Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی چند روز قبل، ضمن این که تحریم‌ها را فرصت خوبی برای کشور و سبب‌ساز افزایش چشم‌گیر تولید محصولات داخلی دانست، تاکید کرد که بایدن با ترامپ تفاوت چندانی نخواهد داشت و مسیر مذاکره با آمریکا در دولت فعلی یا دولت‌های آینده منتفی است.

درباره این گونه اظهارنظرها با رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم گفت‌وگویی داشتیم که به این شرح است؛

ایرنا- «روح الله ایزدخواه» یکی از نمایندگان تهران گفته است که حتی اگر بایدن هم رئیس‌جمهور آمریکا شود مجلس اجازه مذاکره با این کشور را نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما این گونه اظهارات را تا چه حد مسموع می‌دانید و اصولا صحبت در مورد سیاست‌های کلی نظام تا چه حد در اختیار نمایندگان مجلس است ؟

قوامی: ببینید من اعتقادم این است که نه سیاست آمریکا با آمدن بایدن عوض می شود و نه سیاست کلی که جمهوری اسلامی دارد. رهبری هم چندروز پیش فرمودند که در سیاست ما هیچ تغییری ایجاد نمی شود. یعنی اگر سیاست تا الان این بوده که مذاکره نکنیم بعد ازاین هم مذاکره نخواهیم کرد. سیاست جمهوری اسلامی تا به حال عدم مذاکره بوده است. البته رئیس‌جمهور گاهی گفته است که اگر آمریکا به برجام برگردد ما در مورد مذاکره بحث می کنیم که ایشان هم گفته در مورد مذاکره بحث می‌کنیم نگفته است که مذاکره می کنیم.

به هرحال من بسیار بعید می‌دانم که با آمدن بایدن هم او بلافاصله بخواهد به برجام برگردد و بدون قید و شرط تحریم‌های ترامپ را لغو کند چون آنها هم به دنبال منافع ملی خودشان هستند چه جمهوری‌خواه باشند و چه دموکرات.

خانم هریس، معاون اول جو بایدن  هم در سخنرانی انتخاباتی صریحا گفت که ایران نباید از حزب الله لبنان حمایت کند، نباید در یمن مداخله کند، نباید در عراق و سوریه و فلسطین دخالت کند. بنابراین من فکر نمی‌کنم در سیاست ما و آمریکا نسبت به هم تغییری حاصل شود مگر آنکه یا ما مجبور شویم یا آنها مجبور شوند یا منافع آنها اقتضا کند که بخواهند از سیاستی که تاکنون نسبت به ما داشته اند عقب نشینی کنند.

ایرنا- آیا نماینده مجلس می‌تواند دراین گونه مسائل تصمیم‌گیرنده باشد؟

قوامی: سیاست‌های کلی نظام طبق قانون اساسی از سوی رهبری تعیین می‌شود؛ این که مذاکره بکنیم یا نه، مجلس توان این کار را ندارد.

این مجلس جایگاه تعیین تکلیف درباره موضوع را ندارد. البته مجالس دیگر هم همین طور چون چنین چیزی سیاست کلی است و رهبری آنها را تعیین می کند، مگر این که مجلس بیاید و برای مذاکره  رفراندوم اعلام بکند یعنی برای مذاکره کردن یا مذاکره نکردن از مردم نظرخواهی کند. در آن صورت هم اولا باید دو سوم نمایندگان آن را تصویب کنند و ثانیا باید شورای نگهبان و رهبری آن را تایید کنند. حالا چه رفراندوم برای مذاکره باشد و چه برای عدم مذاکره.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی برجام هریس شورای نگهبان اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا جو بایدن جمهوری اسلامی ایران ترامپ پروندهٔ خبری آمریکا ۲۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی برجام هریس شورای نگهبان اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا جو بایدن جمهوری اسلامی ایران ترامپ مجلس شورای اسلامی برجام هریس شورای نگهبان اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا جو بایدن جمهوری اسلامی ایران ترامپ اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۲۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از برنامه‌های جمهوری‌خواهان مسلط بر این مجلس برای وضع مجازات‌هایی علیه دانشجویان حامی فلسطین همچون لغو روادید آنها خبر داد.

به گزارش ایسنا، «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای به جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی که در دانشگاه‌های این کشور فراگیرتر می‌شود برچسب «خشونت، تخریب و یهودستیزی» زده و از تدارک جمهوریخواهان این مجلس برای تحت فشار گذاشتن دانشگاه‌ها برای مقابله با اعتراضات آنها خبر داد.

جانسون در مصاحبه با پایگاه «آکسیوس» گفت به چند کمیته مجلس نمایندگان آمریکا دستور به تحقیقات درباره این اعتراضات را داده است.

جانسون بیان کرد: «من فکر می‌کنم این وظیفه بر عهده ما است و ما از اختیاراتمان استفاده می‌کنیم. ما قدرت نظارت و قدرت قانونگذاری داریم.»

او مقام‌های دانشگاه‌های آمریکا را به استفاده از راه های قانونگذاری برای افزایش فشار بر آنها تهدید کرده و خواستار آن شد که روادید دانشجویی برای دانشجویان معترض حامی فلسطین لغو شده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای آنها از بین برود. به گفته جانسون ۶ کمیته حقوقی رهبری این روند را انجام خواهند داد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تهدید کرد: «دانشجویان خارجی که با گروه‌هایی مثل حماس اظهار همبستگی کنند حق ندارند در این کشور باشند.»

او ادامه داد: «شما قرار است شاهد یک اقدام بسیار حساب شده و یک جبهه متحد باشید. این قرار است توجه مقام‌های این دانشگاه‌ها را به خود جلب کرده و فورا آنها را پاسخگو کند.»

به نوشته آکسیوس بحث برخورد با جنبش دانشجویی حامی فلسطین در آمریکا در کنگره با اعتراض نمایندگان ترقی‌خواه حامی فلسطین از جمله «ایلهان عمر»، نماینده فلسطینی تبار دموکرات مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • اسرائیل در روند کمک‌های بشردوستانه اخلال ایجاد می‌کند
  • انتقاد تند برنی سندرز از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • انتقاد تند «برنی سندرز» از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر