Web Analytics Made Easy - Statcounter

وفا مشکوة/ مدرس بخش اقتصاد دانشگاه آزاد شیراز/ خبرگزاری فارس| شناخت انرژی خورشیدی و استفاده از آن برای منظورهای مختلف به زمان پیش از تاریخ باز می‌گردد. شاید به دوران سفالگری، در آن هنگام روحانیون معابد به کمک جام‌های بزرگ طلائی صیقل داده شده و پرتو خورشید، آتشدان‌های محراب‌ها را روشن می‌کردند.

یکی از فراعنه مصر باستان معبدی ساخته بود که با طلوع خورشید درب آن باز و با غروب خورشید درب بسته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی مهم‌ترین روایتی که در باره استفاده از خورشید بیان شده داستان ارشمیدس دانشمند و مخترع بزرگ یونان باستان است که ناوگان روم را با استفاده از انرژی حرارتی خورشید به آتش کشید.

گفته می‌شود که ارشمیدس با نصب تعداد زیادی آئینه‌های کوچک مربعی شکل در کنار یکدیگر که روی یک پایه متحرک قرار داشته، پرتو خورشید را از راه دور روی کشتی‌های رومیان متمرکز ساخته و به این ترتیب آن‌ها را به آتش کشیده‌ است. در تاریخ ایران باستان نیز معماری سنتی ایرانیان باستان نشان دهنده توجه خاص آنان در استفاده صحیح و مؤثر از انرژی خورشید در زمان‌های قدیم بوده‌است.

با وجود آنکه انرژی خورشید و مزایای آن در قرون گذشته به خوبی شناخته شده بود ولی بالا بودن هزینه اولیه چنین سیستم‌هایی از یک طرف و عرضه نفت خام و گاز طبیعی ارزان از طرف دیگر سد راه پیشرفت این سیستم‌ها شده بود. با افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ کشورهای صنعتی مجبور شدند مسئله تولید انرژی از راه‌های دیگر (غیر از استفاده سوخت‌های فسیلی) توجه جدی‌تری نمایند.

انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. به‌طور کلی انرژی متصاعد شده از خورشید در حدود  ژول در ثانیه است.انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته و… تبدیل شود.

انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمام انرژی‌های موجود در زمین بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد

اما موانعی شامل (ضعف علمی و تکنیکی در تبدیل بعلت کمبود دانش و تجربه میدانی - متغیر و متناوب بودن مقدار انرژی به دلیل تغییرات جوی و فصول سال و جهت تابش - محدوده توزیع بسیار وسیع) موجب شده تا استفاده کمی از این انرژی صورت گیرد.

استفاده از منابع عظیم انرژی خورشید برای تولید انرژی الکتریسته، استفاده دینامیکی، ایجاد گرمایش محوطه‌ها و ساختمان‌ها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی و… اخیراً شروع گردیده‌است.

در کمیّت، چین از نظر تولید برق از این منبع در راس جهان قرار دارد. ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها، از نظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است

در بسیاری از قسمت‌های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده‌است ولی به‌طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

 با توجه به گزارشات و بررسی‌های هواشناسی کشوری و استانی، استان فارس دارای وضعیتی است که در ده ماهه سال دارای تابش مناسب خورشید می باشد. حال با داشتن چهار هزار واحد صنعتی که اکثریت آن‌ها دارای مشکل نقدینگی برای جبران هزینه‌های جاری خود هستند، می‌توان با تغییر کاربری سقف‌های این کارخانه‌ها و ترغیب صاحبان آن‌ها برای استفاده از پنل های خورشیدی کمکی کرد که به تولید انرژی‌های مورد نیاز پرداخته شود.

می توان با تولید برق توسط شرکت‌های صنعتی، بخشی از آن در استان قابل استفاده خواهد بود و مازاد آن قابلیت فروش به استان‌های هم‌جوار یا کشورهای همسایه را دارد.

 استفاده بهینه از ظرفیت کارخانه‌های صنعتی مستقر در شهرک بزرگ صنعتی شیراز و تغییر کاربری فضای محیطی آن‌ها برای تولید برق و انرژی از پنل های خورشیدی،می‌تواند راه حلی برای جبران هزینه‌های بخش صنعت فارس باشد

تولید این انرژی در درازمدت ضمن کمک به محیط زیست استان باعث بی‌نیازی کشور به استفاده از سوخت‌های فسیلی را رقم می‌زند. در کنار آن می توان با گسترش شرکت‌های دانش بنیان  در زمینه  تولید قطعات و اجرا و راه‌اندازی و طراحی نیروگاه در استان خود فضای مناسبی جهت اشتغال‌زایی در استان باشد .

با همیاری شهرداری و نهادهایی که در سطح شهر شیراز دارای مجتمع مسکونی هستند مانند سپاه، آموزش و پرورش، شرکت نفت، ارتش، ناجا می‌توان تمام این مجتمع های مسکونی را تبدیل به نیروگاه های خورشیدی شهری کرد و با توجه به وضعیت اقتصادی امروز جامعه می‌توان از این نعمت خدادادی که همان انرژی خورشیدی است کسب درآمد نمود.

در نماسازی شهری می توان کلیه المان‌های شهری را همچون ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌ها، طاقدیس ها، با این قابلیت طراحی شوند که ضمن جذب انرژی‌های خورشیدی و آمادگی فروش آن‌ها به شرکت توانیر، هم برای شهرداری‌ها منابع مالی و هم برای استان منابع مازاد ایجاد کنند .

در کنار آن استفاده بهینه از قابلیت و پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان حاضر و مستقر در پارک علم و فناوری در زمینه تولید و توزیع محصولات مرتبط با انرژی خورشیدی همچون؛ آبگرمکن‌های خورشیدی و حمام خورشیدی، گرمایش و سرمایش ساختمان و تهویه مطبوع خورشیدی، آب شیرین کن خورشیدی، خشک کن خورشیدی، اجاق‌های خورشیدی، کوره خورشیدی و غیره می‌توان کمک به اشتغال‌زایی در سطح استان نمود. شاید در این طمان دسترسی به خیلی از منابع هزینه بر باد اما می توان از منابع خدادای کشور به طور مناسب برای برطرف نمودن پاره ای از مشکلات با مدیریتی جهادی و آینده نگر استفاده نمود.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: انرژی خورشید دانش ایران باستان انرژی خورشیدی تولید برق شیراز فارس استفاده از انرژی انرژی خورشید انرژی خورشیدی تولید انرژی انرژی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری پیش ازظهر دوشنبه در بازدید از غرفه مازندران در نمایشگاه اکسپو با اشاره به بازدید از رفه‌های استان مازندران در نمایشگاه اکسپو مازندران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های کشاورزی گردشگری و صنایع دستی دارد.

وی با اشاره به وجود موانع فراروی تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی در استان مازندران گفت نمایشگاه‌های نظیر اکسپو محیط مناسبی برای تبادل اقتصادی است و این نمایشگاه روی زنجیره ارزش تاکید کرده است.

وی بر لزوم آموزش دانشجویان دانشگاه‌های استان تاکید کرد و گفت این مسئله سبب می‌شود دانشجویان ما در آینده کارآفرین تبدیل شوند.

استاندار مازندران به عنوان یکی از ظرفیت مازندران در تمامی زنجیره‌ها بسیار زیاد است گفت باید تلاش کنم تا این ظرفیت به حد اعلای خود برسد

کد خبر 6091941

دیگر خبرها

  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان