Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه تصویب برجام در مجلس نهم به صورت دو شوری بود، گفت: نمایندگان تا جایی که قانون آیین نامه اجازه داده بود، حداکثر بررسی‌ها را برای این مصوبه انجام دادند.

او ادامه داد: ادعای تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قرارداد مهم و چند جانبه بود و ضمن مطالعات بسیاری بر روی آن، نمایندگان پیشنهاد‌های بسیاری داشتند. در نتیجه اصلاحات و پیش‌بینی‌هایی در قالب ۹ ماده برای تأمین منافع کشور مطرح شد که البته چندان در متن دخل و تصرفی نداشت؛ چراکه باید مذاکرات دوباره صورت می‌گرفت.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: چند شرط را برای اجرای برجام قرار دادند که دو فوریت آن رأی نیاورد و در نهایت به صورت یک فوریتی مصوب شد. کمیسیون‌های اصلی و فرعی درگیر بررسی ماده‌های این طرح یک فوریتی شدند.

نوری قزلجه بیان کرد: کمیسیون ویژه‌ای هم در کنار کمیسیون‌های دیگر با حضور نمایندگان طیف‌های سیاسی مختلف تشکیل شد که نزدیک به دو ماه موضوع برجام را بررسی کردند. به علاوه جلسات متعددی با حضور نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و غیره برگزار شد و حتی آقای آمانو رئیس وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آمد و البته دقایقی از برخی جلسات هم پخش تلویزیونی داشت.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی تأکید کرد: این طرح در روز تصویب، از صبح در دستور کار مجلس بود که نزدیک ساعت ۱۲ آخرین رأی‌گیری انجام شد و به تصویب اکثریت نمایندگان رسید تا اجرای برجام مجاز شناخته شود.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: پس از تصویب برجام و اواخر شب، یکی از شبکه‌های تلویزیونی موشن‌گرافیکی را پخش کرد که برجام ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شده است و آن را به نقد می‌کشید. چند روز بعد، صبح زود در جلسه‌ای با حضور آقای سرافراز رئیس وقت سازمان صداوسیما درباره دلیل پخش این اظهار‌ها را پرسیدم؛ توضیح دادم که آیا شما معتقدید پس از مدت‌ها بررسی کمیسیون برجام و دیگر کمیسیون‌ها و پخش زنده جلسات از تلویزیون، باز هم برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شده است؟ او هم جواب داد نه چنین چیزی نیست؛ من هم گفتم در یکی از شبکه‌ها چنین چیزی پخش شد و آقای سرافراز هم جواب خاصی نداد.

نوری قزلجه اظهار کرد: پس از چنین گفته‌هایی در دهان‌ها افتاد که برجام ۲۰ دقیقه‌ای تصویب شده است. از صبح تا ظهر همان ۹ ماده بررسی شد و اتفاقاً ایراد‌هایی در کلمات طرح وجود داشت که آقای سبحانی‌نیا، نماینده مجلس چند تا از ایراد‌ها را بیان کرد. آن مصوبه محصول دو ماه بررسی کمیسیون ویژه و کمیسیون‌های دیگر بود.

بیشتر بخوانید

تصویب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی؛ «منگنه اخلاقی» مجلس

این نماینده مجلس با اشاره به قانون آیین نامه داخلی پارلمان درباره بررسی قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی توضیح داد: قانون در این زمینه واضح است و نیازی به اصلاح ندارد. عرفاً وقتی دولت‌ها به عنوان جزئی از حاکمیت روی قرارداد‌های بین المللی کار می‌کنند، منافع و ملاحظات ما را در نظر می‌گیرند، به همین دلیل نمایندگان در جزئیات قرارداد‌ها ورود پیدا نمی‌کنند، وگرنه با تغییر در متن قراردادها، پروسه تصویب طولانی می‌شود و دولت باید نظر‌های جدید مجلس را مجدداً با طرف مقابل به مذاکره بگذارد. در نتیجه امکان دارد بسیاری از قرارداد‌ها سال‌ها طول بکشد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی با تأکید بر اینکه مجلس می‌تواند در صورت لزوم نظر خود را درباره قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌ها اعمال کند، افزود: البته دولت‌ها هم دقت خود را به خرج می‌دهند تا چیزی متناسب با منافع ملی و مقررات امضا شود. همچنین اگر مجلس یا دولت تشخیص داد که پیشنهاد جدیدی وارد شود، نمایندگان با پیشنهاد ۱۵ نفر می‌توانند اصلاح جزئیات را پیشنهاد کنند و لوایح هم به صورت دو شوری مورد بررسی قرار بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم آیین نامه داخلی اصلاح آیین نامه برجام موافقتنامه هسته ای ۲۰ دقیقه ای بین المللی کمیسیون ها قرارداد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۹۹۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

متن کامل اصلاحات لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویب دائمی شدن قراردادهای کار در کمیسیون اصلی دولت
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • دستگیری دلال قراردادهای واهی زمین در اردبیل
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • آیین دادرسی تجاری در انتظار تصویب مجلس
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد