Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@23:00:59 GMT

تخریب‌های دوره ترامپ تا مدتها باقی می‌مانند

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۰۱۰۳

تخریب‌های دوره ترامپ تا مدتها باقی می‌مانند

اینس پوهل، رییس دفتر واشنگتن دویچه‌وله می‌گوید، روحیه دموکراسی‌ستیزی و تخریبگری‌های دونالد ترامپ هنوز با پیروزی بایدن تمام نشده‌اند. آمریکا در داخل دوران سختی را پشت سر می‌گذارد اما سیاست خارجی آن هر چه بیشتر قابل پیش بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، بخشهای وسیعی از جهان نفس‌شان را حبس کردند و حالا می‌توانند به آرامی نفسشان را بیرون دهند و دوباره نفس بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمان درازی طول کشید و نزدیک بود، اما جو بایدن بر دونالد ترامپ برتری یافت. این رئیس جمهور آمریکا بعد از یک دور چهارساله ریاست جمهوری، باید در 20 ژانویه کاخ سفید را ترک کند. در همان روز بایدن و کامالا هریس به عنوان رئیس جمهور  و معاون رئیس جمهور جدید سوگند یاد خواهند کرد. ترامپ شاید اعلام کرده باشد که نتیجه انتخابات را در دادگاه‌ها به چالش خواهد کشید اما حتی در صورت انجام این کار هم هیچ شانسی ندارد.

اینس پوهل معتقد است، بسیاری از اروپایی‌ها از پیروزی بایدن در انتخابات استقبال خواهند کرد.

خبر خوبی برای چندجانبه گرایی

انتخاب بایدن به ریاست جمهوری خبر خوبی برای جهانی است که معتقد به سازوکارهای چند جانبه گرایی و حامی یک آمریکای قابل اعتماد است.

خبری خوب برای کسانی که به توافق آب و هوایی پاریس و معنای خوب ناتو معتقدند. برای تجاری که برای شرکتهایشان نیاز به قوانین قابل اعتماد دارند و همچنین برای همه کسانی که مثل قبل معتقدند روابط ترانس آتلانتیک برای انسجام و قدرت دموکراسی غربی حیاتی است.

با این حالی دورانی که در آن آمریکا غالبا بار مسئولیت مطرح بودن به عنوان تنها پلیس جهان را داشت نهایتا پایان یافته است. این باراک اوباما رئیس جمهور سابق بود که با دکترین "رهبری از عقب" صراحتا این پیام را داد که توقع تعامل مالی بزرگی از جانب کشورهای دیگر در زمینه مسائل نظامی را دارد. ترامپ این تغییر استراتژی را تقویت کرد و بایدن آن را هر چند به شیوه‌ای دیپلماتیک‌تر ادامه خواهد داد.

بازگشت به توافق پاریس

بایدن همچون اوبامایی که معاونش در ریاست جمهوری بود، حامی سرسخت روابط ترانس آتلانتیک است. او برای آلمان و اروپا به عنوان شرکای قابل اعتماد ارزش قائل است. او قول داده مجددا آمریکا را به توافق تغییرات آب و هوایی سال 2015 پاریس محلق کند و روند عمل به وظایف مرتبط با دیگر ائتلافهای چندجانبه نظیر ناتو را ادامه دهد.

آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن بار دیگر تبدیل به یک شریک قابل اتکا می‌شود.

اگر اروپا هشدار بیدارباش سالهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ را جدی گرفته باشد، شاید حتی بتواند تبدیل به یک شریک در جایگاهی برابر شود. این اتفاق در صورتی می‌تواند بیفتد که طرح اروپایی این شراکت نهایتا سطحی از مسئولیت را که عدالت را در قبال نقش اروپا در جهان برقرار کند، متقبل شود.

دنباله تخریب

انتخابات سال 2020 از نظر داخلی‌ها در آمریکا می‌تواند به عنوان یک انتخاباتی که خیلی کم مثبت بود تلقی شود. ترامپ دنباله‌ای از تخریب به جا گذاشته است. رهبری او که همراه با دروغهای هدفمند بود به اعتماد به فرآیندها و نهادهای دموکراتیک در بلندمدت آسیب وارد کرده و بسیاری از رای دهنده‌های حامی ترامپ همچنان اصرار خواهند کرد که در نتایج انتخابات دست برده شده است.

حامیان ترامپ، بایدن را مسئول مشکلات اقتصادی که آمریکا در ماه‌های آینده (اگر نگوییم سالهای آینده) گرفتارش خواهد بود، حتی اگر که ترامپ تا حدی مسئول تبعات همه گیری کووید 19 باشد، خواهند دانست. ترامپ طی چهار سال حضورش در ریاست جمهوری، کشور را تغییر داده است. دموکراتها امید داشتند با کسب یک پیروزی قاطع در انتخابات نشان دهند که این اکثریت روشن خواستار یک مسیر متفاوت هستند. اما این رقابت نزدیک نشان داد چنین چیزی مطرح نیست.

شعار جنگی "اول آمریکا" برای ترامپ پیروزی‌اش که به آن امید داشت را رقم نزد اما هنوز این شعار تا ناپدید شدن، فاصله زیادی دارد. ترامپ اجازه داد آمریکایی‌های زیادی به ابراز عقاید نژادپرستانه، بیگانه ستیزی و زن ستیزی به صورتی علنی بپردازند و آنها به این کارشان ادامه خواهند داد. جو بایدن در انتخابات پیروز شده است. اما او همچنان بر نفرتی که ترامپ کاشت و باعث تعمیق شکافها در کشور شد غلبه نکرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا دونالد ترامپ جو بایدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ریاست جمهوری رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۰۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، با اکثریت آراء پیروز شد، امروز سه‌شنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری که امروز در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. این سنت در سال ۲۰۲۴ نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. براساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده بودند.

پوتین که در انتخابات ماه مارس با کسب ۸۷.۲۸ درصد آراء، قاطعانه به پیروزی رسید، ساعاتی پیش با ادای سوگند، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را شروع کرد.

کد خبر 6099597

دیگر خبرها

  • آنچه در مراسم تحلیف «پوتین» گذشت+ فیلم
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت