردم پذیرفتنی نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهدشت، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌نصیر حسینی در اجلاسیه سرداران و 422 شهید شهرستان کهگیلویه با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: واقعیت امر دولت‌های مختلف نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن 10 درصد آب‌های سطحی کشور بی‌مهری می‌کنند که انتظار می‌رود دولت سیزدهم نسبت به این مهم نگاه ویژه و خاصی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه  ما یکی از استان‌هایی هستیم که منابع آب فراوانی داریم، اما متاسفانه به درستی از این منابع برای استان استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: برخی سدهای احداث شده در محدوده جغرافیایی استان آورده‌ای برای مردم استان ندارند.

حسینی خاطرنشان کرد: موضوع اجرای سد آبریز را بارها در حضور مسئولان کشوری طرح کردیم ولی طرح این مطالبه مردم بعد از دوساعت به کلی به فراموش سپرده شد، ولی واقعیت امر در صورت بی‌توجهی دولت سیزدهم این مطالبه مردم را به اطلاع دفتر مقام معظم رهبری خواهیم رساند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین گفت: 500 هزار بشکه نفت روزانه در این استان برداشت می‌شود، ولی هنوز از محرومیت رنج می‌برد و واقعیت امر ما ثروتمند هستیم اما اجازه نمی‌دهند از جیب خودمان پول برداریم.

سید‌علی احمدزاده تاکید کرد: اجرای سد آبریز به عنوان به یک آرزوی بر دل مانده و پتروشیمی چرام دو مطالبه مردم استان از رییس جمهوری و اعضای هیئت دولت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی