Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- کشور آمریکا در شب گذشته با افزایش بیش از 24هزار مبتلای جدید به مجموع 10میلیون و 182 هزار مبتلا و بیش از 243 هزار جانباخته رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا، بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 50 میلیون و 263 هزار و 958 نفر در جهان به ویروس کرونا ــ کووید19 ــ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، یک‌ میلیون و 256 هزار و 358 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 35 میلیون و 550 هزار و 153 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 124 هزار و 232 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 10 میلیون و  182 هزار و 818 نفر رسیده است؛ تاکنون 243 هزار و 257 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند.
کشور هند پس از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 46 هزار و 318 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 8 میلیون و 507 هزار و 754 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد 126 هزار و 162 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور برزیل به‌‌‌عنوان سومین کشور جهان با افزایش 21 هزار و 56 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 5میلیون و 653 هزار و 561 نفر رسیده است؛ تاکنون 162 هزار و 286 برزیلی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند
کشورهای روسیه، فرانسه، اسپانیا، آرژانتین و انگلیس نیز به‌ترتیب با یک‌میلیون و 753 هزار و 836، یک‌میلیون و 748 هزار و 705، یک‌میلیون و 388 هزار و 411، یک‌میلیون و 236 هزار و 851 و یک‌میلیون و 171 هزار و 441 نفر مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
همچنین کشورهای کلمبیا با یک‌میلیون و 136 هزار و 447 مبتلا و مکزیک نیز با 961 هزار و 938 نفر مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند.

اولویت نخست بایدن تشکیل ستاد مقابله با کرونا در آمریکاست
جو بایدن، ساعاتی پس از پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تشکیل یک ستاد مقابله با شیوع کرونا در این کشور خبر داد.
به گزارش  یو ای تودی، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، ساعاتی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از تشکیل یک ستاد مقابله با شیوع کرونا در این کشور خبر داد.
بر اساس این گزارش، کاستی‌های مدیریت بحران کرونا یکی از علت‌های اصلی شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شده است. مقابله با شیوع ویروس کرونا یکی از وعده‌های انتخاباتی و یکی از مهم‌ترین وظایف دولت جو بایدن است.
این در حالی است که شمار افراد مبتلا به کرونا در آمریکا تا صبح امروز یکشنبه به 10 میلیون و 182 هزار و 177 نفر و تعداد قربانیان آن نیز به 243 هزار و 257 نفر رسیده است.
بر همین اساس جو بایدن بر آن است که فردا دوشنبه نهم نوامبر (19 آبان) گروهی از کارشناسان را برای هماهنگ کردن سیاست و راهکار مقابله با کرونا تشکیل دهد.
بایدن اعلام کرده است که افراد این گروه تعیین شده‌اند و روز دوشنبه نام آن‌ها رسانه‌ای خواهد شد. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز با مخابره این خبر تعداد اعضای این ستاد را 12 نفر اعلام کرده است.
دونالد ترامپ تا روز 20 ژانویه، روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید، زمام امور در آمریکا را برعهده دارد. به‌رغم آن، بایدن اعلام کرده است که در نخستین فرصت با فرمانداران ایالت‌های آمریکا و شهرداران در ارتباط با سیاست مقابله با کرونا تشکیل جلسه خواهد داد.

رکورد ابتلای روزانه به کرونا در پاکستان شکست
با ابتلای یکهزار و 502 نفر به کرونا در پاکستان فقط در ظرف 24 ساعت، رکورد ابتلای روزانه به این ویروس در پاکستان شکست.
 در ظرف 24 ساعت گذشته در پاکستان یکهزار و 502 نفر دیگر به کرونا مبتلا شده اند و این بیشترین آمار ابتلای روزانه به کرونا در سه ماه گذشته محسوب می شود. 
بر همین اساس تعداد کلی مبتلایان به کرونا در پاکستان تا صبح امروز یکشنبه به 343 هزار  189 نفر رسیده است.  
تا کنون شش هزار و 968 نفر نیز در پاکستان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. 

ابهام در آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس
مرکز ملی آمار در انگلیس به تازگی آمار جانباختگان به کرونا را 64 هزار نفر اعلام کرده که 16 هزار نفر بیشتر از آمار اعلامی دولت است.
بر اساس آمار اعلامی دولت، همچنین در شبانه روز گذشته 24 هزار و 957 نفر دیگر در این کشور به ویروس کرونا آلوده شدند و مجموع مبتلایان قطعی به کووید 19 در این کشور به یک میلیون و 171 هزار و 441 نفر رسیده است.
انگلیس که دارای بیشترین جان باختگان از کرونا در قاره اروپاست از نظر شمار مبتلایان قطعی به کووید 19 هم پس از فرانسه واسپانیا سومین کشور الوده اروپا به ویروس کروناست.
 
برای اکثر روس‌ها سال 2020، بدترین سال زندگیشان است
یک نظرسنجی نشان داد: بیش از 60 درصد شهروندان روس سال جاری (میلادی) را بسیار بد و حدود 30 درصد، آن را بدترین سال زندگی خود توصیف کرده و حدود 70 درصد هم به دلیل از دست دادن شغل و کمبود درآمد، آن را سخت‌ترین سال نامیدند.
به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، اطلاعات بدست آمده در نتیجه یک نظرسنجی صورت گرفته در روسیه در رابطه با تأثیر شیوع ویروس کرونا بر زندگی مردم که امروز (یکشنبه) منتشر شده، نشان داده که تنها 3 درصد از شهروندان روس، سال جاری- یعنی سال 2020 (میلادی) را بهترین سال زندگی خود می‌دانند.
بدین ترتیب، طبق نتایج این نظرسنجی، 61 درصد از مردم روسیه، به سال 2020 از امتیاز کامل 10، بین 1 تا 4 امتیاز داده‌اند و در میان این افراد، 28 درصد سال جاری را یکی از بدترین سال‌های زندگی خود دانسته و به آن امتیاز 1 را می‌دهند.
کمتر از یک پنجم پاسخ دهندگان (یعنی 21 درصد) امتیاز 5 را به سال 2020 داده و معتقد هستند که با وجود بیماری همه گیر، برای آنها امسال هیچ تفاوتی با بقیه سالها نداشته است. فقط 18 درصد از پاسخ دهندگان امتیاز بین 6 تا 10 را برای سال جاری انتخاب کردند. علاوه بر این، 3 درصد هم گفته‌اند که سال جاری بهترین سال زندگی آنها بوده است.
یک سوم شرکت کنندگان در این تحقیقات (حدود 35 درصد) اعلام کرده‌اند که به دلیل از دست دادن شغل یا اخراج از کار خود، سخت ترین سال زندگیشان را در سال 2020 داشتند. تقریباً همین تعداد کاهش درآمد را عامل اصلی بد بودن سال 2020 عنوان کرده و یک چهارم شهروندان روس (حدود 25 درصد آنها) هم گفته‌اند که دوران شیوع بیماری همه گیر را به سختی تحمل کرده و تجربه بدی از آن دارند.
 13 درصد از پاسخ دهندگان در این سال به خصوص در خصوص ایمنی و وضعیت بهداشتی خود نگران بودند و 8 درصد هم عدم توانایی در ترک کشور را عامل بدی سال جاری نامیدند. در عین حال، 10 درصد از پاسخ دهندگان یادآور شده‌اند که در سال 2020 با مشکل خاصی روبرو نشده و زندگی عادی خود را داشتند.
بیش از نیمی از مردم هم گفته‌اند که نمی خواهند سال 2020 به سرعت پایان یابد. 5 درصد هم نتیجه گرفتند که به هیچ وجه منتظر پایان سال نیستند. در این بین، 47 درصد صبور بوده و امیدوارند زمان تا پایان سال به طور معمول ادامه یابد. ولی در عوض، 45 درصد از پاسخ دهندگان منتظر پایان یک سال دشوار هستند و 27 درصد هم دوست دارند که سال 2020 فوراً به پایان برسد.

آخرین آمار کرونا در ترکیه
وزیر بهداشت ترکیه نوشت: طی 24 ساعت گذشته از 139 هزار و 675 نفر تست کرونا گرفته شده است که از بین آنها 2483 نفر مبتلا تشخیص داده شده‌اند.
 فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در این کشور در صفحه توئیتر خود نوشت: طی 24 ساعت گذشته از 139 هزار و 675 نفر تست کرونا گرفته شده است که از بین آنها 2483 نفر مبتلا تشخیص داده شده‌‌ و 81 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
وی افزود: به این ترتیب در مجموع از 14 میلیون و 985 هزار و 867 نفر تست گرفته شده است که 391739 نفر از آنها مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند؛ همچنین 10803 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تعداد مبتلایان بدحال نیز 2730 نفر است.
وزیر بهداشت ترکیه ادامه داد: تعداد مبتلایان و بیماران بدحال رو به افزایش است. تا زمان اجرای برنامه واکسیناسیون همه ما مجبور به تبعیت از تدابیر هستیم. تا زمانیکه مجبور نیستید از اماکن شلوغ دور باشید.

بیش از 23 هزار ابتلای روزانه در آلمان
انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 23399 مورد جدید ابتلا به کرونا در 24 ساعت خبر داده که در این دوره زمانی 130 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

بهبود یک بیمار کرونایی 97 ساله در آلمان
خبرها همچنین حاکی از آن است که یک بیمار کرونایی 97 ساله که بیماری های زمینه‌ای زیادی داشت بعد از طی دوره درمان 10 روزه از کلینیکی در برلین مرخص شد.

افزایش ترس شهروندان آلمانی از ابتلا به کرونا
نتایج یک نظرسنجی هم نشان می دهد که کرونا در نوامبر 2020 فکر و روزمره بسیاری شهروندان آلمانی را به خود مشغول می کند. نتایج یک نظرسنجی موسسه فورسا به سفارش وزارت بهداشت آلمان نشان می دهد که در ماه اکتبر 86 درصد شهروندان آلمانی اظهار داشتند که با کرونا و عواقب این ویروس بیشتر اوقات و یا اغلب مشغول بوده‌اند.
نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که در ماه اکتبر با توجه به افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا ترس از ابتلا به این بیماری در بین شهروندان آلمانی افزایش چشمگیری داشته است. در ماه ژوئن 8 درصد شهروندان خیلی و 58 درصد نگران بودند که به این ویروس مبتلا شوند و در ماه اکتبر 18 درصد خیلی و 67 درصد هم مقداری نگران این مسئله بودند.

سراسر ایتالیا در لیست مناطق خطر کرونایی آلمان
به دلیل افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا دولت آلمان تمام این کشور را از روز یکشنبه به عنوان منطقه خطر کرونایی اعلام کرده است.

وزیر بهداشت فرانسه: در موج دوم وحشتناکی قرار داریم
"اولیور وران"، وزیر بهداشت فرانسه هم اعلام کرده که کشور در یک موج دوم وحشتناک قرار گرفته است.
وی هشدار داد که اگر مقررات قرنطینه‌ای رعایت نشود شرایط تشدید می شود و موج دوم بیش از موج اول به طول خواهد انجامید. نهادهای بهداشتی فرانسه از یک رکورد بالای مبتلایان روزانه به کرونا با بیش از 58 هزار نفر خبر داده‌اند. به گفته وزیر بهداشت فرانسه شمار بیماران بستری شده در بخش های مراقبت های ویژه هم افزایش چشمگیری داشته است. در حال حاضر حدود 85 درصد تخت های مراقبت های ویژه فرانسه با بیماران کرونایی اشغال شده‌اند.

دستگیری بیش از 100 معترض به محدودیت‌ها در لندن
در اعتراضات ضد قرنطینه در لندن پلیس بیش از 100 معترض را دستگیر کرده است. این اعتراضات شب جمعه در لندن برگزار شده و معترضان خواستار آزادی بودند. از روز پنج شنبه در انگلیس قرنطینه برای مهار کرونا اعمال شده است.

خشونت و درگیری در اعتراضات ضد محدودیت‌ها در اسلوونی
همچنین اعتراضات ضد محدودیت های کرونایی در اسلوونی  به درگیری های سختی انجامید. معترضان در پایتخت این کشور به سمت نیروهای امنیتی بطری، سنگ و بمب های دودزا پرتاب می کردند. پلیس هم علیه معترضان از گاز اشک آور، اسپری فلفل و آب پاش استفاده کرد.
بر اساس اطلاعات پلیس حدود 10 نیروی پلیس در جریان این درگیری ها مجروح شدند. 10 معترض هم دستگیر شدند.

بالاترین ابتلای روزانه در لهستان
نهادهای بهداشتی لهستان هم از ابتلای 27875 مبتلای جدید به کرونا در عرض 24 ساعت خبر دادند که بالاترین شمار مبتلایان روزانه از آغاز این بحران محسوب می شود. نهادهای بهداشت و سلامت این کشور هم از به وجود آمدن کمبودها در این شرایط شکایت دارند.

رکورد بالای مرگ‌های کرونایی در مجارستان
شمار مرگ های کرونایی در مجارستان هم در 24 ساعت گذشته بالاترین رکورد از زمان شیوع بحران کرونا را ثبت کرده است. بر اساس اطلاعات نهادهای بهداشتی حدود 107 نفر در این دوره زمانی به کرونا مبتلا شده‌اند. شمار بیماران بستری شده در بیمارستان ها هم به شدت در حال افزایش است.

بالاترین رکورد مبتلایان روزانه در ایتالیا
در ایتالیا هم در 24 ساعت حدود 37809 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که بالاترین شمار مبتلایان روزانه از زمان شیوع کرونا بوده است. 446 نفر هم در این دوره زمانی در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

اعلام وضعیت اضطراری در لتونی
با توجه به شیوع ویروس کرونا لتونی هم برای دومین بار وضعیت اضطراری اعلام کرده است. دولت این کشور روز جمعه یک وضعیت اضطراری برای مهار کرونا که از 9 نوامبر آغاز شده و تا 6 دسامبر ادامه می یابد را اعلام کرد. نخست وزیر این کشور اعلام کرد که اگر قاطعانه و سریع عمل نکنیم این خطر وجود دارد که هر فرصتی برای کنترل این بیماری را از دست بدهیم.

بیش از 60 هزار ابتلای روزانه در فرانسه
نهادهای بهداشتی فرانسه شب گذشته از ابتلای 60786 مورد جدید به کرونا در عرض 24 ساعت خبر دادند که رکورد بالای جدیدی از زمان شیوع کرونا در این کشور محسوب می شود.

اعلام وضعیت اضطراری در پرتغال
در پرتغال هم از هفته آینده برای مهار کرونا یک وضعیت اضطراری اعمال می شود. پارلمان این کشور با اکثریت آراء به این طرح رای داده‌اند.
در پرتغال از زمان شیوع کرونا تا به حال 167 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و بیش از 2700 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

مجارستان واکسن روسی وارد می‌کند
مجارستان هم از ماه دسامبر واکسن روسی را به کشور با مقادیر پایین وارد کرده و آن را تست می کند. به گفته وزیر خارجه این کشور مقادیر بالای واردات واکسن روسی از هفته دوم ژانویه آغاز می شود.

جدیدترین آمار مبتلایان به کرونا در کشورهای مهم اروپایی
بر اساس جدیدترین آمارهای رسمی تا به حال در فرانسه 16618531 نفر به کرونا مبتلا شده و 39865 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
در اسپانیا هم تا به حال 1388411 نفر به کرونا مبتلا شده و 38833 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
 بر اساس جدیدترین آمارها در انگلیس هم تا به حال 1146484 نفر به کرونا مبتلا شده و 48475 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
در ایتالیا هم تا به حال 862681 نفر به کرونا مبتلا شده 40638 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
 بر اساس جدیدترین آمارها در آلمان هم تا به حال 641362 نفر به کرونا مبتلا شده و 11364 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

 افزایش قربانیان به 30 هزار نفر در روسیه
در روسیه برای دومین روز، بیش از 20 هزار فرد مبتلا شناسایی شده، تعداد افراد آلوده به 1 میلیون و 754 هزار رسیده که از این تعداد، حدود 1 میلیون و 313 هزار نفر درمان شده و بیش از 30 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در روسیه، امروز (شنبه) اعلام کرد که   تعداد مبتلایان جدید به عفونت کووید-19 برای دومین روز متوالی، از 20 هزار نفر فراتر رفته است. طبق این گزارش، در طول یک روز گذشته، 20 هزار و 396 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا شناسایی شده است.
بدین ترتیب، تعداد کل افراد مبتلا در 85  منطقه فدرال روسیه به 1 میلیون و 753 هزار و 836 نفر افزایش یافت. از لحاظ نسبی، نرخ رشد بیماری برای دومین روز متوالی از 1.2 درصد فراتر رفته است.
کمترین نرخ رشد روزانه در جمهوری داغستان و تاتارستان (0.5 درصد) ثبت شده است. و بیشترین موارد آلودگی طی روز گذشته، 5 هزار و 829 مورد در شهر مسکو، یک هزار و 258 مورد در سن‌پترزبورگ، 629 مورد در منطقه مسکو، 434 مورد در منطقه نیژنی نووگوراد، 359 مورد در منطقه آرخانگلسک و 322 مورد در منطقه کراسنودارسک مشاهده شده است.
در مجموع، در حال حاضر 410 هزار و 658 نفر در سراسر مناطق فدراسیون روسیه همچنان بیمار بوده و به درمان ادامه می‌دهند.
این ستاد در عین حال یادآور شد، تعداد شهروندان روس بهبود یافته در طول روز گذشته 16 هزار و 803 نفر افزایش یافت. این شاخص روز قبل هم بیش از 16 هزار نفر بود. در مجموع، در کل دوره شیوع ویروس کرونا در روسیه، یک میلیون و 312 هزار و 927 نفر (1312927)، یعنی 74.9 درصد از افراد آلوده شده به این عفونت، درمان شده‌اند.
به طور خاص، بیشترین موارد بهبود، 3 هزار و 675 بیمار در شهر مسکو، 437 بیمار در منطقه سامارسکی، 435 نفر در منطقه مسکو و 421 نفر در منطقه نیژنی نووگوراد از بیمارستان مرخص شدند.
ضمن اینکه، تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا طی روز گذشته، 364 مورد افزایش یافت. این رقم یک روز قبل 378 مورد بود. بدین ترتیب، تا به امروز تعداد قربانیان این عفونت در روسیه به 30 هزار و 251 نفر افزایش یافته است.
بیشترین موارد فوت روزانه بیماران، 75 مورد در شهر مسکو، 18 مورد در منطقه راستوف، 14 مورد در منطقه مسکو و 12 مورد در منطقه نیژنی نووگوراد، ثبت شده و در دیگر مناطق روسیه، این رقم کمتر از 10 مورد است. مرگ و میر تقریبی بیماری در سطح 1.72 درصد باقی مانده است، میزان دقیق درصد فوت بیماران را تنها می توان پس از پایان اپیدمی تعیین کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایران اروپا انتخابات ریاست جمهوری نفر به کرونا مبتلا شده شیوع کرونا در این کشور مبتلایان به کرونا درصد از پاسخ دهندگان شیوع ویروس کرونا مبتلایان روزانه شهروندان آلمانی تعداد مبتلایان 24 ساعت گذشته ویروس کرونا ابتلا به کرونا اعلام کرده جدیدترین آمار ابتلای روزانه شمار مبتلایان وضعیت اضطراری نفر رسیده مبتلا شده اند شهروندان روس زمان شیوع اعتراضات ضد هم تا به حال وزیر بهداشت یک میلیون برای دومین یک نظرسنجی محدودیت ها صبح امروز روز گذشته نفر مبتلا سال زندگی هزار نفر سال جاری بر اساس درصد هم سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟

مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه فروردین‌ماه امسال را ۳۰.۹درصد و تورم ماهانه را برابر با ۲.۶درصد اعلام کرده است. برای رسیدن تورم نقطه به نقطه به سطح زیر ۳۰درصد، تورم ماهانه باید کمتر از ۲.۱درصد باشد. رسیدن تورم به کانال ۲۰درصدی هدف تورمی سال جاری اعلام شده است. البته نکته قابل توجه این است که این هدف باید تا پایان سال جاری تداوم یابد و تعداد زیادی از چالش‌های اقتصادی و غیراقتصادی، ممکن است تحقق هدف را دچار مشکل کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران از تورم فروردین‌ماه نشان می‌دهد رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه برابر با ۳۰.۹درصد است که نشان از کاهش ۱.۴واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه پیشین دارد. تورم سالانه این ماه نیز طبق آمارهای اعلامی مرکز آمار برابر با ۳۸.۸درصد بوده است

تورم نقطه‌به‌نقطه برای رسیدن به هدف‌گذاری بانک مرکزی در سال گذشته، یعنی کانال زیر ۳۰درصد، نرخ ۲.۱درصد و کمتر را تجربه کند. البته لازم به یادآوری است که هدف‌گذاری بانک مرکزی بر اساس گزارش این نهاد گرفته، اما در صورتی که این هدف‌گذاری مربوط به نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مرکز آمار ایران باشد می‌توان گفت رشد ماهانه شاخص قیمت‌ها از ۲.۱درصد بالاتر باشد، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه همچنان در سطح بیش از ۳۰درصد می‌ایستد.

ماندگار تورم مهمتر از هدف

تورم نقطه‌به‌نقطه از زمان اجرای طرح کنترل ترازنامه‌ای برای کنترل رشد نقدینگی به عنوان مهم‌ترین عامل تورم، با کاهشی نسبی روبه‌رو شد. تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در سطح ۵۱.۱درصد ایستاده بود. بااین‌حال، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه سطح عمومی قیمت‌ها در آذرماه ۱۴۰۰ تا ۳۴.۲درصد کاهش یافت، اما پس از این تاریخ، نرخ تورم بار دیگر روندی صعودی به خود گرفت. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تا فروردین‌ماه ۱۴۰۲ به ۵۵.۵درصد رسید که دست‌کم در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بود. اما پس از این زمان بود که با تغییر مدیریت بانک مرکزی و اجرای جدی‌تر طرح کنترل ترازنامه‌ای و بهبود درآمدهای ارزی کشور، نرخ رشد ارز، انتظارات تورمی و نرخ رشد نقدینگی با کاهش روبه‌رو شدند.

این روند با مدتی تاخیر منجر به کاهش تدریحی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه هم شد و بررسی آمارها نشان می‌دهند این روند تا فروردین ۱۴۰۳ نیز ادامه‌دار بوده است. علی‌رغم روند کاهشی نرخ تورم در سال ۱۴۰۲، باید یادآور شد که اقتصاد ایران پیش از این، بارها در چرخه کاهش تدریجی نرخ تورم و بازگشت این نرخ به حالت قبل قرار گرفته است. به گفته کارشناسان، این چرخه باطل به دلیل پابرجا بودن مشکلات نهادی اقتصاد ایران همچون کسری بودجه مزمن، معضل درآمدهای ارزی و ریسک‌های سیاست خارجی بوده است.

به نظر می‌رسد کاهش ورود تورم نقطه‌به‌نقطه به کانال ۲۰درصدی، حتی اگر در ماه‌های آینده اتفاق بیفتد، ماندگاری این نرخ در این کانال چالشی دشوارتر از کنترل رشد نقدینگی خواهد بود. در سال ۱۴۰۳، اقتصاد کشور با معضلات مختلف مربوط به ناترازی‌های بانکی روبه‌روست و ادامه یافتن طرح کنترل ترازنامه‌ای و تعیین‌تکلیف بانک‌های ناتراز می‌تواند در راستای بهبود این معضل کمک‌کننده باشد.

همچنین ریسک‌های سیاسی سال ۱۴۰۳ که به نتایج حاصل از انتخابات آمریکا و وضعیت درآمدهای ارزی کشور مرتبط هستند، از عوامل دیگر اثرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد بود. وضعیت انتظارات تورمی نیز یکی دیگر از عوامل چالش‌برانگیز برای تلاش‌های بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

حس مردم متفاوت از آمارها

درحالی‌که آمارها از کاهش تورم خبر می‌دهد، برخی معتقدند که این آمارها با حس مردم متفاوت است. البته این موضوع مورد تاکید است که کاهش تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه به این معنی است که میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به آمارهای قبل کاهش یافته است. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر نرخ تورم بالا باعث شده است که بسیاری از مردم با کاهش قدرت خرید روبه‌رو شوند و همین موضوع باعث شده که مردم ظرفیت تحمیل نرخ‌های بالای تورم را نداشته باشند.

نگاهی به جزئیات آمار فروردین

«دنیای اقتصاد» پیش از این در گزارشی به آمارهای اعلامی مرکز آمار پرداخته است. طبق این گزارش تورم نقطه‌ای در این رقم پایین‌ترین نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه تورم از مردادماه ۱۳۹۹، یعنی ۴۴ ماه پیش، محسوب می‌شود. این آمار حاکی از ادامه پیدا کردن روند کاهشی نرخ تورم از سال گذشته به امسال است، بااین‌حال نمی‌توان گفت نرخ تورم به سطح باثبات و و مطلوبی رسیده است، چراکه همچنان در سطحی بیش از ۳۰درصد قرار دارد. نرخ تورم سالانه در این ماه نیز نسبت به ۱۲ ماه مشابه سال گذشته برابر با ۳۸.۸درصد بوده است. همچنین تورم ماهانه در فروردین‌ماه برابر با ۲.۶درصد است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، ۲.۹درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، ۲.۵درصد بوده است. طبق آمارها همچنین بیشترین نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در میان استان‌ها به استان یزد با تورم سالانه ۴۶.۸درصد و کمترین نرخ تورم سالانه متعلق به استان سیستان‌وبلوچستان با نرخ ۳۲.۷درصد است. نرخ تورم سالانه استان تهران در این ماه برابر با ۳۵.۲درصد است که پایین‌تر از نرخ تورم سالانه کشور است.

مهم‌ترین محرک تورم کدام بخش است؟

نگاهی به گزارش اعلامی مرکز آمار نشان می‌دهد مهم‌ترین محرک تورم در این ماه نیز تورم مسکن بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به ۴۰.۷درصد رسیده است. با توجه به اینکه مهم‌ترین زیرگروه در این اقلام گروه مسکن است و این گروه از ضریب بسیار زیادی در محاسبات مربوط به تورم برخوردار است، می‌توان نتیجه گرفت اگرچه تورم کاهشی بوده اما همچنان وضعیت رشد قیمت‌ها در حوزه مسکن بالاست.

علت بروز این وضعیت را می‌توان به تبدیل شدن مسکن به یک کالای سوداگری در کشور نسبت داد. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه خوراکی‌ها در این ماه، تفاوت زیادی با تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام غیرخوراکی ثبت کرد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اقلام خوراکی ۲۳.۸درصد و در اقلام غیرخوراکی ۳۴.۸درصد بوده است. علت بروز این وضعیت را می‌توان با رشد شدید قیمت‌های حوزه مسکن که عضوی از اقلام غیرخوراکی است توضیح داد.

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید