Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@16:57:54 GMT

دغدغه های بن سلمان درمورد انتخابات آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۲۵۱۵

دغدغه های بن سلمان درمورد انتخابات آمریکا

 

به گزارش  تابناک، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره نگرانی عربستان از پیروزی بایدن نوشت: ولیعهد سعودی نگران است که پیروزی بایدن به گسترش نفوذ ایران در منطقه منجر شود

آنخل ووهرا در فارین پالیسی نوشت: ولیعهد عربستان سعودی با اضطراب در کاخ خود منتظر تعیین رئیس‌جمهور بعدی آمریکا است. محمد بن سلمان هنگامی که به طور ضمنی با تصمیم شیخ محمد بن زاید، همتای اماراتی خود، برای امضای توافق صلح با اسرائیل، دشمن سنتی جهان عرب، موافقت کرد، در واقع بر انتخاب مجدد دونالد ترامپ شرط بسته بود، حالا اگر جو بایدن پیروز شود، موقعیت عربستان سعودی که اقدام جنجال برانگیز تازه‌اش به قیمت تحریک احساسات مسلمانان در سطح جهان تمام شد، وی را منزوی تر از قبل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب آمده است: در آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ، جارد کوشنر داماد و مشاور ترامپ، بن سلمان را فریب داد. این از همان ابتدا رابطه تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر برقرار کردند. از نظر استراتژیک، این به معنای هماهنگی نزدیک در مورد ایران و منطقه و حمایت آمریکا از قدرت گرفتن محمد بن سلمان در ساختار قدرت عربستان سعودی بود. ولیعهد به ویژه با حمایت ترامپ جسورتر شد و موضع سرسختانه تری نسبت به تهران اتخاذ کرد. از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 ریاض همواره ایران را تهدید اصلی برای موقعیت غیررسمی خود به عنوان رهبر جهان اسلام می‌داند.

در ماه مه 2018 ، ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد که تحریم‌ها علیه ایران را پایان داده بود. این معامله و پولی که از طریق فروش نفت به جیب تهران ریخته شد، این امکان را برای این کشور فراهم کرد تا حمایت خود را از شبه نظامیان مانند حزب الله لبنان در سراسر منطقه دو برابر کند. بنابراین اعمال مجدد تحریم‌ها هم برای اسرائیل و هم برای آل سعود گزینه ایده‌آل بود.

با این حال، بایدن قول داده که دوباره با ایران راه دیپلماسی در پیش گیرد و توافق هسته‌ای را به نوعی احیا کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد و تحریم‌ها دوباره برداشته شود، از نظر عربستان سعودی، ایران دوباره بودجه لازم را به دست آورده تا هلال شیعی خود را از طریق سوریه، عراق، لبنان تا یمن گسترش دهد. مشخص نیست که بایدن بدون اعمال تحریم چگونه می‌خواهد فعالیت‌های ایران را محدود کند، در حال حاضر به نظر می‌رسد که این موضوع عمده‌ترین دلیل نگرانی عربستان سعودی است.

بطور کلی بایدن از عربستان سعودی به عنوان متحدی غیرقابل قبول نام برده و قول داده که با آن رفتاری متفاوت در پیش گیرد. وی همچنین از یافته‌های سیا که ولیعهد سعودی را مسئول قتل وحشیانه جمال خاشوقجی مخالف حکومت سعودی می‌دانسته پشتیبانی کرده است. در پایان اینکه آیا این امر تغییری در سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی ایجاد می‌کند یا خیر، یکی از سوالات بزرگ پیش رو ما است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: رأی الکترال کاملا هریس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن محمد رضا نجفی بن سلمان بایدن رأی الکترال کاملا هریس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن محمد رضا نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۲۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه بعد از دیداری که در ریاض با همتای آمریکایی داشت، از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دوجانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند.

وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

دولت بایدن به هموار کردن مسیر یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می‌کنند.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. 

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و کابینه این رژیم به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راهکار «دو دولتی» متعهد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟