Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهریآنلاین به نقل از اعتماد، پیروز انتخابات ۲۰۲۰ امریکا هنوز رسما اعلام نشده و در حالی که تنها خبرگزاری‌ها نامزد دموکرات‌ها ر ا رییس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده معرفی کرده‌اند، گمانه‌زنی درباره تاثیر این اتفاق بر مناسبات داخلی ایران آغاز شده است. موضوعی که ما را بر آن داشت از منظر محمود صادقی و مصطفی کواکبیان دبیران کل دو حزب اصلاح‌طلب به بررسی این مهم بنشینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای صادقی! باتوجه به اینکه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تا اینجای کار از ورود جو بایدن به کاخ سفید حکایت دارد به نظر شما این مساله تا چه میزان می‌تواند بر مسائل و مشکلات امروز ایران اثرگذار باشد.

باید توجه داشت که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قالب سیاست «نه شرقی نه غربی»، مستقل از بلوک‌های قدرت و مبتنی بر ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت است که مورد تایید و تاکید رهبری قرار دارد؛ بنابراین اگر سیاست‌های داخلی کشورمان به تعاملات در کاخ سفید گره بخورد، اساسا دون شأن ملت و نظام‌مان است. منشا اصلی مسائل و مشکلاتی که ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم در سیاست داخلی کشور و وجود اختلال و ناکارآمدی در ساختارها و فرآیندهای نظام است.

تا زمانی که ساختارها و فرآیندها اصلاح نشوند، مسائل با تغییر افراد به‌ طور اساسی حل نخواهد شد؛ در نتیجه در نظام مدیریتی نیازمند اصلاحات هستیم. با این حال باید بر این نکته نیز تاکید کرد که اتفاقاتی که در سطح دنیا رخ می‌دهد بالطبع بر ایران تاثیرگذار خواهد بود و اینگونه نیست که عنوان کنیم ایران متاثر از اتفاقات در جهان نیست.

حتی اگر در عراق یا پاکستان یا ترکیه انتخاباتی برگزار شود نتیجه آن علاوه بر خود این کشورها بر وضعیت کشورهای همسایه‌شان نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین اینکه ادعا کنیم اگر هر اتفاقی در جهان رخ دهد بر ما هیچ تاثیری نمی‌گذارد، ادعای غیرمنطقی و غیرمعقولی است. باتوجه به اینکه ایران طی ۴ دهه گذشته روابطی پرتنش را با امریکا پشت سر گذاشته باید گفت که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ در ایران و بر مناسبات داخلی ایران بی‌تاثیر نیست.

در این میان برخی معتقدند که تعامل میان ایران و دموکرات‌ها ساده‌تر خواهد بود و از این‌ رو احتمال حل و فصل حداقل بخشی از مشکلات را مطرح می‌کنند؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

اگرچه هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه استراتژی‌های مشترکی دارند اما حداقل در تاکتیک‌ها تفاوت‌هایی میان‌شان مشاهده می‌شود. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری فعلی امریکا فردی نامتعارف، غیرقابل پیش‌بینی و هنجارشکن است، به ‌ویژه باتوجه به پیشینه‌اش و ماجرای عهدشکنی‌اش در توافق هسته‌ای موسوم به برجام و سایر پیمان‌های بین‌المللی می‌توان به صراحت گفت که حضور او در کاخ سفید برای کل دنیا تنش‌زا بوده و خواهد بود.

این یعنی با رفتن ترامپ از کاخ سفید، کل دنیا نفس راحت خواهد کشید. به عبارتی اروپایی‌ها و بسیاری از کشورها در آسیا نسبت به خروج ترامپ از کاخ سفید خوشحال هستند و نفس راحتی می‌کشند. از آن‌ سو، رقیب ترامپ نیز در راهبردها به‌ دنبال منافع کلان امریکاست و در نتیجه راهبردهای کلان تفاوتی با راهبردهای کلان ترامپ نخواهد داشت اما قطعا تاکتیکی متفاوت را در این مسیر اتخاذ خواهد کرد. با این حال نباید فراموش کنیم که طی بیش از ۴۰ سال گذشته قدرت در امریکا و واشنگتن میان دو حزب دست به دست شده و ما دیده‌ایم که هر دوی این احزاب سیاست‌های یکسانی را در تقابل با جمهوری اسلامی ایران به‌ کار برده‌اند.

با ورود بایدن به کاخ سفید تغییری در سیاست دولت امریکا در قبال ایران ایجاد خواهد شد؟

بله! در صورت انتخابات بایدن به عنوان رییس‌جمهوری امریکا بالطبع کشور ما هم تحت ‌تاثیر قرار خواهد گرفت و تصمیم‌های جدیدی را در سیاست خارجی اتخاذ خواهد کرد. البته ما فراموش نمی‌کنیم که در دوره دموکرات‌ها هم تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد. در دولت اوباما نیز تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شد اما سیاست‌های دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواه‌ها پیچیده‌تر است.

امریکا در دولت اوباما که دولتی دموکرات محسوب می‌شد تا پیش از برجام به اجماع جهانی علیه ایران رسیده بود اما با برجام این اجماع جهانی علیه ما شکسته شد و به‌ رغم اینکه ترامپ از برجام خارج شد کماکان این وضعیت تداوم پیدا کرد.

روی کار آمدن بایدن تا چه حد به سود اصلاح‌طلبان ایران و دولت روحانی خواهد بود؟

در مرحله نخست باید گفت که نتایج انتخابات در امریکا نباید میان گروه‌های سیاسی داخلی کشورمان منازعه ایجاد کند. تمام افرادی که دل در گروی ایران، نظام و انقلاب دارند باید مراقب باشند که نتایج انتخابات امریکا موجب تشدید اختلافات داخل کشور نشود و جناح‌ها با اتکا به منافع ملی، وضعیت جدید را مدیریت کنند. در مرحله دوم نیز باید دقت کرد که بالطبع همان‌گونه که خروج امریکا از برجام باعث ایجاد چالش‌هایی برای دولت روحانی شد، بازگشت امریکا به برجام نشانگر شکست دولت امریکا از سیاست تحریم و فشار حداکثری آنهاست و می‌تواند برای تمام جناح‌ها امر مثبتی تلقی شود.

اما طبیعتا نگاه افکار عمومی نسبت به دولت روحانی که برجام جزیی از دستاوردهایش بود و با خروج ترامپ با چالش روبه‌رو شد، تغییر کرده و دیدگاه منفی به او و دولتش در جامعه حاکم شده ولی در شرایط جدید این نگاه منفی می‌تواند تا حدی تعدیل شود.

کد خبر 563362 برچسب‌ها ایران و آمریکا محمود صادقی - فعال سیاسی مصطفی کواکبیان آمریکا - دونالد ترامپ آمریکا - جوزف بایدن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا مصطفی کواکبیان آمریکا دونالد ترامپ آمریکا جوزف بایدن دموکرات ها کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران

آمریکا و مکزیک در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روسای جمهور کشور‌های آمریکا و مکزیک اعلام کردند در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک متعهد به مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از این مرز‌ها شدند که در سال‌های اخیر به رکورد بی سابقه‌ای رسیده است.

آن‌ها تصریح کردند دولت‌های دو کشور به زودی گام‌هایی را برای کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌های مشترک بر می‌دارند در حالی که به مشکلات اقتصادی و امنیتی پرداختند که باعث مهاجرت افراد می‌شود.

رهبران دو کشور در بیانیه‌ای مشترک افزودند: رهبران دو کشور در مدت زمان کوتاهی، به مسئولان امنیت ملی خود دستور دادند تا بلافاصله برای اجرای اقدامات ملموس، به منظور کاهش چشمگیر عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌ها در عین رعایت حقوق بشر، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین حال، جو بایدن که برای بار دوم نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شده، در ماه‌های اخیر دیدگاه خود نسبت به امنیت مرز‌ها را سختگیرانه‌تر کرده در حالی که موضوع مهاجران غیرقانونی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های رای دهندگان آمریکایی شده است.

همچنین جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد منتخب حزب برای انتخابات ۵ نوامبر، منتقد اصلی بایدن، از وی به دلیل برگرداندن بسیاری از محدودیت‌ها و سیاست‌های مرزی دوران ترامپ و شکست در مقابله با عبور فزاینده مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا قانون مرزی ایالت تگزاس مبنی بر دستگیری و بازجویی افراد مظنون به عبور غیرقانونی از مرز مکزیک با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این قانون که به طور رسمی قانون S.B.۴ نامیده می‌شود، نقطه عطفی در درگیری مرزی بین مقامات تگزاس و دولت بایدن در مورد موضوع مهاجرت و امنیت مرزی است و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب می‌شود. همچنین براساس این قانون ورود یا ورود دوباره غیرقانونی به تگزاس از یک کشور خارجی، جرم تلقی می‌شود، و قضات ایالتی این قدرت را پیدا می‌کنند تا مهاجران غیرقانونی را ملزم به خروج از خاک آمریکا کرده و کسانی را که از خروج از کشور خودداری کنند، به تحمل تا ۲۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

این در حالی است که موضوع مهاجرت و امنیت مرز‌ها در مرز مکزیک با آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر تبدیل به موضوعی چالش برانگیز در بین جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وعده اخراج مهاجران غیرقانونی و بستن مرز‌های کشور به روی این دسته از مهاجران در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را داده است.

در همین حال چندی پیش مشخص شد، تنش‌ها بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس همچنان ادامه دارد و آبوت گفت حضور نیرو‌های گارد مرزی را در مرز‌های جنوبی آمریکا تقویت خواهد کرد تا از این ایالت در برابر «هجوم مهاجران» محافظت کند.

چندی قبل قضات دادگاه عالی آمریکا به ماموران گشت مرزی کشور به طور موقت اجازه دادند تا سیم‌های خاردار در مرز با مکزیک را که برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی کشیده شده، بردارند.

این در حالی است که شکایتی از سوی «کن پکستون» دادستان‌کل جمهوری‌خواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

اما دولت بایدن طی دادخواستی در دوم ژانویه سال جاری، اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه این سیم‌ها مانع عبور مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شده باشد، وجود ندارد و مهاجران غیرقانونی همچنان می‌توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

علاوه بر این دولت در ۱۲ ژانویه نیز در دادخواستی اعلام کرد مقامات ایالت تگزاس موانع جدیدی را در سراسر مرز با مکزیک نصب کرده اند که مانع از انجام وظیفه ماموران گشت مرزی برای ارزیابی و پاسخ دادن به موارد اضطراری می‌شود.

سیم‌های خاردار مرز مکزیک با آمریکا با هزینه گارد ملی تگزاس و در راستای بخشی از عملیات ستاره تنها (لقب ایالت تگزاس) کشیده شده است که ابتکاری از سوی گرگ ابوت فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت بود که در سال ۲۰۲۱ با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از این مرز کشیده شد.

جمهوری خواهان آمریکایی بار‌ها سیاست‌های دولت بایدن در مورد موضوع مهاجران و عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده اند. موضوعی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال جاری شدت گرفته و مخالفان بایدن به دنبال استفاده از این موضوع برای تخریب بایدن هستند.

موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آن‌ها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرز‌های مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، تا کنون دو بار به‌صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرز‌های جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از ۲,۰۰۰,۰۰۰ عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

با وجود این، برخی از ناظران تحلیل‌ها در این راستا را مبالغه‌آمیز توصیف کرده و درگیری‌های میان دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه را در چارچوب نبرد میان دو حزب بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و بودجه تحلیل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟