Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بخش کرونای بیمارستان امام اردبیل ناگفته‌های بسیاری از زبان پزشکان خود دارد، تمام تجربیاتی که مواجه مردم این شهر را با یک ویروس هوشمند و خطرناک نشان می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مردم اردبیل خوب می‌دانند که مدت‌ها احداث بیمارستان تروما در کنار بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل به طول انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمارستانی که خوشبختانه در اوج نیاز شهر و درست در آستانه شیوع یک ویروس خطرناک آماده سازی و تجهیز آن در کمترین زمان انجام شد، به عنوان بخش کرونای بیمارستان امام در بین مردم شناخته می‌شود و در 9 ماه گذشته تلخی و شیرینی‌های بسیاری از مواجه با یک بیماری را به خود دیده است.

تخت‌های تازه ساخت این بیمارستان چه بسیار بیمارانی که به آرامش نرسانده و چه بسا برخی به دیار باقی شتافته‌اند. روزهایی که همچنان ادامه دارد و پزشکان و پرستاران این بیمارستان با وجود تمامی مراقبت‌ها در خط نخست مبارزه با بیماری ایستاده‌اند.

در یک روز مه آلود پاییزی که آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آنفولانزای فصول سرد هم بر سر زبان‌ها افتاده قرار است به دیدار یکی از این پزشکان برویم.

ورودی اورژانس خلوت است و اتاق انتظار هم جز چند بیمار ندارد. رضا احمدی در سالن معاینه شماره 2 در حال ویزیت بیمار است، لباس محافظ پوشیده و ماسک به صورت بسته است، منتظر اتمام ویزیت می‌شوم و بدون مقدمه سوالات را آغاز می‌کنم تا  احمدی به ویزیت های بعدی هم برسد، آن‌هایی که احمدی را می‌شناسند می‌دانند که شاید روزها به خانه سر نزده و سرپا ایستاده است. از ابتدای کرونا در بیمارستان مستقر بوده و می‌گوید همین وضعیت را ادامه خواهد داد. حتی اگر لازم باشد به خانه هم نخواهد رفت.
مردم تا مرگی را به چشم نبینند بیماری را باور نمی‌کنند.

قبل از کرونا احمدی در بخش اداری بیمارستان فعال بود اما داوطلب می‌شود که به بیماران کرونایی ارائه خدمت کند.

به یاد دارد که بیمارستان دو بار دچار شوک شده است. یکبار در اردیبهشت ماه و پیک دوم شیوع بیماری و یک بار هم در وضعیت فعلی که پیک سوم است و تمامی تخت‌ها پر شده و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

بی تدبیری کرونایی در چهارمحال و بختیاری؛ تناقض در تصمیم گیری موج می زندآخرین آمار جهانی کرونا/ ابتلای بیش از 124000 آمریکایی در 24 ساعت گذشته + جدول تغییراتمجلس عروسی را به بعد از کرونا موکول کنید/کووید 19 شوخی‌بردار نیست

افسوس احمدی از این است که مردم بیماری را شناخته‌اند اما جدی نمی‌گیرند و تا وقتی مرگی را به چشم نبینند باور نمی‌کنند. اما همچنان واهمه از ابتلا وجود دارد و گاهی افرادی که برای آزمایش مراجعه می‌کنند روزها است مبتلا هستند و خود خبر ندارند.

احمدی روزانه 50 بیمار را ویزیت می‌کند که می‌گوید حدود یک سوم آن‌ها کرونایی هستند. هرچند گلایه مند است از اینکه مردم به هر بهانه‌ای حتی یک آبریزش بینی یا سوزش گلو به بیمارستان مراجعه می‌کنند و معتقد است برخی در فضای بیمارستان به دلیل وجود سایر بیماران مبتلا می‌شوند.

پزشک کاری جز علامت درمانی نمی‌کند؛ داروی قطعی نداریم

احمدی سخت ترین بخش مواجه با بیماری را دوره پنهان ابتلا می‌داند، دو روز تا دو هفته مدت زمان بروز بیماری است و در همین دوره فرد می‌تواند افراد دیگری را مبتلا کند.

این پزشک که ماه‌ها است مرگ و میر بیماران را شاهد بوده می‌گوید مردم هر چند رعایت توصیه‌ها را شنیده‌اند اما عملا از بیماری خسته شده‌اند و رعایت نمی‌کنند.

ماسک، فاصله گذاری حداقل دو متری و رعایت نظافت و بهداشت سه توصیه اکید این پزشک است.

پزشک اردبیلی می‌پذیرد که تهیه ماسک آن هم در شرایطی که مرغوب ترین آن فقط 8 ساعت قابل استفاده است برای بخشی از مردم غیر ممکن است اما توصیه وی استفاده از ماسک پارچه‌ای و تا حد امکان دوری از اجتماعات است.

وی می‌گوید اینکه ما مراسم جشن و عزا و هرگونه تجمعی را برگزار می‌کنیم صحیح نیست و در ادامه هر تجمعی شاهد ابتلای تعدادی از همشهریان هم هستیم.

اما سوال اینجاست که پزشکان در حالی که بیماری درمان قطعی ندارد چه دارویی را در اختیار بیمار قرار می‌دهند؟

 موضوعی که احمدی از آن به عنوان علامت درمانی یاد می‌کند و معتقد است هیچ داروی تضمینی برای بیماری وجود ندارد و پزشکان صرفا درد و علائم ناراحت کننده بیمار را کاهش می‌دهند.

برای برخی بیمارانی که قادر به تامین هزینه‌های درمان نیستند بخش مددکاری بیمارستان وارد عمل می ‌شود و احمدی به خاطر دارد که برخی به دلیل ناتوانی مالی از نوشتن نسخه پزشک خودداری کرده‌اند اما دست خیر برخی پزشکان شفای بیمار را تدارک دیده است.

بسیاری از داروهای کرونا از جمله ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌ها تحت پوشش بیمه نیست و گاهی تامین هزینه درمان برای خانواده‌های کم برخوردار غیرممکن می‌شود.

بیماری پیر و جوان نمی‌شناسد

پزشک اردبیلی بعد از 9 ماه مبارزه با بیماری معتقد است کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد. هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص بیماری وجود ندارد و حتی در آزمایش پی سی آر نیز 40 درصد منفی کاذب است.

از طرفی هیچ تضمینی در ابتلا و بعد زنده مانی فرد وجود ندارد. احمدی به عینه دیده است که پیرمرد 90 ساله با بیماری‌های زمینه‌ای زنده مانده و جوان 30 ساله جان باخته است. حتی  مبتلای مراجعه کرده به بیمارستان امام با 16 سال قربانی کرونا شده است.

به گفته احمدی رفتار ویروس غیر قابل پیش بینی است و طی ماه‌های اخیر میزان افراد بستری شده رو به افزایش است که نشان می‌دهد ویروس جهش یافته و خطرناک‌تر شده است.

به یاد دارد که پیرزنی خلخالی در بخش نقاهتگاه بیمارستان بستری بوده و همزمان همسرش از بیماری فوت شده و دفنش می‌کردند و پسرش نیز در بخش آی سی یو بستری بوده است.

این صحنه دلخراش برای پزشکی که هوای دل مردم را هم دارد سخت و تلخ بوده و معتقد است متاسفانه در برخی خانواده ها همه‌گیری ویروس مشاهده می‌شود و گویی موضوع ژنتیک نیز در ابتلا بی تاثیر نیست.

پسر این پیرزن نیز دو هفته دیگر می‌میرد و یکی از دردناک ترین خاطرات بخش کرونای اردبیل رقم می‌خورد.

اما امروز پزشکان از تداوم مرگ و میر ها می‌گویند. از رفتار خطرناک بیماری و از وضعیت غیرقابل پیش بینی که فقط رعایت توصیه‌ها می‌تواند از حجم آن بکاهد.

امروز پزشکانی که روزها خانه و خانواده خود را ندیده‌اند و تا پاسی از شب در کنار مردم ایستاده‌اند، دست یاری مردم را می‌طلبند.انتخاب با ما است که همراهشان باشیم و از مرگ عزیزی دیگر ممانعت کنیم.

گفتگو: ونوس بهنود
انتهای پیام/136/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیمارستان امام بخش کرونای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل گفت: ضریب اشغال تخت بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، مهدی نیک‌سیرت در جریان بازدید از مراحل تکمیل درمانگاه سبلان اردبیل، اظهار داشت: 2 بیمارستان تأمین اجتماعی در استان برای بیمه‌شدگان و اقشار مختلف مردم با ظرفیت کامل ارائه خدمات می‌کنند که بیمارستان سبلان در اردبیل و ارس در پارس‌آباد است.

وی از پیگیری‌ها برای صدور مجوز افزایش تخت‌های این بیمارستان‌ها خبر داد و تصریح کرد: در گام نخست تعداد تخت بیمارستان سبلان اردبیل قرار است از 160 تخت به 256 تخت ارتقا یابد که امیدواریم در سال‌جاری این برنامه توسعه اجرایی و عملیاتی شود.

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل گفت: با توجه به ضریب اشغال 85 درصدی تخت بیمارستان سبلان اردبیل در وضعیت فعلی، تلاش شد تا مجوز ارتقا تا 256 تخت به نام سبلان اردبیل گرفته شود.

نیک‌سیرت افزود: 96 تخت به مجموع تخت بیمارستانی سبلان افزوده می‌شود که 300 میلیارد تومان منابع برای اجرای این پروژه هزینه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش و رایزنی‌های ما برای گرفتن این اعتبار و ارتقای تخت بیمارستانی سبلان در سال‌جاری است تا بتوانیم بیشترین خدمات را به مراجعان به ویژه بیماران و بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی در مناطق مختلف شهری اردبیل بدهیم.

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل اضافه کرد: برای بیمارستان ارس پارس‌‌آباد نیز که شمال استان را پوشش می‌دهد، قرار است تعداد تخت از 64 به 96 تخت ارتقا یابد که در این زمینه نیز منابع مورد نیاز پیشنهاد شده است.

نیک‌سیرت بیان کرد: قرار است برای افزایش و تجهیز این بیمارستان به سی.تی.اسکن و سایر تجهیزات نیز تا 800 میلیارد تومان هزینه شود که در سفر اخیر مدیرعامل تأمین اجتماعی مجوز لازم گرفته شده و تاکید بر سرعت اجرای عملیاتی این پروژه‌ها است.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در کنار این 2 بیمارستان، قرار است سه درمانگاه نیز در نمین، گرمی و بیله‌سوار عملیاتی شود که اعتبار مورد نیاز برای احداث و تکمیل این درمانگاه‌ها و همچنین درمانگاه سبلان در حال انجام است.

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان اردبیل تصریح کرد: درمانگاه سبلان که در محوطه بیمارستان قرار گرفته تا 2 ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد و بیش از 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

نیک‌سیرت مساحت این درمانگاه را 4 هزار و 500 متر مربع و بهره‌برداری از آن را به صورت تخصصی یادآور شد و گفت: 4 هزار بیمه شده در مرکز استان از خدمات تأمین اجتماعی به ویژه بیمارستان سبلان و درمانگاه‌های تخصصی استفاده می‌کنند که امیدواریم با ارتقای این شرایط بتوانیم بهترین و کیفی‌ترین خدمات را به مراجعان و بیمه‌شدگان ارائه کنیم.

انتهای پیام/131/.

دیگر خبرها

  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید
  • زن جوان شوهر سابقش را کشت
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده