Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بهروز اکرمی» روز یکشنبه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی گفت: مطابق استاندارد سبوس‌گیری در آرد نان سنگگ باید ۷تا ۱۲ درصد باشد اما، برابر گزارش نمونه گیری دانشگاه علوم پزشکی استان برخی کارخانه‌ها بیش از ۱۵ درصد سبوس ‌گیری می‌کنند که این مسئله سلامت مردم را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد آرد تولید شده در استان مرکزی با نرخ دولتی تامین می‌شود و ۲۰ درصد نانوایی‌های آزادپز هستند و آرد خود را هم از کارخانه‌های داخل استان و هم از خارج استان تامین می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: نان به عنوان غذای اصلی مردم تلقی می‌شود بنابراین حلقه نظارتی دستگاه‌های متولی در تولید نان مرغوب و کیفی ضروری است.

اکرمی افزود: دستورالعمل‌های متعددی در راستای تولید نان مرغوب وجود دارد اما مشکل اساسی در حوزه اجرا است و باید در اولین گام جهاد کشاورزی به‌عنوان تولیدکننده گندم بکوشد تا ماده اولیه کیفی را به کارخانه‌های ارد تحویل دهد و در مراحل بعد غله و اتحادیه نانوایی‌ها با همراهی دانشگاه علوم پزشکی برای تامین نان سالم اقدام کنند.

وی اظهار داشت: موانع و مشکلات کارخانه آرد آشتیان که سبوس‌گیری آن در حد صفر است باید هرچه سریعتر رفع شود تا این مجموعه در استان به کار خود ادامه دهد و هر مصوبه‌ای که برای سامان تولید آرد کیفی در این واحد نیاز است باید به تصویب برسد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تولید آرد کامل در کارخانه آرد آشتیان با سرمایه گذاری بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد که باید متولی آن تشویق و به آن امتیاز هم داده شود.

اکرمی افزود: همانگونه که محصولات ارگانیک قیمت بیشتری نسبت به سایر تولیدات دارند نان ارگانیک هم می‌تواند قیمت بالاتری داشته باشد و افراد برای حفظ سلامتی نان مرغوب خریداری کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: استفاده از کنجد در نانوایی‌ها منع قانونی ندارد اما سلامت آن باید مورد تایید باشد و دانشگاه علوم پزشکی باید  گزارش تخلف در این راستا را ارایه کند.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تاکید ویژه بر رعایت استاندارد سبوس در دستورکار قرار گرفت اما این  طرح  با همه اهمیتش به طور کامل در استان اجرا نشده است.

دکتر «عباس علیمرادیان» افزود: نامرغوب بودن گندم، تهیه گندم با درصد پروتئین بالا، عدم اصلاح استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۳، عدم رعایت انطباق نوع آرد مصرفی با نوع پخت از سوی  برخی نانوایی‌ها و انجام فرآیند عمل‌آوری خمیر از دلایل اجرا نشدن طرح کاهش درصدگیری سبوس آرد در استان است.

وی اظهار داشت: برخی واحدهای نانوایی تخلف‌هایی مانند استفاده از جوش شیرین و جوهر قند برای تخمیر سریع دارند که برای سلامتی به شدت زیان‌بار است.

معاون فنی دانشگاه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سه هزار و ۱۶۵ مورد  نمونه‌گیری از خمیر نانوایی‌های استان در نیمه نخست امسال انجام شد که ۹۷ درصد این خمیرها به لحاظ میزان نمک وضعیت مطلوبی داشتند.

دکتر«عباس اسماعیلی» افزود: در تهیه یک درصد از نمونه خمیر مصرفی نانوایی‌های استان نیز از جوش شیرین استفاده شده بود که باید فرایند مذکور حذف شود.

وی اظهار داشت: از ۴۲ نمونه‌گیری آرد در استان ۳۵ مورد  میزان سبوس مطلوب داشتند و ۱۸ نانوایی نیز به خاطر مصرف غیراستاندارد نمک و سبوس به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرماندار اراک نیز در این نشست گفت: میزان سبوس‌گیری در واحدهای تولیدآرد  اراک بیشتر از میزان استاندارد اعلام شده و علت آن نیز نبود صرفه اقتصادی برای کارخانه عنوان شده است.

«حسین بختیاری» افزود: نظارت بهداشتی بر نانوایی‌هایی که سهمیه آرد آزاد دارند باید تقویت شودزیرا قیمت نان در این واحدها بیش از  نانوایی‌ ها با سهمیه آرد دولتی است.

وی اظهار داشت: بیشترین ارزش غذایی گندم در ریزمغزی‌های آن است که در سبوس است و استفاده مستمر از آرد بی‌کیفیت با سبوس پایین در دراز مدت بیماری‌های گوارشی ایجاد می‌کند.

۵۷ هزار صنف مختلف زیر نظر یکصد و ۷۳ اتحادیه صنفی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت دارند.

برچسب‌ها استان مرکزی نان های سبوس دار بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی نان های سبوس دار بهداشت و سلامت استان مرکزی نان های سبوس دار بهداشت و سلامت اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نانوایی ها مرکزی گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۰۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، قطار شماره ۳۱۹ مشهد-تهران که صبح امروز چهارشنبه به دلیل نقص فنی در سامانه نیروکشش یا همان لوکوموتیو در ایستگاه فولاد متوقف شده بود پس از رفع نقص به مسیر خود ادامه داد.

مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان بیان کرد: این قطار اتوبوسی نه در محوطه بیرونی بلکه در ایستگاه فولاد در نزدیکی نیشابور ۵۶ دقیقه به دلیل نقص فنی متوقف بود که در سریع‌ترین زمان ممکن نقص فنی قطار برطرف شد.

وی در خصوص اعتراض مسافران گرفتار نسبت به عدم باز کردن پنجره قطار هنگام توقف گفت: قطار دارای سامانه تهویه بوده و فضای واگن بسته و ایزوله است و طراحی قطار به نحوی است که پنجره‌ها امکان باز شدن ندارند.

کد خبر 6094173

دیگر خبرها

  • حد کم کردن وزن چقدر است؟
  • هیچ‌گونه کمبود آردی در اسدآباد نداریم
  • (ویدیو) نانی که در ترکیه می خرید، به این شکل در نانوایی تهیه می شود
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری
  • نانوایی متخلف در یزد شناسایی شد
  • جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز
  • نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد
  • پلمب یک واحد نانوایی در شهر آبگرم
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید