Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@04:05:42 GMT

باید سازمان نظام جغرافیایی کشور تاسیس شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۱۹۶۶

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن برنامه‌ریزی ایران گفت: وجود سازمانی مستقل با مسئولیت نظارت مستقیم بر امور حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و روستایی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

ابوالفضل مشکینی در وبینار چالش‌های برنامه‌ریزی و مدیریت شهری ایران، اظهار کرد: تجربه بسیار خوب سازمان نظام مهندسی ساختمان که از اوایل دهه 70 تاسیس شده نشان می‌دهد چنانچه بتوانیم تمام امور صنفی اتحادیه و انجمن‌های وابسته به حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی کشور را به حمایت و مدیریت یک سازمان واحد بسپاریم می‌توانیم به اصل برنامه‌ریزی در شهرها و روستاها امیدوار باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: تاسیس چنین سازمانی اصلی‌ترین هدف اعضای انجمن به شمار می‌رود. با توجه به حضور نیروهای کارشناس در حوزه جغرافیا در مجلس شورای اسلامی امیدواریم بتوانیم روال حمایت‌های لازم، مراحل اداری و اخذ مجوزهای موردنیاز را به سرعت انجام دهیم.

مشکینی یادآور شد: سازمان نظام جغرافیایی کشور هیچ گونه دخالت و موازی‌کاری با سایر سازمان‌های تخصصی در کشور نخواهد داشت. تمام امور حوزه جغرافیای شهری، روستایی، سیاسی و... در حیطه ایده مشخص فعالیت این سازمان قلمداد شده و طبیعتاً احتیاج به موضع‌گیری و مخالفت با چنین سازمانی وجود ندارد.

رئیس انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ایران در این جلسه به ارائه گزارش عملکرد انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری از سال ۹۳ تاکنون پرداخت و  افزود: هدف اساسی این انجمن به عنوان یک انجمن صنفی دفاع از حقوق تمام اعضا در کشور، گسترش و پیشبرد امور آموزش و پژوهش، تقدیر از پیشکسوتان، گسترش حرفه‌ای بین جامعه فنی و متخصصین بوده و اقدامات بسیار ارزشمندی در دوره کوتاه فعالیت خود انجام داده از جمله همکاری‌های مستمر و پایدار با پژوهشکده صمت، وزارت کشور و سازمان های مرتبط با شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

تاثیر کرونا بر طراحی مسکن

 صدیقه لطفی، استاد دانشگاه مازندران در بخش دیگری از این وبینار اظهار کرد: کووید-19 بر شهرها اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بر جای می‌گذارد. اثرات اقتصادی که بر شهرها می‌تواند داشته باشد مواردی مانند شوک بزرگ مالی بر ساختارهای اقتصادی دنیا بعد از رکود 1930، از دست رفتن 300 میلیون شغل و اختلال در فعالیت 450 میلیون کمپانی در جهان، اختلال در ارائه خدمات و توزیع تجاری، آسیب جدی به بخش گردشگری و...است.

وی اضافه کرد: فشار مضاعف بر تامین منابع مالی شهرداری‌ها به دلیل کاهش مالیات‌ها، کاهش شدید منابع مالی در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی و در نهایت هزینه‌های بالای قرنطینه، تامین خدمات و بسته‌های حمایتی طبقات نیازمند از جمله اثرات اقتصادی است که کرونا می‌تواند بر شهرها داشته باشد.

این استاد دانشگاه مازندران تصریح کرد: آسیب دیدن طبقات پایین اجتماعی و نژادی، افزایش خشونت خانگی و بروز اولیه علائم عدم سلامت روان از جمله اثرات اجتماعی کرونا بر شهرها است. درخصوص اثرات زیست‌محیطی کرونا بر شهرها باید گفت که کرونا کاهش انتشار گاز کربنیک تا هشت درصد براساس نظرات سازمان انرژی جهانی، کاهش حمل و نقل و تاثیر مثبت آن بر کیفیت هوا و کاهش 50 تا 75 درصدی آلودگی هوا در شهرها را به دنبال داشته است که البته با خاتمه یافتن دور اول قرنطینه مجددا میزان گازهای مضر مانند دی اکسید نیتروژن افزایش یافت.

وی عنوان کرد: افزایش حجم زباله‌های خانگی غیر بازیافتی مانند ماسک و دستکش حدود 30 درصد که در ایرلند بین 20 تا 30 درصد و در شهرهای آمریکایی به طور متوسط 20 درصد است، افزایش 600 درصدی زباله عفونی در بیمارستان‌ها که در استان هوبی چین تولید زباله از 40 تن به 240 تن رسید و این وضعیت در کاتالونیا اسپانیا نیز مشاهده شد، از جمله اثرات زیست محیطی کرونا به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا فضاهای عمومی مانند رستوران‌ها، دانشگاه‌ها، عبادتگاه‌ها و .. بسته شدند که نتایج کاهنده اپیدمی را شاهد بودیم. همچنین با آمدن ویروس کرونا طراحی مجدد خیابان و اضافه شدن مسیر دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در دستور کار قرار گرفت، رعایت فاصله اجتماعی با تغییر موقت کارکرد خیابان‌ها و در نهایت جایگزینی دسترسی مجازی به جای فیزیکی انجام شد و در بسیاری از کلاس‌های آموزشی، همایش‌ها و وبینارها به صورت مجازی برگزار شدند.

این استاد دانشگاه مازندران اظهار کرد: حمل‌ونقل عمومی دروازه ورود بیماری‌هاست و به این دلیل محدودیت در حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، مترو، قطارها و هواپیماها شکل گرفت. تغییر استراتژی‌های ایمنی بهداشتی در ایستگاه‌های عمومی یا وسایل نقلیه به وجود آمد. رعایت بهداشت ایستگاه‌ها، محدود کردن ازدحام جمعیت، بهداشت کارمندان و اپراتورها در دستور کار قرار گرفت. همچنین شاهد رابطه مستقیم سفر و انتشار ویروس در میان مردم بودیم که آمار مرگ و میر را نیز افزایش داد.

لطفی در خصوص مسکن و نابرابری‌های موجود بیان کرد: بهداشت و آرامش جسمی و روانی در خانه‌های مستقل بیشتر از آپارتمان‌های شلوغ است. سانت در کتاب طراحی بی‌نظمی، نمونه‌های تجربی و اختلال در شهر اعتقاد دارد که در آینده نزدیک با بازطراحی مسکن، محلات وسیع‌تر اقبال بیشتری نسبت به محلات فشرده و شلوغ خواهند داشت که این خود نتیجه اثرات پاندمی روی طراحی مسکن است.

وی اضافه کرد: همچنین محلات حاشیه‌نشین شهرها در تمامی نقاط جهان آسیب بیشتری از بحران کووید-19 به دلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی داشته‌اند و بنابراین نابرابری در دسترسی به مسکن کیفی از جمله چالش‌های جدی در دوره پسا کرونا خواهد بود.

لطفی افزود: ارزیابی و برآورد آسیب‌های بحران در شهرهای ایران، ارتباط نزدیک‌تر دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها در شناخت بحران و ابعاد آن، اتکا بر رویکردهای محلی با توجه به تجربیات جهانی، لزوم توجه برنامه‌ریزی شهری به گروه‌ها و مکان‌های آسیب‌پذیر بیش از گذشته، سرمایه‌گذاری در زمینه ابزارهای مجازی و در نهایت هدایت پروژه‌های تحصیلات تکمیلی در راستای شناخت و ارائه راه‌حل از جمله درس‌هایی است که برای ایران لازم و ضروری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شهرسازي جغرافیا و برنامه ریزی برنامه ریزی شهری حوزه جغرافیا بر شهرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۱۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

داود شایقی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این اعتبار برای پروژه های مهم و زیربنایی استان اردبیل به صورت نقدی به حساب دستگاه های اجرایی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور واریز شده است.

وی خاطرنشان کرد: این منابع با پیگیری های هفتگی استاندار اردبیل از تهران و عنایت سازمان برنامه و بودجه به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل نیز به صورت جدی پیگیر جذب این منابع بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل بیان کرد: ۱۶ هزار میلیارد تومان نیز به صورت سرجمع به حساب وزارتخانه های بهداشت، راه و شهرسازی، نیرو و بنیاد مسکن و نوسازی مدارس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به خزانه داری کشور ابلاغ شد که امیدواریم دستگاه های اجرایی اردبیل با پیگیری مستمر سهم خود را از این منابع دریافت کنند.

شایقی ادامه داد: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان استاندار اردبیل از مدیران دستگاه های اجرایی خواست تا با پیگیری سهم استان گزارش خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل اعلام کنند.

وی به تخصیص های ابلاغ شده از سوی سازمان برنامه و بودجه به خزانه داری کشور تا دوم اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: برای توسعه بیمارستان ولیعصر مشگین شهر یک میلیارد تومان و احداث بیمارستان نجف زاده نیز ۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: پروژه عظیم راه آهن اردبیل مراحل پایانی خود را سپری می کند و با هدف تکمیل این پروژه ریلی مهم ۶۰۰ میلیارد تومان منابع اختصاص یافته است.

شایقی تصریح کرد: بیشترین تخصیص منابع بعد از راه آهن مربوط به توسعه بزرگراه هاست که محور سه راهی مشگین به سه راهی سربند و بزرگراه مشگین شهر به اردبیل هر کدام ۲۵ میلیارد تومان منابع دریافت می کنند تا شاهد تکمیل و یا سرعت اجرایی این پروژه ها باشیم.

وی اظهار کرد: برای تکمیل تونل حیران ۴۰ میلیارد تومان، بزرگراه اردبیل – سرچم ۵۰ میلیارد تومان، راه کلور – درام ۹ میلیارد تومان و بهسازی محور رضی – امیرکندی – گرمی – بیله سوار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اخیرا ابلاغ شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل افزود: برای تاسیسات فاضلاب شهر اردبیل ۴۰ میلیارد تومان و تاسیسات فاضلاب شهر پارس آباد ۲۵ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه و ابلاغ به خزانه داری تخصیص می یابد.

شایقی خاطرنشان کرد: برای آبرسانی به شهر اردبیل یک میلیارد تومان و آبرسانی به مشگین شهر ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا این طرح ها با توجه به شرایط حساس آبرسانی در فصل گرم سال به سرعت عملیاتی شود.

وی از تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل سه سد مخزنی در استان خبر داد و بیان کرد: برای سد گیوی ۸۰ میلیارد تومان، سبلان مشگین شهر ۳۰ میلیارد تومان و سد هشحین خلخال نیز ۱۰ میلیارد تومان منابع ابلاغ شده تا شاهد عملیاتی شدن این پروژه ها باشیم.

کد خبر 6088657

دیگر خبرها

  • بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد
  • مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمانشاه
  • تورم سالانه قم پس از ۱۹ ماه به زیر ۴۰ درصد رسید