Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کل دادگستری استان فارس با اشاره به ورود بیش از ۱۳۹ هزار فقره پرونده در هفت ماهه سال جاری عنوان کرد: از ابتدای تشکیل شورای حل اختلاف در این استان تعداد ۴۲۰ پرونده با موضوع قتل عمد و غیر عمد مصالحه شده است. خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رییس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه امروز شورای حل اختلاف به عنوان یک نهاد مدنی و مردم محور برآمده از بطن مردم نقش بسیار مهمی در نظام دادرسی و در حوزه قضازدایی و عدالت سازشی و ترمیمی ایفا می‌کند، گفت: تعداد بسیاری از پرونده‌های موجود در نظام قضایی کشور از سوی شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش می‌شود و همین کارکرد مهم نتیجه نهادینه شدن فرهنگ گذشت، صلح و سازش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس کل دادگستری استان فارس به تاریخچه شورا‌های حل اختلاف در استان فارس پرداخت و گفت: مجموعه شورا‌های حل اختلاف در استان فارس با راه اندازی پنج شعبه کامفیروز شمالی و جنوبی و خرم مکان، فیروزآباد یک و بخش میمند در آبان ماه سال ۸۱ و با هدف کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل و با حضور حجت الاسلام والمسلمین میانجی افتتاح شد.

وی در ادامه با تبریک سالروز تاسیس شورا‌های حل اختلاف بیان کرد: این نهاد در حالی هفدهمین سال فعالیت خود را سپری می‌کند که از آغاز فعالیت خود با ورود سه میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده در سال، بیش از ۵۰ درصد از بار مجموع وارده‌های دادگستری استان فارس را بر دوش می‌کشد.   بیشتر بخوانید: ایجاد صلح و سازش در ۴۳ پرونده منتهی به قصاص توسط شورای حل اختلاف در خراسان رضوی حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به بخشنامه ریاست قوه قضاییه در خصوص ارجاع پرونده‌های قابل سازش از محاکم قضایی و دادسرا‌ها به شورا‌های حل اختلاف اظهار کرد: از ابتدای سال جاری بیش از ۱۳۹ هزار فقره پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان فارس وارد شده که نسبت به وارده دادگستری که بیش از ۱۲۹ هزار است حدود ۵۲ درصد افزایش داشته است.

رییس کل دادگستری استان فارس فلسفه وجودی شورا‌های حل اختلاف را قطع منازعه و خشکاندن ریشه نزاع در بین مردم دانست وافزود: آمار‌ها حاکی از آن است که پرونده‌های مهم و سنگینی در شورا‌ها مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفته و منتهی به مصالحه و سازش شده است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که مقوله صلح و سازش یک کار سخت و دشوار است که تنها با پشتکار، دقت، حوصله و تکنیک‌ها و روش‌های خاص خود به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به ورود بیش از ۱۳۹ هزار فقره پرونده در هفت ماهه سال جاری اظهار کرد: با تلاش اعضا و کارکنان شورا‌های حل اختلاف استان فارس بیش از ۱۳۹ هزار فقره پرونده مختومه و بیش از ۳۳ هزار فقره پرونده نیز به مصالحه انجامیده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به برتری استان فارس طی چند سال متوالی در زمینه مصالحه پرنده‌های قتل اشاره و خاطرنشان کرد: مجموعه شورای حل اختلاف استان فارس در جهت ایجاد مصالحه با فعال کردن شعب و جذب شخصیت‌های مؤثر و با نفوذ اجتماعی و استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان حوزه‌های قضایی و برگزاری جلسات متعدد اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف با خانواده‌های آسیب دیده و به منظور جلب رضایت اولیای دم توانسته است طی سال‌های ۹۲ تاکنون رتبه اول در زمینه به ثمر رساندن مصالحه پرونده‌های قتل عمدی را به خود اختصاص دهد و از ابتدای تشکیل شورای حل اختلاف در این استان تعداد ۴۲۰ پرونده با موضوع قتل عمد و غیر عمد مصالحه شده است.

رییس کل دادگستری استان فارس با بیان این که ۳۵ فقره مصالحه در پرونده‌های قتل در سال جاری اتفاق افتاده است به دیگر اقدامات مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان فارس پرداخت و گفت: از دیگر اقدامات مهم مجموعه شورای حل اختلاف فارس، سازش تعداد ۳۶ فقره پرونده‌های مهم از جمله نزاع‌های دسته جمعی، دعوای طایفه‌ای و دعاوی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بوده که با صرف زمان و برگزاری جلسات متعدد میان طرفین دعوی منجر به صلح و سازش شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، لزوم کاهش جمعیت کیفری است و ایشان همواره بر لزوم مجازات‌های جایگزین حبس تاکید داشتند و بر همین اساس با حضور مستمر قضات شورا‌های حل اختلاف در زندان‌ها در سال جاری بیش از ۶۰۰ زندانی با اهتمام اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف از زندان آزاد شدند.

رییس کل دادگستری استان فارس ضمن قدردانی از زحمات روسا، اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف استان فارس که در مسیر خدمت به مردم قدم بر می‌دارند، گفت: موفقیت‌های حاصل شده خود گویای صحت ادعای اقدامات و فعالیت‌های مطلوب شورا‌های حل اختلاف در عرصه‌های اجتماعی و نظام قضایی است.

مجموعه شورا‌های حل اختلاف استان فارس در حال حاضر شاهد حضور بیش از دو هزار و ۲۰۰ عضو فعال در ۴۲ حوزه قضایی و مجموع ۴۴۱ شعبه (۳۰۷ شهری و ۱۳۴ شعب روستایی) است.

انتهای پیام/ برچسب ها: شورای حل اختلاف قصاص دادگستری خراسان رضوی صلح و سازش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شورای حل اختلاف قصاص دادگستری خراسان رضوی صلح و سازش شورا های حل اختلاف استان فارس رییس کل دادگستری استان فارس حجت الاسلام والمسلمین شورا های حل اختلاف اعضا و کارکنان شورا شورای حل اختلاف استان فارس مجموعه شورا صلح و سازش سال جاری شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل می‌رساند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل زمانی به وجود می‌آید که اختلاف نظر به بن‌بست و عدم پیشرفت کار منجر شود.

علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجوگفت : اختلاف نظر در مجلس تا زمانی که به پیشرفت قانون‌گذاری و حل مشکلات مردم کمک کند، مثبت است.

وی افزود: تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل می‌رساند و کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد و مشکل زمانی به وجود می‌آید که اختلاف نظر به بن‌بست و عدم پیشرفت کار منجر شود.

عباسی اظهار داشت : وظیفه اصلی مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دولت است، نه پرداختن به حاشیه‌ها و مسائل فرعی است و باید وحدت و انسجام در مجلس برای حل مشکلات مردم وجود داشته باشد.

وی افزود : تغییر در هیئت رئیسه مجلس امری طبیعی است و نمایندگان جدید با دیدگاه‌های تازه می‌توانند در راس مجلس قرار بگیرند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : احتمال اینکه یک گروه به تنهایی ریاست مجلس را تعیین کند بعید است و اتحاد گروه‌ها برای این کار لازم است.

دیگر خبرها

  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • پیگیر رفع مشکل اینترنت در روستاها هستیم
  • پیگیری مشکل اینترنت در روستاها
  • افتتاح و آغاز به کار ۲۷۰ هزار میلیارد ریال طرح در ملایر
  • اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها
  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • ۴۴ هزار پرونده در معاونت حل اختلاف دادگستری ایلام مختومه شد
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم